media Kunst om op te schieten bij de kapper 50 Wendy van Dijk zwanger van cola en friet Chantal Janzen (28), musicalster, zangeres, presentatrice en actrice, gaat aan de slag bij de Avro. Het 'schatje van de showbizz', behept met poppengezicht en vileine humor, deelt muzikale cadeautjes uit in een feelgoodprogramma waarin alles wat haar drijft, samenvalt. Bernice Breure sprak met haar. De carrière van Chantal Janzen In KUnsTZOOI slopen kunstenaars hun slechtste werk. Het programma is te zien op het digitale kanaal van BNN, 101. door Liedewij Loorbach PZC Zaterdag 16 februari 2008 media@wegener.nl 024-3650570 Iedere week een samenvatting van de laatste roddels uit de bladen door Nico Postma Privé geeft de concurrentie een lesje in roddeljourna- listiek door tijdens carnaval de fotograaf naar Maas tricht te sturen. Want wie steken daar, ver weg van de Gooise matras en de hoofdstedelijke PC Hooftstraat, nieuwsgierig en nietsvermoedend de hoofden uit het raam als prins carnaval voorbijkomt? Het zijn VICTOR REINIER en zijn vriendin KIM PETIT. Vijf maanden na de dramatische val uit een hotelraam, lijkt de vriendin van de acteur van Flikken Maastricht weer te stralen. Privé conclu deert op basis van de foto's dat KIM aan haar val geen trauma heeft overgehouden, anders had ze immers nooit in een vensterbank plaats durven nemen. Gevalletje carna- valspsychologie. Story is boos op PETER REHWINKEL, omdat hij niet wilde meewerken aan een verhaal over zijn aanstaande huwelijk met zijn vriend MICHEL ZEE- CELAAR. Dus wordt de pen in azijn gedoopt voor een vlammend artikel over koningin BEATRIX die nogal geïrriteerd zou zijn over het aanstaande huwelijk van de burge meester van Naarden. Ha re majesteit was eerder al niet gediend van het ge nootschap van homosek suele burgemeesters dat Rehwinkel met GEERT DALES had opgericht. Peter Rehwinkel. foto ANP WENDY VAN DIJK is zwanger. Privé is de eerste die toe geeft dat het een bizar gerucht is, maar kan het vervol gens niet laten te specujeren over de mogelijke vader. XANDER DE BUISONJÉ valt als eerste af. Die zou de laat ste maanden een nieuwe serieuze relatie hebben. ER- LAND CALJAARD dan, de programmadirecteur van RTL 4 met huwelijksproblemen. Hij heeft een one-night-stand met de Idols-presentatrice gehad. Maar nee, Privé gokt op CHRIS ZECERS, omdat hij onlangs met haar een middagje op het strand van Bloemendaal heeft doorgebracht met cola, voet bal en friet. Ja, daar groeit je buik inderdaad wel van. De moedergevoelens van MARIAN NE TIMMER stammen al zo'n beet je uit het millenniumjaar, maar vol gens Party is ze nog niet van plan de schaatsen op zolder weg te leg gen en samen met haar lief HENK een gezinnetje te stichten. Ze be sluit het moederschap nog even een paar jaar uit te stellen, tot na de Olympische Spelen van 2010 in het Canadese Vancouver, en daar mee verraste ze vriend en vijand. Nog geen baby's voor Marianne Timmer en haar Henk. foto ANP Ook 'De Toppers' steken de Atlan tische oceaan over. In november, vertelt RENÉ FROCER in Privé. Ech ter niet om op te treden. CORDON schijnt zin te hebben om daar de marathon te rennen. Ja, u leest het goed. Al leen CERARD jOLINC moet nog over de streep worden getrokken. Volgens Story heeft GEER bonje met haargoe- roe ERWIN KETTMANN van de Haarlemse haartransplan- tatie kliniek Laser Aesthetic, waar hij jaren reclame voor maakte. „Ik word nog liever kaal dan dat ik ooit nog een keer zo'n behandeling moet ondergaan", briest JOLINC. Chantal Janzens Geconcentreerd luis tert ze naar het blik kerige geluid uit haar mobiel, om vervolgens zacht mee te neuriën. Chantal Janzen (28), sinds vorig jaar april Jane uit de musical Tar- zan, zal de volgende dag voor een tv-item het nummer Papa van Stef Bos zingen met het Metropole Or kest. Ze wil het stuk voorgespeeld krijgen om zeker te weten dat de partituur is aangepast aan haar (ho gere) stemgeluid. Typisch Janzen: ze stort zich altijd overal vol in, maar laat minder aan het toeval over. 