Ciiltiiiir Alle orgels daveren in Sint Jacobskerk Hiphop geen manier om even snel te schijnen Bram Beekman en Jos Vogel concerteren ter ere van kerkjubileum. Rapper Extince promoot nieuw album met concert in 't Beest. PZC Vrijdag 22 februari 2008 35 door Ali Pankow VLiSSINGEN - Binnen de viering van zevenhonderd jaar Sint Ja cobskerk in Vlissingen dient het or gel specifieke aandacht te krijgen. Dat gebeurt zaterdagavond met een bijzonder concert door Bram Beekman, die zelf jarenlang als huisorganist het Flentrop-orgel be speelde en door Jos Vogel, de hui dige organist van de Jacobskerk. Vogel nam in 1998 het stokje over van Beekman. Bij incidentele gele genheden speelden ze wel vaker sa men, maar een volledig concert geldt als een primeur. Er staan de twee organisten drie orgels en één harmonium ter be schikking. De concertgevers heb- 'Aanbod voor vierhandig orgelspel is er in verhouding met piano veel minder' ben een programma samengesteld waarin deze instrumenten kun nen daveren. „Voor een breed pu bliek en op een manier dat de in strumenten wat loskomen van de kerkelijke verbondenheid", zegt Beekman. De Zeeuwse organist staat als 'Bach-kenner' te boek, vooral ge zien zijn verdiensten voor de cd-opnamen van het werk van Bach. Zelf zegt hij daarover: „Ach, dan blijft zo'n etiket wat aan je kle ven, maar ik speel van Sweelinck tot Messiaen. Bovendien, wie kent Bach nou eigenlijk helemaal?" Jos Vogel (I) en Bram Beekman achter het Flentrop-orgel in de Sint-Jacobskerk. foto Lex de Meester Vogel en Beekman zijn het erover eens dat Bach overigens goed tot zijn recht komt op het Flentrop-or gel. „Voor het werk van Widor is dit instrument wat minder ge schikt. Toch hebben we ook dat in het concert opgenomen, omdat het zulke leuke muziek is die veel mensen zal aanspreken. Dan maar wat minder klankkleur", moti veert Beekman de keus voor Mar- che Pontificale en Scherzo. Het pro gramma biedt verder veel ruimte voor samenspel: quatre-mains en werken voor twee orgels. „Aanbod van vierhandig orgelspel is er in verhouding met piano veel minder", laat Vogel weten. Uitzon dering op bewerkte composities voor vierhandige orgelspel is een werk van Adolph Friedrich Hesse. Voor de uitvoering van zijn oor spronkelijke Fantasie für die Orgel zu 4 Handen zullen Beekman en Vogel graag gezamenlijk achter het grote orgel plaatsnemen. Het kantatedeel van Bach uit Ein feste Burg is unser Gott biedt juist een voorbeeld van een eigentijdse bewerking tot quatre-mains. Dat geldt ook voor de Bacchanale uit de opera Samson en Dalila van Ca naille Saint-Saëns. Muziek voor twee orgels is er wel in overvloed. De bakermat daar van ligt in Italië en Spanje. De twee organisten zullen op het te genover elkaar geplaatste kooror gel en zogeheten kistorgel enkele muzikale duetten van Zuideurope- se componisten uit de 19e eeuw ten gehore brengen. „Die muziek doet denken aan de vrolijke sfeer van Mozart", zegt Beekman. In de Sint Jacobskerk prijkt ook een met nostalgie omhuld harmo nium. Een beeld van een kroostrijk gezin, zingend uit de bundel van Johannes de Heer rondom de moeder die dit instru ment bespeelt, dringt zich op. „Dat beeld geldt nog steeds", lacht Beekman. „Ik zal er goed op moeten letten dat ik moet blijven pompen op die twee voetpedalen", zegt Jos Vogel. Hij aarzelt even voor hij prijsgeeft wat hij op harmonium gaat spelen zaterdagavond. „Nou vooruit dan. Ik speel een korte compositie - Or gelspel voor na de preek - van Si mon Landsman. Hij is tot in de zestiger jaren hier organist ge weest. Niet in de Sint Jacobskerk, maar wel in Vlissingen." De orgels in het 700-jarige kerkge bouw kunnen nog niet op zo'n lange historie bogen. „Het eerste orgel dateert uit 1690. Het werd ge bouwd door de Vlaming Ra- mault", zegt Vogel. Maar de orgels jubelen uiteraard wel mee bij deze bijzondere viering. Orgelconcert Bram Beekman en Jos '"J Vogel, zat. 23 feb., Vlissingen, Sint