Lading containerschip vaak nog onduidelijk Te hoge kraan negeert verbod tunnel Trui PZC De krant 5 weken voor 15 euro! Grip 4 mobiliseert bestuurders en hulpdiensten bij calamiteit MSC Eyra vastgelopen Buis kort afgesloten in verband met veiligheid van overig verkeer. 2 Donderdag 14 februari 2008 PZC WILLEM VAN DAM Mijn moeder kon breien als geen ander. 'Zelfs de beste breister laat wel eens een steekje vallen', wordt soms gezegd. Nou, mijn moeder niet. Ze beheerste de tri cotsteek, de boordsteek, de gerstekorrel en de patentsteek tot in de puntjes. Truien en mutsen, sjaals en sokken, jurken en jassen; wolwinkels vol heeft ze leeggebreid. Waar ze ook ging, ze droeg altijd haar breitas bij zich en overal liet ze het getik van breipennen klinken. Een hele voorraad had ze daarvan, van die breipennen; hele dikke voor het grovere werk, hele dunne voor het precisiewerk. Insteken, omslaan, doorhalen, aflaten gaan. Met Sinterklaas, met kerst - steevast bevonden zich tussen de pakjes een paar truien voor de kinderen, een aantal mooie mut sen voor de kleinkinderen en een setje sokken voor mijn va der. En altijd weer keek ze ver wachtingsvol toe of het stukje huisvlijt in de smaak viel. Dat dééd het natuurlijk; mijn moeder was zo'n moeder die je nóóit zou willen teleurstellen. Ergens, weggestopt op de bovenste plank van de kledingkast, heb ik nog zo'n trui van haar liggen; een witte kabeltrui, zó dik en zó warm dat je zelfs op de Noordpool geen kamizooltje nodig hebt. Gisteren heb ik haar, na jaren, weer tevoorschijn gehaald. Want morgen is het, zo heeft het Klimaatverbond beslist, War me Truiendag. Dan moet iedereen in trui naar school of kan toor, zodat de verwarming er een paar graadjes lager kan wor den gedraaid en dat is goed voor het milieu. Ik doe mee en ver schijn - hoe warm het ook is - in kabeltrui ten burele. In de hoop dat ze in het Hierboven verrekijkers verstrekken. Mis schien ziet ze me, m'n moeder. Wedden dat ze dan weer net zo straalt als toen met Sinterklaas en kerst? Insteken, omslaan, doorhalen, af laten gaan COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: een medewerker spreken Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur e-mail: lezersservice@pzc.nl postadres: PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. RekeningnummerHandtekening De stranding van het 203 meter lange containerschip MSC Eyra, gisteren op de Westerschelde, vertoonde veel overeenkomsten met de problemen rond de containerreus Fowairet, in september 2005 voor de oude veerhaven van Kruiningen. Ook nu bleef lang onduidelijk welke gevaarlijke stoffen zich aan boord bevonden. door Wout Bareman Burgemeester Jan Frans Mulder van Hulst had gisteren ongetwijfeld een déja vu. Ruim twee jaar geleden leidde hij een crisis team na de stranding van het containerschip Fowairet. Toen kostte het ontzaglijk veel moeite te achterhalen welke gevaarlijke stoffen zich aan boord bevonden. Pas na veel speurwerk werd dui delijk dat de opgegeven hoeveel heden niet klopten; de kapitein had per ongeluk een nulletje te veel geteld. Het was een belangrijk punt bij de latere evaluatie van de stranding. Gisteren trad Mulder opnieuw op als coördnator van het Regionale Beleidsteam en weer tastten de coördinerende burgemeester en 'zijn' team lang in het duister over de inhoud van 14 van de 1400 con tainers aan boord van het onder Panamese vlag varende schip (bijna 22.000 ton). Mulder, nadat het schip 's mid dags om vier uur was vlotgetrok- ken en naar Antwerpen werd ge sleept: „Ik weet het nu nóg niet exact. Het blijkt elke keer weer dat de vrachtbrieven afwijken, dat niet goed is aangegeven om welke doseringen het gaat. Dit was de eerste keer dat we werk ten volgens de procedure van het nieuwe Rampenplan Westerschel de en dit moeten we zeker op nieuw oppakken. Het rampenplan is immers nog niet officieel in wer king getreden, dus kunnen we de regels wat dit betreft nog verfij nen." Mulder gaat ervan uit dat de pre cieze gegevens van de hoeveel heid gevaarlijke stoffen aan boord van de MSC Eyra tijdens onder zoek door de waterpolitie en het ministerie van Verkeer en Water staat boven water zullen komen. De onduidelijkheid rond een even tueel