Eerbetoon aan koning van de reggae
wtiHiiur
Blof in top tien van
culturele ranglijsten
Tweede editie van Zing Zeeuws
Bob Marley's Reggae
Night in Ledeltheater
Oostburg.
Zeeuwse Popprijs voor Marsha en band in
gitarist Vandenberg Heineken Music Hall
Toptien van sterke
culturle merken bij
jongeren heel anders.
Vier bands in vijfde
ronde 2ndlnfluenz
ff s IBVIII 8 8*
1 6 I Woensdag 20 februari 2008 PZC
door René de Dreu
OOSTBURG - Bob Marley heeft met
zijn muziek en teksten iets toege
voegd aan de rock en de popmu
ziek. Ook al was hij dan niet de uit
vinder van de 'reggae', hij wist de
ze uit Jamaica afkomstige muziek
stijl een wereldwijd publiek te be
zorgen. Met zijn dood, op 36-jarige
leeftijd in 1981, is dit genre niet ver
dwenen. De naam Bob Marley en
'zijn' reggae duiken nog regelmatig
op als het om de grote rockarties
ten gaat. Marley heeft zo'n impo
sant oeuvre met de nodige klassie
kers nagelaten dat hij daarmee een
geweldige status heeft verworven.
De omvang daarvan is bijna Che
Guevara-achtige te noemen.
De 40-jarige Amsterdammer Cyril
van Schooten is grootgebracht met
die muziek en hij is nog steeds een
groot bewonderaar. Van hem
kwam dan ook het initiatief om,
precies 25 jaar na het overlijden
van Marley, een muzikaal eerbe
toon op touw te zetten.
Hij verenigde enkele muzikanten
die allemaal één ding gemeen
hebbben: de liefde voor de muziek
van Bob Marley. Daarmee was de
band Tribute 2 Bob Marley een feit.
Het bleef niet bij dat ene optreden
op 11 mei 2006 in de Melkweg in
Amsterdam. Wat volgde, waren:
festivaloptredens, een tournee in
Afrika en een theatertoer langs Ne
derlandse zalen. Zeeland kan zater
dag in het Ledeltheater in Oost
burg kennismaken met Bob Mar
ley's Reggae Night.
Cyril van Schooten heeft in front
man Junior een zanger gevonden
die, uiteraard met dreadlocks, ook
qua stem, uiterlijk en uitstraling di
rect aan Marley doet denken.
„Ik hoorde hem een Marley num
mer zingen en kreeg daarbij het
zelfde warme gevoel als bij het ori
gineel. Hij is iemand die aanvoelt
wat de betekenis van de muziek
is", vertelt Van Schooten.
Voor alle bandleden is de Tribute 2
Bob Marley een buitenkans om
zich, naast hun eigen muzikale car
Zanger Junior doet in stem, uiterlijk en uitstraling direct aan Bob Marley denken.
foto llja Meefout
rières, ook met deze muziek bezig
te houden. Dat geldt zeker voor
zangeres Shirma Rouse. Ze richt
zich op jazz aan het Rotterdams
conservatorium. Daarnaast doet
zij bijvoorbeeld ook backing vocals
bij Anouk. „Bob Marley zit zo ont
zettend in mijn muzikale opvoe
ding. Ik kom van Sint-Eustatius en
daar hoorde je de reggae overal.
Het waren de backing vocals op
die platen die me enorm stimuleer
den ook te gaan zingen."
De kracht van Marleys muziek zit,
volgens haar, vooral in de tijdloze
teksten. „Ze appelleren aan allerlei
gevoelens, versterken een soort
zelfbewustzijn en dwingen je met
anderen rekening te houden", zegt
de zangeres.
Die teksten zijn een andere kant
van Marley's invloed. De reggae be
vat een boodschap. Cyril daarover:
„Hij sprak een taal die als een mo
kerslag aankwam bij de kansar
men en onderdrukten. Het Get Up
Stand Up voedde het zelfbewust
zijn en gaf een stem aan de gevoe
lens van achterstelling en onrecht.
Misschien richtte hij zich tot de be
woners van de sloppenwijk
Trenchtown, waar hij zelf vandaan
kwam, maar het klonk allemaal
universeel."
Het gelegenheidsproject van Cyril
van Schooten is dan ook meer dan
alleen een muzikaal eerbetoon. Tij
dens de eerste toer in Afrika gaven
de bandleden workshops aan
kansarme kinderen in de towns
hips en ghetto's. Shirma memo
reert: „Dat was een bijzondere er
varing. Zoveel kinderen die je met
muziek gelukkig kan maken, maar
ook zoveel kinderen met bijzonde
re talenten. Het is schrijnend om
vervolgens al je spullen weer in te
pakken en te vertrekken. Vandaar
dat we de volgende keer niet met
lege handen willen aankomen",
'De teksten gaven een stem
aan de gevoelens van
achterstelling en onrecht'
neemt ze zich stellig voor.
Cyril van Schooten heeft op grond
van deze ervaringen het Instru-
ments4Africa project bedacht.
„We vragen de bezoekers van onze
theaterconcerten om instrumen
ten, die nu nutteloos ergens in een
kelder of op een zolder liggen,
mee te nemen naar het optreden.
