Audi A4 ideale reis- en zakenauto
BMW heeft weer een échte cabriolet
Ek 111 0
Oogverblindende modellen op
Classic Salon in Antwerpen
Sterdöme
w A1M1
im
#1 -a
PZC Vrijdag 22 februari 2008 I 1 7
Audi vuurt in hoog tempo
facelifts af maar de jongste
editie van de A4 is écht
helemaal nieuw. Dat heeft
vooral te maken met de
opgedrongen rolwisseling
van Audi binnen het
VW-concern.
door Robbert Keegel
Van alleen maar luxe en
comfortabel moest het
image ook nog sportief
worden. Waarom precies
weet niemand, maar het gevolg
was wel dat alle Audi's opeens een
monsterlijke, grote grille kregen.
Al met de komst van de fraaie A5
werd die muil wat bescheidener
geproportioneerd. Hij kreeg in ie
der geval een reep staal, of plastic,
in carrosseriekleur aan de onder
kant, waardoor het er niet meer
uitzag alsof-ie hijgend met zijn
tong over het asfalt sleepte.
Aangezien de A5 gezien moet wor
den als de coupéversie van de vol
gende A4, heeft ook die een aan
zienlijk beter te pruimen uiterlijk
dan vrijwel de hele rest van de fa
milie. Sterker: de A4 ziet er beter
uit dan ooit.
Wellicht belangrijker nog is dat hij
ook technisch ingrijpend is gewij
zigd. Dezelfde architectuur als de
A5 dus en dat wil zeggen dat het
motorblok niet meer zo vreselijk
ver voor de vooras hangt, wat alle
Audi's met die bouwwijze een hin
derlijk sterk onderstuur gaf.
Rijdend in de A5 viel al onmiddel
lijk vast te stellen dat de minder ex
treme motoropstelling een buiten
gewoon heilzame invloed had en
bij de populairdere A4 is het resul-
Audi A4 ...grote sprong voorwaarts...
taat niet minder. Hij kan nu echt
meedoen met zijn directe concur
renten, die terecht allemaal achter
wielaandrijving hebben. Aange
zien ook de Audi A4 voor het
grootste deel zakelijk wordt gere
den, is het passend voor deze ver-
kenningsrit een diesel te kiezen.
Dan valt allicht de keus op de
splinternieuwe tweeliter. Die heeft
als eerste in het VW-conglomeraat
niet die twijfelachtige pompver-
stuivers, maar de werkelijk toe
komstgerichte common rail. Die is
van de derde generatie alweer, dus
met een werkdruk die al tweemaal
zo hoog is als de eerste exempla
ren van dit door Ford bedachte en
door Fiat geperfectioneerde sys
teem.
De motor is een uiterst prettige
krachtbron met de souplesse en
de geruisloosheid van de echt mo
derne diesel. Ook Volkswagen zelf
schakelt allengs over op de veelbe-
lovender common rail. Het inder
tijd moeizaam bedenken van de
gecompliceerde pompverstuivers
was geen technische triomf, zoals
VW het zelf graag voor deed ko
men. Het was bittere noodzaak
doordat Bosch onvoldoende pom
pen kon leveren voor de toen pas
ontdekte common rail.
De common rail maakt de diesels
stukken stiller, schoner én nog zui
niger, zodat ze vandaag de dag pret
tiger overkomen dan veel benzine
motoren. Ook in de A4 vind ik de
ze nieuwe diesel zo'n beetje de fijn
ste van de forse reeks leverbare
krachtbronnen.
Hij is goed voor 143 pk en geeft de
1460 kilo wegende A4 een top van
215 km/h en laat hem in 9,4 tellen
naar de honderd hollen. Het maxi
mumkoppel is tussen de 1750 en
2500 toeren een prijzenswaardige
320 Nm. Officieel verbruikt hij ge
middeld 5.5 l/ioo km en stoot hij
gemiddeld 144 gram koolzuurgas
uit, hetgeen hem een B-label ople
vert. Een roetfilter is natuurlijk
standaard. Hij rijdt verrukkelijk,
met een mooi neutraal bochtge
drag en ook veel meer comfort
dan z'n voorganger. Hij is flink
wat groter, want de wielbasis groei
de van 2,65 naar 2,81 m en dat is
maar drie centimeter minder dan
zijn grotere broer, de A6. De koffer
omvat 480 liter, met de achter
bank plat een combi-achtige 962 li
ter. Het maakt de A4 tot een bijna
ideale zaken- en reisauto.
Het interieur is schitterend. Mooie
materialen in een strakke, maar
toch sympathieke vormgeving en
met een afwerking die maar door
weinig topmerken wordt geëve
naard. De infotainmenthoek
wordt makkelijk bestuurd met een
soort vaste muis op de middencon
sole, die door vier menuknoppen
wordt omringd. Handig en duide-
foto GPD
lijk, maar met het navsys lig ik el
ke keer weer overhoop, doordat de
cursor precies in omgekeerde rich
ting het draaien van de hoofd-
knop volgt.
Hebben we dan niets te klagen?
Gelukkig wel. De guirlandes van
LED's in de koplampunits vond ik
op het eerste gezicht wel lollig,
maar als je er aan gewend bent
gaan ze steeds meer irriteren als
kerstboomverlichting. Als ze nu
een strakke streep hadden ge
vormd, oké, maar juist die slinger
erin maakt ze wat potsierlijk. In
de achterlichten blijkt het wel
strak en messcherp te kunnen. De
ze begeerlijke zakenauto is er sinds
1 februari vanaf 32.425 euro en dan
krijg je een ook niet te versmaden
1,8 TFSI van 120 pk. De tweeliter
diesel komt op 38.960 euro en zal
naar ieders verwachting het meest-
verkochte (geleasede) model wor
den. Goede keuze.
