Zeeland
'Mooiste fietspad' verdwijnt
Vader van Beau: 'valse Nog geen gas naar Tol
beschuldiging doet pijn'
Bezwaar tegen hinder
Maasvlakte II blijft
Man bedreigt
politie Hulst
Werk aan dijk
bij Stavenisse
Volgens Groenlinks
schendt het college
eerdere afspraken.
Duane Baliin reageert
voor het eerst in strijd
om 8-jarige dochter.
Definitieve oplossing
voor restaurant in Eede
blijft voorlopig uit.
Moet de PSD terug?
Positief verhaal van
Havenbedrijf maakt
weinig indruk.
w
PZC Dinsdag 12 februari 2008 25
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De gemeenteraad in
Middelburg lijkt niet van plan om
zich in te spannen voor behoud
van het fietspad op de Westelijke
Oude Havendijk tussen Nieuw- en
Sint Joosland en Middelburg.
GroenLinks, SP en de Politieke Par
tij Middelburg willen dat behoud
wel. Het CDA vindt dat het niet ge
past is om afspraken met de exploi
tant van de golfbaan nu nog terug
te draaien.
Dat bleek gisteravond bij de com
missie ruimte. Het fietspad maakt
plaats voor de golfbaan die aan de
rand van de woonwijk Mortiere
komt.
De commissie werd toegesproken
door J. Steenaard, een verontruste
liefhebber van het fietspad.
„Wordt de macht van de aantallen
doorslaggevend? Of wordt de
macht van het kapitaal doorslagge
vend?" Hij riep het gemeentebe
stuur op de golfbaan te verklei
nen, zodat de dijk vrij komt te lig
gen. „U zult veel kritiek krijgen",
waarschuwde hij. „U verdient dat
niet, ook u heeft het beste voor
met de stad." Commissieleden
vroegen hem of hij niet wist dat er
lang geleden besloten is om de
golfbaan om de dijk heen te leg
gen. „Het bezwaar is dat mensen
iets ontnomen wordt, terwijl ze
het niet in de gaten hadden", zei
Steenaard. „U slaat mij om de
oren met het argument dat ik het
had kunnen weten. Dat is geen re
den dat het ook echt moet verdwij
nen. Het is het mooiste fietspaadje
van Middelburg."
Volgens A. van 't Westeinde
(GroenLinks) was nu juist de Wes
telijke Oude Havendijk aangewe
zen als belangrijk landschappelijk
element toen de plannen voor de
wijk Mortiere werden gemaakt.
De gemeenteraad in Middelburg
lijkt zich neer te leggen bij het
verdwijnen van het fietspad
op de Westelijke Oude Haven
dijk.
Die zou ook gelden voor de Een-
drachtsweg. En daar zijn de bo
men inmiddels al een tijd weg.
„Het is niet voor niets dat mensen
nu zeggen dat het een keer genoeg
is. Dat is eigenlijk bij mij ook het
geval."
Van't Westeinde beschuldigde de
wethouder ervan dat ze besluiten
heeft genomen zonder goedkeu
ring van de gemeenteraad. Dat
was tegen het zere been van wet
houder H. Kool (CDA). „Het colle
ge doet niets anders dan uw beslui
ten uitvoeren", zei ze. De raad
heeft in 2003 het bestemmings
plan goedgekeurd.
Volgens Kool zijn er straks vol
doende alternatieve fietsroutes
richting de stad.
door Luc Oggel
BRISBANE - Duane Baliin, vader
van de 8-jarige Beau uit Yerseke,
blijft erbij dat zijn ex-vrouw Mar-
go Boone hun dochter onrechtma
tig heeft meegenomen naar Neder
land. „Als de Hoge Raad beslist
dat Beau niet terug hoeft, zal ik
haar waarschijnlijk niet meer zien
totdat ze oud genoeg is om haar ei
gen keuzes te maken."
Beau is al bijna tien maanden in
zet vaneen slepende juridische
strijd tussen Baliin en Boone. De
Australiër, die in Brisbane woont,
reageerde gisteren voor het eerst
op de situatie. Volgens hem heeft
Boone hun dochter in april vorig
jaar buiten zijn medeweten meege
nomen naar Nederland. Hoewel
er een omgangsregeling was getrof
fen, zegt Baliin dat Boone hem
vanaf de scheiding in 2005 niet of
nauwelijks toestond om contact
met Beau te hebben. „Zelfs na de
rechtbankzitting in Middelburg,
waar ik speciaal voor naar Neder
land was gekomen, hield ze dat af)
terwijl ze in de rechtszaal tegen de
rechter zei dat het prima was dat
ik Beau zou zien." De beschuldi
ging van zijn ex-vrouw dat hij haar
en Beau zou hebben geïntimi
deerd, ontkent Baliin ten stelligste.