We zamelen ze in en brengen die
instrumenten in mei naar Afrika.
Vervolgens beginnen we aan een
toer door Tanzania. In samenwer
king met de plaatselijke organisa
ties combineren we de concerten
met workshops." Volgens hem krij
gen de muziek van Marley en de
boodschap die daarin zit verpakt
op die manier een extra dimensie.
„Het is mooi dat het zo werkt, ook
dat is de kracht van die muziek.
Want waar je ook speelt, in Johan
nesburg of Oostburg, iedereen her
kent de muziek en dat alleen al
zorgt voor een gevoel van saamho
righeid."
Tribute2BobMarley, zaterdag 23 fe-
bruari, Oostburg, Ledeltheater,
20.15 uur.
AMSTERDAM - Popgroep BI of staat
op de negende plaats in de top
tien van de sterkste culturele mer
ken. De complete top-ioo van cul
turele merken wordt aangevoerd
door Herman Finkers. De ranglijst
is opgesteld op basis van een on
derzoek door Hendrik Beerda
Brand Consultancy Amsterdam.
Opvallende nieuwkomer in de cul
turele top-ioo is het Anne Frank
Huis. In vergelijking met de me
ting van 2006 is deze organisatie
uit het niets nu op de zesde plaats
gekomen. „Kennelijk heeft de dis
cussie rond het kappen van de kas
tanjeboom het sluimerende merk
veel goed gedaan", zegt merkadvi-
seur Hendrik Beerda.
Marco Borsato was in 2006 nog de
koploper in dit onderzoek, nu
staat hij op de vijfde plaats.
Opvallend is dat de dansgezel
schappen zich positief ontwikke
len. Het Nationaal Ballet, het Ne
derlands Dans Theater en Scapino
Ballet maken alle drie een sprong
in merkkracht. Met Theater De Ap
pel staat nu ook een toneelgroep
in de selectie van sterke cultuur-
merken. Voor het onderzoek zijn
sinds 2006 ruim 15.000 mensen
ondervraagd. In twee fasen is de
informatie verzameld. Eerst is de
spontane bekendheid van alle cul
turele merken onderzocht. Daarna
is voor de honderd bekendste mer
ken navraag gedaan naar kracht,
persoonlijkheid en presentatie.
Uit analyse van de onderzoeksge
gevens blijkt dat de ranglijst voor
jongeren er heel anders uitziet.
Voor hen is Ilse de Lange favoriet.
Acda en de Munnik en Blof volgen
op de tweede en derde plaats.
VLISSINGEN - Gitarist Adrian Van
denberg krijgt 22 maart in het Ar
senaaltheater in Vlissingen de Ed
dy Christiani Award uitgereikt. De
onderscheiding, die voor de derde
keer wordt toegekend, is een initia
tief van Poppuntzeeland.
Vandenberg krijgt de award vanwe
ge zijn verdiensten in de interna
tionale muziekwereld. Hij is onder
meer bekend van de bands Van
denberg en Whitesnake.
AMSTERDAM - De Zeeuwse sin
ger-songwriter Marsha staat vrij
dag en zaterdag met haar band in
de Heineken Music Hall in Amster
dam. Op verzoek van Wolter
Kroes is zij daar special guest tij
dens de twee uitverkochte optre
dens van deze populaire Neder
landse zanger. Als afterparty geeft
Marsha met haar band zondag om
15 uur een optreden in strandpavil
joen 7 Golven in Domburg.
OVEZANDE - Vier bands doen mee
aan de vijfde voorronde van het
podiumproject 2ndlnfluenz van
de Jongeraad Borselen in De
Klomp in Ovezande. Buzzsaw,
The Artemis, Scarabee en Doden-
walz zijn de jonge, beginnende
bands die vrijdag optreden in de
voorronde. The Hollow Men uit
Goes staat als special act op het
programma. De optredens in De
Klomp beginnen om 20.00 uur.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Stichting De Zeeuw
se Taele houdt op 15 november in
Heinkenszand het tweede Zing
Zeeuws-festival. Een talentenjacht
voor muzikanten en liedjesschrij
vers. De eerste editie, in 2006, ken
de achttien deelnemers en leverde
succesvolle teksten en muziek op.
Ook nu worden tekst- en liedjes
schrijvers, zangers en bandjes uit
genodigd mee te doen. Hun bijdra
ge moet uiteraard wel in een van
de Zeeuws dialecten zijn.
Er zijn drie categorieën: alleen
tekstschrijvers, waarbij de organisa
tie een liedjesmaker zoekt die een
melodie maakt op deze tekst; lied
jesschrijvers, bands en zangers die
een aangeleverde tekst en muziek
uitvoeren; uitvoerenden die eigen
tekst en muziek brengen. Organisa
tor Joop van den Bremen hoopt
dat ook jongeren zich aanmelden:
tekst- en liedjesschrijvers vóór 1
mei; uitvoerenden vóór 1 septem
ber, dialectzang@xs4all.nl, of post
bus 49, 4330 AA, Middelburg.
www.zingzeeuws.nl