Alibi blijft van ideetjes Jumper jacht inhoudelijk Nieuwe film Coen-broers een paar sprongen te ver briljant en onconventioneel Nog meer films vanaf vandaag in de bioscoop Veel wisseling van de wacht bij de derde speelfilm naar de beroemde stripverhalen van Goscinny en Uderzo. Het meest vertrouwde ge zicht in Astérix aux Jeux Olympi ques (Asterix en de Olympische Spe len heet de Nederlands gesproken versie) is dat van de onvolprezen Gérard Depardieu als de ooit in de toverdrank gevallen reus Obelix. Asterix-vertolker van het eerste uur Christian Clavier is opgevolgd door Clovis Cornillac en ook regie en productie kwamen in nieuwe handen. Als gangmaker fungeert nu producent en co-scenarist Tho mas Langmann. In een van de vele aardige terzijdes filosofeert Obelix tijdens een wan delingetje met Asterix over de be trekkelijkheid van krachtpatserij. Heeft: Langmann, die het ook niet kon laten zich naast Frédéric Fores- JUMPER Film. Regie: Doug Liman. Te zien in Goes, Vlissingen en Terneuzen. door Fritz de jong David Rice heeft een bijzondere ga ve. Het ene moment kan hij in New York zijn, om een seconde la ter bovenop een Egyptische sfinx te staan. Uitstapjes naar Tokio, Londen of een tropisch surfoord liggen binnen handbereik. David is een zogenaamde jumper, die door een speling van de natuur in staat is om zichzelf te teleporteren. Niet iedereen is daar blij mee. Een met spierwit haar getooide Sa muel L. Jackson leidt een organisa tie die fanatiek jacht maakt op de jumpers. Alleen God mag overal te- ASTERIX Film. Regie: Frédéric Forestier Thomas Langmann. Te zien in Goes, Vlissingen en Terneuzen. door Leo Bankersen tier met de regie te bemoeien, die wijsheid wel voldoende tot zich la ten doordringen? Dankzij een bud get van tachtig miljoen euro ket sen de deelnemers aan deze vroe ge Olympische Spelen ondanks het verbod op toverdrank als ka nonskogels door het Romeinse sta dion, maar dat zijn niet de sterkste momenten. De stripachtergrond en de onbe grensde mogelijkheden van de di gitale techniek zijn gebruikt als gelijk zijn, volgens deze jagers die zichzelf de Paladijnen noemen. Zoals je mag verwachten van regis seur Doug Liman (Go!, The Bourne Identity) zit de flitsend gemonteer de film propvol denderend actie- werk. De special effects-afdeling heeft zichtbaar overuren gemaakt om alle verdwijntrucs overtuigend in beeld te brengen. Aan de buiten kant is er dan ook weinig op Jum per aan te merken. Inhoudelijk stelt het verhaal flink teleur. De kij ker wordt niet veel wijzer over de herkomst van de jumpers en ook de kennelijk al eeuwen woedende strijd met de Paladijnen wordt maar even aangestipt. Het grootste probleem is hoofdrolspeler Hay- den Christensen. Zelfs als hij in ho ge nood verkeert en zijn uiterste best doet om zijn schoolvriendin netje te redden, houdt Christen sen de uitstraling van een tot op het bot verwend rijk ettertje. een vrijbrief voor gigantisch uitver grote slapstickeffecten die helaas niet altijd in de roos schieten. Vooral tijdens het breed uitgeme ten sportevenement krijgt Astérix aux Jeux Olympiques (met 130 mi nuten toch al aan de lange kant) een chaotisch karakter en begint het vermoeden te rijzen dat de zes ingeschakelde scenarioschrijvers ie der zo hun eigen stokpaardjes had den. Terwijl het allemaal toch zo veelbe lovend van start gaat, met een Griekse prinses die is uitgehuwe lijkt aan de platvloerse Romeinse legeraanvoerder Brutus (zoon van Julius Caesar), maar eigenlijk haar hart wil schenken aan de poëti sche Galliër Alafolix. Dat de film weliswaar geen hoog vlieger is, maar toch smakelijk ver tier biedt, is vooral te danken aan NO COUNTRY FOR OLD... Film. Regie: Joel Coen en Ethan Coen. Met: Josh Brolin, Javier Bardem. Te zien in Vlissingen. door Hetty van Rooij In een troosteloos Texaans land schap vindt jager Llewellyn Moss (Josh Brolin) de overblijfselen van een criminele afrekening met tus sen de lijken een koffer met twee miljoen dollar. Llewellyn doet wat menselijk is, maar hij is niet gek en hij weet dat iemand dat geld zal opeisen. En dat klopt: niet alleen de plaatselijke sheriff (Tommy Lee Jones) duikt op, maar ook