'Bij HKPD wordt niet gehandeld in drugs' hakken en zagen Chauffeurs van busjes krijgen veiligheidsles Verontwaardiging over gesloten brug Politie wekt slapende fietser in Vlissingen Hoofd gebruikersruimte noemt relaas vrouw bij rechtbank 'onmogelijk'. Voorlichtingscampagne 'haastige, hinderlijke' bedrijfswagens. Werk aan spoor scheidt straks twee weken Oost- en West-Souburg. WPZC Maandag 18 februari 2008 15 door Emile Calon VLISSINGEN - Voor Thijs van Dam me van het HKPD in Vlissingen staat vast dat een 43-jarige Middel burgse vrouw niet de volledige waarheid vertelde tegenover de Middelburgse rechters. Het hoofd van het huiskamerproject voor drugsgebruikers stelt zelfs met kracht dat het niet mogelijk is dat deze vrouw jarenlang cocaïne deal de in de gebruikersruimte van het HKPD. Gezien het cameratoezicht en de aanwezigheid van een toe zichthouder is dat volgens hem 'volstrekt onmogelijk'. De vrouw vertelde eind vorige week tegen de rechters dat ze jaren lang elke maandagochtend, woens dagochtend en vrijdagochtend co caïne verhandelde in de gebruikers ruimte. De andere dagen handelde ze vanuit een woning in de Mid delburgse wijk Dauwendaele. Dat handelen in het HKPD was vol gens haar geen enkel probleem. Ze vertelde de rechters zelfs dat dat werd toegestaan. Van Damme wil niet ingaan op wat hij zelf weet van die bewuste vrouw die al twintig jaar verslaafd is aan harddrugs. „Ik praat niet over individuele gevallen." Wel zegt hij dat dealen op geen enkele manier wordt geaccepteerd. Ieder een die betrapt wordt op het ver handelen van drugs, wordt be straft. Dat varieert van een waar schuwing tot een schorsing voor een maand. Ook wordt volgens hem de politie ingeseind als blijkt dat er bij het HKPD in drugs wordt gehandeld. Dankzij dat be leid is het HKPD, aldus Van Dam me, een plek waar maar weinig wordt gehandeld in drugs. Het be leid is volgens hem zelfs zo succes vol dat hij de laatste tijd geen sanc ties heeft moeten opleggen. VLISSINGEN - Lekker midden in de winter op straat je roes uitslapen is er in Vlissingen niet bij. De plaat selijke politie hield zaterdag om 1.10 uur namelijk een 22-jarige Vlis- singse fietser aan die op de Troels- traweg lag te slapen. De fietser, die volgens de politie veel te veel alcohol had gedron ken, was in de loop van die nacht vermoedelijk tegen een geparkeer de auto gereden. Hij liep daarbij wat schaafwonden op. Vervolgens viel hij van zijn fiets op de straat. Hij was kennelijk zo beneveld dat hij niet meer op kon staan. On danks de kou viel hij ter plekke in slaap. Toen patrouillerende agenten hem daar zag liggen, hebben ze hem ge wekt. Vervolgens werd hij aange houden wegens openbare dron kenschap. De eventuele schade aan de perse nenauto wordt nog onderzocht. dermaal van de partij. De geeste lijke staat nog haar mannetje. Een paar jaar terug troefde ze de heren vrijwilligers af tijdens een race met hout geladen kruiwagens. Zus ter Wievina finishte als eerste. „Ze is zo sterk als een beer...." Het aantal vrijwilligers neemt ge staag toe, merkt Peter Maas. Op zo'n vrijwilligersdag komt steevast familie mee en als het meezit, le vert dat vroeg of laat aanwas op. Wie denkt dat vrijwilligers hoofd zakelijk wilgen knotten, heeft het mis. Maas: „Natuurlijk is het wilgen- knotten belangrijk. Boeren en an dere particuliere grondbezitters hebben vaak geen tijd voor het on derhoud en kloppen dan bij ons aan." De SLZ is in de afgelopen kwart eeuw geprofessionaliseerd en heeft nu 25 medewerkers in vaste dienst. Pieter Maas: „We leveren advies en kunnen ook een stukje finan ciële ondersteuning regelen. Bij voorbeeld om oude bomen op een boerenerf, een begraafplaatsje of een bakkeete op een boerderij te behouden. De SLZ houdt zich te vens bezig met de bescherming van kerkuilen en vleermuizen. We bemoeien ons ook met nieuwe wandelpaden