Audi RS6 kan bulderen als een beest Volvo S80: thuis op sneeuw en ijs Mercedes SL mikt op sportieve rijder Hyundai gaat door met prijsboksen Nieuwe Focus CC in Genève Lancia laat nieuwe Delta debuteren PZC Vrijdag 15 februari 2008 1 7 De wedloop tussen de Duitse prestigemerken neemt bizarre vormen aan. In het onofficiële kampioen schap van wie de meeste pk's in een 'gewone' auto Eaan kop, met de imposante, maar toch vooral buitensporige, RS6 Avant. door Robbert Keegel Niet minder dan 580 heu se pk's of, in de officiële notering, 426 kW levert de tien cilinder vijfliter V-motor. De motor is in principe gelijk aan de krachtbron in de gro te S8, maar daarin produceert hij slechts 450 pk. Uiteindelijk is het gevaarte afgeleid van de V10 in de Lamborghini Gallardo, die kan bo gen op 520 pk. Gezien de technische overeenkom sten tussen de Gallardo en Audi's R8 kunnen we deze motor daarin ook wel verwachten. In de RS6 Avant mag de V10 dan enigszins misplaatst zijn, hij maakt wel degelijk indruk. Het bul derende beest - als je hem de spo ren geeft - sleurt de twee ton zwa re stationcar in 4,6 sec naar de honderd. De topsnelheid is schijn heilig begrensd op 250 km/h. Naar wens kan dat worden verlegd naar 280 km/h, maar zonder elektroni sche beperkingen zou de RS6 dik boven de 300 komen. Waar je dat op de openbare weg kunt botvieren is niet helemaal duidelijk, maar op het afgesloten circuit Paul Ricard nabij Toulon ge ven we de RS6 onbekommerd de sporen. Met alle elektronische beschermengelen aan boord valt de RS6 als een goedmoedige body builder over het circuit te sleuren. Zet je de tractiecontrole uit dan blijft het een uitermate makkelijk beheersbare veegauto die werke lijk een enorm rijplezier biedt. Dat daarbij het comfort op topni veau blijft is iets wat bij Audi past. Toch verrast het niveau ervan. Op de kronkelweggetjes rondom Le Castellet blijkt het dubbele ka rakter van de RS6 net zo sterk. Je kunt er heerlijk rustig en comforta bel mee toeren, want het blijft een verrukkelijke vakantieauto (bagage 565-1.660 liter). Je laat het schakelen dan lui aan de zestraps Tiptronic over. Als je het op de heupen krijgt en de trans missie met de peddeltjes onder het stuur gaat dirigeren, dan ont popt de RS6 zich ook hier als een monster dat de meeste Porsches in z'n broekzak steekt. Zelfs in haarspeldbochten blijkt het reuzenkoppel van 640 Nm zon der enig probleem aan het asfalt over te dragen. Uiteraard is de 'quattro' vierwielaandrijving stan daard: de RS6 laat zich sturen als een overmaatse kart. Het enorme rijplezier wordt niet eens bedorven door het brandstof verbruik van 14 liter/100 km, want dat interesseert iemand die voor zoiets 166.575 euro over heeft even min als de koolzuuruitstoot van 333 g/km. De tollenaars van de slurptax lachen zich suf Wie de geniale keramische rem men begeert, waarvoor dan de wielmaat 20 inch nodig is, moet nog een mille of zes bijpassen. Overzichtelijk interier. Volvo S80: testen in de praktijk op sneeuw blijft noodzakelijk. foto CPD door Robbert Keegel Net als dat andere Scandina vische automerk, Saab, heeft Volvo tot voor kort volgehouden dat vierwielaandrij ving nergens voor nodig was. Wie zou ze, met hun enorme ervaring in rijden op gladde wegen, durven tegenspreken? Volvo doet dat nu zelf, met het overtuigende AWD Instant Traction - en Saab komt er aan. Als geen ander merk heeft Volvo ervaring met het testen van auto's onder barre winterse omstandighe den. Regelmatig betrekken ze de inter nationale autopers daarbij. Op het vliegveldje van Kiruna stond een vloot S8o's gereed, voorzien van de nieuwe drieliter zescilinder (met turbo), die de 3,2-1 zespitter vervangt. Ook Volvo doet volop aan 'downsi zing', waarbij motoren met een kleinere inhoud worden voorzien van een turbo. Wanneer dat