de on verbiddelijke psychopaat Anton Chigurh (Javier Bardem) doet zijn intrede. En Chigurh is een karak ter dat een plaats verdient in de de goedmoedige ironie en de ter loops rondgestrooide absurdisti sche grapjes. Romeinse soldaten die onverwacht een vrolijk zang nummer opvoeren bijvoorbeeld, of elkaar onderzoekend op het har nas kloppen om vast te stellen hoe mager of gespierd het onder die trotse borstwering is. Ook het ach teloos uitproberen wat je allemaal zou kunnen doen met de nieuw uitgevonden 'voetenbal' levert een perfect stukje visuele humor op, waar al dat veel duurdere spekta kel niet tegenop kan. Pluspunt is ook de rolbezetting, met de verrukkelijk schmierende Belg Benoit Poelvoorde als de hys terische, tegen zijn eigen vader complotterende Brutus. Kroon op de cast is Alain Delon in een fraaie, van zelfspot doordrenkte co meback als Caesar zelf eregalerij van klassieke schurken uit de filmgeschiedenis. No country for old men, goed voor acht Oscarnominaties, is een bril jante en zeer onconventionele film. De humor is macaber en de film is zeer geestig, maar het is ze ker geen komedie. Er is een enor me hoeveelheid geweld, maar ner gens is het overbodig of te veel. De film is geen thriller, geen western en geen politiefilm, maar wel een razend spannende actiefilm. De fo tografie is prachtig (weer een Os carnominatie), maar de schoon heid lijkt bijna achteloos. Het verhaal lijkt af en toe wel een Griekse tragedie, maar dan één waarin het draait om dollars. No country for old men is een genre op zichzelf. En geen wonder: de films van de gebroeders Coen horen tot het beste wat de Amerikaanse cine ma te bieden heeft en dit is mis schien wel hun beste tot nu toe. PZC Donderdag 14 februari 2008 35 ALIBI Film. Regie: Johan Nijenhuis. Te zien in Goes, Vlissingen en Terneuzen. door Leo Bankersen Na de vrolijke kinderfilms met de Zoop-rangers in allerlei wereldde len beproeft de immer productie ve Johan Nijenhuis zijn krachten op een romantische komedie: Ali bi. Dat blijkt nog niet zo eenvou dig. De goedlachse en brutaal kij kende Georgina Verbaan staat wel iswaar altijd garant voor een goed humeur, maar daarmee is de zaak niet gered. Bedriegen of eerlijk zijn, dat is de kwestie, wanneer de vlot gebekte Youssef (veelbelovende nieuwko mer Achmed Akkabi) betrokken raakt bij een bureautje dat overspe- ligen tegen betaling van smoezen en dekmantels voorziet. Want laat zijn baas (Frederik Brom) iets stie kems hebben met de serveerster (Verbaan) op wie Youssef verliefd is, terwijl hij zelf weer gestrikt wordt door de bedrogen echtgeno te van zijn werkgever... Je kunt je daar inderdaad een klucht vol misverstanden bij voor stellen, maar Alibi is toch meer een grabbelton van ideetjes geble ven. Een sekscongres, parachute springen om je liefde te bewijzen, lekker met auto's over Amsterdam se bruggetjes scheuren. Dat alles opgepept met vlotte muziekjes om de stemming er in te houden en het hoge soapgehalte van de tek sten te verdoezelen. Zo'n alibikan toor schijnt echt te bestaan, maar in Alibi wordt het nooit iets waar in je wilt geloven. Behalve Astérix aux Jeux Olympi ques, Jumper, Alibi en No country for old men zijn vanaf vandaag nog drie nieuwe films te zien in Zee land. Alle drie draaien in de Vlis- singse bioscoop Cine City: August Rush (Kirsten Sheri dan). Met: Freddie Highmore, Ro bin Williams, Keri Russell, Jona than Rhys Meyers. In haar tweede film vermengt de Ierse regisseuse Kirsten Sheridan met schwung een moderne versie van Oliver Twist met een magisch-realistische fantasie over de helende kracht van muziek. Mr. Woodcock (Craig Gillespie). Met: Billy Bob Thornton, Seann William Scott, Susan Sarandon. Op de automatische piloot - maar desondanks amusant - speelt Billy Bob Thornton een gymnastiekle raar die met uitgestreken smoel de meest sadistische streken uithaalt met zijn pupillen. The water horse (Jay Russell). Met: Alex Etel, Emily Watson, Ben Chaplin, David Morrissey. Sprook jesachtige jeugdfilm waarin Schots jongetje tijdens de Tweede Wereld oorlog vriendschap sluit met een watermonster.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 67