over particuliere grond. Daarmee heeft zich ook een nieuw type vrijwilliger aange diend: de wandelaar. Ze echter hebben allemaal één ding gemeen. Ze houden van het Zeeuwse land schap." ZIERIKZEE - Bedrijvenpark Zuid in Zierikzee is het eerste industrieter rein in Nederland dat deelneemt aan het project Veilig Bestelver- keer. Chauffeurs van bestelbusjes krijgen praktijktraining in rustig en veilig rijden. „Iedereen kent ze wel, die busjes. Ze hebben altijd haast en door an dere weggebruikers worden ze als hinderlijk beschouwd," zegt Klaas Tenwolde, projectleider bij het Re gionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROVZ). „Negen procent van het Zeeuwse wagenpark bestaat uit be stelbusjes en bij veertien procent van de ongevallen in Zeeland is een bestelbusje betrokken. Verder blijkt dat vooral de tegenpartij slachtoffer wordt van een ongeval met een busje", aldus Tenwolde. In Nederland rijden zo'n 800.000 bestelauto's. In 2006 vielen 82 do den en vijfduizend gewonden bij aanrijdingen door een busje. Hoog tijd voor actie, vinden ROVZ en de landelijke vervoer dersorganisatie EVO. Samen gaan ze trainingen en voorlichting ver zorgen. Op Bedrijvenpark Zuid worden een slipbaan en een sla- lomparcours aangelegd. Ook komt er een kantelsimulator te staan. door Emile Calon OOST-SOUBURG - Petra Meerman is, zo zegt ze zelf, een redelijk ie mand. Maar nu is ze echt kwaad. Ze snapt niet dat de overheid zo maar toestaat dat straks Oost-Sou burg twee weken lang echt geschei den is van West-Souburg. Want door werkzaamheden aan de spoorwegovergang kan straks nie mand de meest logische route over de Draaibrug over het kanaal nemen. De 42-jarige inwoonster van Oost-Souburg moet straks omfiet sen om op haar werk in Vlissingen te komen. Haar jongste zoon moet dan omrijden om op het Schelde- mond te komen. En haar oudste moet maar zien hoe hij straks de bus naar Middelburg neemt. Haar man, die moet dan ook extra fietsen om bij zijn kaartclub te ko men. Dat is volgens haar het enige goede aan de afsluiting van de Draaibrug. Want hij kan wel wat extra lichaamsbeweging gebrui ken, grapt ze. „Maar serieus. Het is toch werkelijk bespottelijk dat ze zoiets doen." Het kostte zaterdag geen moeite verontwaardigde inwoners van Oost- en West-Souburg te vinden met betrekking tot de afsluiting van de verbinding tussen de beide kernen. Wie je ook vraagt, ieder een die de brug passeert, gebruikt termen als 'belachelijk', 'stom', 'kan niet' en 'dat meen je niet'. Niemand heeft ook maar enig be grip voor de afsluiting. Ter plaatse worden zelfs alternatieve plannen bedacht. Wie je ook vraagt, niemand heeft enig begrip voor de afsluiting van de Draaibrug. Zo oppert Johan Poppe het idee de oude Middelburgse gietijzeren spoorbrug uit de stalling te halen en in Souburg weer op te bouwen. Cobie Wisse vindt dat ProRail maar bussen moet inzetten om mensen naar de overkant van het Kanaal door Walcheren te breng en. Dat idee is eind vorige week ook door het CDA geopperd, waar na het college beloofde dat te on derzoek. Wisse wacht af wat daar van komt. Stellig zegt ze dat de uit komst van dat onderzoek alles be palend is. „Dat nieuwe college kan nu laten zien dat het ook echt be gaan is met Souburg." Ook Peter Visser denkt er zo over. „Het is de lakmoesproef voor het nieuwe col lege. Laten ze ons in de kou staan of niet?" Vervolgens ontspint zich een discussie tussen die twee en Ria Verhage. Die laatste vindt niet dat je het college hierop moet afre kenen. Volgens haar is ProRail ver antwoordelijk voor het afgrende len van Oost-Souburg en moet het spoorbedrijf met een acceptabele oplossing komen. Wie tijdens het werk aan het spoor van Oost- naar West-Souburg wil, zal moeten omlopen of -fietsen. Dat zien de Souburgers niet zitten, foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15