media Chatbots leren langzaam luisteren 53 fff Hun namen zijn Tim, Koen, Lisa of Heieen. Ze zien er vriendelijk uit en verrichten dezelfde handelingen als een ervaren baliemedewerker. Laurens Lammers maakt kennis met enkele chatbots. SM Sinds 2002 zijn 51 Nederland se chatbots gemaakt. Een aan tal daarvan is echter niet meer actief, waaronder de bot van Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. media@wegener.nl 1024-3650570 PZC Zaterdag 16 februari 2008 M Anna is de virtuele balie- bediende van Ikea. Goedemiddag, ik ben Anna enikïta klaar om al je vragen over KEA te beantwoorden Verstuur Sanne (on der) geeft antwoord op vragen aan Wehkamp. De een verstrekt infor matie over hypothe ken of verzekerin gen, de ander zoekt telefoonnummers op. Hun grootste overeenkomst? Ze bestaan niet echt, maar alleen virtueel op inter net. Tim, Maud of Heieen zijn chat bots ofwel 'elektronische buddy's'. Op de website van de Fortisbank is chatbot Aad actief Hij weet alles over leningen en hypotheekvor- men. Alle communicatie met Aad verloopt via een chatvenster. Tik een vraag in en de virtuele mede werker van Fortis geeft antwoord. Zo helpt Aad bij het kopen van een huis. Wie hierover advies vraagt, krijgt als eerste antwoord: „Als je me vertelt wat je verdient, kan ik je verder informeren." Aad werd ontwikkeld door AtoBe, een Haarlems bedrijf dat software maakt om de 'online interactie tus sen mens en merk' te verbeteren. Aan Aad valt zeker nog veel te ver beteren. Op een wat moeilijkere vraag over hypotheekrente bijvoor beeld, blijft hij het antwoord schul dig. Hij stelt wel een aantal tegen vragen, maar helpt de klant daar mee geen stap verder. Op de website van het Rotterdam se vervoerbedrijf RET is tegenwoor dig Tante Jo te vinden. Deze bebril de, hoogblonde tante beantwoordt alle vragen over het gebruik van de OV-chipkaart. Een persoonlijke chat met Tante )o zit er echter niet in. Haar antwoorden zijn vrijwel al lemaal automatisch gekoppeld aan informatiepagina's die al binnen seerd. Een chatbot kan zo uit groeien tot de belangrijkste mede werker van een bedrijf." Toch denkt hij dat het nog jaren gaat du ren voor het zover is. Qua techno logie moet er eerst nog veel worden verbeterd. De allereerste Nederlandse chatbot op internet werd ontworpen door Nijmegenaar Jeroen Wijers (33). Zijn bot kreeg de naam Marie ke en werd in 2001 ge lanceerd. Marieke heeft van alle Neder landse chatbots de meeste humor en ze ant woordt het snelst op alle vragen. Binnen een halve seconde heeft ze al een antwoord klaar. In haar per sonalia staat onder meer dat ze on gehuwd is en de 'ideale digitale col lega'. Ook heeft ze hobbies zoals chatten en daten. Tegenwoordig is Marieke het virtuele uithangbord van Wijers' internetbedrijf Carte sians, dat gespecialiseerd is in het bouwen van chatbots. Wijers meent dat bedrijven vaak nog te weinig tijd en geld in de ont wikkeling van een bot steken. „Soms hebben bedrijven ook niet zo'n goed idee van wat ze precies willen hebben. Dat is lastig." Zelf gebruikt hij vrijwel nooit een chatbot. „Functioneel gezien vind ik ze tegenvallen. Chatman bijvoor beeld, de MSN-bot van KPN Hi, vind ik maar flauwekul. Hij com municeert niet, maar brabbelt." Yf Reageren? redactie.media@wegener.nl de RET-site bestaan. Nadine, de vir tuele ambtenaar van de gemeente Rotterdam, werkt op dezelfde ma nier. Ook zij verwijst vaak naar reeds bestaande internetpagina's. Chatbots of'bots' worden steeds populairder. Vorig jaar kwam er een recordaantal van achttien nieu we bij. De meeste zijn actief op websites of zijn als buddy