Cadillac wil Europa veroveren Met een Amazon kun je nog écht autorijden *1:1 -IP PZC Vrijdag 15 februari 2008 1 5 Al een paar jaar probeert Cadillac weer voet aan de grond te krijgen in Europa. Echt lukken doet dat nog altijd niet, maar de nieuwe CTS kan daar verandering in brengen. door Robbert Keegel Bij de herintroductie van het ooit zo fameuze, oer- Amerikaanse merk Ca dillac, waarbij de Hilver- sumse auto-importeur Kroymans een hoofdrol kreeg toebedeeld, werd duidelijk gemikt op het marktsegment dat tegenwoordig met de titel 'Premium' wordt aan geduid. De luxeklasse, in gewoon Nederlands. Om daar echter zelfs maar een minimaal deukje in te slaan, moet je kunnen opboksen tégen de gevestigde, vooral Duitse orde. Zelfs een kanjer als Lexus lukt dat tot nu toe ternauwernood, terwijl die toch vlijmscherpe ijzers als al gemeen erkende topkwaliteit en vooral hybride aandrijving in het vuur hebben. Op beide punten komt Cadillac nog niet in de buurt van de top-Japanner. De afwerkingskwaliteit van de gro te Amerikaanse modellen laat als gebruikelijk het nodige te wensen over. Al is die bij de kleinere BLS wél in orde, die is toch te veel een vermomde Saab - en dus een aan geklede Opel Vectra. Terwijl alle merken van General Motors, dus ook Cadillac, druk doende zijn met alternatieve en vooral hybride aandrijfsystemen, valt daar onder de hierheen geëx porteerde Caddy's bitter weinig van te merken. Een mastodont als de giga-SUV Es calade zou hier met hybride aan drijving echt wel handen op elkaar krijgen. Porsche zelfimmers sleu telt aan een hybride Cayenne en dat doen ze echt niet vanwege de interessante techniek, maar uitslui tend omdat er klanten zijn die den ken dat ze dat willen. De nieuwe CTS is andere koek. Om te zien niet meer dan een face lift van het vorige model, maar dan met de toch al karakteristiek scherpe lijnen nog eens extra door een origami-expert onder handen genomen. Dat geeft hem in ieder geval een heel eigen smoel, iets waar die BLS ernstig gebrek aan heeft. Mooi is misschien anders. De coupéversie waarvan het nog dit jaar in productie te nemen prototy pe de show stal op de autotentoon stelling van Detroit, vorige maand, is een echte American Beauty. Het interieur is in ieder geval puur Amerikaans, maar dan modern, alsof het echtpaar Eames nog een vinger in de designpap had gehad. Zowaar kan de afwerking ook de toets der Europese kritiek door staan. De materialen zijn ronduit fraai, al vind ik dat hout in een stuk hightech als een auto anno 2009 gewoon niet meer kan. Dat mag alleen nog in een Ja guar of een Rolls. Leer wel en er is dus mooie leren bekleding. De voorstoelen geven echt goede steun en zijn uiteraard elektrisch verstelbaar, compleet met geheu gen, de achterbank toch nog rede lijk gerieflijk, al glijd je daar makke lijk weg. Zelfs het stuur is in twee dimensies verstelbaar, ook vrij uniek voor een Amerikaan, die doorgaans alleen een kantelmoge- lijkheid biedt. Een hoofdstuk apart vormt het (optionele) navigatiesysteem, dat met zijn touchscreen zelfs de ultie me padvinder van Lexus en Toyo ta overtreft. Ik ken geen vast ge monteerde gids die zo makkelijk te bedienen is en zulke complete en logische menu's heeft én een harde schijf van 40 gig. Op een wielbasis van 2,88 m heb ben zeker vier inzittenden (vijf kan voor een kort ritje wel even) het lekker ruim, maar de makke lijk toegankelijke bagageruimte houdt met 373 liter niet over. Aan opklapbare achterbank hoefje bij een Amerikaan niet te denken. Dashboardkastjes en dergelijke zijn dan wel