gevaarlijke lading leidde wel tot extra alertheid. En daar kwam nog eens bovenop dat het containerschip in dichte mist op een strekdam aan de rand van het Land van Saeftinghe was vastgelopen. Een deel van het schip bevond zich nog in de vaargeul, zodat een aanvaring met passerende schepen niet denk beeldig was. Het Schelde Coördi natie Centrum in Vlissingen kon digde dan ook al snel een passeer- verbod aan voor schepen langer dan 150 meter. De scheepvaart ondervond uiteindelijk overigens weinig of geen hinder van de ber ging- TERNEUZEN - Na de stranding van het containerschip MSC Eyra, gis teren in de Pas van Rilland vlakbij de Nederlands-Belgische grens én aan de rand van het Land van Saef tinghe, trad de procedure Grip 4 in werking. Grip staat voor hulp verlening op basis van de Gecoör dineerde Regionale Incidentenbe- strijdings Procedure. Op zo'n mo ment schakelt het functioneren van de parate diensten over van de dagelijkse situatie naar een situatie waarin een ramp moet worden Sinds 1 januari van dit jaar wordt bij calamiteiten en zware onge vallen gewerkt met een nieuwe Gecoördineerde Regionale Inci- dentebestrijdings Procedure, een Grip (zie hieronder). Mulder was er tevreden over. „Al bleek dat de afkondiging van Grip 4 hier en daar voor de nodige onrust zorg de, vooral bij de media. Tja, als die horen dat Grip 4 van kracht is - zeg maar: dat je dan eventueel re kening houdt met evacuatie van omwonenden en dergelijke - dan is er direct grote opwinding. Mis schien moet dat allemaal nog wat duidelijker worden gecommuni ceerd." Voor het eerst trad gisteren dus ook het nieuwe Rampenplan Westerschelde in werking en ook daarover was coördinator Mulder (na vier fikse bergingen 'Het blijkt elke keer dat de vrachtbrieven afwijken. Dit moeten we zeker oppakken' inmiddels bijna een oude rot in het bergingsvak) tevreden, voor al over de vloeiende samenwer king met Rijkswaterstaat. De Ey ra raakte 's morgens om kwart over elf in dichte mist uit de koers en belandde met het voor schip op een strekdammetje aan de oostkant van het Land van Saeftinghe. Om iets over half één, twee uur voor laag water, werden de hulpdiensten gealar meerd. Slepers van de Unie van Redding- en Sleepdienst maak ten hun sleepkabels vast en trok ken het schip om vier uur pro bleemloos los. aangepakt. Op de Westerschelde kunnen twee Grip's worden afge kondigd: 1 of 4. Bij Grip 1 doen de hulpdiensten hun werk en blijven de bestuurders op de achtergrond, bij Grip 4 treedt een heel circus in werking. De burgemeester van de gemeente waar zich het probleem voordoet, coördineert vanuit Mid delburg een Regionaal Beleids team, waarin alle hulpdiensten zijn vertegenwoordigd. Grip 4 wordt afgekondigd bij onder meer mogelijk gevaar voor de omgeving. Rilland Bath >C/V£LDE MSC Eyra <5 Verdronken Land van Saeftinghe Hulst PZC Donja Odijk De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie door Marcel Modde GOES - Een vrachtwagen heeft gis terochtend voor een opstopping gezorgd bij de Westerscheldetun- nel. De oplegger met kraan was ho ger dan toegestaan, maar de chauf feur negeerde tot twee keer toe een stopteken. Uit veiligheidsoverwegingen is de tunnelbuis van Zeeuws-Vlaande- ren naar Zuid-Beveland daarop kort afgesloten voor achteropko mend verkeer. „Je kunt niet riske ren dat zo'n vrachtwagen iets raakt", aldus Ingo de Moor. Vol gens de woordvoerder van de ex ploitatiemaatschappij scheerde de kraan rakeling langs de ventilato ren. De chauffeur is bij het uitrij den van de tunnel aangehouden en kreeg een bekeuring. De Westerscheldetunnel kent een maximaal toegestane doorrijhoog- te van 4.30 meter. Vrachtwagens die hoger zijn, worden onderweg tot twee keer toe automatisch ge waarschuwd. Ze kunnen dan als nog voor de ingang afslaan, een dienstweg op, legt De Moor uit. Volgens hem komt het regelmatig voor dat chauffeurs de hoogtemel ding negeren. „Ze gaan er vanuit dat het nog wel kan. Dat kan mis schien ook wel, maar dan heb je het over rakelings langs de ventila toren scheren. En dat willen we niet." De afsluiting heeft bij elkaar zo'n zes minuten geduurd. Na een snelle inspectie werd de route weer vrijgegeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2