Een vrouw die je niet helemaal kent Ongeloofwaardig avontuur Onafwendbaar noodlot BOEKEN KORT ra PZC Donderdag 14 februari 2008 19 De Friese winke liersdochter Margaretha Zelle trad onder de naam Mata Hari op als danseres voor de groten der aarde. Maar het lot keerde zich tegen haar toen ze in de Eerste Wereldoorlog werd be schuldigd van spionage en ter dood werd gebracht. Vorig jaar nog schreef Tomas Ross een spannende roman over haar le ven. Heel anders pakt de Ameri kaanse Yannick Murphy het aan. Zij laat Mata Hari vanuit de gevangenis terugblikken op haar leven. Zo ontstond een boeiend beeld van de danseres. Yannick Murphy - Was getekend. Mata Hari. Vertaling Willem Groe- newegen. Prometheus, 18,95 euro. fi L.O.V.E. is titel van de ver ontrustende en waargebeurde roman van Mark Johnson. Met liefde heeft het allemaal weinig te maken, wel met het gemis er van. Johnsons vader had die let ters op zijn hand getatoeëerd, dezelfde hand waarmee hij zijn zoon aftuigde. De schrijver pleegde op zijn zevende zijn eer ste diefstal, raakte verslaafd en zwierf over straat. Tot iemand hem opraapte en hij zijn kans greep. Met onthutsende eerlijk heid schrijft Johnson over hoe moeilijk het was aan de crimine le wereld te ontsnappen. John son is nu boomchirurg en zet zich in voor jonge verslaafden. m Mark Johnson - L.O.V.E. Vertaling Mariëtte van Gelder. Van Holkema en Warendorf, 16,95 euro. GORGELRIJMEN 'Ik ben de blauwbilgorgel, Mijn vader was een porgel', zo begon C. Bud- dingh' (1918-1985) in 1943 zijn le gendarische gedicht 'De Blauw bilgorgel'. Nu heeft 'De Blauw bilgorgel' de pensioengerechtig de leeftijd bereikt en ter gelegen heid daarvan schreven Wim Huijser en Peter de Roos de ge schiedenis van dit bekendste van alle gorgelrijmen. r^l Wim Huijser en Peter de Roos - Ra- ban! Raban! Raban! Buddingh's Blauwbilgorgel met pensioen. Aspekt, 17,95 euro. In haar tweede non-fictieboek Anna Boom beschrijft Judith Koelemeijer het leven van Anna Boom. Ook nu gaat het weer om een vrouw die lang heeft gezwegen. door Sonja de Jong foto Bob Bronshoff Judith Koelemeijer: „Het zwijgen van Anna intrigeerde me. Waarom spre ken mensen niet over hun essentiële ervaringen?" Een groter verschil lijkt bijna niet denkbaar. In Het zwijgen van Maria Za- chea schetste Judith Koele meijer het verhaal van haar oer-Hollandse, in armoe opge groeide grootmoeder. In haar twee de non-fictieboek Anna Boom is de kosmopolitische, kinderloze An na Boom de hoofdpersoon. Toch ziet de auteur een overeenkomst: „Het onvermogen om gevoelens te delen. Het feit dat je de ander nooit echt helemaal kent." Het zwijgen van Maria Zachea, Koe- lemeijers eerste boek dat in 2001 verscheen, werd een bestseller. Een jaar na verschijning van deze 'ware familiegeschiedenis' over haar eigen oma maakte Koeleme- ijers oom Martien, een van de kin deren van Maria Zachea, haar at tent op Anna Boom, een toen 82-jarige dame. „Ik had geen idee wat ik kon ver wachten. En ook Anna stond op dat moment niet echt te springen om haar verhaal te vertellen. Haast terloops meldde ze dat zij in de oorlog voor Raoul Wallenberg ge werkt had, de Zweedse diplomaat die in Boedapest tienduizenden jo den het leven gered heeft. Na die tijd heeft ze daar veertig jaar lang niet meer over gesproken. „Dat zwijgen intrigeerde me. Waarom spreken mensen niet over zulke essentiële ervaringen? Maar het was niet alleen het oor logsverhaal dat interessant was. Ze heeft ook daarvoor en daarna een avontuurlijk leven geleid. Anna heeft bijvoorbeeld een bizarre jeugd gehad, ze zwierf met haar moeder van pension naar pension. „Ik heb de afgelopen jaren heel veel onderzoek gedaan, om de his torische context van wat Anna ver telde, uit te zoeken. Ik ben ook met Anna naar de plekken gereisd die een rol in haar leven speelden: Merano, Wenen, Boedapest. Ik wil de de hotels zien waar ze had ge woond." Anna Boom werd in 1920 geboren toen haar moeder al 42 jaar was. Haar vader heeft zij nooit gekend, hij stierf vijf maanden na haar ge boorte. Moeder, die een ruime er fenis tot haar beschikking had, reis de met haar dochter heel Europa rond. „Ik denk dat zij door die on gewone jeugd in zekere zin ont worteld is geraakt. Nergens thuis, vrijwel geen vriendjes of vriendin netjes en altijd samen met een overbezorgde moeder die behoor lijk verstikkend kon zijn. „Begin jaren veertig leerde Anna in Boedapest de Hongaarse Géza kennen, die 17 jaar ouder was dan zij en getrouwd. De twee kregen een verhouding, maar daar kwam een einde aan toen moeder door de 'Devisensperre' geen geld meer vanuit haar vaderland kon laten overmaken en daarom in 1942 ge dwongen werd met Anna terug te keren naar Nederland. Daar hield Anna het niet lang uit en na enke le weken reisde ze terug