Wordt de XF de redding van Jaguar
Het krokantje is ingeruild voor n stevige Mini
Wegens succes verlengd
de nieuwe VW Caddy Maxi!
PZC Vrijdag 22 februari 2008 I 1 5
De nieuwe Jaguar XF
foto's CPD
Ondanks de miljarden die in
die periode in het merk zijn
gepompt, heeft Jaguar al
bijna twintig jaar geen winst
gemaakt. De XF zou de
redder in nood moeten
worden.
door Robbert Keegel
De nieuwe Jaguar XF is
een schitterend licht
punt in de sombere duis
ternis die het mooie tra
ditionele Britse automerk momen
teel omhult. Eigenaar Ford wil er
immers vanaf en de overname
door het Indiase staalconcern Ta
ta, dat ook al Corus (waarin opge
nomen Hoogovens) aan z'n lans
heeft geregen, is op wat details na
rond.
Voor veel, al dan niet Britse, auto
liefhebbers is dat schokkend, maar
we leven nu eenmaal in een tijd
dat geld - en winst - het allerbe
langrijkst zijn en winst is iets dat
Jaguar sinds de overname door
Ford in 1989 nog nooit heeft ge
maakt. De Amerikanen hebben er
wel een slordige acht miljard euro
aan gespendeerd - en dat is een
conservatieve schatting.
Nu de nood het hoogst is zou de
XF de nabije redding moeten zijn,
maar dat hebben we al over zo
veel nieuwe Jaguars moeten aanho
ren. Een prachtauto is het wel ge
worden. Hij ziet er niet zo oogver
blindend uit als z'n prototype, dat
op veel tentoonstellingen al de
show stal, maar vooral mensen die
daar niet smoorverliefd op zijn ge
Het dashboard is hypermodern, maar tóch in de Jaguar-traditie.
Bedrijfswagens op maat
vindt u natuurlijk bij
Vlissingen
Tel. (0118)424000
Terneuzen
Tel. (0115) 647333
POPPE .wie anders
Hulst
Tel. (0114) 370100
worden kunnen de definitieve XF
als een beeldschone auto ervaren.
Alleen die neus, hè. Die van het
prototype was echt veel en veel
mooier, met koplampunits die
niét van een Chrysler Sebring af
komstig leken. Nu we constateren
dat het gaas in de grille een ge
perst stuk plastic is en geen gewe
ven verchroomd staaldraad den
ken we toch: wat had dat nou
meer gekost. Tenslotte zit de XF
boordevol peperdure grappen die
best geinig zijn, maar minder func
tioneel dan een indrukwekkend
gaaspatroon. Technisch is de XF
nog wel verwant aan het te weinig
succesvolle S-type dat hij ver
vangt. Het onderstel is toch weer
verbeterd en uitgerust met elektro
nische hulpmiddelen, zodat het
echt voortreffelijk is. Prachtig neu
traal, hoogst comfortabel en desge
wenst (via een knop) uitermate
sportief Top, want Jaguar kan er
de keiharde concurrentie met ge
mak mee aan.
Heerlijk zijn ook de motoren, van
af een moderne 2,7k zespits diesel
die moeder Ford samen met Peu
geot heeft ontwikkeld en die 207
pk ontwikkelt, via een van oor
sprong Amerikaanse V6 van drie li
ter en 238 pk. Het gamma wordt
naar boven afgerond door die
twee bekende V8's die ze ook aan
Ford hebben te danken en die 298
pk leveren - en met compressor
416 pk. We hebben alleen de die
sel en die compressormotor kun
nen proberen en beide stemmen
tot tevredenheid. Voor zakelijke rij
ders is de oliestook, met zijn ver
bruik van 7,5 liter, de aangewezen
machine. De topmotor lust wel
12,6 liter en dat valt eigenlijk mee,
gezien de prestaties (top afgeregeld
op 250 km/h, 0-100 in 5,4 sec).
