'Bij HKPD
wordt niet
gehandeld
in drugs'
hakken en zagen
Chauffeurs van busjes
krijgen veiligheidsles
Verontwaardiging over gesloten brug
Politie wekt
slapende fietser
in Vlissingen
Hoofd gebruikersruimte
noemt relaas vrouw bij
rechtbank 'onmogelijk'.
Voorlichtingscampagne
'haastige, hinderlijke'
bedrijfswagens.
Werk aan spoor scheidt
straks twee weken
Oost- en West-Souburg.
WPZC Maandag 18 februari 2008 15
door Emile Calon
VLISSINGEN - Voor Thijs van Dam
me van het HKPD in Vlissingen
staat vast dat een 43-jarige Middel
burgse vrouw niet de volledige
waarheid vertelde tegenover de
Middelburgse rechters. Het hoofd
van het huiskamerproject voor
drugsgebruikers stelt zelfs met
kracht dat het niet mogelijk is dat
deze vrouw jarenlang cocaïne deal
de in de gebruikersruimte van het
HKPD. Gezien het cameratoezicht
en de aanwezigheid van een toe
zichthouder is dat volgens hem
'volstrekt onmogelijk'.
De vrouw vertelde eind vorige
week tegen de rechters dat ze jaren
lang elke maandagochtend, woens
dagochtend en vrijdagochtend co
caïne verhandelde in de gebruikers
ruimte. De andere dagen handelde
ze vanuit een woning in de Mid
delburgse wijk Dauwendaele. Dat
handelen in het HKPD was vol
gens haar geen enkel probleem. Ze
vertelde de rechters zelfs dat dat
werd toegestaan.
Van Damme wil niet ingaan op
wat hij zelf weet van die bewuste
vrouw die al twintig jaar verslaafd
is aan harddrugs. „Ik praat niet
over individuele gevallen." Wel
zegt hij dat dealen op geen enkele
manier wordt geaccepteerd. Ieder
een die betrapt wordt op het ver
handelen van drugs, wordt be
straft. Dat varieert van een waar
schuwing tot een schorsing voor
een maand. Ook wordt volgens
hem de politie ingeseind als blijkt
dat er bij het HKPD in drugs
wordt gehandeld. Dankzij dat be
leid is het HKPD, aldus Van Dam
me, een plek waar maar weinig
wordt gehandeld in drugs. Het be
leid is volgens hem zelfs zo succes
vol dat hij de laatste tijd geen sanc
ties heeft moeten opleggen.
VLISSINGEN - Lekker midden in de
winter op straat je roes uitslapen
is er in Vlissingen niet bij. De plaat
selijke politie hield zaterdag om
1.10 uur namelijk een 22-jarige Vlis-
singse fietser aan die op de Troels-
traweg lag te slapen.
De fietser, die volgens de politie
veel te veel alcohol had gedron
ken, was in de loop van die nacht
vermoedelijk tegen een geparkeer
de auto gereden. Hij liep daarbij
wat schaafwonden op. Vervolgens
viel hij van zijn fiets op de straat.
Hij was kennelijk zo beneveld dat
hij niet meer op kon staan. On
danks de kou viel hij ter plekke in
slaap.
Toen patrouillerende agenten hem
daar zag liggen, hebben ze hem ge
wekt. Vervolgens werd hij aange
houden wegens openbare dron
kenschap.
De eventuele schade aan de perse
nenauto wordt nog onderzocht.
dermaal van de partij. De geeste
lijke staat nog haar mannetje. Een
paar jaar terug troefde ze de heren
vrijwilligers af tijdens een race
met hout geladen kruiwagens. Zus
ter Wievina finishte als eerste. „Ze
is zo sterk als een beer...."
Het aantal vrijwilligers neemt ge
staag toe, merkt Peter Maas. Op
zo'n vrijwilligersdag komt steevast
familie mee en als het meezit, le
vert dat vroeg of laat aanwas op.
Wie denkt dat vrijwilligers hoofd
zakelijk wilgen knotten, heeft het
mis.
Maas: „Natuurlijk is het wilgen-
knotten belangrijk. Boeren en an
dere particuliere grondbezitters
hebben vaak geen tijd voor het on
derhoud en kloppen dan bij ons
aan."
De SLZ is in de afgelopen kwart
eeuw geprofessionaliseerd en
heeft nu 25 medewerkers in vaste
dienst.
Pieter Maas: „We leveren advies
en kunnen ook een stukje finan
ciële ondersteuning regelen. Bij
voorbeeld om oude bomen op een
boerenerf, een begraafplaatsje of
een bakkeete op een boerderij te
behouden. De SLZ houdt zich te
vens bezig met de bescherming
van kerkuilen en vleermuizen. We
bemoeien ons ook met nieuwe
wandelpaden over particuliere
grond. Daarmee heeft zich ook
een nieuw type vrijwilliger aange
diend: de wandelaar. Ze echter
hebben allemaal één ding gemeen.
