media
Kunst om op te schieten
bij de
kapper
50
Wendy van Dijk zwanger
van cola en friet
Chantal Janzen (28), musicalster, zangeres, presentatrice en actrice,
gaat aan de slag bij de Avro. Het 'schatje van de showbizz', behept
met poppengezicht en vileine humor, deelt muzikale cadeautjes uit in
een feelgoodprogramma waarin alles wat haar drijft, samenvalt.
Bernice Breure sprak met haar.
De carrière van Chantal Janzen
In KUnsTZOOI slopen
kunstenaars hun slechtste
werk. Het programma is te
zien op het digitale kanaal
van BNN, 101.
door Liedewij Loorbach
PZC
Zaterdag 16 februari 2008
media@wegener.nl
024-3650570
Iedere week een samenvatting van de
laatste roddels uit de bladen
door Nico Postma
Privé geeft de concurrentie een lesje in roddeljourna-
listiek door tijdens carnaval de fotograaf naar Maas
tricht te sturen. Want wie steken daar, ver weg van
de Gooise matras en de hoofdstedelijke PC Hooftstraat,
nieuwsgierig en nietsvermoedend de hoofden uit het
raam als prins carnaval voorbijkomt? Het zijn VICTOR
REINIER en zijn vriendin KIM PETIT. Vijf maanden na de
dramatische val uit een hotelraam, lijkt de vriendin van de
acteur van Flikken Maastricht weer te stralen. Privé conclu
deert op basis van de foto's dat KIM aan haar val geen
trauma heeft overgehouden, anders had ze immers nooit
in een vensterbank plaats durven nemen. Gevalletje carna-
valspsychologie.
Story is boos op PETER
REHWINKEL, omdat hij
niet wilde meewerken
aan een verhaal over zijn
aanstaande huwelijk met
zijn vriend MICHEL ZEE-
CELAAR. Dus wordt de
pen in azijn gedoopt voor
een vlammend artikel
over koningin BEATRIX
die nogal geïrriteerd zou
zijn over het aanstaande
huwelijk van de burge
meester van Naarden. Ha
re majesteit was eerder al
niet gediend van het ge
nootschap van homosek
suele burgemeesters dat
Rehwinkel met GEERT
DALES had opgericht.
Peter Rehwinkel.
foto ANP
WENDY VAN DIJK is zwanger. Privé is de eerste die toe
geeft dat het een bizar gerucht is, maar kan het vervol
gens niet laten te specujeren over de mogelijke vader.
XANDER DE BUISONJÉ valt als eerste af. Die zou de laat
ste maanden een nieuwe serieuze relatie hebben. ER-
LAND CALJAARD dan, de programmadirecteur van RTL 4
met huwelijksproblemen. Hij heeft een one-night-stand
met de Idols-presentatrice gehad. Maar nee, Privé gokt op
CHRIS ZECERS, omdat hij onlangs met haar een middagje
op het strand van Bloemendaal
heeft doorgebracht met cola, voet
bal en friet. Ja, daar groeit je buik
inderdaad wel van.
De moedergevoelens van MARIAN
NE TIMMER stammen al zo'n beet
je uit het millenniumjaar, maar vol
gens Party is ze nog niet van plan
de schaatsen op zolder weg te leg
gen en samen met haar lief HENK
een gezinnetje te stichten. Ze be
sluit het moederschap nog even
een paar jaar uit te stellen, tot na
de Olympische Spelen van 2010 in
het Canadese Vancouver, en daar
mee verraste ze vriend en vijand.
Nog geen baby's voor Marianne
Timmer en haar Henk. foto ANP
Ook 'De Toppers' steken de Atlan
tische oceaan over. In november,
vertelt RENÉ FROCER in Privé. Ech
ter niet om op te treden. CORDON schijnt zin te hebben
om daar de marathon te rennen. Ja, u leest het goed. Al
leen CERARD jOLINC moet nog over de streep worden
getrokken. Volgens Story heeft GEER bonje met haargoe-
roe ERWIN KETTMANN van de Haarlemse haartransplan-
tatie kliniek Laser Aesthetic, waar hij jaren reclame voor
maakte. „Ik word nog liever kaal dan dat ik ooit nog een
keer zo'n behandeling moet ondergaan", briest JOLINC.
Chantal Janzens
Geconcentreerd luis
tert ze naar het blik
kerige geluid uit
haar mobiel, om
vervolgens zacht
mee te neuriën.
Chantal Janzen (28), sinds vorig
jaar april Jane uit de musical Tar-
zan, zal de volgende dag voor een
tv-item het nummer Papa van Stef
Bos zingen met het Metropole Or
kest. Ze wil het stuk voorgespeeld
krijgen om zeker te weten dat de
partituur is aangepast aan haar (ho
gere) stemgeluid. Typisch Janzen:
ze stort zich altijd overal vol in,
maar laat minder aan het toeval
over.
'Chantal koestert al enige tijd de
wens ook andere inhoudelijke kan
ten en talenten van zichzelf te ont
wikkelen en te laten zien', verklaar
de de Avro nogal vaag bij de aan
kondiging van de 'exclusieve' sa
menwerking. Was het niet genoeg
om acht keer per week aan de lia
nen in een bomvol theater te han
gen? Overweegt ze een carrière
switch? „Theater blijft nummer
één, daarover ben ik tegen ieder
een heel duidelijk. Wat overigens
niet betekent dat televisie maar
een leuke hobby is. Ik neem het
heel serieus en moet er zoveel mo
gelijk tijd aan besteden." Ze miste
domweg het presenteren.
