Lading containerschip
vaak nog onduidelijk
Te hoge kraan negeert verbod tunnel
Trui
PZC
De krant 5 weken voor 15 euro!
Grip 4 mobiliseert bestuurders
en hulpdiensten bij calamiteit
MSC Eyra vastgelopen
Buis kort afgesloten in
verband met veiligheid
van overig verkeer.
2 Donderdag 14 februari 2008 PZC
WILLEM VAN DAM
Mijn moeder kon breien als geen ander. 'Zelfs de beste
breister laat wel eens een steekje vallen', wordt soms
gezegd. Nou, mijn moeder niet. Ze beheerste de tri
cotsteek, de boordsteek, de gerstekorrel en de patentsteek tot
in de puntjes. Truien en mutsen, sjaals en sokken, jurken en
jassen; wolwinkels vol heeft ze leeggebreid. Waar ze ook ging,
ze droeg altijd haar breitas bij zich en overal liet ze het getik
van breipennen klinken. Een hele voorraad had ze daarvan,
van die breipennen; hele dikke voor het grovere werk, hele
dunne voor het precisiewerk.
Insteken, omslaan, doorhalen, aflaten gaan.
Met Sinterklaas, met kerst - steevast bevonden zich tussen de
pakjes een paar truien voor de
kinderen, een aantal mooie mut
sen voor de kleinkinderen en
een setje sokken voor mijn va
der. En altijd weer keek ze ver
wachtingsvol toe of het stukje
huisvlijt in de smaak viel. Dat
dééd het natuurlijk; mijn moeder was zo'n moeder die je
nóóit zou willen teleurstellen.
Ergens, weggestopt op de bovenste plank van de kledingkast,
heb ik nog zo'n trui van haar liggen; een witte kabeltrui, zó
dik en zó warm dat je zelfs op de Noordpool geen kamizooltje
nodig hebt.
Gisteren heb ik haar, na jaren, weer tevoorschijn gehaald.
Want morgen is het, zo heeft het Klimaatverbond beslist, War
me Truiendag. Dan moet iedereen in trui naar school of kan
toor, zodat de verwarming er een paar graadjes lager kan wor
den gedraaid en dat is goed voor het milieu. Ik doe mee en ver
schijn - hoe warm het ook is - in kabeltrui ten burele. In de
hoop dat ze in het Hierboven verrekijkers verstrekken. Mis
schien ziet ze me, m'n moeder. Wedden dat ze dan weer net
zo straalt als toen met Sinterklaas en kerst?
Insteken, omslaan,
doorhalen,
af laten gaan
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: een medewerker spreken
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
e-mail: lezersservice@pzc.nl
postadres: PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
voorletters
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
RekeningnummerHandtekening
De stranding van het 203
meter lange containerschip
MSC Eyra, gisteren op de
Westerschelde, vertoonde
veel overeenkomsten met
de problemen rond de
containerreus Fowairet, in
september 2005 voor de
oude veerhaven van
Kruiningen. Ook nu bleef
lang onduidelijk welke
gevaarlijke stoffen zich aan
boord bevonden.
door Wout Bareman
Burgemeester Jan Frans
Mulder van Hulst had
gisteren ongetwijfeld
een déja vu. Ruim twee
jaar geleden leidde hij een crisis
team na de stranding van het
containerschip Fowairet. Toen
kostte het ontzaglijk veel moeite
te achterhalen welke gevaarlijke
stoffen zich aan boord bevonden.
Pas na veel speurwerk werd dui
delijk dat de opgegeven hoeveel
heden niet klopten; de kapitein
had per ongeluk een nulletje te
veel geteld.
Het was een belangrijk punt bij de
latere evaluatie van de stranding.
Gisteren trad Mulder opnieuw op
als coördnator van het Regionale
Beleidsteam en weer tastten de
coördinerende burgemeester en
'zijn' team lang in het duister over
de inhoud van 14 van de 1400 con
tainers aan boord van het onder
Panamese vlag varende schip
(bijna 22.000 ton).
Mulder, nadat het schip 's mid
dags om vier uur was vlotgetrok-
ken en naar Antwerpen werd ge
sleept: „Ik weet het nu nóg niet
exact. Het blijkt elke keer weer
dat de vrachtbrieven afwijken,
dat niet goed is aangegeven om
welke doseringen het gaat. Dit
was de eerste keer dat we werk
ten volgens de procedure van het
nieuwe Rampenplan Westerschel
de en dit moeten we zeker op
nieuw oppakken. Het rampenplan
is immers nog niet officieel in wer
king getreden, dus kunnen we de
regels wat dit betreft nog verfij
nen."
Mulder gaat ervan uit dat de pre
cieze gegevens van de hoeveel
heid gevaarlijke stoffen aan boord
van de MSC Eyra tijdens onder
zoek door de waterpolitie en het
ministerie van Verkeer en Water
staat boven water zullen komen.
