Wordt de XF de redding van Jaguar Het krokantje is ingeruild voor n stevige Mini Wegens succes verlengd de nieuwe VW Caddy Maxi! PZC Vrijdag 22 februari 2008 I 1 5 De nieuwe Jaguar XF foto's CPD Ondanks de miljarden die in die periode in het merk zijn gepompt, heeft Jaguar al bijna twintig jaar geen winst gemaakt. De XF zou de redder in nood moeten worden. door Robbert Keegel De nieuwe Jaguar XF is een schitterend licht punt in de sombere duis ternis die het mooie tra ditionele Britse automerk momen teel omhult. Eigenaar Ford wil er immers vanaf en de overname door het Indiase staalconcern Ta ta, dat ook al Corus (waarin opge nomen Hoogovens) aan z'n lans heeft geregen, is op wat details na rond. Voor veel, al dan niet Britse, auto liefhebbers is dat schokkend, maar we leven nu eenmaal in een tijd dat geld - en winst - het allerbe langrijkst zijn en winst is iets dat Jaguar sinds de overname door Ford in 1989 nog nooit heeft ge maakt. De Amerikanen hebben er wel een slordige acht miljard euro aan gespendeerd - en dat is een conservatieve schatting. Nu de nood het hoogst is zou de XF de nabije redding moeten zijn, maar dat hebben we al over zo veel nieuwe Jaguars moeten aanho ren. Een prachtauto is het wel ge worden. Hij ziet er niet zo oogver blindend uit als z'n prototype, dat op veel tentoonstellingen al de show stal, maar vooral mensen die daar niet smoorverliefd op zijn ge Het dashboard is hypermodern, maar tóch in de Jaguar-traditie. Bedrijfswagens op maat vindt u natuurlijk bij Vlissingen Tel. (0118)424000 Terneuzen Tel. (0115) 647333 POPPE .wie anders Hulst Tel. (0114) 370100 worden kunnen de definitieve XF als een beeldschone auto ervaren. Alleen die neus, hè. Die van het prototype was echt veel en veel mooier, met koplampunits die niét van een Chrysler Sebring af komstig leken. Nu we constateren dat het gaas in de grille een ge perst stuk plastic is en geen gewe ven verchroomd staaldraad den ken we toch: wat had dat nou meer gekost. Tenslotte zit de XF boordevol peperdure grappen die best geinig zijn, maar minder func tioneel dan een indrukwekkend gaaspatroon. Technisch is de XF nog wel verwant aan het te weinig succesvolle S-type dat hij ver vangt. Het onderstel is toch weer verbeterd en uitgerust met elektro nische hulpmiddelen, zodat het echt voortreffelijk is. Prachtig neu traal, hoogst comfortabel en desge wenst (via een knop) uitermate sportief Top, want Jaguar kan er de keiharde concurrentie met ge mak mee aan. Heerlijk zijn ook de motoren, van af een moderne 2,7k zespits diesel die moeder Ford samen met Peu geot heeft ontwikkeld en die 207 pk ontwikkelt, via een van oor sprong Amerikaanse V6 van drie li ter en 238 pk. Het gamma wordt naar boven afgerond door die twee bekende V8's die ze ook aan Ford hebben te danken en die 298 pk leveren - en met compressor 416 pk. We hebben alleen de die sel en die compressormotor kun nen proberen en beide stemmen tot tevredenheid. Voor zakelijke rij ders is de oliestook, met zijn ver bruik van 7,5 liter, de aangewezen machine. De topmotor lust wel 12,6 liter en dat valt eigenlijk mee, gezien de prestaties (top afgeregeld op 250 km/h, 0-100 in 5,4 sec). De standaard ZF-automaat, die je ook met peddels aan het stuur kunt dirigeren, is een van snelst en soepelst werkende transmissies die ik ken. Ook top. Van binnen is het weer een feest. Met de wielbasis van 2,91 m is het achterin, mede door de lage dak lijn, niet al te riant, maar voorin is het vorstelijk en de koffer kan 540 liter omvatten. Ook hier een heer lijk design en prachtige materia len, waar hout nu eens niet meer bij hoort. Leuke grappen: de venti- latieroosters gaan pas open als je de startknop eventjes indrukt en pas dan ook komt de draaiknop voor de automaat naar boven. Ner gens goed voor, maar dolle pret. Het belangrijkste is dat de nieuwe Jaguar XF zo voortreffelijk rijdt, on der alle omstandigheden. De prijslijst begint bij 67.990 euro voor de diesel, de V6 kost 69.290 euro, de V8 komt op 90.590 en Su percharged V8 op 118.990 euro. Dan maar hopen dat de XF werke lijk Jaguar redt. door Joeri Wisse Het ziet er zo onschuldig uit, als Yvonne Baks in haar gitzwarte Mini uit 1985 voor het rode stoplicht staat te wachten. Tot het verkeerslicht op groen springt, want dan veran dert het brave, Engelse autootje in een klein racemonster. „Laten we zeggen dat ik het gaspedaal goed weet te vinden", merkt de 24-jarige Yersekse nuchter op. Of het nou een 'vet getunede' Japan ner of een nieuwe Mercedes- -Benz is, dikke kans dat Yvonne hem met haar Mini'tje eruit rijdt. Sinds 2003 is ze officieel Mi ni-gek. Dagelijks laat ze tientallen berichtjes achter op de het webfo rum van de Mini7-club en er gaat bijna geen clubmeeting voorbij waar Yvonne, haar vriend Martin én uiteraard de Mini zelf niet van de partij zijn. Door het populaire BBC autopro gramma Top Gear werd de Yer sekse verliefd op het Engelse au tootje. „Jeremy Clarkson, die lan ge presentator, vergeleek toen de oude Mini met de nieuwe. Toen ik hem in die oude van die scher pe bochtjes zag maken wist ik het. Ik zei tegen m'n vriend: ik wil een mini' Een paar weken la ter was het zo ver. In De Vondst Yvonne Baks is Mini-gek. vond Yvonne een opknap-exem- plaar voor vierhonderd euro. Daarna volgden nog vier andere Mini's, waar Yvonne stuk voor stuk een verhaal bij weet te vertel foto Dirk-Jan Gjeltema len. Zo had één van de voorgan gers de bijnaam 'krokantje'. „Dat komt omdat er echt overal roest op zat." Of, zoals vriend Martin het verwoordt: „Als je deur dicht gooide, viel er een stuk roest af" De huidige Mini, nummer vijf, is een blijvertje. „Ook aan deze zit wel wat roest, maar daar ontkom je bij niet één Mini aan." Gelukkig is Yvonne bepaald niet te beroerd om haar handen uit de mouwen te steken en af en toe wat roest te verwijderen. Ook sleutelt ze af en toe aan haar au tootje. „Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar als iemand zegt hoe het moet, is het voor mij geen probleem." Volgens Yvonne wordt de ruimte die een Mini biedt niet zelden zwaar onderschat. Je kan er goed mee op reis. Laatst nog, toen ik boodschappen ging doen. Mijn hond, een grote Duitse her der was er ook bij. Iemand die langs liep vroeg nog: 'Past dat er allemaal wel in?' Jae't, zei ik. Nou, het paste best hoor, je ziet de mensen dan wel gek kijken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15