'Chantal koestert al enige tijd de wens ook andere inhoudelijke kan ten en talenten van zichzelf te ont wikkelen en te laten zien', verklaar de de Avro nogal vaag bij de aan kondiging van de 'exclusieve' sa menwerking. Was het niet genoeg om acht keer per week aan de lia nen in een bomvol theater te han gen? Overweegt ze een carrière switch? „Theater blijft nummer één, daarover ben ik tegen ieder een heel duidelijk. Wat overigens niet betekent dat televisie maar een leuke hobby is. Ik neem het heel serieus en moet er zoveel mo gelijk tijd aan besteden." Ze miste domweg het presenteren. Om de volgende zin gruwelt Jan zen zelf het hardst, maar het is te gelijkertijd o zo waar: „Ik hou van mensen. Of beter gezegd: mensen interesseren mij. Tijdens inter views zou ik juist graag van alles aan de journalist vragen. In het theater heb ik eigenlijk geen con tact met het publiek. Het komt alle maal bij mij vandaan, een lach uit de zaal is de enige interactie. Ter wijl ik het liefst op iemand zou af stappen en vragen 'heeft u het leuk vanavond?', en dan weer ver der zou gaan." Eerder combineerde ze televisie en theater, toen ze naast haar hoofd rol in de musical Beauty The Beast met Martijn Krabbé Idols pre senteerde. Dat leverde haar 'een halve burn out' op. Maandenlang kwam ze slechts aan een paar uur slaap per nacht toe, met speciale druppels moest ze haar ogen open én wit houden. „Collega's snappen niet hoe ik het volhoud. Acht musi calvoorstellingen per week is al meer dan een normale baan. Wat Chantal Janzen studeerde aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze was understu dy bij 42nd Street, in 2001 kreeg ze de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever. Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen en Crazy for you volg den. In 2005 en 2006 speelde ze Belle in Beau ty k The Beast. Momenteel is ze nog tot en met de zomer te zien als Jane in Tarzan. Janzen acteerde tot nog toe in negen speel films, waaronder De Dominee en Alles is Liefde. Bij RTL presenteerde ze Idols 3 met Martijn Krabbé, en De Staatsloterijshow met Carlo Bosz- hard. foto Deen van Meer dat betreft is televisie, waarbij hooggehakte pr-dames je een glaas je water komen brengen, een lui zenleventje. Maar godzijdank heb ik met Joop van den Ende kunnen afspreken dat ik in een drukke Avro-week wat minder voorstellin gen doe." In Chantal@avro.nl, de eerste uit wat een reeks eigen televisiepro gramma's moet worden, vertellen mensen bijzondere levensverha len. Janzen zingt hen toe met een lied dat voor deze mensen een spe ciale betekenis heeft. Een soort le vende jukebox? Ad rem: „Ik weet alleen nog niet in welke gleuf het muntje moet." Vervolgt: „We moe ten er niet meer van maken dan het is: muzikale cadeautjes. Er zijn al genoeg programma's waar bij voorbeeld een aangepaste woning wordt geregeld voor iemand in een rolstoel. Ik wil het klein doen. Mensen moeten elkaar goed behan delen, daar begint alles mee. Ik kan er heel slecht tegen als mensen zich afstandelijk, stoer of beter voordoen." Nagenoeg al haar passies komen sa men in Chantal@avro.nl. „Een lied je is iets kleins, maar kan voor ie mand heel groot zijn. Een man heeft een lied aangevraagd voor de overleden jongen wiens donorhart hij heeft. Het nummer wordt op dragen aan zo'n jongen, die op zijn 21e tegen een boom aanreed. Kijk, die jongen heeft er niets meer aan, zijn familie krijgt hem er niet mee terug, maar het is toch een gebaar. En ik ken niemand die immuun is voor muziek." Door de u-vraagt-wij-draaien-op- zet van het programma krijgt Jan zen allerlei muziekstijlen voor haar kiezen. „We zijn de straat op gegaan, en een marktkoopman vroeg me een liedje te zingen voor Het kleurrijke schilderij wordt naar het einde van de schietbaan getakeld. Een groep jongens legt aan. Doorzeefd komt het kunst werk terug. Missie geslaagd: kunste naarscollectief Lastplak heeft zijn slechtste kunstwerk vernietigd. Voor BNN maakte Judith de Bruin (30) vijf korte filmpjes over kunste naars en hun slechtste kunstwerk. De filmpjes zijn te zien op 101, het digitale kanaal van BNN en staan sinds kort ook op de website ïoi.tv. „Dit leek mij een goede manier kunst herkenbaar te maken voor jongeren. Iedereen maakt wel eens iets wat niet goed is. Het gaat over de criteria van de kunstenaars: wanneer vinden ze iets goed, en wanneer niet?" De Bruin begon met het benade ren van gerenommeerde kunste naars. Welke wil ze niet zeggen. „Maar ik kreeg te horen dat het een impertinente vraag was." Ze verfijnde haar tactiek, begon niet met de vraag of de kunstenaar mis schien van zins was een kunst werk te vernietigen, maar of de kunstenaar zijn of haar slechtste kunstwerk aan kon wijzen. Om verderop in het gesprek te vragen of de kunstenaar dat werk ook op ludieke wijze zou willen vernieti gen. Uiteindelijk zijn het voorna melijk jonge kunstenaars die aan het programma hebben meege daan. „De jongere generatie kunste naars lijkt zichzelf wat beter te kun nen relativeren." Oscar Prinsen, van het Instituut van de Loslopende Mens, wees het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 96