Bellen achter het stuur onuitroeibaar Haamstedenaar klaagt over vliegtuiglawaai Eén lijn in gebruik hagelkanon DE RODE PILAREN lUS Politiechef ziet hoe nonchalant mensen over de A58 rijden. Vijftal Zeeuwse gemeenten maakt samen afspraken. Omwonende wil dat Vliegclub Haamstede motortje niet gebruikt. Cran Combi: 3 halen - 2 betalen! Houd uw blaas in prima conditie: 1200 mg Cranberry extract per dag Thuis in... Hypotheken Verzekeringen Pensioenen Drogisterij Kruiderij www.derodepilaren.nl 5! jiSli ljf ifjPifl f/"? W PZC Dinsdag 19 februari 2008 23 door Emile Calon KRUININGEN - Bram Marcusse weet als geen ander dat alert rijden veel ellende voorkomt. De teamchef van de Zeeuwse verkeerspolitie somt moeiteloos de ongevallen op die veroorzaakt zijn door niet at tent genoeg rijden. Bijvoorbeeld die mevrouw die vorig jaar op de A58 in slaap viel, met haar auto naast de snelweg raakte, kantelde en, wonder boven wonder, slechts lichtgewond uit het voertuig kon komen. Net als haar twee kleine kinderen. En zo waren er vorig jaar op de A58 nog wel wat meer ongevallen die te wijten waren aan niet alert rijden. Vorig jaar vielen er geen verkeers doden bij ongevallen op de A58. Maar dat is volgens Marcusse lou ter toeval. Hij herinnert bijvoor beeld aan de volgeladen bietenwa gen die eind september nabij Ka- pelle verongelukte, precies op het viaduct bij Gawege tegen de vang rail knalde en door het schuren van staal tegen staal in brand vloog. Stukken vangrail en tonnen suikerbieten vielen op de weg on der het viaduct. „Als daar een fiet ser had gereden..." Marcusse en zijn mensen zien hoe nonchalant er gereden wordt. Bij voorbeeld door die automobilist die betrapt werd terwijl hij zijn laptop aan het bedienen was. Die lag draaiend en wel naast hem op de bijrijdersstoel. En elke dag be keuren de verkeersagenten auto mobilisten die betrapt worden met een gsm aan hun oor. Ieder een weet dat dat gevaarlijk is, Enkele weken geleden werd een automobilist geflitst met 209 kilometer per uur. maar toch wordt het nog steeds ge daan, aldus Marcusse. Als hij kijkt naar het aantal onge vallen met lichamelijk letsel op de A58, dan springt 2006 er positief uit. In dat jaren waren er 15. Twee jaar eerder, in 2004 waren, het er 28. Het jaar daarop 30 en vorig jaar 31. Waarom het er in 2006 maar 15 waren, blijft voor hem een raadsel. Wel weet hij dat het weer veel in vloed heeft op de ongevallencij- fers. Mist en gladheid zorgen voor hoge cijfers. „En een ochtend met ijzel, dan vliegt alles op elkaar." Ook wordt er nog steeds te hard gereden op de A58. Twee weken geleden werd nog een automobi list geflitst met een snelheid van maar liefst 209 kilometer per uur. Het aantal rijbewijzen dat ingevor derd wordt omdat mensen de snel heidslimiet met meer dan vijftig ki lometer per uur overschrijden, neemt volgens Marcusse ook niet af. Waarom ze zo hard rijden, is hem een raadsel. Stellig: „Maar er is ook geen verklaring acceptabel." door Harmen van der Werf HEINKENSZAND - Wie een hagelka non naast zijn deur krijgt, weet straks overal in Zeeland waar hij of zij aan toe is. De vijf Zeeuwse gemeenten waar hagelkanonnen staan, hebben daartoe gezamenlijk afspraken gemaakt. „Om één lijn te trekken", aldus wethouder Jan Zandee (SGP/CU, milieu) van Bor- sele, „en sterker te staan in even tuele procedures." De afspraken tussen de betrokken gemeenten Borsele, Kapelle, Rei- merswaal, Hulst en Sluis gaan in zodra bekend is wat de Raad van State heeft beslist over bezwaren tegen hagelkanonnen in Borsele. Dat is over ruim vijf weken. Tot nu toe hanteren de gemeenten eigen regels met betrekking tot bij voorbeeld de afstand tussen het ka non en de eerste bebouwing. Al te diep wil Zandee nog niet op de af spraken ingaan. Hij sluit niet uit 'dat ze kunnen leiden tot verbete ringen in de huidige situatie'. „Wel licht wordt de afstand tot be bouwing groter." Eén ding is hel der. Bij handhaving van de vergun ningen worden geluiddempers ver plicht. Dat scheelt veel. Het initia tief voor de afspraken is van Kapel le; Borsele trok de kar verder. Die gemeente telt de meeste kanon nen: acht. door Martijn de Koning NIEUW-HAAMSTEDE - Haamstede- naar W. van Rijswijk laat het er niet bij zitten. Hij stapt naar de be- zwarencommissie van de provin cie om alsnog gedaan te krijgen dat de vliegclub Haamstede de mo tor van haar nieuwe vliegtuigje niet op de huidige manier mag ge bruiken. Volgens Van Rijswijk maakt het toestel teveel lawaai. Vliegclub Haamstede schafte het nieuwe vliegtuigje ruim een jaar geleden aan, vertelt voorzitter Peter de Jong. „Er zit een motortje op dat we in de weekeinden twee of drie keer per dag gebruiken om goed op weg te raken en boven winds gebied op te zoeken. Maar we zetten dat pas aan als we hoger zitten dan 350 meter." Van Rijswijk, die gisteren niet te bereiken was voor commentaar, stapte naar de provincie en eiste dat die maatregelen zou nemen. „We hebben de boel meerdere ke ren gecontroleerd, maar nooit ge constateerd dat er sprake was van een overtreding", zegt een woord voerder van de provincie. Daarom wees het dagelijks bestuur van de provincie de claim van Van Rijs wijk af Ze vond daarnaast ook nog dat die geen direct belangheb bende is, dus helemaal niet in de positie is een verzoek tot het ne men van maatregelen in te dienen. Van Rijswijk is het daar niet mee eens en legt de zaak nu voor aan de bezwarencommissie van de pro vincie. Die buigt zich op 4 maart over de zaak. De Jong van de vliegclub geeft aan zich zo weinig mogelijk met de zaak te bemoeien. „We hebben niet het idee iets fout te doen. Op de hoogte waarop we de motor aanzetten, vliegen ook andere vliegtuigen. Die maken net zoveel geluid." Nü 180 tabletten van 59,85 VOOr 39,90! normale prijs 19,95 per stuk De A58 bij Arnemuiden: een weg waarop volgens de politie getuige het grote aantal eenzijdige ongelukken nonchalant wordt gereden. foto Ruben Oreel Stationsstraat 2-4, 4331 JB Middelburg Tel.: 0118 - 615151 www.donrisicobeheer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 49