Cadillac wil Europa veroveren
Met een Amazon kun je nog écht autorijden
*1:1 -IP
PZC Vrijdag 15 februari 2008 1 5
Al een paar jaar probeert
Cadillac weer voet aan de
grond te krijgen in Europa.
Echt lukken doet dat nog
altijd niet, maar de nieuwe
CTS kan daar verandering in
brengen.
door Robbert Keegel
Bij de herintroductie van
het ooit zo fameuze, oer-
Amerikaanse merk Ca
dillac, waarbij de Hilver-
sumse auto-importeur Kroymans
een hoofdrol kreeg toebedeeld,
werd duidelijk gemikt op het
marktsegment dat tegenwoordig
met de titel 'Premium' wordt aan
geduid. De luxeklasse, in gewoon
Nederlands. Om daar echter zelfs
maar een minimaal deukje in te
slaan, moet je kunnen opboksen
tégen de gevestigde, vooral Duitse
orde.
Zelfs een kanjer als Lexus lukt dat
tot nu toe ternauwernood, terwijl
die toch vlijmscherpe ijzers als al
gemeen erkende topkwaliteit en
vooral hybride aandrijving in het
vuur hebben. Op beide punten
komt Cadillac nog niet in de buurt
van de top-Japanner.
De afwerkingskwaliteit van de gro
te Amerikaanse modellen laat als
gebruikelijk het nodige te wensen
over. Al is die bij de kleinere BLS
wél in orde, die is toch te veel een
vermomde Saab - en dus een aan
geklede Opel Vectra.
Terwijl alle merken van General
Motors, dus ook Cadillac, druk
doende zijn met alternatieve en
vooral hybride aandrijfsystemen,
valt daar onder de hierheen geëx
porteerde Caddy's bitter weinig
van te merken.
Een mastodont als de giga-SUV Es
calade zou hier met hybride aan
drijving echt wel handen op elkaar
krijgen. Porsche zelfimmers sleu
telt aan een hybride Cayenne en
dat doen ze echt niet vanwege de
interessante techniek, maar uitslui
tend omdat er klanten zijn die den
ken dat ze dat willen.
De nieuwe CTS is andere koek.
Om te zien niet meer dan een face
lift van het vorige model, maar
dan met de toch al karakteristiek
scherpe lijnen nog eens extra door
een origami-expert onder handen
genomen. Dat geeft hem in ieder
geval een heel eigen smoel, iets
waar die BLS ernstig gebrek aan
heeft.
Mooi is misschien anders. De
coupéversie waarvan het nog dit
jaar in productie te nemen prototy
pe de show stal op de autotentoon
stelling van Detroit, vorige maand,
is een echte American Beauty.
Het interieur is in ieder geval puur
Amerikaans, maar dan modern,
alsof het echtpaar Eames nog een
vinger in de designpap had gehad.
Zowaar kan de afwerking ook de
toets der Europese kritiek door
staan.
De materialen zijn ronduit
fraai, al vind ik dat hout in
een stuk hightech als een
auto anno 2009 gewoon niet meer
kan. Dat mag alleen nog in een Ja
guar of een Rolls. Leer wel en er is
dus mooie leren bekleding. De
voorstoelen geven echt goede
steun en zijn uiteraard elektrisch
verstelbaar, compleet met geheu
gen, de achterbank toch nog rede
lijk gerieflijk, al glijd je daar makke
lijk weg. Zelfs het stuur is in twee
dimensies verstelbaar, ook vrij
uniek voor een Amerikaan, die
doorgaans alleen een kantelmoge-
lijkheid biedt.
Een hoofdstuk apart vormt het
(optionele) navigatiesysteem, dat
met zijn touchscreen zelfs de ultie
me padvinder van Lexus en Toyo
ta overtreft. Ik ken geen vast ge
monteerde gids die zo makkelijk
te bedienen is en zulke complete
en logische menu's heeft én een
harde schijf van 40 gig.
Op een wielbasis van 2,88 m heb
ben zeker vier inzittenden (vijf
kan voor een kort ritje wel even)
het lekker ruim, maar de makke
lijk toegankelijke bagageruimte
houdt met 373 liter niet over. Aan
opklapbare achterbank hoefje bij
een Amerikaan niet te denken.
Dashboardkastjes en dergelijke
zijn dan wel weer ruim voorhan
den.
