Ciiltiiiir
Alle orgels daveren in Sint Jacobskerk
Hiphop geen manier om even snel te schijnen
Bram Beekman en Jos
Vogel concerteren ter
ere van kerkjubileum.
Rapper Extince
promoot nieuw album
met concert in 't Beest.
PZC Vrijdag 22 februari 2008 35
door Ali Pankow
VLiSSINGEN - Binnen de viering
van zevenhonderd jaar Sint Ja
cobskerk in Vlissingen dient het or
gel specifieke aandacht te krijgen.
Dat gebeurt zaterdagavond met
een bijzonder concert door Bram
Beekman, die zelf jarenlang als
huisorganist het Flentrop-orgel be
speelde en door Jos Vogel, de hui
dige organist van de Jacobskerk.
Vogel nam in 1998 het stokje over
van Beekman. Bij incidentele gele
genheden speelden ze wel vaker sa
men, maar een volledig concert
geldt als een primeur.
Er staan de twee organisten drie
orgels en één harmonium ter be
schikking. De concertgevers heb-
'Aanbod voor vierhandig
orgelspel is er in verhouding
met piano veel minder'
ben een programma samengesteld
waarin deze instrumenten kun
nen daveren. „Voor een breed pu
bliek en op een manier dat de in
strumenten wat loskomen van de
kerkelijke verbondenheid", zegt
Beekman.
De Zeeuwse organist staat als
'Bach-kenner' te boek, vooral ge
zien zijn verdiensten voor de
cd-opnamen van het werk van
Bach. Zelf zegt hij daarover: „Ach,
dan blijft zo'n etiket wat aan je kle
ven, maar ik speel van Sweelinck
tot Messiaen. Bovendien, wie kent
Bach nou eigenlijk helemaal?"
Jos Vogel (I) en Bram Beekman achter het Flentrop-orgel in de Sint-Jacobskerk.
foto Lex de Meester
Vogel en Beekman zijn het erover
eens dat Bach overigens goed tot
zijn recht komt op het Flentrop-or
gel. „Voor het werk van Widor is
dit instrument wat minder ge
schikt. Toch hebben we ook dat in
het concert opgenomen, omdat
het zulke leuke muziek is die veel
mensen zal aanspreken. Dan maar
wat minder klankkleur", moti
veert Beekman de keus voor Mar-
che Pontificale en Scherzo. Het pro
gramma biedt verder veel ruimte
voor samenspel: quatre-mains en
werken voor twee orgels.
„Aanbod van vierhandig orgelspel
is er in verhouding met piano veel
minder", laat Vogel weten. Uitzon
dering op bewerkte composities
voor vierhandige orgelspel is een
werk van Adolph Friedrich Hesse.
Voor de uitvoering van zijn oor
spronkelijke Fantasie für die Orgel
zu 4 Handen zullen Beekman en
Vogel graag gezamenlijk achter het
grote orgel plaatsnemen.
Het kantatedeel van Bach uit Ein
feste Burg is unser Gott biedt juist
een voorbeeld van een eigentijdse
bewerking tot quatre-mains. Dat
geldt ook voor de Bacchanale uit
de opera Samson en Dalila van Ca
naille Saint-Saëns.
Muziek voor twee orgels is er wel
in overvloed. De bakermat daar
van ligt in Italië en Spanje. De
twee organisten zullen op het te
genover elkaar geplaatste kooror
gel en zogeheten kistorgel enkele
muzikale duetten van Zuideurope-
se componisten uit de 19e eeuw
ten gehore brengen. „Die muziek
doet denken aan de vrolijke sfeer
van Mozart", zegt Beekman.
In de Sint Jacobskerk prijkt ook
een met nostalgie omhuld harmo
nium. Een beeld van een
kroostrijk gezin, zingend uit de
bundel van Johannes de Heer
rondom de moeder die dit instru
ment bespeelt, dringt zich op.
„Dat beeld geldt nog steeds", lacht
Beekman.
„Ik zal er goed op moeten letten
dat ik moet blijven pompen op die
twee voetpedalen", zegt Jos Vogel.
Hij aarzelt even voor hij prijsgeeft
wat hij op harmonium gaat spelen
zaterdagavond. „Nou vooruit dan.
Ik speel een korte compositie - Or
gelspel voor na de preek - van Si
mon Landsman. Hij is tot in de
zestiger jaren hier organist ge
weest. Niet in de Sint Jacobskerk,
maar wel in Vlissingen."
De orgels in het 700-jarige kerkge
bouw kunnen nog niet op zo'n
lange historie bogen. „Het eerste
orgel dateert uit 1690. Het werd ge
bouwd door de Vlaming Ra-
mault", zegt Vogel. Maar de orgels
jubelen uiteraard wel mee bij deze
bijzondere viering.
