Toekomst eist één waterschap Promotieplan moet helder zijn Zeeland uitdragen als kwaliteitsprovincie Prorail geeft uitleg over werk aan spoor 'De Piraat' Voor kustveiligheid en waterbeheer is robuuste organisatie nodig. Vijf Zeeuwen naar finales vakkanjers Koen (8) figureert in film celebrate your day! PZC Vrijdag 22 februari 2008 31 - gewoon gezellig - STRANDPAVILJOEN Tot 2 maart 2008, dagelijks geopend. Duinweg Oostkapelle door Rinus Antonisse MIDDELBURG - „Het gaat erom: hoe kun je in de toekomst het beste de waterschapstaak vormgeven. Er komt veel op de waterschappen af, denk aan kustveiligheid en water beheer. Dat vergt gewoon één ro buust waterschap van een flinke omvang en met voldoende kwali teit in huis om slagvaardig te kun nen werken." Handhaving van de huidige twee waterschappen in Zeeland is vol gens gedeputeerde Frans Hame link (Christenunie) om die rede nen ongewenst. Hij windt er geen doekjes om. „Onze waterschappen zijn te klein. Zeeuws-Vlaanderen is het kleinste in Nederland, met het minste inwoners, 107.000. Het op één na kleinste waterschap, Velt en Vecht, zit op 210.000 inwo ners, Zeeuwse Eilanden heeft er 272.000. Een omvangrijk takenpak ket met weinig inwoners leidt tot hogere tarieven", zegt Hamelink, eraan toevoegend dat wat uitvoe ring van het werk betreft, de Zeeuwse waterschappen de toets der kritiek kunnen doorstaan. Met het besluit om een fusie in gang te zetten, stelt het eensgezin de dagelijks provinciebestuur het belang van de burger boven het di recte belang van de waterschap pen, beklemtoont Hamelink. Ook voor de aanpak van gebiedsprojec- ten in de provincie (zoals op Schouwen, rond het Veerse Meer en in West-Zeeuws-Vlaanderen) is één waterschap handzamer. De gedeputeerde vindt dat op ver schillende manieren voldoende is aangetoond dat samenvoeging een grotere doelmatigheid oplevert (waaronder financieel voordeel, vooral voor de belastingbetalers in Zeeuws-Vlaanderen). Gedeputeerde Hamelink: 'Onze twee waterschappen zijn nu te klein' De Staten buigen zich komende maand over de visie van het dage lijks provinciebestuur. Onderschrij ven ze die, dan gaat Hamelink ver der praten met de waterschapsbe sturen. Voorwaarde is dat niet al lerlei voorwaarden op tafel mogen komen die de (financiële) fusie voordelen bij voorbaat aantasten. „Een kwalitatief goed product te gen de laagste maatschappelijke kosten is de taakstelling", geeft hij aan. Belangrijk is de werkgelegen heid. De gedeputeerde sluit ge dwongen ontslagen uit. „Daar is geen sprake van. De natuurlijke uitstroom is zodanig dat de over gang naar een nieuwe organisatie in feite geruisloos kan verlopen." Dat één waterschap samenvalt met het stroomgebied Schelde is mooi meegenomen. „Maar een toe komstgerichte taakvervulling staat bij ons voorop." Hamelink wil het overleg niet per se dit jaar afronden, maar het moet ook niet te lang duren. Dat schept maar extra onrust. De vroegst mogelijk fusiedatum is 2011 (verkiezingen eind 2010). De bestuursleden kunnen dan tot 2016 aanblijven. GOES - Vijf Zeeuwen staan in maart in de finales van de vakkan- jerwedstrijden in Utrecht. Dat zijn bij het CAD-tekenen Bob Kramer uit Heinkenszand, Marijn Steen bakker uit Goes en Martijn Pou- welse uit Vlissingen. Bij het lassen komen Jacko Dekker uit Terneu- zen en Harm van Zantvoort uit Goes in actie. GOES - Bewoners van huizen in de omgeving van de Zeeuwse spoor lijn en andere belangstellenden kunnen zich in de eerste helft van maart uitgebreid op de hoogte stel len van het werk aan het spoor. Railbeheerder Prorail houdt in Zee land zes informatiebijeenkomsten over het groot onderhoud dat van 22 maart tot 22 april duurt. De informatieavonden zijn: op 3 maart in dorpshuis de Meiboom in Krabbendijke, op 4 maart in ho tel Arneville in Middelburg, op 6 maart in hotel Terminus in Goes, op 10 maart in De Stenge in Hein kenszand, op 11 maart in Nieuw Bachtenpoorte in Vlissingen en op 13 maart in De Heyzon in Biezelin- ge- De bijeenkomsten beginnen om 19 uur. Een half uur later wordt een toelichting gegeven op de werkzaamheden en op het vervan gend vervoer per bus. Bezoekers hebben ruim gelegenheid vragen te stellen over werkzaamheden bij hen in de buurt. BIERVLIET - Koen Boerjan (8) uit Biervliet komt elke week in de plaatselijke bibliotheek. Hij heeft bijna alle boeken al