emngen Ziekenhuiszorg is totaalpakket Raad voor de Cultuur kon zo niet doorgaan QJobTrack.nl 1 2 Zaterdag 16 februari 2008 PZC TE CAST Jan H. Wigard uit Middelburg is voormalig afdelingshoofd van de Zeeuwse bibliotheek. Toch een kokervisie in de ziekenhuiskwestie? Die gedachte kreeg ik toen ik in de PZC van 13 februari kennisnam van een nieuwe schets voor de Zeeuwse ziekenhuiszorg (samenwerking tussen ziekenhui zen uit Walcheren, Oosterschelde- regio én Zeeuws-Vlaanderen met twee hoofdklinieken en enkele kleinere medische voorzieningen verspreid in Zeeland - red.). Dit goede, alternatieve plan voor de zorg in Zeeland was gelanceerd door de PvdA-Statenfractie en H. Adriaansens van de Roosevelt Academy. Uit dit plan spreekt durf en visie, omdat eindelijk voor een groter geheel wordt gekozen en er uitgegaan wordt van één zieken huisorgaan voor Zeeland. Dit ini tiatief zou de basis moeten zijn voor verbetering van de zieken huiszorg in Zeeland. Aan het vaak verfoeide 'eiland- denken' wordt met dit model een eind gemaakt. Dit totaalplan leidt tot optimale zorg voor patiënten. Daardoor komt een einde aan een onduidelijke versnippering van zorg over de provincie. De hoofdrolspelers van dit mo ment, de directeuren Hans Simons en Rob Zomer van de samenwer kende ziekenhuizen in Noord- en Midden-Zeeland, gebruiken nu het argument dat hun plan econo mische voordelen biedt. Maar is dat argument het enig juiste? Als voorbeeld van de twijfel daar over memoreer ik aan de politieke keuze om ziekenhuis Bethesda in Vlissingen te verbouwen, in plaats van de keuze voor nieuwbouw van een centraal ziekenhuis in de omgeving van Koudekerke. Het verbouwde Ziekenhuis Walcheren werd in 1992 in Vlissingen geo pend. Die keuze heeft tot aanzien lijk hoge kosten geleid. De verbou- wingskosten van destijds zijn circa 100.000 gulden duurder uitgeval len. In vooral de drukke zomer maanden is het ziekenhuis in Vlis- Plan van Adriaansens en PvdA-Statenfractie verdient het om goed te bestuderen singen moeilijk bereikbaar. En dan nog is er een nijpend parkeerpro bleem. Uit die keuze sprak geen vi sie. Ik meen dat ziekenhuisdirecteuren er verantwoordelijk voor zijn dat artsen hun beste zorg aan patiën ten kunnen geven. De heer Si mons valt voor mij door de mand, zoals hij reageert op het plan van Adriaansens en de PvdA-Staten fractie: „Prima dat iedereen mee denkt, maar ik geloof dat een zie kenhuisplan voor heel Zeeland nu even niet aan de orde is." Hij zou open moeten staan voor alle idee ën. Maar wat Simons wil, is vast houden aan zijn stokpaardje en dat is dat Goes de beste plek is. Daarvoor moet alles en iedereen wijken. Deze instelling verraadt een kokervisie. Jammer dat beide directeuren zo lang onduidelijk zijn geweest over hun plannen en de openbaarheid hebben gemeden. Het nu gepubliceerde plan ver dient het om als basis te dienen voor de ontwikkeling van de Zeeuwse ziekenhuiszorg. Het gaat uit van een geheel en dat is waar devol. Het heeft zin dat alle betrok kenen zich erin verdiepen en dat zij zich niet beperken tot een klein schalig, versnipperd plan. Het kan kostenbesparend zijn én het kan de minstens zo belangrijke rust, het vertrouwen en de arbeids vreugde in de ziekenhuiswereld brengen. TE CAST Tjeu Strous is voorzitter van de voormalige Raad voor de Cultuur Zeeland. Moedwil of misver stand? De analyse van het conflict tussen de provincie en de Raad voor de Cultuur Zeeland (PZC, 13-02), op zich een stuk met een goed feitenrelaas, is getooid met de kop 'wrevel en misverstand'. Ook aan het eind wordt de vraag 'moedwil of misverstand?' nog eens herhaald. Welnu, naar mijn mening was van geen van beide kanten sprake van een misverstand. De provincie weet heel duidelijk wat ze wil en de Raad heeft dat goed aange voeld. Al sinds drie jaar is stelselmatig ge tornd aan de bevoegheden van de Raad. Na de invoering van het nieuwe subsidiesysteem mocht de Raad nog maar over een beperkt aantal subsidieverzoeken meepra ten. De rest werd door ambtena ren afgehandeld. Het afgelopen jaar werd die bevoegdheid verder ingeperkt tot alleen nog maar de Zeeuwse cultuurproducties. Slechts na zeer lang soebatten mocht de Raad alsnog meepraten over gelden bestemd voor de beel dende kunst. Eind vorig jaar werd de Raad ook ontheven van haar adviestaak inza ke de subsidies in het kader van het cultuurplan. Het gaat daarbij om de grotere instellingen en een bedrag van 2,5 miljoen per jaar. Pas na lang soebatten mocht de Raad meepraten over geld voor beeldende kunst De provincie meende dat we ons meer met het ontwikkelen van al gemene standpunten en nieuwe zienswijzen moesten bezig hou den. Dat hebben we nu gedaan met het rapport 'Het spel op de wagen'. BMC, het door de provincie voor veel geld ingehuurde onderzoeks bureau dat in plaats van de Raad de cultuurplandiscussie ging doen, gunde ons rapport tien regels en deed er verder niets mee. De pro vincie zwijgt er in z'n uitgangspun tenbrief ook over, al neemt het wel verschillende ideeën (zonder bronvermelding) over. Ze is er als de kippen bij om de suggestie van BMC over te nemen om de rol van het adviesorgaan in discussie te brengen. En dat nadat we al een jaar discussie achter de rug heb ben! In zo'n klimaat kan en wil de Raad niet doorfunctioneren. De or ganisatie van drie debatavonden hadden we overigens al rond en wilden we nog wel doen, juist om onze visie nog naar buiten te brengen. Dat mocht niet meer van de provincie. Hebben wij nu onszelfs de kans ontnomen om ons te bewijzen of is ons de kans ontnomen? wat Kan je? uiat wil je? En wie hen je?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12