„Dat heb ik nooit gedaan en dat is
ook onderzocht."
In tegenstelling tot wat Boone be
weert, zegt Baliin dat het volko
men veilig is voor Beau om terug
te komen naar Australië en dat hij
voor zijn dochter kan en wil zor
gen.
Volgens Baliin is het verhaal wat
zijn ex aan de media heeft verteld
maar de halve waarheid. „Het zijn
valse beschuldigingen die me ont
zettend veel pijn doen."
Over een half jaar beslist de Hoge
Raad of Beau in Nederland mag
blijven of toch terug moet naar Au
stralië.
[*5 De vader van de 8-jarige Beau uit
Yerseke, Duane Baliin, zegt dat
het volkomen veilig voor het
meisje is om terug te keren naar
Australische Brisbane.
EEDE - Café-restaurant De Tol in
Eede is nog niet aangesloten op
het Belgische gasnet. Met plaatsing
van een meterkastje aan de Bel
gische zijde van de grens dacht de
gemeente Sluis de oplossing te
hebben gevonden. Maar Malde-
gem geeft nog geen groen licht om
dat de restaurateur geen perceel be
zit op Vlaams grondgebied. „Als
het eigendom van een meterkast
en de grond waarop die staat niet
bij de restaurateur liggen, is een
aansluiting moeilijk te regelen. We
willen als gemeente ook geen pre
cedenten scheppen," aldus woord
voerder De Jaeger. Voor een aan
sluiting van het restaurant op het
Belgische gasnet is een pijp van
dertig meter nodig. Voor koppe
ling aan het Deltanetwerk moet
1100 meter worden overbrugd. Dat
kost De Tol 25.000 euro.
HULST - Een 42-jarige man uit
Hulst heeft eergisteren de politie
in zijn woonplaats bedreigd.
Zonder noodzaak belde hij meer
dere keren het alarmnummer 112.
Toen hij hierover door de telefo
nist van de alarmcentrale werd
aangesproken dreigde hij met een
negen millimeterpistool naar het
politiebureau in Hulst te komen.
Zover lieten de politie-agenten het
niet komen. Zij hielden de Hul
stenaar om tien over tien 's avonds
in zijn woonplaats aan. Een huis
zoeking leerde dat de man niet
vuurwapengevaarlijk was. De Hul
stenaar is overgebracht naar gevan
genis Torentijd in Middelburg.
STAVENISSE - De toeristische wan
del- en fietsroute bij Stavenisse is
de komende maanden beperkt toe
gankelijk. Projectbureau Zeewerin
gen werkt tot en met 15 oktober
aan de dijkverzwaringen. Vanaf 1
maart wordt de oude steenbekle
ding in de Oud Kempenshofstede-
en Margarethapolder vervangen
door nieuwe blokken.
Na de werkzaamheden is de zee
wering bestand tegen een storm,
die statistisch gezien, eens in de
vierduizend jaar voorkomt. Het tra
ject loopt van de Rijkebuurtweg
tot de keersluis bij Stavenisse.
Provinciale Staten laat twee ledèn aan het woord
Annebeth Evertz,
statenlid
[PvdA]
door Melita Lanting
ZIERIKZEE - „De aanleg van de
Tweede Maasvlakte is nog geen ge
lopen race." Wethouder Ad Verse-
put is zeker van plan om de bezwa
ren van de gemeente Schou-
wen-Duiveland tegen het bestem
mingsplan Tweede Maasvlakte
nog eens opnieuw in te brengen.
Hij toont zich dan ook niet echt
onder de indruk van het verhaal
van de woordvoerder van het Ha
venbedrijf Rotterdam dat Schou-
wen-Duiveland vrijwel nergens
last van zal hebben.
Gisteravond werden raad en pu
bliek bijgepraat over het bestem
mingsplan Tweede Maasvlakte.
Dat is het bestemmingsplan dat de
daadwerkelijke aanleg van het in
dustriegebied mogelijk moet ma
ken. Paul van Eijk van het Haven
bedrijf Rotterdam probeert met
een uiterst positief verhaal de in
druk te wekken dat er voor Schou-
wen-Duiveland (bijna letterlijk)
geen enkel vuiltje aan de lucht is.
„Geluidhinder? Er is geen meet
baar effect op Schouwen-Duive-
land. Toename van het vrachtver
keer over de dammenroute? De
A15 wordt zo aantrekkelijk ge
maakt dat de vrachtwagens niet
over de dammenroute gaan en de
wagens die daar wel rijden hebben
een schone motor."
Van Eijk weerlegt vrijwel alle be
zwaren die de gemeente tot nu toe
heeft geuit. „Maar dat wordt op
geen enkele manier gestaafd", zegt
raadslid Henk Cooman. „Wat zijn
de juridische kaders. Welke rappor
ten gaat hem om? Het Schouwse
college besluit vandaag over het in
te dienen bezwaarschrift.