De standaard ZF-automaat, die je
ook met peddels aan het stuur
kunt dirigeren, is een van snelst en
soepelst werkende transmissies
die ik ken. Ook top.
Van binnen is het weer een feest.
Met de wielbasis van 2,91 m is het
achterin, mede door de lage dak
lijn, niet al te riant, maar voorin is
het vorstelijk en de koffer kan 540
liter omvatten. Ook hier een heer
lijk design en prachtige materia
len, waar hout nu eens niet meer
bij hoort. Leuke grappen: de venti-
latieroosters gaan pas open als je
de startknop eventjes indrukt en
pas dan ook komt de draaiknop
voor de automaat naar boven. Ner
gens goed voor, maar dolle pret.
Het belangrijkste is dat de nieuwe
Jaguar XF zo voortreffelijk rijdt, on
der alle omstandigheden.
De prijslijst begint bij 67.990 euro
voor de diesel, de V6 kost 69.290
euro, de V8 komt op 90.590 en Su
percharged V8 op 118.990 euro.
Dan maar hopen dat de XF werke
lijk Jaguar redt.
door Joeri Wisse
Het ziet er zo onschuldig
uit, als Yvonne Baks in
haar gitzwarte Mini uit
1985 voor het rode stoplicht staat
te wachten. Tot het verkeerslicht
op groen springt, want dan veran
dert het brave, Engelse autootje
in een klein racemonster. „Laten
we zeggen dat ik het gaspedaal
goed weet te vinden", merkt de
24-jarige Yersekse nuchter op. Of
het nou een 'vet getunede' Japan
ner of een nieuwe Mercedes-
-Benz is, dikke kans dat Yvonne
hem met haar Mini'tje eruit rijdt.
Sinds 2003 is ze officieel Mi
ni-gek. Dagelijks laat ze tientallen
berichtjes achter op de het webfo
rum van de Mini7-club en er gaat
bijna geen clubmeeting voorbij
waar Yvonne, haar vriend Martin
én uiteraard de Mini zelf niet van
de partij zijn.
Door het populaire BBC autopro
gramma Top Gear werd de Yer
sekse verliefd op het Engelse au
tootje. „Jeremy Clarkson, die lan
ge presentator, vergeleek toen de
oude Mini met de nieuwe. Toen
ik hem in die oude van die scher
pe bochtjes zag maken wist ik
het. Ik zei tegen m'n vriend: ik
wil een mini' Een paar weken la
ter was het zo ver. In De Vondst
Yvonne Baks is Mini-gek.
vond Yvonne een opknap-exem-
plaar voor vierhonderd euro.
Daarna volgden nog vier andere
Mini's, waar Yvonne stuk voor
stuk een verhaal bij weet te vertel
foto Dirk-Jan Gjeltema
len. Zo had één van de voorgan
gers de bijnaam 'krokantje'. „Dat
komt omdat er echt overal roest
op zat." Of, zoals vriend Martin
het verwoordt: „Als je deur dicht
gooide, viel er een stuk roest af"
De huidige Mini, nummer vijf, is
een blijvertje. „Ook aan deze zit
wel wat roest, maar daar ontkom
je bij niet één Mini aan."
Gelukkig is Yvonne bepaald niet
te beroerd om haar handen uit
de mouwen te steken en af en toe
wat roest te verwijderen. Ook
sleutelt ze af en toe aan haar au
tootje. „Ik heb er niet zo heel veel
verstand van, maar als iemand
zegt hoe het moet, is het voor
mij geen probleem."
Volgens Yvonne wordt de ruimte
die een Mini biedt niet zelden
zwaar onderschat. Je kan er
goed mee op reis. Laatst nog,
toen ik boodschappen ging doen.
Mijn hond, een grote Duitse her
der was er ook bij. Iemand die
langs liep vroeg nog: 'Past dat er
allemaal wel in?' Jae't, zei ik.
Nou, het paste best hoor, je ziet
de mensen dan wel gek kijken."