'Ondanks krimp wel bouwen'
Forse vertraging bus
,PNP15
:eeuws-vlaanderen
wSismKp
Kapotte klep Elsta veroorzaakt
langdurige geluidsoverlast
ROC Westerschelde ergert zich
aan locatiediscussie detailhandel
ai '«ass
30 en 31
21
32
Rapport: bouwstop
leidt tot nog
minder inwoners.
Vijf geslachten in Nieuw-Namen
Werk aan sluizen bij
Terneuzen doorkruist
dienst lijnen 20 en 50.
Kolonie lepelaars
in Sloegebied
wordt bedreigd
Dinsdag 19 februari 2008
rS Mfr
Verbeelding moet
spreken in bloemlezing
over dementie
Tip? redtern@pzc.nl
door Frank van Cooten
TERNEUZEN - Ondanks de bevol
kingsafname is een bouwstop in
Zeeuws-Vlaanderen zeker niet aan
de orde. Dat zou de krimp van de
bevolking alleen maar bespoedi
gen. 'Zeeuws-Vlaanderen moet
blijven bouwen', is daarom de
boodschap van het rapport Wo
nen in Zeeuws-Vlaanderen.
Het rapport is geschreven door
twee adviesbureaus in opdracht
van de drie gemeenten en de wo
ningcorporaties. Het brengt de ont
wikkelingen van de afgelopen tien
jaar in beeld.
De bevolkingsomvang blijft afne
men. De prognoses geven een afna
me van de bevolking aan met
6500 inwoners (zes" procent) tot
2027. Het aantal huishoudens blijft
echter licht groeien. Er komen
minder gezinnen, maar meer een-
en tweepersoonshuishoudens. Dit
aantal neemt tot 2027 naar ver
wachting met 1800 toe.
De vraag naar woningen neemt
dus in de komende vijftien jaar
nog steeds toe. Die vraag is wel be
scheiden: gemiddeld ongeveer 120
huizen per jaar.
Het krimpen van de bevolking
kan moeilijk worden bestreden,
luidt een conclusie van het rap
port. Omdat deze trend langzaam
gaat, is er voor gemeenten en cor
poraties nog tijd om daarop in te
De bevolkingsafname is niet te
stoppen, luidt een conclusie uit
een analyse van de afgelopen
tien jaar. Gemeenten en corpora
ties moeten daarop inspelen.
NIEUW-NAMEN - In de familie Van den Branden uit
Nieuw-Namen komt er maar geen einde aan de feeste
lijkheden.
Betovergrootmoeder Jeanne de Bruyn vierde november
vorig jaar haar honderdste verjaardag. Krap twee weken
later was haar dochter Leonza Lockefeir vijftig jaar ge
trouwd met Eduard De Caluwaert. De kroon op alle fees
ten was de bevalling van kleindochter Wendy van den
Branden. Zij en haar partner Kris Bonnarens werden de
trotse ouders van tweeling Tibo en Amber. Hiermee
werd Amber (vier weken oud) de jongste van een vijfge
slacht met aan het hoofd de kranige honderdjarige Jean
ne de Bruyn. Leonza Lockefeir (71 jaar), Marina De Ca
luwaert (49 jaar) en mama Wendy van den Branden (27
jaar) maken het bijzondere familieplaatje compleet.
foto familie Van den Branden
spelen. Er moet vooral in kwaliteit
worden geïnvesteerd. Er is een
groeiende vraag naar duurdere hui
zen en naar gelijkvloerse wonin
gen (vooral appartementen) voor
senioren. Goedkope woningen, tot
150.000 euro, zijn er genoeg. Aan
goedkope starterswoningen is nu
en op termijn dus zeker geen ge
brek.
Uit het rapport blijkt ook dat de
verschillen in bevolkingsopbouw
met de rest van Nederland steeds
groter worden. Onder de huishou
dens is nu bijna dertig procent
ouder dan 65 jaar (landelijk 22 pro
cent), slechts veertien procent (lan
delijk 21 procent) is jonger dan 35
jaar.
