emngen
Ziekenhuiszorg is totaalpakket
Raad voor
de Cultuur
kon zo niet
doorgaan
QJobTrack.nl
1 2 Zaterdag 16 februari 2008 PZC
TE CAST
Jan H. Wigard uit Middelburg is
voormalig afdelingshoofd van de
Zeeuwse bibliotheek.
Toch een kokervisie in de
ziekenhuiskwestie? Die
gedachte kreeg ik toen ik
in de PZC van 13 februari
kennisnam van een nieuwe schets
voor de Zeeuwse ziekenhuiszorg
(samenwerking tussen ziekenhui
zen uit Walcheren, Oosterschelde-
regio én Zeeuws-Vlaanderen met
twee hoofdklinieken en enkele
kleinere medische voorzieningen
verspreid in Zeeland - red.). Dit
goede, alternatieve plan voor de
zorg in Zeeland was gelanceerd
door de PvdA-Statenfractie en
H. Adriaansens van de Roosevelt
Academy. Uit dit plan spreekt durf
en visie, omdat eindelijk voor een
groter geheel wordt gekozen en er
uitgegaan wordt van één zieken
huisorgaan voor Zeeland. Dit ini
tiatief zou de basis moeten zijn
voor verbetering van de zieken
huiszorg in Zeeland.
Aan het vaak verfoeide 'eiland-
denken' wordt met dit model een
eind gemaakt. Dit totaalplan leidt
tot optimale zorg voor patiënten.
Daardoor komt een einde aan een
onduidelijke versnippering van
zorg over de provincie.
De hoofdrolspelers van dit mo
ment, de directeuren Hans Simons
en Rob Zomer van de samenwer
kende ziekenhuizen in Noord- en
Midden-Zeeland, gebruiken nu
het argument dat hun plan econo
mische voordelen biedt. Maar is
dat argument het enig juiste?
Als voorbeeld van de twijfel daar
over memoreer ik aan de politieke
keuze om ziekenhuis Bethesda in
Vlissingen te verbouwen, in plaats
van de keuze voor nieuwbouw
van een centraal ziekenhuis in de
omgeving van Koudekerke. Het
verbouwde Ziekenhuis Walcheren
werd in 1992 in Vlissingen geo
pend. Die keuze heeft tot aanzien
lijk hoge kosten geleid. De verbou-
wingskosten van destijds zijn circa
100.000 gulden duurder uitgeval
len. In vooral de drukke zomer
maanden is het ziekenhuis in Vlis-
Plan van Adriaansens en
PvdA-Statenfractie verdient
het om goed te bestuderen
singen moeilijk bereikbaar. En dan
nog is er een nijpend parkeerpro
bleem. Uit die keuze sprak geen vi
sie.
Ik meen dat ziekenhuisdirecteuren
er verantwoordelijk voor zijn dat
artsen hun beste zorg aan patiën
ten kunnen geven. De heer Si
mons valt voor mij door de mand,
zoals hij reageert op het plan van
Adriaansens en de PvdA-Staten
fractie: „Prima dat iedereen mee
denkt, maar ik geloof dat een zie
kenhuisplan voor heel Zeeland nu
even niet aan de orde is." Hij zou
open moeten staan voor alle idee
ën. Maar wat Simons wil, is vast
houden aan zijn stokpaardje en
dat is dat Goes de beste plek is.
Daarvoor moet alles en iedereen
wijken. Deze instelling verraadt
een kokervisie.
Jammer dat beide directeuren zo
lang onduidelijk zijn geweest over
hun plannen en de openbaarheid
hebben gemeden.
Het nu gepubliceerde plan ver
dient het om als basis te dienen
voor de ontwikkeling van de
Zeeuwse ziekenhuiszorg. Het gaat
uit van een geheel en dat is waar
devol. Het heeft zin dat alle betrok
kenen zich erin verdiepen en dat
zij zich niet beperken tot een klein
schalig, versnipperd plan.
Het kan kostenbesparend zijn én
het kan de minstens zo belangrijke
rust, het vertrouwen en de arbeids
vreugde in de ziekenhuiswereld
brengen.
TE CAST
Tjeu Strous is voorzitter van de
voormalige Raad voor de Cultuur
Zeeland.
Moedwil of misver
stand? De analyse van
het conflict tussen de
provincie en de Raad
voor de Cultuur Zeeland (PZC,
13-02), op zich een stuk met een
goed feitenrelaas, is getooid met
de kop 'wrevel en misverstand'.
Ook aan het eind wordt de vraag
'moedwil of misverstand?' nog
eens herhaald.
Welnu, naar mijn mening was van
geen van beide kanten sprake van
een misverstand. De provincie
weet heel duidelijk wat ze wil en
de Raad heeft dat goed aange
voeld.
Al sinds drie jaar is stelselmatig ge
tornd aan de bevoegheden van de
Raad. Na de invoering van het
nieuwe subsidiesysteem mocht de
Raad nog maar over een beperkt
aantal subsidieverzoeken meepra
ten. De rest werd door ambtena
ren afgehandeld. Het afgelopen
jaar werd die bevoegdheid verder
ingeperkt tot alleen nog maar
de Zeeuwse cultuurproducties.
Slechts na zeer lang soebatten
mocht de Raad alsnog meepraten
over gelden bestemd voor de beel
dende kunst.
Eind vorig jaar werd de Raad ook
ontheven van haar adviestaak inza
ke de subsidies in het kader van
het cultuurplan. Het gaat daarbij
om de grotere instellingen en een
bedrag van 2,5 miljoen per jaar.
Pas na lang soebatten mocht
de Raad meepraten over
geld voor beeldende kunst
De provincie meende dat we ons
meer met het ontwikkelen van al
gemene standpunten en nieuwe
zienswijzen moesten bezig hou
den. Dat hebben we nu gedaan
met het rapport 'Het spel op de
wagen'.
BMC, het door de provincie voor
veel geld ingehuurde onderzoeks
bureau dat in plaats van de Raad
de cultuurplandiscussie ging doen,
gunde ons rapport tien regels en
deed er verder niets mee. De pro
vincie zwijgt er in z'n uitgangspun
tenbrief ook over, al neemt het
wel verschillende ideeën (zonder
bronvermelding) over. Ze is er als
de kippen bij om de suggestie van
BMC over te nemen om de rol van
het adviesorgaan in discussie te
brengen. En dat nadat we al een
jaar discussie achter de rug heb
ben!
In zo'n klimaat kan en wil de
Raad niet doorfunctioneren. De or
ganisatie van drie debatavonden
hadden we overigens al rond en
wilden we nog wel doen, juist om
onze visie nog naar buiten te
brengen. Dat mocht niet meer van
de provincie.
Hebben wij nu onszelfs de kans
ontnomen om ons te bewijzen of
is ons de kans ontnomen?
wat Kan je?
uiat wil je?
En wie hen je?