Nu komt het: kan de CTS het ook
qua rijgedrag opnemen tegen een
Merc of een Bimmer? Gaat u even
zitten, want het antwoord is vol
mondig 'ja'. Hij gaat strak door el
ke bocht, heeft achterwielaandrij
ving (4x4 is een optie), zoals dat
in het premiumsegment hoort
(voor de kleinere klassen is dat te
duur geworden) en stuurt onge
kend, maar lovenswaardig scherp.
De bekrachtiging is niet eens te na
drukkelijk.
De motoren, die deze editie van di
recte injectie zijn voorzien (V6
met 2,8 of 3,6 liter inhoud en 211
of 311 pk) zijn relatief zuinig. Onze
3,6 slurpt gemiddeld 11,1 l/ioo km
en dat is zowaar in de praktijk
haalbaar, als je niet al te vaak de
bliksemsnelle tussensprintjes doet
waar die dan heerlijk grommende
V6 je toe verleidt.
De top van de 3,6-1 bedraagt nét
geen 250 km/h en hij holt naar de
honderd in 6,3 sec. Ook daarmee
biedt de CTS zijn Europese klasge
noten behoorlijk weerwerk.
Al met al de eerste Cadillac van de
nieuwe generatie waar we het van
harte mee eens zijn. Voor het geld
hoefje het ook niet te laten, want
de 2,8 kost 47.990 euro en de 3,6
komt op 59.250 euro. Een diesel
komt er volgend jaar aan.
ren toen behoorlijk duur, net als
een Citroen DS, iets van 12.000
gulden."
De 58-jarige Vlissinger is in zijn
jeugd verliefd geworden op de
klassieke Zweed. „Mijn ouders
hadden een nieuw exemplaar ge
kocht. Mét een vijfde versnelling,
een overdrive." Dat 'extraatje' zit
ook in de huidige auto van Peter,
een Amazon combi, gemaakt
voor de Amerikaanse markt. De
extra versnelling maakt het rijden
een stuk prettiger, vindt Peter
Stok.. „Boven de zeventig kilome
ter gaat hij in overdrive. Dat
scheelt aanzienlijk in lawaai."
Peter gebruikt zijn oldtimer als
vaste wagen voor zijn woon
werkverkeer. „In een Amazon
kun je nog écht autorijden. In
nieuwe auto's neemt de elektroni
ca veel van de bestuurder over."
De oldtimer van Peter Stok is be
paald geen museumstuk. „Er is
dels en hoofdsteunen." Peter
stuitte op een Amerikaans model
dat aan die eisen voldeed. Dat
was te danken aan de strengere
veiligheidseisen die de Verenigde
Staten eind jaren zestig stelden
aan personenauto's „Het klinkt
misschien raar, maar in mijn auto
gaat een lampje branden als ik de
handrem aantrek. Dat hadden an
dere wagens toen nog helemaal
niet." Andere zaken, zoals de ach
terruitverwarming en een mist
lamp heeft hij later omwille van
de veiligheid laten inbouwen.
„Dat achterlicht heb ik vlak voor
onze reis naar de Noordkaap la
ten aanbrengen, omdat het in die
gebieden vaak mistig is."
De trip naar de Noordkaap was
één van de hoogtepunten die
Peter beleefde met de Amazon.
Trots: „Al met al hebben we 7500
kilometer zonder één probleem
gereden."
Peter Stok is met zijn Volvo naar de Noordkaap gereden, foto Ruben Oreel
niets mooier dan in de sneeuw rij
den, alhoewel ik weet dat dat niet
goed is voor de carrosserie."
Peter Stok wil zijn Amazon zo au
thentiek mogelijk houden, maar
wat betreft veiligheid maakt hij
een uitzondering. „Bij de aan
schaf stelde mijn vrouw een aan
tal eisen wat betreft de veiligheid.
Zo wilde ze wel veiligheidsgor-
door Joeri Wisse
Je hoeft niet eens voor 1968 te
zijn geboren om je voor te
kunnen stellen dat de Volvo
mazon van Peter Stok bij de in
troductie écht een wagen was
voor notabelen. Veertig jaar na da
to is.de auto nog steeds een chi
que verschijning. „Mensen als de
dokter reden een Amazon. Ze wa
Met de nieuwe Cadillac CTS hoop Cadillac dan eindelijk echt voet te krijgen aan de Europese grond.