Bellen achter het stuur onuitroeibaar
Haamstedenaar klaagt over vliegtuiglawaai
Eén lijn in
gebruik
hagelkanon
DE RODE PILAREN
lUS
Politiechef ziet hoe
nonchalant mensen
over de A58 rijden.
Vijftal Zeeuwse
gemeenten maakt
samen afspraken.
Omwonende wil dat
Vliegclub Haamstede
motortje niet gebruikt.
Cran Combi:
3 halen - 2 betalen!
Houd uw blaas in prima
conditie: 1200 mg Cranberry
extract per dag
Thuis in...
Hypotheken
Verzekeringen
Pensioenen
Drogisterij Kruiderij
www.derodepilaren.nl
5! jiSli ljf ifjPifl f/"?
W PZC Dinsdag 19 februari 2008 23
door Emile Calon
KRUININGEN - Bram Marcusse weet
als geen ander dat alert rijden veel
ellende voorkomt. De teamchef
van de Zeeuwse verkeerspolitie
somt moeiteloos de ongevallen op
die veroorzaakt zijn door niet at
tent genoeg rijden. Bijvoorbeeld
die mevrouw die vorig jaar op de
A58 in slaap viel, met haar auto
naast de snelweg raakte, kantelde
en, wonder boven wonder, slechts
lichtgewond uit het voertuig kon
komen. Net als haar twee kleine
kinderen.
En zo waren er vorig jaar op de
A58 nog wel wat meer ongevallen
die te wijten waren aan niet alert
rijden.
Vorig jaar vielen er geen verkeers
doden bij ongevallen op de A58.
Maar dat is volgens Marcusse lou
ter toeval. Hij herinnert bijvoor
beeld aan de volgeladen bietenwa
gen die eind september nabij Ka-
pelle verongelukte, precies op het
viaduct bij Gawege tegen de vang
rail knalde en door het schuren
van staal tegen staal in brand
vloog. Stukken vangrail en tonnen
suikerbieten vielen op de weg on
der het viaduct. „Als daar een fiet
ser had gereden..."
Marcusse en zijn mensen zien hoe
nonchalant er gereden wordt. Bij
voorbeeld door die automobilist
die betrapt werd terwijl hij zijn
laptop aan het bedienen was. Die
lag draaiend en wel naast hem op
de bijrijdersstoel. En elke dag be
keuren de verkeersagenten auto
mobilisten die betrapt worden
met een gsm aan hun oor. Ieder
een weet dat dat gevaarlijk is,
Enkele weken geleden werd
een automobilist geflitst
met 209 kilometer per uur.
maar toch wordt het nog steeds ge
daan, aldus Marcusse.
Als hij kijkt naar het aantal onge
vallen met lichamelijk letsel op de
A58, dan springt 2006 er positief
uit. In dat jaren waren er 15. Twee
jaar eerder, in 2004 waren, het er
28. Het jaar daarop 30 en vorig jaar
31. Waarom het er in 2006 maar 15
waren, blijft voor hem een raadsel.
Wel weet hij dat het weer veel in
vloed heeft op de ongevallencij-
fers. Mist en gladheid zorgen voor
hoge cijfers. „En een ochtend met
ijzel, dan vliegt alles op elkaar."
Ook wordt er nog steeds te hard
gereden op de A58. Twee weken
geleden werd nog een automobi
list geflitst met een snelheid van
maar liefst 209 kilometer per uur.
Het aantal rijbewijzen dat ingevor
derd wordt omdat mensen de snel
heidslimiet met meer dan vijftig ki
lometer per uur overschrijden,
neemt volgens Marcusse ook niet
af. Waarom ze zo hard rijden, is
hem een raadsel. Stellig: „Maar er
is ook geen verklaring acceptabel."
door Harmen van der Werf
HEINKENSZAND - Wie een hagelka
non naast zijn deur krijgt, weet
straks overal in Zeeland waar hij
of zij aan toe is. De vijf Zeeuwse
gemeenten waar hagelkanonnen
staan, hebben daartoe gezamenlijk
afspraken gemaakt. „Om één lijn
te trekken", aldus wethouder Jan
Zandee (SGP/CU, milieu) van Bor-
sele, „en sterker te staan in even
tuele procedures."
De afspraken tussen de betrokken
gemeenten Borsele, Kapelle, Rei-
merswaal, Hulst en Sluis gaan in
zodra bekend is wat de Raad van
State heeft beslist over bezwaren
tegen hagelkanonnen in Borsele.
Dat is over ruim vijf weken.
Tot nu toe hanteren de gemeenten
eigen regels met betrekking tot bij
voorbeeld de afstand tussen het ka
non en de eerste bebouwing. Al te
diep wil Zandee nog niet op de af
spraken ingaan. Hij sluit niet uit
'dat ze kunnen leiden tot verbete
ringen in de huidige situatie'. „Wel
licht wordt de afstand tot be
bouwing groter." Eén ding is hel
der. Bij handhaving van de vergun
ningen worden geluiddempers ver
plicht. Dat scheelt veel. Het initia
tief voor de afspraken is van Kapel
le; Borsele trok de kar verder. Die
gemeente telt de meeste kanon
nen: acht.
door Martijn de Koning
NIEUW-HAAMSTEDE - Haamstede-
naar W. van Rijswijk laat het er
niet bij zitten. Hij stapt naar de be-
zwarencommissie van de provin
cie om alsnog gedaan te krijgen
dat de vliegclub Haamstede de mo
tor van haar nieuwe vliegtuigje
niet op de huidige manier mag ge
bruiken. Volgens Van Rijswijk
maakt het toestel teveel lawaai.
Vliegclub Haamstede schafte het
nieuwe vliegtuigje ruim een jaar
geleden aan, vertelt voorzitter
Peter de Jong. „Er zit een motortje
op dat we in de weekeinden twee
of drie keer per dag gebruiken om
goed op weg te raken en boven
winds gebied op te zoeken. Maar
we zetten dat pas aan als we hoger
zitten dan 350 meter."
Van Rijswijk, die gisteren niet te
bereiken was voor commentaar,
stapte naar de provincie en eiste
dat die maatregelen zou nemen.
„We hebben de boel meerdere ke
ren gecontroleerd, maar nooit ge
constateerd dat er sprake was van
een overtreding", zegt een woord
voerder van de provincie. Daarom
wees het dagelijks bestuur van de
provincie de claim van Van Rijs
wijk af Ze vond daarnaast ook
nog dat die geen direct belangheb
bende is, dus helemaal niet in de
positie is een verzoek tot het ne
men van maatregelen in te dienen.
Van Rijswijk is het daar niet mee
eens en legt de zaak nu voor aan
de bezwarencommissie van de pro
vincie. Die buigt zich op 4 maart
over de zaak.
De Jong van de vliegclub geeft aan
zich zo weinig mogelijk met de
zaak te bemoeien. „We hebben
niet het idee iets fout te doen. Op
de hoogte waarop we de motor
aanzetten, vliegen ook andere
vliegtuigen. Die maken net zoveel
geluid."
Nü 180 tabletten
van 59,85 VOOr 39,90!
normale prijs 19,95 per stuk
De A58 bij Arnemuiden: een weg waarop volgens de politie getuige het grote aantal eenzijdige ongelukken nonchalant wordt gereden. foto Ruben Oreel
Stationsstraat 2-4, 4331 JB Middelburg
Tel.: 0118 - 615151
www.donrisicobeheer.nl