Verbeelding moet spreken bij dementie Goos Verwoest is verknocht aan zijn torens Bloemlezing Altijd Vandaag daagt uit met confronterende vragen. Nieuwkomer en vaste exposant tonen liefde voor oudheid bij Esprit. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Publicist en weten schapsjournalist Frans Meulen- berg (52) uit Zierikzee ziet zichzelf later niet zielsgelukkig voor de Te- letubbies zitten. Hij hoopt in elk geval te kunnen voorkomen dat het ooit zo ver komt. Meulenberg heeft zich de afgelopen tijd inten sief verdiept in dementie. Samen met Inez de Beaufort (53), hoogle raar medische ethiek in Rotter dam, tekent hij voor de bloemle zing Altijd Vandaag, die sinds giste ren in de boekwinkels ligt. De bundel biedt humoristische, tragische, alledaagse, intieme, wan hopige en poëtische literaire verha len en fragmenten over het teloor gaan van de identiteit en de groeiende afhankelijkheid van de menterende mensen. „De kracht van de verbeelding geldt het sterkst bij dementie. Puur weten schappelijk kan het proces niet vanuit de patiënt zelf worden be schreven", zegt Meulenberg. Het boek Hersenschimmen van J. Bernlef blijft volgens hem een goed geslaagde verbeelding, luist omdat nooit ten volle te doorgron den is hoe het is om dement te zijn, acht hij literatuur 'nodig'. De nieuwe bundel biedt de lezer gedetailleerde beelden, indringen de beschrijvingen van levens en ka rakters en de complexiteit daar van. „Alzheimer begint met een paradox: ]e vergeet het eerst wat je van plan was te doen, het zogehe ten prospectief geheugen vermin dert. Dat weet de patiënt nog aar dig te verbergen. Daarna wordt het tweerichtingverkeer: je gaat ook vergeten wat je gedaan hebt. De fase waarin je dingen vergeet, maar nog weet dat je die vroeger Frans Meulenberg: „De enige troost die Alzheimer biedt, is dat het verdriet voor de patiënt zelf op den duur ver vlakt." foto Marijke Folkertsma wel kon herinneren, is het verdrie tigst." Hoe het voelt, kan volgens Meulen berg alleen via verbeelding wor den overgedragen, of om met Luce- bert te spreken: Au is de pijn niet. „De enige troost die Alzheimer biedt, is dat het verdriet voor de patiënt zelf op den duur ver vlakt",zegt Meulenberg. De Beau fort valt hem daarin bij: „Deze bloemlezing bevestigt voor mij enerzijds hoe ellendig dementie in derdaad is. Op den duur echter lijkt de patiënt vaak niet echt onge lukkig. Dat maakt de discussie wel ke grenzen je voor jezelf wilt stel len zo ontzettend moeilijk." Elk fragment in deze bloemlezing daagt de lezer uit met vragen als: 'Hoever zou ik gaan? Wat zou ik doen in deze situatie? Waar komt onmenselijkheid in zicht?' Iris Murdoch, in het fragment van John Bayley, kirt van de pret bij de Teletubbies. Vroeger was zij een groot intellectueel schrijfster en fi losofe. Wie velt het oordeel of zij in het eindstadium van haar leven nog gelukkig is? De samenstellers hebben lastige keuzes moeten maken. „We had den minstens tweemaal zoveel fragmenten geselecteerd. Dat werd veel te veel", zegt De Beaufort. „Het werd soms snijden in eigen vlees", vindt Meulenberg als hij denkt aan bijvoorbeeld het schrap- pen van een fragment van Tonnus Oosterhoff De Beaufort betreurt het sneuvelen van een passage uit Het Huis van Bepiarda Alba van Fe- derico Garcia Lorca. Simon Carmiggelt zit er wel in. „Omdat het een genoegen is mee te werken aan herwaardering voor deze schrijver", vindt Meulenberg. De titel Altijd Vandaag is ontleend aan een gedicht van Vasalis, waar de