Audi RS6 kan bulderen als een beest
Volvo S80: thuis op sneeuw en ijs
Mercedes SL mikt op
sportieve rijder
Hyundai gaat door
met prijsboksen
Nieuwe Focus CC
in Genève
Lancia laat nieuwe
Delta debuteren
PZC Vrijdag 15 februari 2008 1 7
De wedloop tussen de
Duitse prestigemerken
neemt bizarre vormen aan.
In het onofficiële kampioen
schap van wie de meeste
pk's in een 'gewone' auto
Eaan kop, met de
imposante, maar toch vooral
buitensporige, RS6 Avant.
door Robbert Keegel
Niet minder dan 580 heu
se pk's of, in de officiële
notering, 426 kW levert
de tien cilinder vijfliter
V-motor. De motor is in principe
gelijk aan de krachtbron in de gro
te S8, maar daarin produceert hij
slechts 450 pk. Uiteindelijk is het
gevaarte afgeleid van de V10 in de
Lamborghini Gallardo, die kan bo
gen op 520 pk.
Gezien de technische overeenkom
sten tussen de Gallardo en Audi's
R8 kunnen we deze motor daarin
ook wel verwachten.
In de RS6 Avant mag de V10 dan
enigszins misplaatst zijn, hij
maakt wel degelijk indruk. Het bul
derende beest - als je hem de spo
ren geeft - sleurt de twee ton zwa
re stationcar in 4,6 sec naar de
honderd. De topsnelheid is schijn
heilig begrensd op 250 km/h. Naar
wens kan dat worden verlegd naar
280 km/h, maar zonder elektroni
sche beperkingen zou de RS6 dik
boven de 300 komen.
Waar je dat op de openbare weg
kunt botvieren is niet helemaal
duidelijk, maar op het afgesloten
circuit Paul Ricard nabij Toulon ge
ven we de RS6 onbekommerd de
sporen. Met alle elektronische
beschermengelen aan boord valt
de RS6 als een goedmoedige body
builder over het circuit te sleuren.
Zet je de tractiecontrole uit dan
blijft het een uitermate makkelijk
beheersbare veegauto die werke
lijk een enorm rijplezier biedt.
Dat daarbij het comfort op topni
veau blijft is iets wat bij Audi past.
Toch verrast het niveau ervan.
Op de kronkelweggetjes rondom
Le Castellet blijkt het dubbele ka
rakter van de RS6 net zo sterk. Je
kunt er heerlijk rustig en comforta
bel mee toeren, want het blijft een
verrukkelijke vakantieauto (bagage
565-1.660 liter).
Je laat het schakelen dan lui aan de
zestraps Tiptronic over. Als je het
op de heupen krijgt en de trans
missie met de peddeltjes onder
het stuur gaat dirigeren, dan ont
popt de RS6 zich ook hier als een
monster dat de meeste Porsches in
z'n broekzak steekt.
Zelfs in haarspeldbochten blijkt
het reuzenkoppel van 640 Nm zon
der enig probleem aan het asfalt
over te dragen. Uiteraard is de
'quattro' vierwielaandrijving stan
daard: de RS6 laat zich sturen als
een overmaatse kart.
Het enorme rijplezier wordt niet
eens bedorven door het brandstof
verbruik van 14 liter/100 km, want
dat interesseert iemand die voor
zoiets 166.575 euro over heeft even
min als de koolzuuruitstoot van
333 g/km. De tollenaars van de
slurptax lachen zich suf
Wie de geniale keramische rem
men begeert, waarvoor dan de
wielmaat 20 inch nodig is, moet
nog een mille of zes bijpassen.
Overzichtelijk interier.
Volvo S80: testen in de praktijk op sneeuw blijft noodzakelijk. foto CPD
door Robbert Keegel
Net als dat andere Scandina
vische automerk, Saab,
heeft Volvo tot voor kort
volgehouden dat vierwielaandrij
ving nergens voor nodig was. Wie
zou ze, met hun enorme ervaring
in rijden op gladde wegen, durven
tegenspreken? Volvo doet dat nu
zelf, met het overtuigende AWD
Instant Traction - en Saab komt er
aan.
Als geen ander merk heeft Volvo
ervaring met het testen van auto's
onder barre winterse omstandighe
den.
Regelmatig betrekken ze de inter
nationale autopers daarbij. Op het
vliegveldje van Kiruna stond een
vloot S8o's gereed, voorzien van
de nieuwe drieliter zescilinder
(met turbo), die de 3,2-1 zespitter
vervangt.