De BMW 1-serie Cabriolet, met stoffen kap.
foto GPD
door Robbert Keegel
Hoe goed BMW's 3-serie Ca
briolet met stalen klapdak
ook is, een échte cabriolet
heeft een stoffen kap, menen de
liefhebbers van open rijden. Die
betreurden de stap van BMW om
doek te verruilen voor metaal.
Lang hoefden ze niet te treuren,
want BMW gaf de i-serie Cabrio
let weer een traditionele kap.
Hij is ruim twee decimeter korter
dan de 3-serie (4,36 meter) bij een
tien cm kortere wielbasis (2,66 me
ter). Veel componenten van de
i-serie zijn bovendien gelijk aan
de '3', zoals het van 143 tot 306 pk
reikende motorgamma en de uit
muntende wielophanging.
Het design van deze open versie is
hoogst acceptabel, omdat er met ie
dere nieuwe variant van de t-serie
- dit is de vierde - deskundig wat
van die rare vouwen van de oor
spronkelijke designer Chris Bangle
worden weggemoffeld.
BMW heeft er een fraaie cabriolet
van gemaakt, die zowel in open als
gesloten toestand visueel in balans
is. De ingebouwde rolbeugels ach
ter de achterste hoofdsteunen ko
men hier pas tevoorschijn als het
nodig is en zitten dus niet als bij
concurrent Audi A3 ontsierend in
het zicht.
De open t-serie heeft daarmee wél
gemeen dat hij buitengewoon ste
vig is gebouwd. Met slechts 120 ki
lo aan extra gewicht staat deze ca
briolet echt strak. Je voelt tijdens
het rijden geen enkele trilling of
siddering. De softtop wordt keurig
opgeborgen onder een klep en
dan blijft er van de bagageruimte
nog 260 liter over. Met de kap ge
sloten is het iets meer, 305 liter.
De i-serie Cabriolet geeft je het ge
voel echt buiten te zitten, want de
voorruit steekt niet ver naar achte
ren. Met het windscherm opgezet
zit je toch goed uit de wind en
kun je tot ruim 140 op de teller
nog een normaal gesprek voeren
met je passagier.
Met de kap dicht wordt de auto
pas lawaaiig boven de 160 km/h.
Het geluid van de motor dient
zich al eerder aan, zo konden we
tijdens een eerste testrit in de I25i
Cabriolet ervaren. De 218 pk sterke
drieliter benzine-zespitter gromt
lekker sportief bij lage toeren,
maar verruilt dat vanaf 2000 toe
ren voor het karakteristieke zingen
van een BMW-machine en dat
gaat soepel door tot 7000 toeren.
Desgewenst zit je in 6,8 seconden
vanuit stilstand op de 100 km/h
(opmerkelijk genoeg bijna een se
conde vlotter dan een 325! Cabrio)
en is een top mogelijk van 238
km/h. Meer dan genoeg voor een
open auto, maar wie een sterkere
motor wenst kan terecht bij de
i35i Cabriolet met 306 pk. Verder
heeft BMW nog drie tweeliter vier-
cilinder motoren beschikbaar, de
ii8i met 143 pk, de I20i met 170 pk
en de i2od (diesel) met 177 pk. De
prijzen beginnen bij 34.800 euro
voor de ii8i Cabriolet, de fijne 1251
Cabriolet kost 48.810 euro en diese
len kan vanaf 43.120 euro.
In de Expo van Antwerpen
wordt op zaterdag 1 en zondag
2 maart de 31ste Antwerp Clas
sic Salon gehouden.
Tussen 9.00 en 18.00 uur zijn op
beide dagen honderden klassieke
automobielen en motorfietsen te
bekijken.
In vier hallen zijn minstens 350 ex
posanten uit veertien landen bij el
kaar met oldtimers, restauratiebe-
drijven, accessoires en onderdelen,
clubstands, miniaturen en model
len.
Bijzonder thema van de show is
dit keer het merk BMW.
Oogverblindende modellen uit de
historie van het Beierse merk als
een 507 uit 1956, een 503, een aan
tal snelle M-modellen, maar ook
de mobiele dwerg Isetta en een
Dixie uit 1933 zijn in Antwerpen
te zien. De BMW 507 is in de ogen
van sommigen trouwens een ver
geten klassieker.
Hij werd geproduceerd tussen 1955
en 1959 en Elvis had er ooit eentje.
Die kon hem betalen, want de
roadster was voor gewone mensen
veel te duur. BMW, in die jaren
een tamelijk zwak merk, maakte
op elke geproduceerde 507 nog ver
lies ook.
Desondanks was de 507 een plaat
je van een auto. Met aluminium
carrosserie, een 3,2 liter V8 en
fraaie details als de chroom omran
de luchthappers op de flanken.
De Expo is te bereiken via de Ring
Antwerpen, afrit 5 Wilrijk (Bouw
centrum). De entree bedraagt 14
euro.
BS ïiSïS
gespecialiseerd in Mercedes-Benz
personen- en lichte bedrijfswagens
Westhavendijk 148, 4463 AE Goes
TpIn 1 13 07 ?3 73 Fav: 01 13 77 Q3 Q4