Koos Meulenberg-
op 't Hof,
statenlid [CDA]
Provinciale Staten
1 Zeeland
Provincie Zeeland
Het fietsvoetveer tussen Walcheren en Zeeuws-
Vlaanderen is regelmatig uit de vaart. Dat irri
teert veel Zeeuwen en ze spreken de politiek
erop aan. De statenleden Annebeth Evertz
(PvdA) en Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA) den
ken met weemoed terug aan vroeger tijden,
toen je nog met de auto de Koningin Beatrix of
de Prinses Juliana opreed. We leggen ze daarom
de stelling voor: moeten de Provinciale
Stoombootdiensten (PSD) terug? In de commis
sievergadering van 25 februari en in de vergade
ring van Provinciale Staten van 14 maart wordt
gesproken over hoe het verder moet met het ver
voer over de Westerschelde. De discussie tussen
de verschillende partijen is via www.zeeland.nl en
Omroep Zeeland televisie rechtstreeks te volgen.
Annebeth Evertz (PvdA)
"Het is een stelling die een mooi beeld bij me
oproept, maar we kunnen niet terug naar een
PSD zoals die er was. Ten eerste omdat we een
vaste oeververbinding hebben, de Westerschel-
detunnel. Ten tweede, er liggen twee nieuwe
schepen. Die kun je niet zomaar opdoeken. Wat
belangrijk is, is dat er reserveonderdelen en een
nieuwe motor op voorraad liggen om te voorko
men dat een defect schip te lang uit de vaart ligt.
Misschien kun je als provincie een juridische con
structie verzinnen met de huurder, in dit geval
Veolia, waarmee je zorgt dat die preventief onder
houd pleegt aan de boten en dat er reserveonder
delen klaarliggen, zodat ze in de vaart blijven. En
zo kunnen we uitval tot een minimum beperken.
Als provincie moet je daar goede afspraken over
maken. Zijn de fietsvoetveren allebei stuk, dan
wordt het lastig. Dan zou je gaan neigen naar
aanschaf van een derde schip, maar dat ziet onze
fractie als een uiterste oplossing. Als we door het
nemen van andere maatregelen de veerdienst
kunnen optimaliseren is het zonde als er een
derde boot ligt. Wel belangrijk vind ik dat de pro
vincie verantwoording neemt voor een goede en
betrouwbare veerverbinding tussen Walcheren
en Zeeuws-Vlaanderen. Dat is onze taak.
Daarnaast is het van belang in geval van calami
teiten goed en adequaat vervangend busvervoer
te regelen. Daar moet gewoon een plan voor
klaarliggen. Als je ziet wat de impact is van die
drie weken zonder pont, dat heeft echt indruk op
me gemaakt. Het is belangrijk dat de reizigers
het vertrouwen in de veerdienst terugkrijgen."
Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA)
"Nee, de PSD moet niet terugkomen. Een organi
satie als de PSD optuigen om de huidige proble
men rondom het fietsvoetveer op te lossen, daar
zie ik niets in. Bovendien zijn daar aardig wat kos
ten aan verbonden. Ondanks de problemen wil ik
er nadrukkelijk op wijzen dat ik het fietsvoetveer
een goede verbinding met Zeeuws-Vlaanderen
vind. De veerboten zijn speciaal gebouwd voor de
verbinding tussen Vlissingen en Breskens. Het
punt is dat de boten veel last hebben van kinder
ziektes: er is vaak pech met de motoren. Maar het
laatste incident, waarbij het veer in dichte mist op
de pier voer, daar kan niemand wat aan doen.
Misschien hadden ze beter niet uit kunnen varen,
dat gebeurde bij de PSD ook wel eens.
Waar we als provincie nadrukkelijk wel voor moe
ten zorgen is dat er een adequate verbinding is
met Zeeuws-Vlaanderen. Verder is het zaak dat
we een schip dat uit de vaart ligt snel kunnen
repareren, dus dat er onderdelen in voorraad zijn
of dat we het schip kunnen vervangen. Niet dat
we nu een reserveboot moeten gaan aanschaffen,
dat is weggegooid geld. Want hoe dikwijls komt
het voor dat er twee boten tegelijk uit de vaart
zijn? Nee, we moeten zorgen dat we bij calamitei
ten gebruik kunnen maken van een schip van een
andere rederij. Dat betekent wel een aanpassing
aan de steiger, omdat die boten aan de zijkant
aanmeren. Maar dat is altijd goedkoper dan een
nieuwe veerboot laten bouwen. Een onderzoek
hiernaar lijkt me zinnig."
Volg vrijdag de Statenvergadering via www.zeeland.nl of Omroep Zeeland televisie