weer ruim voorhan den. Nu komt het: kan de CTS het ook qua rijgedrag opnemen tegen een Merc of een Bimmer? Gaat u even zitten, want het antwoord is vol mondig 'ja'. Hij gaat strak door el ke bocht, heeft achterwielaandrij ving (4x4 is een optie), zoals dat in het premiumsegment hoort (voor de kleinere klassen is dat te duur geworden) en stuurt onge kend, maar lovenswaardig scherp. De bekrachtiging is niet eens te na drukkelijk. De motoren, die deze editie van di recte injectie zijn voorzien (V6 met 2,8 of 3,6 liter inhoud en 211 of 311 pk) zijn relatief zuinig. Onze 3,6 slurpt gemiddeld 11,1 l/ioo km en dat is zowaar in de praktijk haalbaar, als je niet al te vaak de bliksemsnelle tussensprintjes doet waar die dan heerlijk grommende V6 je toe verleidt. De top van de 3,6-1 bedraagt nét geen 250 km/h en hij holt naar de honderd in 6,3 sec. Ook daarmee biedt de CTS zijn Europese klasge noten behoorlijk weerwerk. Al met al de eerste Cadillac van de nieuwe generatie waar we het van harte mee eens zijn. Voor het geld hoefje het ook niet te laten, want de 2,8 kost 47.990 euro en de 3,6 komt op 59.250 euro. Een diesel komt er volgend jaar aan. ren toen behoorlijk duur, net als een Citroen DS, iets van 12.000 gulden." De 58-jarige Vlissinger is in zijn jeugd verliefd geworden op de klassieke Zweed. „Mijn ouders hadden een nieuw exemplaar ge kocht. Mét een vijfde versnelling, een overdrive." Dat 'extraatje' zit ook in de huidige auto van Peter, een Amazon combi, gemaakt voor de Amerikaanse markt. De extra versnelling maakt het rijden een stuk prettiger, vindt Peter Stok.. „Boven de zeventig kilome ter gaat hij in overdrive. Dat scheelt aanzienlijk in lawaai." Peter gebruikt zijn oldtimer als vaste wagen voor zijn woon werkverkeer. „In een Amazon kun je nog écht autorijden. In nieuwe auto's neemt de elektroni ca veel van de bestuurder over." De oldtimer van Peter Stok is be paald geen museumstuk. „Er is dels en hoofdsteunen." Peter stuitte op een Amerikaans model dat aan die eisen voldeed. Dat was te danken aan de strengere veiligheidseisen die de Verenigde Staten eind jaren zestig stelden aan personenauto's „Het klinkt misschien raar, maar in mijn auto gaat een lampje branden als ik de handrem aantrek. Dat hadden an dere wagens toen nog helemaal niet." Andere zaken, zoals de ach terruitverwarming en een mist lamp heeft hij later omwille van de veiligheid laten inbouwen. „Dat achterlicht heb ik vlak voor onze reis naar de Noordkaap la ten aanbrengen, omdat het in die gebieden vaak mistig is." De trip naar de Noordkaap was één van de hoogtepunten die Peter beleefde met de Amazon. Trots: „Al met al hebben we 7500 kilometer zonder één probleem gereden." Peter Stok is met zijn Volvo naar de Noordkaap gereden, foto Ruben Oreel niets mooier dan in de sneeuw rij den, alhoewel ik weet dat dat niet goed is voor de carrosserie." Peter Stok wil zijn Amazon zo au thentiek mogelijk houden, maar wat betreft veiligheid maakt hij een uitzondering. „Bij de aan schaf stelde mijn vrouw een aan tal eisen wat betreft de veiligheid. Zo wilde ze wel veiligheidsgor- door Joeri Wisse Je hoeft niet eens voor 1968 te zijn geboren om je voor te kunnen stellen dat de Volvo mazon van Peter Stok bij de in troductie écht een wagen was voor notabelen. Veertig jaar na da to is.de auto nog steeds een chi que verschijning. „Mensen als de dokter reden een Amazon. Ze wa Met de nieuwe Cadillac CTS hoop Cadillac dan eindelijk echt voet te krijgen aan de Europese grond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15