toe te voegen aan MSN, het chatprogram- ma van Microsoft. Vooral het aan tal commerciële bedrijven dat een medewerker op internet aanstelt, neemt gestaag toe. De site Chat- bots.org, die alle nieuwtjes rond elektronische baliemedewerkers bij houdt, vermeldt al zo'n vijftig Ne derlandse bots. Virtuele medewer kers zijn al in dienst van Essent, KPN, Fortis, Postbank, Rabobank, Robeco, VGZ, Wehkamp en Ikea. Ook de Volkskrant en nieuwssite Nu.nl hebben een eigen buddy. Marketeer Erwin van Lun (39), op richter van Chatbots.org, volgt de ontwikkeling van virtuele balieme dewerkers al sinds 2004. Van Lun noemt een chatbot de vertegen woordiger van een merk. „Het is de winkelbediende of'brand agent' van het bedrijf. Die bedien de wordt elk jaar ook een beetje slimmer naarmate de technologie vordert", zegt hij. Van Lun ziet in chatbots allesbehal ve een modegril. Bedrijven en in stellingen leren volgens hem via chatbots te luisteren naar de klant. „Het luisteren wordt geautomati- Koen is de gezondheids buddy van ziektekosten verzekeraar VGZ. Stel hier uw vraag en ik help u verderl Tante Jo weet alles over de OV- chipkaart. Stol uw vi agon a: Heeit u vrogen over de tarieven' Stel den uw vragen san Bart Hj helpt u zoeken naar het antwoord Links: Bart van TNT weet alles over postta- rieven. Onder: Aad van Fortis Stel mij al je hyp&th&akvmg&n Aad weet alles over hypotheken Een klein aantal bots maakte tijdelijk onderdeel uit van een reclamecampagne, zoals Dr. Love van de website Start pagina. Niet alle bots zijn van Neder landse makelij. Chatbot Anna van Ikea bijvoorbeeld werd ontwikkeld door het Zweedse bedrijf Artificial Solutions. Opruimen voor de grote voorjaarsschoonmaak Dozen oud papier, ladekasten vol rommel, troep op zolder, een voor raad lege flessen die steeds groter wordt. Tijd om het huis eens flink op te ruimen. Want een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Maar hoe pak je dat aan? Opruimtips.info helpt u op weg met handige tips. Is alles aan kant, dan kan de grote voorjaarsschoonmaak beginnen. www.opruimtips.info Stem mee voor publieksprijs meest populaire weblog Nederland telt inmiddels zo'n 800.000 weblogs. GeenStijl, Rete- cool en Sargasso zijn bekende web- logs die dagelijks veel bezoekers trekken. Maar ook 'gewone burgers' schrijven lief en leed van zich af op hun weblog. Op de site van Dutch Bloggies kan iedereen stemmen op de meest populaire weblog van Ne derland. De winnaar wordt op 19 maart bekendgemaakt. www.dutchbloggies.nl Piet Paulusma komt naar je toe deze zomer Vanaf diverse locaties in Nederland brengt weerman Piet 'Oant moarn' Paulusma, omringd door fans en buurtbewoners, dagelijks de weers voorspellingen voor de komende da gen. Piet houdt ook een weblog bij waarin hij uitgebreid schrijft over zijn grote passie: het klimaat. Wil je dat Piet het weerbericht een keer bij jou voor de deur presenteert? Aanmelden kan via zijn site. www.pietpaulusma.nl De bespaar-top 100 helpt op de kleintjes te letten Of je nu bulkt van het geld of niet, op de kleintjes letten is altijd nuttig. Bekende, vaak dure producten zijn niet per se beter dan minder beken de merken. En een stukje omfietsen naar de goedkopere super is nog ge zond ook. De bespaar-top 100 geeft slimme tips voor de boodschappen, woonlasten, uitgaan, interieur, va kantie, auto, bellen en internet. Je ei gen tips kan je ook kwijt op de site. www.bespaartop!00.nl •SPf Leuke, interessante en jJUa spraakmakende websites of digitale televisiekanalen redactie.media@wegener.nl 024-3650570

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 99