Johan Heesters 1 2 I Vrijdag 15 februari 2008 PZC Ondanks alle protesten treedt de 104-jarige Johan Heesters morgen op in zijn geboortestad Amersfoort. Volgens zijn vrouw Simone Rethèl is dat niet een kwestie van moed. „We doen het omdat dit dé grote wens is van mijn man." Armando ziet Heesters als 'nostalgie' Laatste wens van een verschoppeling Het heeft na tuurlijk iets moois, een artiest van 104, die nog goed zingt en nog steeds vrou wenharten sneller kan doen klop pen; een man ook die een levend brok theatergeschiedenis vormt; en die getuige was - zo niet acteur - in een historisch drama dat steeds meer mensen alleen nog van horen zeggen kennen. Het Berlijn van rond 1930, waar zijn carrière een grote vlucht nam, was een wereld waarin de kunsten bloeiden. Mensen als Kurt Weill, Bertolt Brecht, Lotte Lenya, Ru dolf Nelson en Erika Mann schre ven geschiedenis, maar moesten vluchten toen Hitier aan de macht kwam. Zij vluchtten naar het wes ten, Heesters reisde naar het oos ten. Hij was niet joods, hij was niet politiek. Hij ging omdat hij datgene deed waarin hij goed was: zingen en acteren. Dat succes was niet vanzelf geko men. Hij werd geboren in een arm gezin in Amersfoort, dat in de hoop op betere tijden verhuisde naar Amsterdam. Zijn interesse voor theater ontwikkelde hij met een vriendje: Herman Kaldewaay, alias Willy Walden. Deze revue-ar tiest werd bekend als de helft van het waanzinnig populaire duo Snip Snap, dat tot ieders genoe gen ook tot lang in de oorlog door speelde en het duister van die ja ren van een glimlach voorzag. Heesters begon als acteur in het ge zelschap van Willem Royaards en liep daar altijd zó te zingen, dat ie dereen hem adviseerde liever daar van zijn beroep te maken. Zingen kón hij, zoals bleek toen hij zijn ge luk in 1927 in Berlijn beproefde. Hij werd prompt aangenomen door Harry Frommermann, na een auditie voor het later wereld beroemde sextet The Comedian Harmonists. Heesters zag er echter van af, omdat ze voorlopig alleen zouden repeteren. Was hij geble ven, dan zou het verhaal heel an ders zijn gelopen. Na een storm achtige carrière, verboden de na zi's dit nog immer geroemde sex tet. Sommige liedjes vonden ze te Amerikaans en drie van de zes mu sici waren joods. Heesters zette zijn carrière voort in Nederland, waar hij naast Aaf Bouber en Fien de la Mar in 1932 door Hans Visser onder de Duitse regisseur Richard Oswald een hoofdrol speelde in de film Bleeke Bet. Met zijn puntgave tenor zong hij - nog altijd ongeëve naard - O Mooie Westertoren. In Duitsland werd hij vervolgens snel een van de sterren van de UFA, de filmstudio die een reeks grote joodse regisseurs en acteurs had zien vertrekken. Heesters was meer dan welkom, maar daarmee begonnen voor hem de morele problemen, die zich nu wreken. De door Rijkspropagandaminister Goebbels gecontroleerde studio gaf hem in 1938 verlof om in Ne derland op te treden met het ope rettegezelschap van zijn vriend Fritz Hirsch. Dit was echter een ge vluchte Duitse jood die ook veel andere joden in zijn gezelschap had. Toen Goebbels daarvan hoor de, kwam dat Heesters bij terug keer op een forse reprimande en een tijdelijke schorsing bij de UFA te staan; een verhaal dat Heesters graag vertelt als bewijs van zijn cor recte houding. De films die Heesters in Duitsland maakte, waren ook in Nederland populair: niets-aan-de-hand-pro- ducties, suikerzoete liefdesfilms. De tijden waren tenslotte al moei lijk genoeg. Vooral later, in de oor log, moet ook in Nederland menig bezoekersrecord zijn gebroken. Heesters vormde een droompaar met de Hongaarse Marika Rökk. Ook de toen nog jonge Jan Wol kers was een vaste bezoeker, getui ge menige tekst waarin hij deze schoonheid omschrijft als 'Marika Rökk me af. Heesters en Rökk maakten films, die als taak hadden het volk in de toenemende ellen de af te leiden. Intussen was Heesters ook in het theater een ster. De operette had de populariteit van de huidige mu sical en componist Franz Léhar gold als koning van de operette. Zijn Lustige Witwe was ongekend populair. Voor de rol