'Je hebt altijd mensen die na vijftig jaar nog verzetsstrijder willen worden'
Maxima-scenario moet
de orde handhaven
Kunstenaar Amando
PZC Vrijdag 15 februari 2008 1 3
1Johan Heesters als opperette-
ster in de na-oorlogse jaren.
2. Johan Heesters in een van de
films die tijdens de oorlog het
volk moesten afleiden van de
dagelijkse ellende.
3. In de keuken van het concen
tratiekamp Dachau proeft be
zoeker Johan Heesters in 1941
een kopje soep.
4. Johan Heesters, Viktor Staal en
Luise Ullrich in de film Lie-
besschule uit 1940.
5. Johan Heesters (links in regen
jas) krijgt een rondleiding door
concentratiekamp Dachau in
1941.
6. Heesters met Eleonore Bauer in
Wenn die kleinen veilchen bliih'n
uit 1968.
7. Heesters tijdens een optreden
in Munster eind 2006.
foto's Kippa, Berlin Film,
Archieff Jules Huf, ANP, EPA, CPD
Amersfoort houdt er rekening mee dat
mensen die het Johan Heesters kwalijk
nemen dat hij zijn carrièrekansen greep
in nazi-Duitsland, morgenavond acties
zullen voeren, buiten en zelfs in de
uitverkochte zaal van theater De Flint.
De Flint zelf doet er zelf alles aan om
ordeverstoringen binnen te voorkomen.
Zo moet het publiek zich legitimeren en
worden de bezoekers gecontroleerd op
wat ze meebrengen. Flint-directeur
Pieter Erkelens zei afgelopen week het
'Maxima-scenario' te zullen hanteren.
Dat werd in december 2006 toegepast
toen de prinses in het theater het
Koninkrijksconcert bijwoonde. Daarbij
liet de gemeente Amersfoort ook onder
meer de straat rond het theater
afsluiten.
Heesters neemt, naar verluidt zijn hele
familie mee naar het voor hem zo
belangrijke concert. Hij en zijn vrouw
Simone Rethel, die de voorstelling aan
elkaar praat, zouden wel bedrukt zijn
door alle negatieve reacties op het
concert.