'Je hebt altijd mensen die na vijftig jaar nog verzetsstrijder willen worden' Maxima-scenario moet de orde handhaven Kunstenaar Amando PZC Vrijdag 15 februari 2008 1 3 1Johan Heesters als opperette- ster in de na-oorlogse jaren. 2. Johan Heesters in een van de films die tijdens de oorlog het volk moesten afleiden van de dagelijkse ellende. 3. In de keuken van het concen tratiekamp Dachau proeft be zoeker Johan Heesters in 1941 een kopje soep. 4. Johan Heesters, Viktor Staal en Luise Ullrich in de film Lie- besschule uit 1940. 5. Johan Heesters (links in regen jas) krijgt een rondleiding door concentratiekamp Dachau in 1941. 6. Heesters met Eleonore Bauer in Wenn die kleinen veilchen bliih'n uit 1968. 7. Heesters tijdens een optreden in Munster eind 2006. foto's Kippa, Berlin Film, Archieff Jules Huf, ANP, EPA, CPD Amersfoort houdt er rekening mee dat mensen die het Johan Heesters kwalijk nemen dat hij zijn carrièrekansen greep in nazi-Duitsland, morgenavond acties zullen voeren, buiten en zelfs in de uitverkochte zaal van theater De Flint. De Flint zelf doet er zelf alles aan om ordeverstoringen binnen te voorkomen. Zo moet het publiek zich legitimeren en worden de bezoekers gecontroleerd op wat ze meebrengen. Flint-directeur Pieter Erkelens zei afgelopen week het 'Maxima-scenario' te zullen hanteren. Dat werd in december 2006 toegepast toen de prinses in het theater het Koninkrijksconcert bijwoonde. Daarbij liet de gemeente Amersfoort ook onder meer de straat rond het theater afsluiten. Heesters neemt, naar verluidt zijn hele familie mee naar het voor hem zo belangrijke concert. Hij en zijn vrouw Simone Rethel, die de voorstelling aan elkaar praat, zouden wel bedrukt zijn door alle negatieve reacties op het concert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13