van de schuinsmarcherende maar uitein delijk toch goedaardige graaf Dani- lo, zei Léhar zich geen betere zan ger te hebben kunnen voorstellen dan de tenor Heesters. Heesters was een knappe man, had een meeslepende manier van zingen, bewoog prachtig en was voor alles een charmeur. Hitier vond het prachtig en Heesters heeft nooit verheeld dat de Führer hem dat eens is komen vertellen. De zanger heeft altijd gezegd daar nooit blij mee te zijn geweest. Heesters bleef in Duitsland en werd daarmee slachtoffer van zijn eigen populariteit. Het dieptepunt kwam toen de nazi's het gezel schap waarmee Heesters in Mün- chen optrad, meenamen voor een 'schoolreisje' naar concentratie kamp Dachau. Heesters heeft al tijd de beweringen ontkend dat hij in het kamp zelfs zou hebben op getreden. Heesters had zich laten inkapselen door het Derde Rijk. Maar hoe 'fout' was hij nu eigenlijk? Beter misschien is de vraag: hoe naïef was Heesters? Als hij echt zoveel boter op het hoofd zou hebben ge had, waarom kwam hij dan in 1964 naar Nederland om naast Mieke Bos in The Sound of Music de hoofdrol te komen zingen van kapitein Von Trapp, de Oostenrijk se kapitein die liever in balling schap ging dan dienst te nemen bij Hitiers Kriegsmarine. En hoe 'fout' moet dan ook het Nederlandse publiek zijn geweest? Er mag dan in 1964 in de zaal wel iswaar een groep activisten 'Hees ters SS' hebben zitten roepen, een jaar later trok de verfilming van Die lustige Witwe met Johan Hees ters als Danilo zo'n vijf miljoen Nederlandse televisiekijkers. Velen van hen hadden de Tweede We reldoorlog zeer bewust meege maakt. Van Heesters werd sinds dien in Nederland weinig meer ge hoord; tot bekend werd dat hij komt zingen in Amersfoort. Voor de vrouw van Heesters, Simo ne Rethèl, komt het optreden er maar om één reden: „Dat we dit optreden doorzetten, is geen kwes tie van moed. We doen het omdat dit dé grote wens is van mijn man." Nederland houdt inmiddels de adem in. Het optreden is door alle weerstand en bijbehorende reac ties tot een gebeurtenis van on waarschijnlijke proporties uitge groeid. Hoe zal die aflopen? Wel beschouwd lijkt het erop dat, als morgenavond inderdaad commo tie ontstaat, deze zal zijn veroor zaakt door leden van een genera tie die ver na de oorlog is geboren; door mensen met duidelijk een nogal beperkte kijk op de geschie denis; want wie waren het ook al weer, die in het Duitsland van Adolf Hitler theatervoorstellingen kwamen verstoren omdat die te links, te joods of'entartet' waren? Juist, dat waren de nazi's. Zo lijkt de wereld na pakweg zeventig jaar geen stap verder te zijn. Ook dat is een tragische kant van dit verhaal. Er wordt wel beweerd dat musi cals weinig zeggend zijn. Dat gaat niet op voor 'Cabaret', een show over het Berlijn van 1933. Daarin verbreekt een keurige Duitse da me na de machtsovername door de nazi's, haar verloving met een joodse handelaar. Lotte Lenya (1898-1981), die zeifin 1933 Berlijn ontvluchtte, stelde in die rol de vraag: „Wat zou u doen? Hoe werkt fatsoen? Het is zo gemakke lijk om te oordelen als je zelf niet hoeft te kiezen." Kunstenaar Armando (78) is morgen een van de bezoekers van het concert van Johan Heesters in Amersfoort. „Ik ga uit nieuwgierigheid. Iemand van 104 jaar die nog steeds werkt, ja, dat fascineert mij." Armando is geen échte fan van de al driekwart eeuw in Duitsland actieve Nederlandse acteur en zanger. Hij heeft bijvoorbeeld geen platen van hem. „Maar ik vind hem wel goed. Ik herinner me hem van de films in de oorlog. Ik vond het leuke films. Het is voor mij ook nostalgie." Armando zegt dat de bioscopen in Nederland vol zaten als er films met Heesters te zien waren. „En niet met NSB'ers", aldus de kunstenaar in wiens werk de oorlog een rol speelt. Armando volgt met opgetrokken wenkbrauwen het actiegebeuren rond het concert van de man die in nazi-Duitsland carrière maakte. „Je hebt altijd mensen die na vijftig jaar nog verzetsstrijder willen worden." Heesters was volgens Armando ook helemaal geen nazi.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12