Gezien de sterke stijging van het
aandeel 55- tot 64-jarigen moet de
grootste vergrijzingsgolf nog ko
men.
Tussen de Zeeuws-Vlaamse ge
meenten bestaan geen grote ver
schillen. Sluis kent wel de meeste
vergrijzing en telt de minste jonge
ren. Daarnaast verliest Terneuzen
bewoners binnen de regio. Men
sen die uit Terneuzen binnen
Zeeuws-Vlaanderen verhuizen,
gaan vooral naar Hulst.
door Wout Bareman
HOEK - Een kapotte veiligheidsklep
in het leidingsysteem van de
warmtekrachtcentrale Elsta bij
Hoek heeft gisteren urenlang voor
een enorme geluidsoverlast in
Hoek en omgeving gezorgd. Maar
ook in grote delen van de Kanaal
zone was het geluid, veroorzaakt
door ontsnappende stoom, heel
duidelijk te horen.
De problemen ontstonden rond
vijf uur 's ochtends, toen bleek dat
de veiligheidsklep niet sloot. Elsta
stelt een onderzoek in naar de oor
zaak en probeerde de stoomlei-
ding gecontroleerd af te sluiten en
buiten bedrijf te stellen. Dat ge
beurde, gezien de hoge druk in de
leiding, stapsgewijs. Elsta levert
stoom aan buurman Dow Bene
lux, die het gebruikt in het produc
tieproces. Dow nam de productie
van de stoom tijdelijk zelf over, zo
dat de fabrieken niet hoefden te
worden stilgelegd.
Medewerkers van Elsta trokken 's
middags de polders rond Hoek in
om daar vrijgekomen isolatiemate
riaal (steenwol) weg te halen. Het
spul kwam ook op het Dow-ter-
rein terecht. Een woordvoerder
van Elsta: „We halen het weg om
dat het vermoedelijk ongezond is
als dieren dat spul binnen krij
gen."
In de loop van de middag kwam
er een einde aan de geluidsover
last. De klep is mogelijk defect ge
raakt door de vorst.
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - Bestuur en directie
van het ROC Westerschelde vin
den het uitermate vervelend dat
het instituut inzet wordt van een
politieke spel rond locaties voor
winkels en andere voorzieningen.
Uit de detailhandelsstructuurvisie
Terneuzen, die deze maand door
de gemeenteraad besproken
wordt, blijkt dat het voormalig De
Hoop-terrein (Kennedylaan-West)
door Stedebouwkundig bureau
RBOI nadrukkelijk in beeld ge
bracht wordt als plek om de nieu
we school te bouwen. Bestuursse-
cretaris Jan Meeusen van het ROC:
„Wij zijn nog lang niet zo ver. Op
dit moment onderzoekt een com
missie wat nieuwbouw kosten
gaat. Volgende maand hebben we
een lobbydocument klaar en zul
len we alle overheden en bedrij
ven langs moeten om te bezien of
we het benodigde geld (geschat
wordt minstens 40 miljoen euro)
bijeen kunnen krijgen. Daarna
komt de bouwplaats pas in beeld."
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Tijdens de werkzaam
heden aan de sluizen bij Terneu
zen tussen 25 februari en 25 april
kunnen busreizigers op de buslij
nen 20 en 50 geconfronteerd wor
den met forse vertragingen. Vol
gens Connexxion kan de vertra
ging wel oplopen tot meer dan 20
minuten.
In overleg met de provincie en
Rijkswaterstaat wordt bij het ope
nen van de sluizen wel zoveel mo
gelijk rekening gehouden met de
passeertijden van de bus. Boven
dien zijn er vaste bloktijden inge
steld (7.40-8.20 uur en 16.40-17.10
uur) waarop de brug niet open zal
gaan. „Echter, vanwege de soms
lange passeertijden van een boot,
kan niet altijd worden voorkomen
dat de bus voor een open brug
komt te staan", aldus Connexxion.
In dat geval mag de bus wel de file
passeren en vooraan wachten.