spectrum Mega-klus aan Zeeuwse spoorlijn PZC Zaterdag 16 februari 2008 2/4,6.00 uur- 13/4,7.00 uur- 11/4, 22.00 uur 20/4,22.00 uur De Zeeuwse spoorlijn gaat grondig op de schop. Spoorbeheerder Prorail pakt van 22 maart tot 22 april het traject tussen Vlissingen en Bergen op Zoom in één keer aan. Aan enige hinder valt niet te ontkomen. door Ben Jansen en Joeri Wisse Het is de grootste onder- houdsklus die ooit aan het spoor in Nederland is verricht. Zeventig kilo meter lang is de spoorbaan tussen Vlissingen en Bergen op Zoom. Op vijftig kilometer ervan wordt gedu rende 31 dagen gewerkt. Aan de kie zels van het ballastbed, aan beton nen dwarsliggers, aan raildempers en aan de bovenleiding. Al het on- derhoudsmaterieel dat Prorail be schikbaar heeft, wordt ervoor inge zet. „Ik weet niet of we zoiets nog een keer op deze manier gaan aan pakken", zegt projectleider Stefan Sanders van Prorail. Eens in de pakweg zestig jaar moet het ballastbed van een spoorlijn worden vernieuwd. Prorail combi neert dit werk met maategelen om de geluidsoverlast van het spoorver keer te verminderen. Dat laatste is ook een reden waarom een belang rijk deel van het werk in één maand wordt uitgevoerd. De geluidsweren- de maatregelen moeten vóór 1 janua ri volgend jaar klaar zijn. De naam van het project is niet toe vallig gekozen: Meerjarige Enginee ring en Geïntegreerd Aanbesteden. Op zichzelf een vreselijke, nietszeg gende benaming, maar ze levert wel een mooie afkorting op: MEGA. En mega is het karwei. Niet alleen door de omvang van de klus, maar vooral ook door de logistiek die eraan te pas komt. „Het is wel een uitda ging", zegt Arno Barnas van Barn Rail met gevoel voor understate ment. Er zijn meer dan 400 goederentrei nen met in totaal 14.000 wagons no dig om werktuigen en materieel te vervoeren. Aannemer Bam Rail werkt in ploegendienst met hon derd man per ploeg. Alles moet worden uitgevoerd met zo min mogelijk overlast voor de Zeeuwse bevolking. De grote beurt voor de spoorlijn betekent dat er een maand lang geen passagierstrei- nen rijden. Dat leidt al tot een flin ke verstoring van het maatschappe lijke leven, hoewel reizigersvervoer der NS plechtig heeft beloofd het vervangend vervoer per bus veel be ter te regelen dan tijdens de trein- stremming in de herfstvakantie. Er komt nog bij dat verkeer dat ge wend is de spoorbaan te kruisen, menigmaal zal stuiten op afgesloten spoorwegovergangen. Ook in dat op zicht verliep het onderhoud aan het spoor in oktober niet vlekkeloos. Reden waarom Prorail nu uitge breid overleg voert met gemeenten over de momenten waarop spoor wegovergangen zijn gestremd. Daar bij formuleren sommige gemeenten strikte eisen. De werkzaamheden in oktober grepen plaats tijdens de schoolvakantie. Nu moet ervoor worden gezorgd dat fietsende scho lieren geen onaanvaardbaar lange omrijroutes voor hun kiezen krij gen. Bam Rail is inmiddels begonnen met de aanleg van zeven depots langs de Zeeuwse lijn, waar per vrachtwagen kiezels en ander mate riaal wordt aangevoerd. Her en der liggen al betonnen bielzen langs de spoorbaan klaar. Bij de voorbereidingen hoort ook de controle op mogelijke explosie ven in de spoorbaan. Archiefonder zoek heeft aan het licht gebracht waar in de buurt van de spoorlijn is gevochten in de Tweede Wereldoor log. Daar scant een gespecialiseerd bedrijf het kiezelbed en graaft even tueel verdachte voorwerpen uit. Pas daarna kunnen Barnas en zijn men sen aan de slag. De spoorlijn fungeert als een slag ader voor de Zeeuwse economie. Die kan onmogelijk een maand lang worden afgesloten. Daarom moet Bam Rail er steeds voor zorgen dat op doordeweekse nachten mini maal één spoor beschikbaar is voor het goederenvervoer van en naar Vlissingen-Oost. Dat betekent dat de goederentreinen die normaal over een heel etmaal worden ver spreid, tusen 23 en 7 uur gaan rij den. Wie in de buurt van de spoor lijn woont, zal dat zeker merken. Ook de werkzaamheden zelf en de aan- en afvoer van materiaal zullen geluidshinder veroorzaken. Prorail heeft een uitgebreide infor matiecampagne laten ontwikkelen over aanleiding en gevolgen van het spooronderhoud. Aansluitend daar op wordt uitgebreid informatie ver strekt over het vervangend vervoer per bus. Met het werk aan het spoor is het eind april nog niet gedaan. Er staan voor later dit jaar en begin volgend jaar nog in totaal acht weekeinden stremming van een deel van de lijn Vlissingen-Roosendaal op het pro gramma. foto lex de Meester &Êm PZC Donja Odijk bron Proraii

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 85