Audi A4 ideale reis- en zakenauto BMW heeft weer een échte cabriolet Ek 111 0 Oogverblindende modellen op Classic Salon in Antwerpen Sterdöme w A1M1 im #1 -a PZC Vrijdag 22 februari 2008 I 1 7 Audi vuurt in hoog tempo facelifts af maar de jongste editie van de A4 is écht helemaal nieuw. Dat heeft vooral te maken met de opgedrongen rolwisseling van Audi binnen het VW-concern. door Robbert Keegel Van alleen maar luxe en comfortabel moest het image ook nog sportief worden. Waarom precies weet niemand, maar het gevolg was wel dat alle Audi's opeens een monsterlijke, grote grille kregen. Al met de komst van de fraaie A5 werd die muil wat bescheidener geproportioneerd. Hij kreeg in ie der geval een reep staal, of plastic, in carrosseriekleur aan de onder kant, waardoor het er niet meer uitzag alsof-ie hijgend met zijn tong over het asfalt sleepte. Aangezien de A5 gezien moet wor den als de coupéversie van de vol gende A4, heeft ook die een aan zienlijk beter te pruimen uiterlijk dan vrijwel de hele rest van de fa milie. Sterker: de A4 ziet er beter uit dan ooit. Wellicht belangrijker nog is dat hij ook technisch ingrijpend is gewij zigd. Dezelfde architectuur als de A5 dus en dat wil zeggen dat het motorblok niet meer zo vreselijk ver voor de vooras hangt, wat alle Audi's met die bouwwijze een hin derlijk sterk onderstuur gaf. Rijdend in de A5 viel al onmiddel lijk vast te stellen dat de minder ex treme motoropstelling een buiten gewoon heilzame invloed had en bij de populairdere A4 is het resul- Audi A4 ...grote sprong voorwaarts... taat niet minder. Hij kan nu echt meedoen met zijn directe concur renten, die terecht allemaal achter wielaandrijving hebben. Aange zien ook de Audi A4 voor het grootste deel zakelijk wordt gere den, is het passend voor deze ver- kenningsrit een diesel te kiezen. Dan valt allicht de keus op de splinternieuwe tweeliter. Die heeft als eerste in het VW-conglomeraat niet die twijfelachtige pompver- stuivers, maar de werkelijk toe komstgerichte common rail. Die is van de derde generatie alweer, dus met een werkdruk die al tweemaal zo hoog is als de eerste exempla ren van dit door Ford bedachte en door Fiat geperfectioneerde sys teem. De motor is een uiterst prettige krachtbron met de souplesse en de geruisloosheid van de echt mo derne diesel. Ook Volkswagen zelf schakelt allengs over op de veelbe- lovender common rail. Het inder tijd moeizaam bedenken van de gecompliceerde pompverstuivers was geen technische triomf, zoals VW het zelf graag voor deed ko men. Het was bittere noodzaak doordat Bosch onvoldoende pom pen kon leveren voor de toen pas ontdekte common rail. De common rail maakt de diesels stukken stiller, schoner én nog zui niger, zodat ze vandaag de dag pret tiger overkomen dan veel benzine motoren. Ook in de A4 vind ik de ze nieuwe diesel zo'n beetje de fijn ste van de forse reeks leverbare krachtbronnen. Hij is goed voor 143 pk en geeft de 1460 kilo wegende A4 een top van 215 km/h en laat hem in 9,4 tellen naar de honderd hollen. Het maxi mumkoppel is tussen de 1750 en 2500 toeren een prijzenswaardige 320 Nm. Officieel verbruikt hij ge middeld 5.5 l/ioo km en stoot hij gemiddeld 144 gram koolzuurgas uit, hetgeen hem een B-label ople vert. Een roetfilter is natuurlijk standaard. Hij rijdt verrukkelijk, met een mooi neutraal bochtge drag en ook veel meer comfort dan z'n voorganger. Hij is flink wat groter, want de wielbasis groei de van 2,65 naar 2,81 m en dat is maar drie centimeter minder dan zijn grotere broer, de A6. De koffer omvat 480 liter, met de achter bank plat een combi-achtige 962 li ter. Het maakt de A4 tot een bijna ideale zaken- en reisauto. Het interieur is schitterend. Mooie materialen in een strakke, maar toch sympathieke vormgeving en met een afwerking die maar door weinig topmerken wordt geëve naard. De infotainmenthoek wordt makkelijk bestuurd met een soort vaste muis op de middencon sole, die door vier menuknoppen wordt omringd. Handig en duide- foto GPD lijk, maar met het navsys lig ik el ke keer weer overhoop, doordat de cursor precies in omgekeerde rich ting het draaien van de hoofd- knop volgt. Hebben we dan niets te klagen? Gelukkig wel. De guirlandes van LED's in de koplampunits vond ik op het eerste gezicht wel lollig, maar als je er aan gewend bent gaan ze steeds meer irriteren als kerstboomverlichting. Als ze nu een strakke streep hadden ge vormd, oké, maar juist die slinger erin maakt ze wat potsierlijk. In de achterlichten blijkt