Industrie blijft leidende factor _L Streefbeeld kanaalzone 20 3 6 Vrijdag 22 februari 2008 PZC De Kanaalzoneconferentie leverde vorige week een blauwdruk op voor de inrichting van de as Gent- Terneuzen in 2030. De industrie blijft een zwaar stempel drukken. door Conny van Cremberghe Het moest een bijzonde re dag worden, had gou verneur André Denys van Oost-Vlaanderen gezegd. Een het werd een bijzonde re dag. De grens tussen Oost-Vlaan- deren en Zeeland zou worden ge slecht en om die daad wat symbo liek mee te geven, zouden de deel nemers aan de eerste Kanaalzone conferentie een cruise maken over het Kanaal van Gent naar Terneu- zen, van Terneuzen naar de Bel gische wateren en weerom. Edoch, wegens de mist mocht de Lady Ma deleine niet verder opstomen dan tot de brug van Sluiskil. Over sym boliek gesproken. Al decennialang proberen de grens streekbewoners elkaar te vinden, maar dat vlotte nimmer echt. De Terneuzense wethouder Co van Schaik weet waarom: „Samenwer ken is met Vlamingen alleen moge lijk als ze er zelf beter van worden. Alleen als het om goed gedefinieer de projecten gaat. Is dat niet het ge val, dan wordt die samenwerking niets", weet Van Schaik inmiddels. Over het verleden is de Oost-Vlaamse gouverneur André Denys wat milder, maar ook hij be seft maar al te goed dat de eerdere pogingen om in de Kanaalzone Gent-Terneuzen bestuurlijk nader tot elkaar te komen van weinig waarde waren. „Het gepraat lever de wat leuke samenwerkingsvor men op rond toerisme en culture le activiteiten, maar het heeft nooit geleid tot concrete doorbra ken in de grote dossiers", zegt De nys. De Oost-Vlaamse gouverneur en commissaris van de koningin Kar- la Peijs hebben zich voorgenomen om de komende jaren wel voor doorbraken te zorgen in de zaken die ertoe doen. Samenwerken moet nu wel eens lukken, om te beginnen in de Kanaalzone tussen Gent en Terneuzen. Denys en Peijs zijn niet van zin om elkaar naar de mond te praten. Of hun voorgangers Herman Balthasar en Wim van Gelder dat wel deden is overigens maar de vraag. Feit is wel dat de politieke bewind voerders aan weerszijden van de grens van een ander slag zijn. Balthasar en Van Gelder waren for meel en technocratisch, Denys en Peijs zijn politieke dieren, populis tisch, niet proces-, maar mensge richt. Komt nog bij dat ook de bur gemeesters in Gent - Daniël Ter- mont (SP-A) - en Terneuzen - Jan Lonink (PvdA) - uit datzelfde hout gesneden zijn. Dat kwartet, bijgestaan door ijveri ge wethouders als Frank van Hulle uit Terneuzen, heeft het plan opge vat om de grens te slechten, de Ka naalzone Gent-Terneuzen (al afge kort tot KGT) op de kaart te zetten als een economische groeipool en de samenwerking voor eens en al tijd handen en voeten te geven in het project Grenzeloze Kanaalzo ne. Dat Karla Peijs dit project nadruk kelijk zelf gaat trekken is opmerke lijk. Immers GroenLinks-gedepu- teerde Marten Wiersma is porte feuillehouder grensoverschrijden de samenwerking en economische zaken. Wiersma gaf tijdens de eer ste Kanaalzoneconferentie deze week in Terneuzen te kennen dat klimaatbeheersing en demografi sche ontwikkelingen in zijn ogen de belangrijkste zaken waren waar de regio mee om moeten leren gaan. Met die opmerking alleen al zette Wiersma zich - voor wat be treft dit project - buitenspel. De Vlamingen willen zaken verwezen lijkt zien die de komende jaren tot economische impulsen moeten lei den. Zoals daar zijn: een nieuwe zeesluis bij Terneuzen, meer ruim te voor bedrijvigheid en een bete re infrastructuur. De Zeeuws-Vlaamse bestuurders, ook niet bepaald happig op Wiers ma's krimpideaal, willen in grote lijnen hetzelfde. En juist omdat die wil er is, wil Peijs zelf het trek paard zijn. „Omdat ik wil dat er iets gebeurt, en omdat ik ook wil dat ontwikkelingen niet geblok keerd worden door partijpolitieke zaken", beklemtoont Peijs. Een tweede Kanaalzoneconferen tie zit er aan te komen. Op die bij eenkomst zal het denken over de toekomst van de Kanaalzone echt handen en voeten moeten krijgen, zullen er concrete projecten -zoals het instellen van een infocentrum voor bedrijven - klaar voor uitvoe ring moeten liggen. Het streefbeeldkaartje met de Ka naalzone anno 2030, dat op de eer ste conferentie werd neergelegd, moet verder ingekleurd worden, want de kleur paars (industrie) overheerst wel erg. De spoorlijn Terneuzen -Gent op de oostelijke oever mag dan zijn ingetekend (eindigend bij Terneuzen CS, waar bij de letters staan voor coffees hop), maar ligt er nog lang niet. Aan een verbinding tussen de Westerscheldetunnel en de R4, westelijk van het kanaal, wordt niet eens gedacht. En ecologische verbindingszones zijn niet meer dan een paar groene vegen tussen het paars. Geld voor de Grenzelo ze Kanaalzone, van rijksoverheden en Brussel, is er ook niet. Begon nen wordt met een lege rekening, maar wel met enthousiasme. Fase 1Koegorspolder wordt volledig ingeruimd voor industrie. Gebied tussen T ractaatweg en Terneuzen- Zuid wordt bedrijventerrein. Desteldonk e.o.: Terreinen oostelijk spoor Gent -Zelzate krijgen nadrukki bedrijfsbestemming. Natuur is in Gei Kanaalzone niet rijkelijk aanwezig. Spoor: Volwaardige spoorverbinding Terneuzen-Zelzate, wellicht ook geschikt voor personenvervoer. Verder meer leidingen tussen de grote bedrijven voor het vervoer van (productie)stoffen. S:K#§! tctb.vT stoel van €169,- voor: armstoel van 181,- voor: yan €999,- voor: Verlengtafel Caressa 180 x 100 cm. Nu van 699,- voor 599,-. Tafel ook vast leverbaar. Stoel Sawa (in diverse lederkleuren leverbaar). Tafel Tuadua. Robuust massief houten teaktafel, (200 100 cm). Nu van 799,-voor 499,- Luxe armstoel met handgreep in silky stof. Eiken dressoir. 200 x 85 x 51 cm. Nu van 999,- voor 739,-. Als afgebeeld in stof. Sierkussen nu voor €19,-. In diverse stoffen leverbaar. 3 2-zits bank in silky stof. Uit voorraad leverbaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 70