Cultuur Razzmatazz groot door klein blijven Ineens is niets meer onbeduidend. Kijken met liefde en aandacht geeft aan een geranium de allure van een orchidee In vier decennia niet veranderen en toch meegroeien met de tijd. Ja natuurlijk, denk je dan. Maar zelf had je dat nooit bedacht. En had je nooit dat levensgrote portret van Jimi Hendrix ontdekt op dat schuurtje in de velden tus sen Utrecht en Den Bosch. En was je al helemaal nooit op zoek gegaan naar de H PZC Maandag 18 februari 2008 21 Muzikanten van het Ukulogisch Museum op de knusse zolder van Razzmatazz. foto Ruben Oreel door Cijs Kamphuis OOST-SOUBURG - De zolder zelf is niets bijzonders. Bruine houten balken, witte muren, houten plan ken op de vloer en een puntdak. Maar het zijn het knusse podium rechtsachter in de hoek en de klei ne toog naast het trapgat die de sfeer bepalen van het bovenvloer podium Razzmatazz in Oost-Sou burg. Achter de bar hangen oude veiling kistjes aan de muur waar de kop jes en glazen in staan. Deze kistjes zijn onder jongeren vandaag de dag erg hip. Hier hangen ze al veer tig jaar. Ze staan synoniem voor de kracht van dit initiatief In vier decennia niet veranderen en toch meegroeien met de tijd. 'Ik ga graag nog jaren door, want ik ben het hier nog lang niet beu.' Zaterdagavond staat het podium pje vol met ukeleles. De eerste rij stoelen is opgeofferd om de drie muzikanten van de act van de avond, het Ukulogisch Museum, plek te bieden. Het is op een normale avond altijd al knus op het zestig stoelen tellen de zoldertje, maar door deze ver schuiving is het nog meer passen en meten. Toch is dat de kracht van Razzmatazz vindt organisator en oprichter Ad Lijnse. „Doordat iedereen zo dicht op elkaar zit, ont staat er een bijzondere wisselwer king tussen act en publiek." Lijnse richtte de vereniging Razzmatazz op in 1968 vanwege zijn liefde voor wereldmuziek en folk. Hij ver noemt het podium naar een num mer van gitaarband The Shadows. Na wat zoekwerk blijkt dat het woord staat voor: 'Een gezellige boel met veel muziek'. Een betere naam had hij niet kun nen bedenken. Muziekfreak Lijnse zag al vele Zeeuwse, nationale en ook internationale gezelschappen zijn podium betreden en werd zel den teleurgesteld. Artiesten ko men graag naar de zolder aan de Middelburgsestraat vanwege de bij zondere huiskamersfeer. Ook het Ukulogisch Museum is en thousiast. Zanger Peter van Eyck vindt het vooral mooi dat de orga nisatie niet aan grootheidswaan is gaan lijden. „Ze zijn klein gebleven en ze zijn niet bang te experimenteren met verschillende muziekstijlen." Dat is ook wat de honderddertig le den van de vereniging zo waarde ren aan de programmering van 'hun' podium. Pim en Dineke Lubbers uit Kloe- tinge rijden al sinds 1984 regelma tig naar Razzmatazz om zich muzi kaal te laten verrassen. Maar kij ken wel eerst op het programma wat er komt. Dit in tegenstelling tot Johan en Jeanne Rijkeboer uit Middelburg die altijd van de partij zijn, onge acht wie er speelt. Ze vinden hier op zolder vooral het intieme thuis gevoel wat je volgens hen op geen ander podium vindt. Beide echtpa ren ondersteunen het podium ook financieel. Razzmatazz werkt zonder over heidssteun en doet het verder zon der enige vorm van subsidie. Daar door kost het uiteraard wel eens wat moeite het hoofd boven water te houden. Lijnse is trots dat het nog altijd lukt en gaat graag nog ja ren door. „Want ik ben het nog lang niet beu." f tmRT NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Middenin een lied dacht ik in eens: „Nee, hij is tóch niet de enige die dit zo kan." Tot op dat moment had ik dat idee namelijk wel, dat alleen Leon Giesen op die speciale manier naar de hem omrin gende wereld kan kijken. Maar je vindt dat bijvoorbeeld ook in 'Man bijt