Om de volgende zin gruwelt Jan
zen zelf het hardst, maar het is te
gelijkertijd o zo waar: „Ik hou van
mensen. Of beter gezegd: mensen
interesseren mij. Tijdens inter
views zou ik juist graag van alles
aan de journalist vragen. In het
theater heb ik eigenlijk geen con
tact met het publiek. Het komt alle
maal bij mij vandaan, een lach uit
de zaal is de enige interactie. Ter
wijl ik het liefst op iemand zou af
stappen en vragen 'heeft u het
leuk vanavond?', en dan weer ver
der zou gaan."
Eerder combineerde ze televisie en
theater, toen ze naast haar hoofd
rol in de musical Beauty The
Beast met Martijn Krabbé Idols pre
senteerde. Dat leverde haar 'een
halve burn out' op. Maandenlang
kwam ze slechts aan een paar uur
slaap per nacht toe, met speciale
druppels moest ze haar ogen open
én wit houden. „Collega's snappen
niet hoe ik het volhoud. Acht musi
calvoorstellingen per week is al
meer dan een normale baan. Wat
Chantal Janzen studeerde aan de Amsterdamse
Hogeschool voor de Kunsten. Ze was understu
dy bij 42nd Street, in 2001 kreeg ze de hoofdrol
in de musical Saturday Night Fever. Kunt u mij de
weg naar Hameien vertellen en Crazy for you volg
den. In 2005 en 2006 speelde ze Belle in Beau
ty k The Beast. Momenteel is ze nog tot en met
de zomer te zien als Jane in Tarzan.
Janzen acteerde tot nog toe in negen speel
films, waaronder De Dominee en Alles is Liefde.
Bij RTL presenteerde ze Idols 3 met Martijn
Krabbé, en De Staatsloterijshow met Carlo Bosz-
hard. foto Deen van Meer
dat betreft is televisie, waarbij
hooggehakte pr-dames je een glaas
je water komen brengen, een lui
zenleventje. Maar godzijdank heb
ik met Joop van den Ende kunnen
afspreken dat ik in een drukke
Avro-week wat minder voorstellin
gen doe."
In Chantal@avro.nl, de eerste uit
wat een reeks eigen televisiepro
gramma's moet worden, vertellen
mensen bijzondere levensverha
len. Janzen zingt hen toe met een
lied dat voor deze mensen een spe
ciale betekenis heeft. Een soort le
vende jukebox? Ad rem: „Ik weet
alleen nog niet in welke gleuf het
muntje moet." Vervolgt: „We moe
ten er niet meer van maken dan
het is: muzikale cadeautjes. Er zijn
al genoeg programma's waar bij
voorbeeld een aangepaste woning
wordt geregeld voor iemand in een
rolstoel. Ik wil het klein doen.
Mensen moeten elkaar goed behan
delen, daar begint alles mee. Ik kan
er heel slecht tegen als mensen
zich afstandelijk, stoer of beter
voordoen."
Nagenoeg al haar passies komen sa
men in Chantal@avro.nl. „Een lied
je is iets kleins, maar kan voor ie
mand heel groot zijn. Een man
heeft een lied aangevraagd voor de
overleden jongen wiens donorhart
hij heeft. Het nummer wordt op
dragen aan zo'n jongen, die op zijn
21e tegen een boom aanreed. Kijk,
die jongen heeft er niets meer aan,
zijn familie krijgt hem er niet mee
terug, maar het is toch een gebaar.
En ik ken niemand die immuun is
voor muziek."
Door de u-vraagt-wij-draaien-op-
zet van het programma krijgt Jan
zen allerlei muziekstijlen voor
haar kiezen. „We zijn de straat op
gegaan, en een marktkoopman
vroeg me een liedje te zingen voor
Het kleurrijke schilderij
wordt naar het einde van
de schietbaan getakeld.
Een groep jongens legt
aan. Doorzeefd komt het kunst
werk terug. Missie geslaagd: kunste
naarscollectief Lastplak heeft zijn
slechtste kunstwerk vernietigd.
Voor BNN maakte Judith de Bruin
(30) vijf korte filmpjes over kunste
naars en hun slechtste kunstwerk.
De filmpjes zijn te zien op 101, het
digitale kanaal van BNN en staan
sinds kort ook op de website ïoi.tv.
„Dit leek mij een goede manier
kunst herkenbaar te maken voor
jongeren. Iedereen maakt wel eens
iets wat niet goed is. Het gaat over
de criteria van de kunstenaars:
wanneer vinden ze iets goed, en
wanneer niet?"
De Bruin begon met het benade
ren van gerenommeerde kunste
naars. Welke wil ze niet zeggen.
„Maar ik kreeg te horen dat het
een impertinente vraag was." Ze
verfijnde haar tactiek, begon niet
met de vraag of de kunstenaar mis
schien van zins was een kunst
werk te vernietigen, maar of de
kunstenaar zijn of haar slechtste
kunstwerk aan kon wijzen. Om
verderop in het gesprek te vragen
of de kunstenaar dat werk ook op
ludieke wijze zou willen vernieti
gen. Uiteindelijk zijn het voorna
melijk jonge kunstenaars die aan
het programma hebben meege
daan. „De jongere generatie kunste
naars lijkt zichzelf wat beter te kun
nen relativeren."
Oscar Prinsen, van het Instituut
van de Loslopende Mens, wees het