De onduidelijkheid rond een even
tueel gevaarlijke lading leidde
wel tot extra alertheid. En
daar kwam nog eens bovenop
dat het containerschip in dichte
mist op een strekdam aan de
rand van het Land van Saeftinghe
was vastgelopen. Een deel van
het schip bevond zich nog in de
vaargeul, zodat een aanvaring
met passerende schepen niet denk
beeldig was. Het Schelde Coördi
natie Centrum in Vlissingen kon
digde dan ook al snel een passeer-
verbod aan voor schepen langer
dan 150 meter. De scheepvaart
ondervond uiteindelijk overigens
weinig of geen hinder van de ber
ging-
TERNEUZEN - Na de stranding van
het containerschip MSC Eyra, gis
teren in de Pas van Rilland vlakbij
de Nederlands-Belgische grens én
aan de rand van het Land van Saef
tinghe, trad de procedure Grip 4
in werking. Grip staat voor hulp
verlening op basis van de Gecoör
dineerde Regionale Incidentenbe-
strijdings Procedure. Op zo'n mo
ment schakelt het functioneren
van de parate diensten over van de
dagelijkse situatie naar een situatie
waarin een ramp moet worden
Sinds 1 januari van dit jaar wordt
bij calamiteiten en zware onge
vallen gewerkt met een nieuwe
Gecoördineerde Regionale Inci-
dentebestrijdings Procedure, een
Grip (zie hieronder). Mulder was
er tevreden over. „Al bleek dat de
afkondiging van Grip 4 hier en
daar voor de nodige onrust zorg
de, vooral bij de media. Tja, als die
horen dat Grip 4 van kracht is -
zeg maar: dat je dan eventueel re
kening houdt met evacuatie van
omwonenden en dergelijke - dan
is er direct grote opwinding. Mis
schien moet dat allemaal nog wat
duidelijker worden gecommuni
ceerd."
Voor het eerst trad gisteren dus
ook het nieuwe Rampenplan
Westerschelde in werking en
ook daarover was coördinator
Mulder (na vier fikse bergingen
'Het blijkt elke keer dat de
vrachtbrieven afwijken. Dit
moeten we zeker oppakken'
inmiddels bijna een oude rot in
het bergingsvak) tevreden, voor
al over de vloeiende samenwer
king met Rijkswaterstaat. De Ey
ra raakte 's morgens om kwart
over elf in dichte mist uit de
koers en belandde met het voor
schip op een strekdammetje aan
de oostkant van het Land van
Saeftinghe. Om iets over half
één, twee uur voor laag water,
werden de hulpdiensten gealar
meerd. Slepers van de Unie van
Redding- en Sleepdienst maak
ten hun sleepkabels vast en trok
ken het schip om vier uur pro
bleemloos los.
aangepakt. Op de Westerschelde
kunnen twee Grip's worden afge
kondigd: 1 of 4. Bij Grip 1 doen de
hulpdiensten hun werk en blijven
de bestuurders op de achtergrond,
bij Grip 4 treedt een heel circus in
werking. De burgemeester van de
gemeente waar zich het probleem
voordoet, coördineert vanuit Mid
delburg een Regionaal Beleids
team, waarin alle hulpdiensten
zijn vertegenwoordigd. Grip 4
wordt afgekondigd bij onder meer
mogelijk gevaar voor de omgeving.
Rilland
Bath
>C/V£LDE
MSC Eyra
<5
Verdronken
Land van
Saeftinghe
Hulst
PZC Donja Odijk
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
door Marcel Modde
GOES - Een vrachtwagen heeft gis
terochtend voor een opstopping
gezorgd bij de Westerscheldetun-
nel. De oplegger met kraan was ho
ger dan toegestaan, maar de chauf
feur negeerde tot twee keer toe
een stopteken.
Uit veiligheidsoverwegingen is de
tunnelbuis van Zeeuws-Vlaande-
ren naar Zuid-Beveland daarop
kort afgesloten voor achteropko
mend verkeer. „Je kunt niet riske
ren dat zo'n vrachtwagen iets
raakt", aldus Ingo de Moor. Vol
gens de woordvoerder van de ex
ploitatiemaatschappij scheerde de
kraan rakeling langs de ventilato
ren. De chauffeur is bij het uitrij
den van de tunnel aangehouden
en kreeg een bekeuring.
De Westerscheldetunnel kent een
maximaal toegestane doorrijhoog-
te van 4.30 meter. Vrachtwagens
die hoger zijn, worden onderweg
tot twee keer toe automatisch ge
waarschuwd. Ze kunnen dan als
nog voor de ingang afslaan, een
dienstweg op, legt De Moor uit.
Volgens hem komt het regelmatig
voor dat chauffeurs de hoogtemel
ding negeren. „Ze gaan er vanuit
dat het nog wel kan. Dat kan mis
schien ook wel, maar dan heb je
het over rakelings langs de ventila
toren scheren. En dat willen we
niet." De afsluiting heeft bij elkaar
zo'n zes minuten geduurd. Na een
snelle inspectie werd de route
weer vrijgegeven.