hond', in ieder geval in de Belgische variant er van (de oer-vorm), die ik meestal bekijk. Bijvoorbeeld in 'wordt gevolgd', waarin zomaar iemand met zijn eigen kleine le ventje plotseling in het middelpunt staat. Dat zijn altijd onbeduidende levens, ge vuld met onbeduidende zaken, maar door de manier waarop het in beeld wordt gebracht, is in eens niets meer on beduidend. Noem het respect, liefde, aan dacht, waarmee de camera kijkt. En plots krijgt een geranium de allure van een or chidee. Leon Giesen noemt zichzelf film maker, muzikant en verhalenverteller. En liefst alledrie tegelijk. Wat hij laat zien en horen, noemt hij 'zijn wereld', oftewel Mondo Leone. Omringd door drie scher men, waarop hij tekeningen, foto's en filmpjes projecteert, zingt hij liedjes of vertelt hij verhalen. Bijvoorbeeld over zijn buurvrouw Dini, die bij hem aan klopt met een zorgelijk verhaal. Een vreemde man is aan haar deur geweest, heeft het adres van haar zuster gevraagd en ook wanneer zijzelf wel eens van huis is. Achteraf weet ze wel, dat ze geen ant woorden had moeten geven, maar ja... En dus biedt Leon aan, om op het uur dat ze zo zorgeloos uit haar mond had la ten vallen, op haar huisje te passen. Hij neemt zijn vriend mee, ze besluiten de dief te filmen. En zo glijdt de camera over het handdoekenrekje, de kamerplantjes, het wandtegeltje met spreuk, een andere met de foto's van Kennedy (John F.), Lu ther King en een derde die ik zo snel niet kon identificeren. Zo doods en dodelijk burgerlijk, maar zo liefdevol 'aangeraakt' dat het oude mensje bijna lijfelijk uit haar nette kamer de zaal instapt en je even dierbaar wordt als een oma met altijd ge vuld snoepdoosje. Terwijl hij vertelt en de camera voortglijdt, speelt hij op de gi taar een riedel, die onder spannende pas sages thuishoort. Tot aan de anticlimax. De diefis nooit gekomen. Eind goed, al goed. Maar niet voor wie nóg beter kijkt. Die concludeert: spijtig genoeg. Want nu wacht Dini nog altijd op het noodlot. *iMi- H Leon Giesen: filmmaker, muzikant en verhalenverteller. foto GPD boer achter dat schuurtje. En had je niet het groepje jongeren ontdekt, dat een maal per jaar 's nachts bij zaklantaarn- licht dat verwerende portret weer opfrist. En had je dan weer nooit een mondoleo- ne-feest georganiseerd, waarop die boer dan de 1000 feestelingen trakteerde op een sappige peer met Hendrix-plaatje. Het is onbeduidend. Zoals het ook onbe duidend is om de derde man op de maan te zijn. Charles 'Pete' Conrad heette de man, die wist dat hij in de inktzwarte schaduw stond van Neil Armstrong. Hij had een mooie lijfspreuk: If you can't be good, be colourful. In zo'n man is Giesen dan 'bijna pathologisch' geïnteresseerd, hij reist er zelfs voor naar Houston. Om daar te ontdekken, dat alle overleden as tronauten er een boom krijgen, die 's nachts een verlichte stam heeft. Helder wit, behalve dan die éne, die gekleurde lampjes heeft. Leon Giesen zingt niet sterk, speelt niet echt goed, heeft nauwelijks theateruitstra ling, kan niet eens (hij bekent het zelf) een open doekje komen halen. Maar hij is ontwapenend. En hij laat je heel an ders kijken naar de wereld. En toevallig is dat wél een van de doelen van theater. Deze week goed gevulde podia, maar weinig aanlok kelijks. Bert Visscher bijvoorbeeld, 4 da gen uitverkocht in het Scheldetheater, maar toch doet dat mijn hart niet sneller slaan. Ik zoek eerder de verrassing, en hoop die dan maar te vinden in Zeeuwse Nachten 3. Een voorstelling die onze sa menleving op de hilarische rooster legt. Die tweemaal in 't Beest in Goes te zien zal zijn (woensdag en donderdag) en een maal in Vlissingen, op vrijdag. Alleen voor die laatste voorstelling kunt u nog re serveren. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21