E V 'Fort Europa' wordt sterker. Gisteren besprak de Europese Commissie nieuwe plannen om illegalen te weren, waaronder de irisscan en de verplichte achterlating van een vingerafdruk. Hebben dit soort maatregelen zin? En misschien nog wel belangrijker: zijn ze wenselijk en ethisch verantwoord? EU-voorstellen tegen illegale immigratie Europa op slot door Joost Bosman en Joost Sijtsma foto Maarten Hartman/HH Zinvol? Han Entzinger, hoogleraar Migratie- en Integratiestudies aan de Erasmus Uni versiteit Rotterdam, vraagt zich af om welke redenen de grenscontroles worden ver scherpt. Het kan gaan om veilig heidsredenen - het weren van ter roristen - of om het beperken van de immigratie. In beide gevallen zijn de maatregelen weinig effec tief, vindt Entzinger. „Het geeft een schijnzekerheid en de maatre gelen zullen leiden tot meer erger nis op luchthavens." Ook politiek geograaf dr. Henk van Houtum van de Radboud Uni versiteit in Nijmegen is sceptisch. „Ik vraag me af: met welk doel worden deze maatregelen geno men? Dat is niet precies gedefini eerd. Waarom willen we mensen Schengengebied identificeren? Het gevaar loert dat de technologie doel op zich wordt", zegt Van Houtum, die di recteur is van het Nijmegen Cen tre for Border Research. Dat doet onderzoek naar grenzen, identitei ten en grensoverschrijdende inter actie. „De mens heeft straks niet meer een paspoort, hij wordt zijn paspoort." Entzinger: „De meeste ongewens te migranten komen hier gewenst binnen op bijvoorbeeld een toeris tenvisum. Ze blijven dan langer dan ze mogen, de zogenaamde overstayers. Aan de vingerafdruk ken zou je eventueel kunnen her kennen dat ze hier illegaal zijn, maar dat kunnen we nu ook al. Het is niet zo gemakkelijk om hier illegaal te verblijven, illegalen moe ten veel moeite doen om uit han den van de bureaucratie te blijven. Veiligheidsmaatregelen Een biometrisch paspoort is niets anders dan een standaard paspoort, uitgebreid met een chip die allerlei gegevens bevat van de houder, zoals een gelaatsscan, twee vingerafdrukken (linker en rechter wijsvinger) en een iris-scan. November 2005: pakket maatregelen voor de aanpak van migratiestromen, zoals instelling van surveillance-systemen (onder meer kustpatrouilles op de Middellandse Zee, onder de naam Frontex), nauwere samenwerking met oorspronglanden in Afrika, en hulp aan Noord-Afrikaanse landen voor het opzetten van opvangkampen. Tussen de 24 Schengenlanden is vrij personenverkeer mogelijk zonder paspoort controles bij binnengrenzen of op vliegvelden. Bij de buitengrenzen worden extra veiligheidsmaatregelen genomen. 1 IJsland* 2 Noorwegen* 3 Zweden 4 Finland 5 Denemarken 6 Nederland 7 België 8 Luxemburg 9 Duitsland 10 Oostenrijk 11 Frankrijk 12 Portugal 13 Spanje 14 Italië 15 Griekenland 16 Estland 17 Letland 18 Litouwen 19 Polen 20 Tsjechië 21 Slowakije 22 Hongarije 23 Slovenië 24 Malta Voor veel zaken moet je je registre ren." Ook Van Houtum zet vraagtekens bij de doelmatigheid van het op slaan van de zogeheten biometri- sche gegevens (onder meer de iris en vingerafdrukken). „Als je terro risten wilt buitenhouden, is dit misschien niet het beste instru ment. Steeds meer van hen zijn immers van eigen bodem. Boven dien wordt het asielvraagstuk steeds meer verward met veilig heid. De discussie vertroebelt daar door. Asielzoekers identificeer je niet alleen op hun vingerafdruk ken, maar ook op basis van hun vluchtverhaal." Van 'Fort Europa' wil Van Hou tum liever niet spreken, al was het maar omdat er nog wel degelijk mensen van buiten de EU worden toegelaten. Hij heeft het liever over een gated community ('ge meenschap met een hek erom heen'). Van Houtum: „We nemen maatre gelen op basis van onze angsten, maar ook op basis van onze wen sen. Zo zijn we onderscheid gaan maken in gewenste en ongewenste vluchtelingen, er bestaan zwarte en witte lijsten van landen waar van we de inwoners wel of niet willen binnenlaten." Vanuit economisch perspectief vindt Van Houtum dat nog wel 'voorstelbaar'. „Als bedrijf kies je natuurlijk voor kwaliteit, talent en arbeidskosten. Maar nu gaan we ook landen selecteren op economi sche gronden. Je komt Nederland gewoon minder snel binnen als je uit Senegal komt, ook al ben je hoogopgeleid. Voor Amerikanen of Indiërs is dat veel eenvoudiger. Staten beginnen zich dus als be Van Houtum ziet een op vallende paradox. „In de Europese Unie gebeuren mooie dingen op het ge bied van solidariteit. De gedachte van nooit meer oorlog en het de len van de welvaart is prachtig. Maar het rare is dat we dat gedach- tengoed nooit in mondiaal per spectiefhebben gezet. Sterker nog, sinds in 1993 het Verdrag van Schengen van kracht werd, zijn we de buitenmuren steeds hoger gaan optrekken. De EU sluit zich -mede onder invloed van het groeiende populisme in de poli tiek- steeds verder af en ik vind dat moreel gezien niet te rechtvaar digen." drijven te gedragen en moreel ge zien is dat bedenkelijk. Je selec teert mensen op basis van hun af komst en geeft ze een levenslang stempel." Entzinger stelt zich de vraag of we alle asielzoekers wel moeten wil len uitzetten. Voor sommige secto ren in de economie zijn werkne mers die hier illegaal verblijven hard nodig. Wat dat betreft heb ben niet alle landen in Europa het zelfde idee over hoe streng er te gen illegalen moet worden opgetre den. „Zuid-Europa, en zeker Span je, kan die mensen goed gebrui ken. En wat de veiligheid betreft, die maatregelen zullen wel helpen om een extra boef te vangen. Maar weegt dat op tegen alle kosten en de ergernis?" Entzinger denkt dat de Europese Commissie de maatregelen vooral voor de bühne neemt. „Politici wil len de burgers geruststellen. Zo van 'kijk eens hoe hard we er aan werken'." infographic: JD,GN bron: EU Juni 2006: plannen voor de opname van biometrische herkenningstekens in het Schengen Informatie Systeem, waardoor reizigers uit derde landen altijd hun vingerafdrukken moeten afgeven als zij een visum aanvragen voor een EU-lidstaat. De vingerafdrukken zullen worden bewaard. De bedoeling is het terroristen, zware criminelen en illegalen moeilijker te maken Europa binnen te komen. Daarnaast moeten bonafide reizigers op vliegvelden sneller door de douane kunnen. Juli 2007: plannen voor een PNR-systeem (Passenger Name Record System) voor het opslaan en uitwisselen van passagiersgevens van luchtvaartmaatschappijen in de EU September 2007: voorstel om een blauwe kaart in te voeren, waarmee hoogopgeleide immigranten makkelijker de EU moeten kunnen binnenkomen Oktober 2007: actieplan tegen terrorisme. Het plan omvat onder andere de plicht om passagiersgegevens van vluchten van en naar de Europese Unie over te dragen aan overheidsinstanties en een verbod op het oproepen tot terrorisme op internet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12