spectrum
Mega-klus aan Zeeuwse spoorlijn
PZC
Zaterdag 16 februari 2008
2/4,6.00 uur- 13/4,7.00 uur-
11/4, 22.00 uur 20/4,22.00 uur
De Zeeuwse spoorlijn gaat grondig op de
schop. Spoorbeheerder Prorail pakt van 22
maart tot 22 april het traject tussen
Vlissingen en Bergen op Zoom in één keer
aan. Aan enige hinder valt niet te
ontkomen.
door Ben Jansen en Joeri Wisse
Het is de grootste onder-
houdsklus die ooit aan
het spoor in Nederland
is verricht. Zeventig kilo
meter lang is de spoorbaan tussen
Vlissingen en Bergen op Zoom. Op
vijftig kilometer ervan wordt gedu
rende 31 dagen gewerkt. Aan de kie
zels van het ballastbed, aan beton
nen dwarsliggers, aan raildempers
en aan de bovenleiding. Al het on-
derhoudsmaterieel dat Prorail be
schikbaar heeft, wordt ervoor inge
zet. „Ik weet niet of we zoiets nog
een keer op deze manier gaan aan
pakken", zegt projectleider Stefan
Sanders van Prorail.
Eens in de pakweg zestig jaar moet
het ballastbed van een spoorlijn
worden vernieuwd. Prorail combi
neert dit werk met maategelen om
de geluidsoverlast van het spoorver
keer te verminderen. Dat laatste is
ook een reden waarom een belang
rijk deel van het werk in één maand
wordt uitgevoerd. De geluidsweren-
de maatregelen moeten vóór 1 janua
ri volgend jaar klaar zijn.
De naam van het project is niet toe
vallig gekozen: Meerjarige Enginee
ring en Geïntegreerd Aanbesteden.
Op zichzelf een vreselijke, nietszeg
gende benaming, maar ze levert wel
een mooie afkorting op: MEGA. En
mega is het karwei. Niet alleen door
de omvang van de klus, maar vooral
ook door de logistiek die eraan te
pas komt. „Het is wel een uitda
ging", zegt Arno Barnas van Barn
Rail met gevoel voor understate
ment.
Er zijn meer dan 400 goederentrei
nen met in totaal 14.000 wagons no
dig om werktuigen en materieel te
vervoeren. Aannemer Bam Rail
werkt in ploegendienst met hon
derd man per ploeg.
Alles moet worden uitgevoerd met
zo min mogelijk overlast voor de
Zeeuwse bevolking. De grote beurt
voor de spoorlijn betekent dat er
een maand lang geen passagierstrei-
nen rijden. Dat leidt al tot een flin
ke verstoring van het maatschappe
lijke leven, hoewel reizigersvervoer
der NS plechtig heeft beloofd het
vervangend vervoer per bus veel be
ter te regelen dan tijdens de trein-
stremming in de herfstvakantie.
Er komt nog bij dat verkeer dat ge
wend is de spoorbaan te kruisen,
menigmaal zal stuiten op afgesloten
spoorwegovergangen. Ook in dat op
zicht verliep het onderhoud aan het
spoor in oktober niet vlekkeloos.
Reden waarom Prorail nu uitge
breid overleg voert met gemeenten
over de momenten waarop spoor
wegovergangen zijn gestremd. Daar
bij formuleren sommige gemeenten
strikte eisen. De werkzaamheden in
oktober grepen plaats tijdens de
schoolvakantie. Nu moet ervoor
worden gezorgd dat fietsende scho
lieren geen onaanvaardbaar lange
omrijroutes voor hun kiezen krij
gen.
Bam Rail is inmiddels begonnen
met de aanleg van zeven depots
langs de Zeeuwse lijn, waar per
vrachtwagen kiezels en ander mate
riaal wordt aangevoerd. Her en der
liggen al betonnen bielzen langs de
spoorbaan klaar.
Bij de voorbereidingen hoort ook
de controle op mogelijke explosie
ven in de spoorbaan. Archiefonder
zoek heeft aan het licht gebracht
waar in de buurt van de spoorlijn is
gevochten in de Tweede Wereldoor
log. Daar scant een gespecialiseerd
bedrijf het kiezelbed en graaft even
tueel verdachte voorwerpen uit. Pas
daarna kunnen Barnas en zijn men
sen aan de slag.
De spoorlijn fungeert als een slag
ader voor de Zeeuwse economie.
Die kan onmogelijk een maand lang
worden afgesloten. Daarom moet
Bam Rail er steeds voor zorgen dat
op doordeweekse nachten mini
maal één spoor beschikbaar is voor
het goederenvervoer van en naar
Vlissingen-Oost. Dat betekent dat
de goederentreinen die normaal
over een heel etmaal worden ver
spreid, tusen 23 en 7 uur gaan rij
den. Wie in de buurt van de spoor
lijn woont, zal dat zeker merken.
Ook de werkzaamheden zelf en de
aan- en afvoer van materiaal zullen
geluidshinder veroorzaken.
Prorail heeft een uitgebreide infor
matiecampagne laten ontwikkelen
over aanleiding en gevolgen van het
spooronderhoud. Aansluitend daar
op wordt uitgebreid informatie ver
strekt over het vervangend vervoer
per bus.
Met het werk aan het spoor is het
eind april nog niet gedaan. Er staan
voor later dit jaar en begin volgend
jaar nog in totaal acht weekeinden
stremming van een deel van de lijn
Vlissingen-Roosendaal op het pro
gramma.
foto lex de Meester
&Êm
PZC Donja Odijk bron Proraii