naar Boe dapest. „Na de Duitse bezetting van Hon garije kreeg de oorlog ook daar een steeds sterkere greep op het da gelijks leven. Via een vriendin kwam Anna in het najaar van 1944 in contact met Raoul Wallen berg en ging als koerierster voor hem werken. Tijdens het Russi sche beleg van de stad was ze vrij willigster in een ondergronds zie kenhuis waar ze hielp bij amputa ties en gruwelijke dingen zag. Dit deel van haar leven stopte ze later diep weg. Na de oorlog trouwde ze met een Zwitserse ingenieur, die in Bombay werkte. Maar haar huwelijk met deze Zwitser werd niet gelukkig. Pas toen Anna KLM-er Jan van Oldenborgh ont moette, ontdekte ze wat ware lief de was. Ze trouwden en tot aan zijn dood waren zij gelukkig met elkaar." Het kostte de schijfster bijna vijf jaar om dat verhaal goed op te schrijven. „Ik ben een ongelooflij ke perfectionist, ik heb heel wat versies weer weggedaan. Ik zocht naar een uitgebeende stijl waarin - naast de feiten uit Anna's leven - ook de grote geschiedenis zicht baar was." Pas de allerlaatste versie liet zij aan Anna Boom lezen. „Ze kwam net terug uit Ethiopië, want ook al is ze nu 87 jaar, ze reist nog altijd de hele wereld rond en is be trokken bij diverse hulpprojecten. Ilc heb haar opgehaald van Schip hol met een tas met daarin een portie andijviestamppot, een fles wijn en het manuscript. Een dag later belde ze me. Ze vond het knap dat ik het verhaal zo 'aan el kaar had weten te krijgen'." [W Judith Koelemeijer: Anna Boom, uitgeverij Atlas, 19,95 euro, 24,95 euro (geb). Tess Franke - De beproeving De Geus, 18,90 euro door Mieske van Eek Dat er met de uitvoe ring van ons rechts systeem van alles mis is, valt na het geknoei in de Putter moord zaak en de zaak Lucia de B. niet te ontkennen. Maar dat het zo'n zooitje is als thriller schrijfster Tess Franke ons voorhoudt, valt toch moeilijk te geloven. Haar heldin Fem ke Wolzak treedt niet alleen op in een rechtszaak, waarbij ze persoonlijk veel te nauw betrokken is, ze laat zich ook nog eens op sleeptouw ne men door van het pad geraak te christelijke idealisten en trakteert de rechtbank boven dien op een valse getuige. Smakelijk vertellen kan Tess Franke wel. In 2006 ver scheen haar eerste roman De inwijding. Rechtbankthrillers worden in Nederland niet zo veel geschreven. Dat is jam mer, want Franke schildert ook in dit boek weer een fasci nerende wereld, waarin recht schapenheid en list en bedrog op gespannen voet met elkaar staan. De succesvolle jonge strafpleiter Femke Wolzak staat tegenover een officier van justitie, die meer op ei gen glorie uit is dan op het ze gevieren van het recht. Wol zak verdedigt in De beproe ving een onderwereldfiguur die beschuldigd wordt van een reeks moorden, waaron der die op Wolzaks vriend Roel. Ondertussen raakt ze veel te nauw betrokken bij de ontvoering van een jongen door een groep idealisten. Net als in haar eerste roman verweeft Franke het zakelijke en het persoonlijke leven van de jonge juriste. Jammer dat het verhaal zo ongeloofwaar dig is. Ook wordt niet duide lijk wat ze eigenlijk wil zeg gen met deze misdaadroman. Otto de Kat - Julia. Uitgeverij Van Oor schot. 192 pag. 17,50 door Fran^oise Ledeboer n zijn nieuwe roman Julia beschrijft Otto de Kat het leven van Chris Dudok als de klassieke tragedie, waarvan de noodlot tige afloop bij voorbaat vast staat. De fabrikantenzoon wil niets liever dan ontsnappen aan een uitgestippeld bestaan als opvolger van zijn vader. Als hij na zijn studie stage gaat lopen in een machinefa briek in de Duitse stad Lü- beck, ontmoet hij Julia Ben der. Otto de Kat plaatst hun liefde in een decor van doem in de periode vlak voor de Tweede Wereldoorlog. De wurggreep van Hitiers terreur op de verhouding tussen Du- dok en Julia is desastreus. De Kat beschrijft hun onvoor waardelijke verliefdheid prachtig, zó en niet anders ho ren geliefden van elkaar te houden. Na de verschrikkin gen van de Kristallnacht stuurt Julia Chris veiligheids halve terug naar Nederland. Ze verbiedt hem haar op te zoeken en zal zelf van zich la ten horen. Maar de Tweede Wereldoorlog maakt dat on mogelijk. Beladen met schuld gevoel dat hij zich aan het ver bod heeft gehouden, leidt Du- dok vanaf zijn terugkeer een eenzaam leven. Hij trouwt met een vrouw die akkoord gaat met zijn wens geen kin deren te krijgen en de herin nering aan zijn grote liefde drijft hem onontkoombaar richting de dood. Otto de Kat biedt toch nog hoop in Julia in de persoon van Lot, het vrolijke buurmeisje dat Du- dok toevallig ontmoet tijdens zijn laatste wandeling. Ze ver telt hem over haar verliefd heid op Mark en hij geniet daar intens van. De cirkel is rond, Chris Dudok kan zijn pillen nemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 19