het wel strak en messcherp te kunnen. De ze begeerlijke zakenauto is er sinds 1 februari vanaf 32.425 euro en dan krijg je een ook niet te versmaden 1,8 TFSI van 120 pk. De tweeliter diesel komt op 38.960 euro en zal naar ieders verwachting het meest- verkochte (geleasede) model wor den. Goede keuze. De BMW 1-serie Cabriolet, met stoffen kap. foto GPD door Robbert Keegel Hoe goed BMW's 3-serie Ca briolet met stalen klapdak ook is, een échte cabriolet heeft een stoffen kap, menen de liefhebbers van open rijden. Die betreurden de stap van BMW om doek te verruilen voor metaal. Lang hoefden ze niet te treuren, want BMW gaf de i-serie Cabrio let weer een traditionele kap. Hij is ruim twee decimeter korter dan de 3-serie (4,36 meter) bij een tien cm kortere wielbasis (2,66 me ter). Veel componenten van de i-serie zijn bovendien gelijk aan de '3', zoals het van 143 tot 306 pk reikende motorgamma en de uit muntende wielophanging. Het design van deze open versie is hoogst acceptabel, omdat er met ie dere nieuwe variant van de t-serie - dit is de vierde - deskundig wat van die rare vouwen van de oor spronkelijke designer Chris Bangle worden weggemoffeld. BMW heeft er een fraaie cabriolet van gemaakt, die zowel in open als gesloten toestand visueel in balans is. De ingebouwde rolbeugels ach ter de achterste hoofdsteunen ko men hier pas tevoorschijn als het nodig is en zitten dus niet als bij concurrent Audi A3 ontsierend in het zicht. De open t-serie heeft daarmee wél gemeen dat hij buitengewoon ste vig is gebouwd. Met slechts 120 ki lo aan extra gewicht staat deze ca briolet echt strak. Je voelt tijdens het rijden geen enkele trilling of siddering. De softtop wordt keurig opgeborgen onder een klep en dan blijft er van de bagageruimte nog 260 liter over. Met de kap ge sloten is het iets meer, 305 liter. De i-serie Cabriolet geeft je het ge voel echt buiten te zitten, want de voorruit steekt niet ver naar achte ren. Met het windscherm opgezet zit je toch goed uit de wind en kun je tot ruim 140 op de teller nog een normaal gesprek voeren met je passagier. Met de kap dicht wordt de auto pas lawaaiig boven de 160 km/h. Het geluid van de motor dient zich al eerder aan, zo konden we tijdens een eerste testrit in de I25i Cabriolet ervaren. De 218 pk sterke drieliter benzine-zespitter gromt lekker sportief bij lage toeren, maar verruilt dat vanaf 2000 toe ren voor het karakteristieke zingen van een BMW-machine en dat gaat soepel door tot 7000 toeren. Desgewenst zit je in 6,8 seconden vanuit stilstand op de 100 km/h (opmerkelijk genoeg bijna een se conde vlotter dan een 325! Cabrio) en is een top mogelijk van 238 km/h. Meer dan genoeg voor een open auto, maar wie een sterkere motor wenst kan terecht bij de i35i Cabriolet met 306 pk. Verder heeft BMW nog drie tweeliter vier- cilinder motoren beschikbaar, de ii8i met 143 pk, de I20i met 170 pk en de i2od (diesel) met 177 pk. De prijzen beginnen bij 34.800 euro voor de ii8i Cabriolet, de fijne 1251 Cabriolet kost 48.810 euro en diese len kan vanaf 43.120 euro. In de Expo van Antwerpen wordt op zaterdag 1 en zondag 2 maart de 31ste Antwerp Clas sic Salon gehouden. Tussen 9.00 en 18.00 uur zijn op beide dagen honderden klassieke automobielen en motorfietsen te bekijken. In vier hallen zijn minstens 350 ex posanten uit veertien landen bij el kaar met oldtimers, restauratiebe- drijven, accessoires en onderdelen, clubstands, miniaturen en model len. Bijzonder thema van de show is dit keer het merk BMW. Oogverblindende modellen uit de historie van het Beierse merk als een 507 uit 1956, een 503, een aan tal snelle M-modellen, maar ook de mobiele dwerg Isetta en een Dixie uit 1933 zijn in Antwerpen te zien. De BMW 507 is in de ogen van sommigen trouwens een ver geten klassieker. Hij werd geproduceerd tussen 1955 en 1959 en Elvis had er ooit eentje. Die kon hem betalen, want de roadster was voor gewone mensen veel te duur. BMW, in die jaren een tamelijk zwak merk, maakte op elke geproduceerde 507 nog ver lies ook. Desondanks was de 507 een plaat je van een auto. Met aluminium carrosserie, een 3,2 liter V8 en fraaie details als de chroom omran de luchthappers op de flanken. De Expo is te bereiken via de Ring Antwerpen, afrit 5 Wilrijk (Bouw centrum). De entree bedraagt 14 euro. BS ïiSïS gespecialiseerd in Mercedes-Benz personen- en lichte bedrijfswagens Westhavendijk 148, 4463 AE Goes TpIn 1 13 07 ?3 73 Fav: 01 13 77 Q3 Q4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17