ge wenst wordt, kunnen ze behoor lijk wat vermogen ophoesten, bij verder normaal gebruik besparen ze fors brandstof De nieuwe zes-in-lijn in de S80 T6 levert 285 pk, waar de grotere voor ganger niet verder kwam dan 238 pk. Ook het koppel is toegeno men, tot 400 Nm. Dat is ideaal voor de zestraps Geartronic auto maat én de Instant Traction vier- wielaandnjYjn^, die standaard is op de sterkste S80, met die prachti ge van Yamaha afkomstige V8. Op de weg naar Riksgransen al blijkt wat voor een heerlijke reisau- to de S80 ook met deze nieuwe motor is. Stil en stabiel, met ra zendsnel - en dus vrijwel onmerk baar - distribueren van het motor koppel naar de wielen met de meeste tractie. Het is vier uur 's middag en dus al donker, waardoor je de gladde plekken niet steeds op tijd ziet, maar Instant Traction lost dat pro bleem op. In Riksgransen blijken ze een meer te hebben en meren zijn deze tijd van het jaar dichtge vroren - en daar kwamen We voor. De mannen van Volvo hebben drie testcircuits door de sneeuw ge veegd en daar kunnen we naar har- tenlust bochtjes glijden en slaloms glibberen: veel spikes zitten er niet in de winterhanden. Het gaat netter en misschien ook wel sneller met de tractiecontrole ingeschakeld, maar het is veel leu ker lange drifts te maken met die elektronische schutspatroon op non-actief Ook de volgende dag, met zware sneeuwbuien, blijkt dat testen in de praktijk altijd het laboratorium en de windtunnel moet aanvullen. De nieuwe Volvo S80 T6 AWD kost 62.270 euro, de prijslijst be gint bij 39.750 voor een S80 2.0 en dieselen kan vanaf 42.500 euro. De Mercedes-Benz SL kreeg een nieuw ontwerp, waarbij de na druk ligt op sportiviteit en pres taties. Ook comfort en veilig heid werden op een hoger plan gebracht. De SL 350 wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde zeer hoogtoerige krachtbron met 315 pk. Met de 231 pk sterke SL 280 omvat de SL-Klasse nu twee zescilindermodellen. Daar naast zijn er de SL 500 met V8 (388 pk) en het topmodel SL 600 met een V12 van 517 pk. Nieuwe standaard bi-xenon-kop- lampen dragen bij tot meer vei ligheid, evenals het Intelligent Light System, dat de verlichting automatisch aanpast aan de actu ele omstandigheden. De prijzen van de nieuwe Hyun dai ito zijn bekend: de auto is te koop vanaf 7995 euro en dat is laag te noemen. Het Koreaanse merk gaat trou wens verder met prijsboksen: de Getz wordt duizend euro goedkoper en staat vanaf 9495 euro in de showroom. Boven dien krijgt iedere Hyundai i30 krijgt standaard een geïnte greerd navigatiesysteem. Daar naast zijn alle diesels van Hyun dai standaard voorzien van een roetfilter. Ook 'op' Genève laat Ford de nieuwe vierpersoons Ford Fo cus Coupé-Cabriolet debuteren. Het nieuwe model is een uitbrei ding op de serie bestaande mo dellen: driedeurs, vierdeurs, vijf- deurs, Wagon en ST. Net als het vorige model wordt ook de nieuwe Focus Coupé-Ca briolet met zijn inklapbare hard top gefabriceerd in de fabriek van Pininfarina, dat samen met Ford de Focus CC heeft ontwor pen. Met gesloten dak heeft de nieuwe CC een bagageruimte van 534 liter (een klassenre- cord), met de kap opgevouwen wordt dat 248 liter. De Focus CC wordt nog dit jaar leverbaar, de prijzen zijn nog niet bekend. Op de Autosalon van Genève be gin maart laat Lancia de herre zen Delta debuteren. De nieuwe is ontworpen door Lancia's ei gen Centro Stile en herbergt ver wijzingen naar talloze fameuze Lancia's uit het verleden. De techniek echter is geheel up-to-date en verwant aan die van de Alfa Romeo 159, met mo toren 120 tot 200 pk en een wiel basis van 2,70 m. Dat is dus een volle maat groter dan de laatste Delta, die in 1999 uit productie werd genomen. Audi RS6 Avant: vakantieauto met raceprestaties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17