jacobskerk, 20.00 uur. door Mischa Beckers GOES - Het duurde even maar Toch?, het vierde album van Neder- hopper Extince is uit. Momenteel is hij op tournee om de cd te pro moten en omdat hij 'nu eenmaal graag optreedt'. Morgen staat hij in 't Beest in Goes. Na zijn eerste single, de hit Spraak water uit 1995, duurde het drie jaar voordat Extince zijn debuutalbum Binnenlandse Funk af had. Sinds dien brengt hij gemiddeld elke drie jaar een cd uit. Toch?, naar het door hem veel gebruikte stop woord, is daarmee zijn vierde al bum. Desondanks is Extince, naar eigen zeggen, altijd bezig met muziek. „Doorgaans als hobby eigenlijk, omdat ik alleen op die manier kan creëren. Zakelijk op het moment dat ik zeg: nu ga ik het vastleggen en op de markt brengen." Extince is een van de grondleggers van hiphop/nederhop in ons land. Die scene is gebleven. Sterker nog: die is op het moment dynami scher dan ooit, getuige het succes van bijvoorbeeld Brainpower, (het onlangs opgeheven) Opgezwolle, Typhoon en The Opposites. „Ik kan veel muziek aanhoren, maar als artiest laat ik alleen hip hop horen. Ik volg die beweging zo goed als mogelijk. Wat me aan spreekt, is dat steeds meer jonge mensen hun eigen weg zoeken, sa menwerken via internet en zelf he le netwerken opbouwen." De frequentie waarmee zijn cd's verschijnen, is niet hoog. Die al bums krijgen wel steevast goeie re censies. Kenmerkend zijn de fun ky inslag en zijn humoristische taalkundige vondsten. „Wat ik doe, probeer ik altijd te zien als een ambacht en niet als een manier om even snel te schij nen. Daarnaast vind ik het belang rijk om met een goed album te ko men in plaats van met één leuke song met video. Dat laatste heb je ook wel nodig, maar niet zonder het eerste." De basis van veel hiphopnummers is de beat, vaak gemaakt met een drumcomputer en aangevuld met baspartijen uit een synthesizer. In tegenstelling tot veel hiphopcrews heeft Extince geen vaste beat crea tor, maar ontvangt hij uit diverse hoeken beats. Velen willen met hem samenwerken. „Dat klopt. Ik schrijf de teksten en maak de ar rangementen. Andere mensen ma ken de beats en leveren die aan. Ik selecteer ze op basis van het crite rium 'als ik er blij van word, dan zit het meestal wel goed'. Weer an dere mensen mixen die beats ver volgens met mijn stem, in samen werking met mij." Op Toch? staat het nummer 5% Ft. MC Miker G. Inderdaad vertolkt Extince: „Als ik er blij van word, zit het meestal wel goed." foto llja Meefout door MC Miker G, de rapper die in de jaren tachtig wereldwijd een enorme hit scoorde met The holi day rap. Miker G belandde door onder andere drugsgebruik in een diep dal. Extince wordt geprezen voor het feit dat hij MC Miker G 'erbovenop geholpen heeft'. „Om dingen duidelijk te stellen: ik heb de beste man nergens bovenop ge holpen, hoor. Dat heeft hij alle maal zelf gedaan en hij is daar ook nog steeds mee bezig. Samenwer ken met MC Miker G was een soort wens van me, ook al zou het minder slecht met hem zijn ge gaan. Hij was voor mij de eerste MC uit Nederland van wie ik be greep dat hij serieus platen maak te. Zodoende wilde ik hem voor het album ie Jeugd (2004) al uitno digen, maar het kwam er nu pas van." Extince herkent de tragiek van wat 'Ik kom liever met een goed album in plaats van met één leuke song met video' Miker G overkwam. Holiday rap bracht commercieel succes, maar werd ook verguisd in de scene. Met Spraakwater werd Extince her en der beticht van een te makkelij ke, commerciële aanpak. „Als je in de jaren tachtig als zeventienjarige rapper wilde worden en de kans kreeg om een plaat te maken, dan greep je die kans met beide han den. Dan dacht je echt niet na over wat de gevolgen zouden kun nen zijn als je er echt rijk van werd." Extince en Kleine Jay Cartes (Gro- te Prijs winnaar 2007), morgen in podium 't Beest in Goes. Aanvang: 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 69