bloemlezing mee opent. Uniek werk biedt de bundel met niet eer- Hoever zou ik gaan? Wat zou ik doen? Waar komt onmenselijkheid in zicht? der gepubliceerd werk van Toon Tellegen en met het operalibretto van Bert Keizer. Naast werk van Nederlandse schrij vers als Bernlefi Esther Gerritsen, J.J. Voskuil en Inez van Dullemen, zijn er ook teksten opgenomen van buitenlandse auteurs als Sa muel Beckett, Ian Mcewan, Elinor Fuchs en Gogol. Dementie en de ziekte van Al- zheimder zijn steeds nadrukkelij ker aanwezig in de maatschappij. Uitgaande van de 200.000 patiën ten nu met hun familie en verzor gers, becijferen de samenstellers van de bundel dat over vijftig jaar een kwart van de bevolking 'bezig' is met dementie. [F! Altijd Vandaag, uitg. Meulenhoff, €19,90,ISBN: 9789029080590. door Anita Tournois CLINCE - Goos Verwoest is geboren in Gorinchem, woont en werkt in Zierikzee en is nieuwkomer in ga lerie Esprit in Clinge. Bij het zien van zijn werk - schilde rijen, tekeningen en keramiek - valt op dat de kunstenaar ver knocht is aan torens. Verwoest: „Al heel jong was ik in de ban van vuurtorens. Maar vooral de grote woontorens in Jemen hebben in druk op mij gemaakt. Die zijn 60 tot 80 meter hoog en gemaakt van klei. Ze hebben diverse woonlagen en verkrijgen hun specifieke uiter lijk door het eroderen van de huid." De torens van Verwoest - hij werkt twee- en driedimensionaal - zijn archaïsche bouwsels met ro buuste, verweerde rompen. Ze refe reren aan lang vervlogen bescha vingen en geven blijk van zijn affi niteit met fortificaties. In zijn acryl- schilderijen zijn de bouwwerken afgebeeld zonder veel accenten. Verwoest werkt met acryl, olie, pastel, gemengde techniek en zeef druk. Zijn voorkeur gaat uit naar pasteltinten. De tekeningen, ver vaardigd met grafiet/stift, tonen al wat meer variatie. Er gloort een ge lijkenis met in burka gehulde vrou wen. De met de hand gevormde kerami sche objecten in aardetinten zijn verwerkt met verschillende soor ten en kleuren klei. Daarop heeft de kunstenaar slibaccenten aange bracht in diverse kleuren. Alle to rens hebben eenzelfde piramide achtige opbouw. Ze tonen kleine varianten met verdiepingen, kan- teeltjes of doorkijkjes. De torens zijn onderverdeeld in series met namen als Sadah, Sana, Pavese en Taizz. Ook beeldend kunstenaar Rijn- hard Schregardus werkt twee- en driedimensionaal. Hij is vaste ex posant van Esprit. De klassieke oudheid, mythen en sagen, blijven hem inspireren. Vrouwen en paar den vormen terugkerende onder werpen. Schregardus schuwt echter het ex periment niet. Zijn meest recente werken vertonen dan ook een op merkelijke verschuiving. Bevallige Griekse nimfen en godinnen heb ben in de schilderijen plaatsge maakt voor hedendaagse schonen, die naakt liggen neergevlijd op het strand. Verder toont de expositie nieuw werk in de vorm van oer- landschappen in gemengde tech nieken. Net als bij het keramisch werk is ook in de schilderijen de huid van wezenlijk belang. Met een rijk ge schakeerd kleurenpalet bouwt hij de abstracte werken op, laag over laag. Fraaie voorbeelden zijn Elysseum, in overheersende grijstinten, en Helios, een mooi abstract, dat is op gebouwd uit vele horizontale ba nen met boeiend kleurverloop. Tentoonstelling t/m 15 maart, Clin ge, Galerie Esprit, Gravenstraat 99. vr. en za., 13.30-17.30 uur en vr. 19.00-21.00 uur. Keramische torens en aquarellen van Goos Verwoest bij galerie Esprit. foto Camile Schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 58