Orgelconcert Bram Beekman en Jos
'"J Vogel, zat. 23 feb., Vlissingen, Sint
jacobskerk, 20.00 uur.
door Mischa Beckers
GOES - Het duurde even maar
Toch?, het vierde album van Neder-
hopper Extince is uit. Momenteel
is hij op tournee om de cd te pro
moten en omdat hij 'nu eenmaal
graag optreedt'. Morgen staat hij
in 't Beest in Goes.
Na zijn eerste single, de hit Spraak
water uit 1995, duurde het drie jaar
voordat Extince zijn debuutalbum
Binnenlandse Funk af had. Sinds
dien brengt hij gemiddeld elke
drie jaar een cd uit. Toch?, naar het
door hem veel gebruikte stop
woord, is daarmee zijn vierde al
bum.
Desondanks is Extince, naar eigen
zeggen, altijd bezig met muziek.
„Doorgaans als hobby eigenlijk,
omdat ik alleen op die manier kan
creëren. Zakelijk op het moment
dat ik zeg: nu ga ik het vastleggen
en op de markt brengen."
Extince is een van de grondleggers
van hiphop/nederhop in ons land.
Die scene is gebleven. Sterker nog:
die is op het moment dynami
scher dan ooit, getuige het succes
van bijvoorbeeld Brainpower, (het
onlangs opgeheven) Opgezwolle,
Typhoon en The Opposites.
„Ik kan veel muziek aanhoren,
maar als artiest laat ik alleen hip
hop horen. Ik volg die beweging
zo goed als mogelijk. Wat me aan
spreekt, is dat steeds meer jonge
mensen hun eigen weg zoeken, sa
menwerken via internet en zelf he
le netwerken opbouwen."
De frequentie waarmee zijn cd's
verschijnen, is niet hoog. Die al
bums krijgen wel steevast goeie re
censies. Kenmerkend zijn de fun
ky inslag en zijn humoristische
taalkundige vondsten.
„Wat ik doe, probeer ik altijd te
zien als een ambacht en niet als
een manier om even snel te schij
nen. Daarnaast vind ik het belang
rijk om met een goed album te ko
men in plaats van met één leuke
song met video. Dat laatste heb je
ook wel nodig, maar niet zonder
het eerste."
De basis van veel hiphopnummers
is de beat, vaak gemaakt met een
drumcomputer en aangevuld met
baspartijen uit een synthesizer. In
tegenstelling tot veel hiphopcrews
heeft Extince geen vaste beat crea
tor, maar ontvangt hij uit diverse
hoeken beats. Velen willen met
hem samenwerken. „Dat klopt. Ik
schrijf de teksten en maak de ar
rangementen. Andere mensen ma
ken de beats en leveren die aan. Ik
selecteer ze op basis van het crite
rium 'als ik er blij van word, dan
zit het meestal wel goed'. Weer an
dere mensen mixen die beats ver
volgens met mijn stem, in samen
werking met mij."
Op Toch? staat het nummer 5% Ft.
MC Miker G. Inderdaad vertolkt
Extince: „Als ik er blij van word, zit het meestal wel goed." foto llja Meefout
door MC Miker G, de rapper die
in de jaren tachtig wereldwijd een
enorme hit scoorde met The holi
day rap. Miker G belandde door
onder andere drugsgebruik in een
diep dal. Extince wordt geprezen
voor het feit dat hij MC Miker G
'erbovenop geholpen heeft'. „Om
dingen duidelijk te stellen: ik heb
de beste man nergens bovenop ge
holpen, hoor. Dat heeft hij alle
maal zelf gedaan en hij is daar ook
nog steeds mee bezig. Samenwer
ken met MC Miker G was een
soort wens van me, ook al zou het
minder slecht met hem zijn ge
gaan. Hij was voor mij de eerste
MC uit Nederland van wie ik be
greep dat hij serieus platen maak
te. Zodoende wilde ik hem voor
het album ie Jeugd (2004) al uitno
digen, maar het kwam er nu pas
van."
Extince herkent de tragiek van wat
'Ik kom liever met een goed
album in plaats van met
één leuke song met video'
Miker G overkwam. Holiday rap
bracht commercieel succes, maar
werd ook verguisd in de scene.
Met Spraakwater werd Extince her
en der beticht van een te makkelij
ke, commerciële aanpak. „Als je in
de jaren tachtig als zeventienjarige
rapper wilde worden en de kans
kreeg om een plaat te maken, dan
greep je die kans met beide han
den. Dan dacht je echt niet na
over wat de gevolgen zouden kun
nen zijn als je er echt rijk van
werd."
Extince en Kleine Jay Cartes (Gro-
te Prijs winnaar 2007), morgen in
podium 't Beest in Goes. Aanvang:
21.00 uur.