gelezen, zegt-ie. Vooral die over dieren gaan. Gisteren ging hij om een heel andere reden naar de lees zaal. Koen was figurant in een filmproject van de Filma cademie in Amsterdam. Studenten maken een 25 minu ten durende film over het bedreigde Belgische grens dorp Doel. Daarvoor hadden ze enkele binnenopnames nodig van de bibliotheek in Biervliet. foto Wim Kooyman februari trouwpakkenmaand met kans op GRATIS trouwpak doe mee en win je gratis trouwpak vanwesten.com/gratistrouwpak nieuwe collecties 2008 van westen mannenmode Moesten zaamslag 0115-436100 door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Het dagelijks provin ciebestuur trekt dit jaar 685.000 eu ro uit voor verbetering van het pro motiebeleid. In de vorm van 'am bassadeurs' moeten Zeeuwse orga nisaties, bedrijven en inwoners meer betrokken worden bij de pro motie van de provincie. Daarnaast is het de bedoeling meer samenhang te brengen in de promotieactiviteiten die in diverse sectoren - toerisme, economie, cul tuur, sport - worden ondernomen. Rode draad is het uitdragen van Zeeland als kwaliteitsprovincie. Om de ambassadeurs een handje te helpen bij het aanbevelen van de provincie komt er een 'beeld bank Zeeland', waarin foto's, film pjes en teksten staan, die gebruikt kunnen worden om informatie te verschaffen. Een 'gereedschapskist promotie' gaat brochures en pre sentatiemateriaal bevatten. Het dit jaar begonnen project 'kunst en promotie' (met het pro vinciale relatiegeschenk Doosje om te Delen) krijgt een vervolg. Het Centrum Beeldende Kunst (CBK) wordt hierbij betrokken. De website van de provincie, www.zeeland.nl, moet worden omgevormd tot dé digitale toe gangspoort. Iedereen die iets over Zeeland wil weten, in de ruimste zin, kan via de site rechtstreeks in formatie vergaren of doorverwe zen worden naar andere (Zeeuw se) websites. Een projectgroep gaat zorgen voor afstemming van de verschillende promotieactiviteiten. Het idee is om één Zeeuws promotieloket op te zetten, waar mensen en organi saties met initiatieven en vragen over promotie terecht kunnen. Dit jaar wordt een communicatie plan gemaakt, met daarin de plan nen voor komende vijf jaar. Met de uitgifte van een wollige nota maakt het dagelijks provinciebestuur meteen een valse start met promotie van Zeeland. Bij communicatie gaat het om contact leggen. Of dat nu mondeling, schriftelijk, digitaal of anderszins gaat: helder heid dient voorop te staan. Anders wordt communiceren elkaar mis verstaan. Een simpel uitgangspunt; de prak tijk is weerbarstiger. Neem de recente provinciale nota promotie Zeeland, waarvoor com missaris van de koningin Karla Peijs eerstverantwoordelijk be stuurder is. Hierin staan de plan nen om Zeeland als kwaliteitspro vincie beter te verkopen. Dat kost handenvol geld, maar dit terzijde. Het dagelijks provinciebestuur ANALYSE door Rinus Antonisse gaat ervan uit dat alle 380.000 in woners kunnen bijdragen aan de promotie van de provincie. Wil dit uitgangspunt meer dan een loze kreet zijn, dan verplicht het ten minste tot een duidelijke, begrijpe lijke uiüeg van de voornemens. Zo dat iedere inwoner zich ook echt 'ambassadeur' kan voelen. Helderheid is in de nota echter ver te zoeken. Het hele verhaal is door drenkt van modieuze public-rela- tionskretologie. Communicatie- bargoens zogezegd. Zo hoort een overheid geen uiteen zetting te geven van een voorgeno men promotieaanpak. Het doet het ergste vrezen voor de manier waarop Zeeland aan de mens zal worden gebracht. Nieuwe verbindingen in de promo tie van Zeeland, luidt de ondertitel van de nota. Wat vooral opgetrok ken wordt, is dikke mist. Enkele voorbeelden van taalge bruik uit de nota: 'Het toverwoord is cross-sectorale samenwerking. De transformatie tot een vraagge- stuurd webportaal. Het organise ren van vraaggestuurde sectorale backoffices. Samenhang creëren via een onderleggerstrategie. Het totaalproduct Zeeland. Ontwikke ling van een creatief communica tieconcept dat op subtiele wijze promotie-uitingen verbindt, met de juiste look and feel. Energie en trots van de vijf typen ambassa deurs mobiliseren en hun im- en expliciete promotiewerk facilite- ren.' Enzovoorts. Met zo'n insteek is er weinig draag vlak onder de inwoners te ver wachten om Zeeland als unique sel- lingpoint te verkopen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 61