Ze houden van het Zeeuwse land
schap."
ZIERIKZEE - Bedrijvenpark Zuid in
Zierikzee is het eerste industrieter
rein in Nederland dat deelneemt
aan het project Veilig Bestelver-
keer. Chauffeurs van bestelbusjes
krijgen praktijktraining in rustig
en veilig rijden.
„Iedereen kent ze wel, die busjes.
Ze hebben altijd haast en door an
dere weggebruikers worden ze als
hinderlijk beschouwd," zegt Klaas
Tenwolde, projectleider bij het Re
gionaal Orgaan Verkeersveiligheid
(ROVZ). „Negen procent van het
Zeeuwse wagenpark bestaat uit be
stelbusjes en bij veertien procent
van de ongevallen in Zeeland is
een bestelbusje betrokken. Verder
blijkt dat vooral de tegenpartij
slachtoffer wordt van een ongeval
met een busje", aldus Tenwolde.
In Nederland rijden zo'n 800.000
bestelauto's. In 2006 vielen 82 do
den en vijfduizend gewonden bij
aanrijdingen door een busje.
Hoog tijd voor actie, vinden
ROVZ en de landelijke vervoer
dersorganisatie EVO. Samen gaan
ze trainingen en voorlichting ver
zorgen. Op Bedrijvenpark Zuid
worden een slipbaan en een sla-
lomparcours aangelegd. Ook komt
er een kantelsimulator te staan.
door Emile Calon
OOST-SOUBURG - Petra Meerman
is, zo zegt ze zelf, een redelijk ie
mand. Maar nu is ze echt kwaad.
Ze snapt niet dat de overheid zo
maar toestaat dat straks Oost-Sou
burg twee weken lang echt geschei
den is van West-Souburg. Want
door werkzaamheden aan de
spoorwegovergang kan straks nie
mand de meest logische route
over de Draaibrug over het kanaal
nemen.
De 42-jarige inwoonster van
Oost-Souburg moet straks omfiet
sen om op haar werk in Vlissingen
te komen. Haar jongste zoon moet
dan omrijden om op het Schelde-
mond te komen. En haar oudste
moet maar zien hoe hij straks de
bus naar Middelburg neemt.
Haar man, die moet dan ook extra
fietsen om bij zijn kaartclub te ko
men. Dat is volgens haar het enige
goede aan de afsluiting van de
Draaibrug. Want hij kan wel wat
extra lichaamsbeweging gebrui
ken, grapt ze. „Maar serieus. Het is
toch werkelijk bespottelijk dat ze
zoiets doen."
Het kostte zaterdag geen moeite
verontwaardigde inwoners van
Oost- en West-Souburg te vinden
met betrekking tot de afsluiting
van de verbinding tussen de beide
kernen. Wie je ook vraagt, ieder
een die de brug passeert, gebruikt
termen als 'belachelijk', 'stom',
'kan niet' en 'dat meen je niet'.
Niemand heeft ook maar enig be
grip voor de afsluiting. Ter plaatse
worden zelfs alternatieve plannen
bedacht.
Wie je ook vraagt, niemand
heeft enig begrip voor de
afsluiting van de Draaibrug.
Zo oppert Johan Poppe het idee
de oude Middelburgse gietijzeren
spoorbrug uit de stalling te halen
en in Souburg weer op te bouwen.
Cobie Wisse vindt dat ProRail
maar bussen moet inzetten om
mensen naar de overkant van het
Kanaal door Walcheren te breng
en. Dat idee is eind vorige week
ook door het CDA geopperd, waar
na het college beloofde dat te on
derzoek. Wisse wacht af wat daar
van komt. Stellig zegt ze dat de uit
komst van dat onderzoek alles be
palend is. „Dat nieuwe college kan
nu laten zien dat het ook echt be
gaan is met Souburg." Ook Peter
Visser denkt er zo over. „Het is de
lakmoesproef voor het nieuwe col
lege. Laten ze ons in de kou staan
of niet?" Vervolgens ontspint zich
een discussie tussen die twee en
Ria Verhage. Die laatste vindt niet
dat je het college hierop moet afre
kenen. Volgens haar is ProRail ver
antwoordelijk voor het afgrende
len van Oost-Souburg en moet het
spoorbedrijf met een acceptabele
oplossing komen.
Wie tijdens het werk aan het spoor van Oost- naar West-Souburg wil, zal moeten omlopen of -fietsen. Dat zien de Souburgers niet zitten, foto Ruben Oreel