Industrie blijft leidende factor
_L
Streefbeeld kanaalzone 20
3 6 Vrijdag 22 februari 2008 PZC
De Kanaalzoneconferentie
leverde vorige week een
blauwdruk op voor de
inrichting van de as Gent-
Terneuzen in 2030. De
industrie blijft een zwaar
stempel drukken.
door Conny van Cremberghe
Het moest een bijzonde
re dag worden, had gou
verneur André Denys
van Oost-Vlaanderen
gezegd. Een het werd een bijzonde
re dag. De grens tussen Oost-Vlaan-
deren en Zeeland zou worden ge
slecht en om die daad wat symbo
liek mee te geven, zouden de deel
nemers aan de eerste Kanaalzone
conferentie een cruise maken over
het Kanaal van Gent naar Terneu-
zen, van Terneuzen naar de Bel
gische wateren en weerom. Edoch,
wegens de mist mocht de Lady Ma
deleine niet verder opstomen dan
tot de brug van Sluiskil. Over sym
boliek gesproken.
Al decennialang proberen de grens
streekbewoners elkaar te vinden,
maar dat vlotte nimmer echt. De
Terneuzense wethouder Co van
Schaik weet waarom: „Samenwer
ken is met Vlamingen alleen moge
lijk als ze er zelf beter van worden.
Alleen als het om goed gedefinieer
de projecten gaat. Is dat niet het ge
val, dan wordt die samenwerking
niets", weet Van Schaik inmiddels.
Over het verleden is de
Oost-Vlaamse gouverneur André
Denys wat milder, maar ook hij be
seft maar al te goed dat de eerdere
pogingen om in de Kanaalzone
Gent-Terneuzen bestuurlijk nader
tot elkaar te komen van weinig
waarde waren. „Het gepraat lever
de wat leuke samenwerkingsvor
men op rond toerisme en culture
le activiteiten, maar het heeft
nooit geleid tot concrete doorbra
ken in de grote dossiers", zegt De
nys.
De Oost-Vlaamse gouverneur en
commissaris van de koningin Kar-
la Peijs hebben zich voorgenomen
om de komende jaren wel voor
doorbraken te zorgen in de zaken
die ertoe doen. Samenwerken
moet nu wel eens lukken, om te
beginnen in de Kanaalzone tussen
Gent en Terneuzen.
Denys en Peijs zijn niet van zin
om elkaar naar de mond te praten.
Of hun voorgangers Herman
Balthasar en Wim van Gelder dat
wel deden is overigens maar de
vraag.
Feit is wel dat de politieke bewind
voerders aan weerszijden van de
grens van een ander slag zijn.
Balthasar en Van Gelder waren for
meel en technocratisch, Denys en
Peijs zijn politieke dieren, populis
tisch, niet proces-, maar mensge
richt. Komt nog bij dat ook de bur
gemeesters in Gent - Daniël Ter-
mont (SP-A) - en Terneuzen - Jan
Lonink (PvdA) - uit datzelfde hout
gesneden zijn.
Dat kwartet, bijgestaan door ijveri
ge wethouders als Frank van Hulle
uit Terneuzen, heeft het plan opge
vat om de grens te slechten, de Ka
naalzone Gent-Terneuzen (al afge
kort tot KGT) op de kaart te zetten
als een economische groeipool en
de samenwerking voor eens en al
tijd handen en voeten te geven in
het project Grenzeloze Kanaalzo
ne.
Dat Karla Peijs dit project nadruk
kelijk zelf gaat trekken is opmerke
lijk. Immers GroenLinks-gedepu-
teerde Marten Wiersma is porte
feuillehouder grensoverschrijden
de samenwerking en economische
zaken. Wiersma gaf tijdens de eer
ste Kanaalzoneconferentie deze
week in Terneuzen te kennen dat
klimaatbeheersing en demografi
sche ontwikkelingen in zijn ogen
de belangrijkste zaken waren waar
de regio mee om moeten leren
gaan. Met die opmerking alleen al
zette Wiersma zich - voor wat be
treft dit project - buitenspel. De
Vlamingen willen zaken verwezen
lijkt zien die de komende jaren tot
economische impulsen moeten lei
den. Zoals daar zijn: een nieuwe
zeesluis bij Terneuzen, meer ruim
te voor bedrijvigheid en een bete
re infrastructuur.
De Zeeuws-Vlaamse bestuurders,
ook niet bepaald happig op Wiers
ma's krimpideaal, willen in grote
lijnen hetzelfde. En juist omdat
die wil er is, wil Peijs zelf het trek
paard zijn. „Omdat ik wil dat er
iets gebeurt, en omdat ik ook wil
dat ontwikkelingen niet geblok
keerd worden door partijpolitieke
zaken", beklemtoont Peijs.
Een tweede Kanaalzoneconferen
tie zit er aan te komen. Op die bij
eenkomst zal het denken over de
toekomst van de Kanaalzone echt
handen en voeten moeten krijgen,
zullen er concrete projecten -zoals
het instellen van een infocentrum
voor bedrijven - klaar voor uitvoe
ring moeten liggen.
Het streefbeeldkaartje met de Ka
naalzone anno 2030, dat op de eer
ste conferentie werd neergelegd,
moet verder ingekleurd worden,
want de kleur paars (industrie)
overheerst wel erg. De spoorlijn
Terneuzen -Gent op de oostelijke
oever mag dan zijn ingetekend
(eindigend bij Terneuzen CS, waar
bij de letters staan voor coffees
hop), maar ligt er nog lang niet.
Aan een verbinding tussen de
Westerscheldetunnel en de R4,
westelijk van het kanaal, wordt
niet eens gedacht. En ecologische
verbindingszones zijn niet meer
dan een paar groene vegen tussen
het paars. Geld voor de Grenzelo
ze Kanaalzone, van rijksoverheden
en Brussel, is er ook niet. Begon
nen wordt met een lege rekening,
maar wel met enthousiasme.
Fase 1Koegorspolder wordt
volledig ingeruimd voor
industrie. Gebied tussen
T ractaatweg en Terneuzen-
Zuid wordt bedrijventerrein.
Desteldonk e.o.: Terreinen oostelijk
spoor Gent -Zelzate krijgen nadrukki
bedrijfsbestemming. Natuur is in Gei
Kanaalzone niet rijkelijk aanwezig.
Spoor: Volwaardige spoorverbinding
Terneuzen-Zelzate, wellicht ook
geschikt voor personenvervoer.
Verder meer leidingen tussen de grote
bedrijven voor het vervoer van
(productie)stoffen.
S:K#§!
tctb.vT
stoel
van €169,- voor:
armstoel
van 181,- voor:
yan €999,- voor:
Verlengtafel Caressa 180 x 100 cm.
Nu van 699,- voor 599,-. Tafel ook vast leverbaar.
Stoel Sawa (in diverse lederkleuren leverbaar).
Tafel Tuadua. Robuust massief houten
teaktafel, (200 100 cm). Nu van 799,-voor 499,-
Luxe armstoel met handgreep in silky stof.
Eiken dressoir. 200 x 85 x 51 cm.
Nu van 999,- voor 739,-.
Als afgebeeld in stof.
Sierkussen nu voor €19,-. In diverse stoffen leverbaar.
3 2-zits bank in silky stof.
Uit voorraad leverbaar.