Ook Volvo doet volop aan 'downsi
zing', waarbij motoren met een
kleinere inhoud worden voorzien
van een turbo. Wanneer dat ge
wenst wordt, kunnen ze behoor
lijk wat vermogen ophoesten, bij
verder normaal gebruik besparen
ze fors brandstof
De nieuwe zes-in-lijn in de S80 T6
levert 285 pk, waar de grotere voor
ganger niet verder kwam dan 238
pk. Ook het koppel is toegeno
men, tot 400 Nm. Dat is ideaal
voor de zestraps Geartronic auto
maat én de Instant Traction vier-
wielaandnjYjn^, die standaard is
op de sterkste S80, met die prachti
ge van Yamaha afkomstige V8.
Op de weg naar Riksgransen al
blijkt wat voor een heerlijke reisau-
to de S80 ook met deze nieuwe
motor is. Stil en stabiel, met ra
zendsnel - en dus vrijwel onmerk
baar - distribueren van het motor
koppel naar de wielen met de
meeste tractie.
Het is vier uur 's middag en dus al
donker, waardoor je de gladde
plekken niet steeds op tijd ziet,
maar Instant Traction lost dat pro
bleem op. In Riksgransen blijken
ze een meer te hebben en meren
zijn deze tijd van het jaar dichtge
vroren - en daar kwamen We voor.
De mannen van Volvo hebben
drie testcircuits door de sneeuw ge
veegd en daar kunnen we naar har-
tenlust bochtjes glijden en slaloms
glibberen: veel spikes zitten er niet
in de winterhanden.
Het gaat netter en misschien ook
wel sneller met de tractiecontrole
ingeschakeld, maar het is veel leu
ker lange drifts te maken met die
elektronische schutspatroon op
non-actief
Ook de volgende dag, met zware
sneeuwbuien, blijkt dat testen in
de praktijk altijd het laboratorium
en de windtunnel moet aanvullen.
De nieuwe Volvo S80 T6 AWD
kost 62.270 euro, de prijslijst be
gint bij 39.750 voor een S80 2.0 en
dieselen kan vanaf 42.500 euro.
De Mercedes-Benz SL kreeg een
nieuw ontwerp, waarbij de na
druk ligt op sportiviteit en pres
taties. Ook comfort en veilig
heid werden op een hoger plan
gebracht.
De SL 350 wordt aangedreven
door een nieuw ontwikkelde
zeer hoogtoerige krachtbron
met 315 pk. Met de 231 pk sterke
SL 280 omvat de SL-Klasse nu
twee zescilindermodellen. Daar
naast zijn er de SL 500 met V8
(388 pk) en het topmodel SL 600
met een V12 van 517 pk.
Nieuwe standaard bi-xenon-kop-
lampen dragen bij tot meer vei
ligheid, evenals het Intelligent
Light System, dat de verlichting
automatisch aanpast aan de actu
ele omstandigheden.
De prijzen van de nieuwe Hyun
dai ito zijn bekend: de auto is te
koop vanaf 7995 euro en dat is
laag te noemen.
Het Koreaanse merk gaat trou
wens verder met prijsboksen:
de Getz wordt duizend euro
goedkoper en staat vanaf 9495
euro in de showroom. Boven
dien krijgt iedere Hyundai i30
krijgt standaard een geïnte
greerd navigatiesysteem. Daar
naast zijn alle diesels van Hyun
dai standaard voorzien van een
roetfilter.
Ook 'op' Genève laat Ford de
nieuwe vierpersoons Ford Fo
cus Coupé-Cabriolet debuteren.
Het nieuwe model is een uitbrei
ding op de serie bestaande mo
dellen: driedeurs, vierdeurs, vijf-
deurs, Wagon en ST.
Net als het vorige model wordt
ook de nieuwe Focus Coupé-Ca
briolet met zijn inklapbare hard
top gefabriceerd in de fabriek
van Pininfarina, dat samen met
Ford de Focus CC heeft ontwor
pen. Met gesloten dak heeft de
nieuwe CC een bagageruimte
van 534 liter (een klassenre-
cord), met de kap opgevouwen
wordt dat 248 liter.
De Focus CC wordt nog dit jaar
leverbaar, de prijzen zijn nog
niet bekend.
Op de Autosalon van Genève be
gin maart laat Lancia de herre
zen Delta debuteren. De nieuwe
is ontworpen door Lancia's ei
gen Centro Stile en herbergt ver
wijzingen naar talloze fameuze
Lancia's uit het verleden.
De techniek echter is geheel
up-to-date en verwant aan die
van de Alfa Romeo 159, met mo
toren 120 tot 200 pk en een wiel
basis van 2,70 m. Dat is dus een
volle maat groter dan de laatste
Delta, die in 1999 uit productie
werd genomen.
Audi RS6 Avant: vakantieauto met raceprestaties.