Zeeland 'Mooiste fietspad' verdwijnt Vader van Beau: 'valse Nog geen gas naar Tol beschuldiging doet pijn' Bezwaar tegen hinder Maasvlakte II blijft Man bedreigt politie Hulst Werk aan dijk bij Stavenisse Volgens Groenlinks schendt het college eerdere afspraken. Duane Baliin reageert voor het eerst in strijd om 8-jarige dochter. Definitieve oplossing voor restaurant in Eede blijft voorlopig uit. Moet de PSD terug? Positief verhaal van Havenbedrijf maakt weinig indruk. w PZC Dinsdag 12 februari 2008 25 door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De gemeenteraad in Middelburg lijkt niet van plan om zich in te spannen voor behoud van het fietspad op de Westelijke Oude Havendijk tussen Nieuw- en Sint Joosland en Middelburg. GroenLinks, SP en de Politieke Par tij Middelburg willen dat behoud wel. Het CDA vindt dat het niet ge past is om afspraken met de exploi tant van de golfbaan nu nog terug te draaien. Dat bleek gisteravond bij de com missie ruimte. Het fietspad maakt plaats voor de golfbaan die aan de rand van de woonwijk Mortiere komt. De commissie werd toegesproken door J. Steenaard, een verontruste liefhebber van het fietspad. „Wordt de macht van de aantallen doorslaggevend? Of wordt de macht van het kapitaal doorslagge vend?" Hij riep het gemeentebe stuur op de golfbaan te verklei nen, zodat de dijk vrij komt te lig gen. „U zult veel kritiek krijgen", waarschuwde hij. „U verdient dat niet, ook u heeft het beste voor met de stad." Commissieleden vroegen hem of hij niet wist dat er lang geleden besloten is om de golfbaan om de dijk heen te leg gen. „Het bezwaar is dat mensen iets ontnomen wordt, terwijl ze het niet in de gaten hadden", zei Steenaard. „U slaat mij om de oren met het argument dat ik het had kunnen weten. Dat is geen re den dat het ook echt moet verdwij nen. Het is het mooiste fietspaadje van Middelburg." Volgens A. van 't Westeinde (GroenLinks) was nu juist de Wes telijke Oude Havendijk aangewe zen als belangrijk landschappelijk element toen de plannen voor de wijk Mortiere werden gemaakt. De gemeenteraad in Middelburg lijkt zich neer te leggen bij het verdwijnen van het fietspad op de Westelijke Oude Haven dijk. Die zou ook gelden voor de Een- drachtsweg. En daar zijn de bo men inmiddels al een tijd weg. „Het is niet voor niets dat mensen nu zeggen dat het een keer genoeg is. Dat is eigenlijk bij mij ook het geval." Van't Westeinde beschuldigde de wethouder ervan dat ze besluiten heeft genomen zonder goedkeu ring van de gemeenteraad. Dat was tegen het zere been van wet houder H. Kool (CDA). „Het colle ge doet niets anders dan uw beslui ten uitvoeren", zei ze. De raad heeft in 2003 het bestemmings plan goedgekeurd. Volgens Kool zijn er straks vol doende alternatieve fietsroutes richting de stad. door Luc Oggel BRISBANE - Duane Baliin, vader van de 8-jarige Beau uit Yerseke, blijft erbij dat zijn ex-vrouw Mar- go Boone hun dochter onrechtma tig heeft meegenomen naar Neder land. „Als de Hoge Raad beslist dat Beau niet terug hoeft, zal ik haar waarschijnlijk niet meer zien totdat ze oud genoeg is om haar ei gen keuzes te maken." Beau is al bijna tien maanden in zet vaneen slepende juridische strijd tussen Baliin en Boone. De Australiër, die in Brisbane woont, reageerde gisteren voor het eerst op de situatie. Volgens hem heeft Boone hun dochter in april vorig jaar buiten zijn medeweten meege nomen naar Nederland. Hoewel er een omgangsregeling was getrof fen, zegt Baliin dat Boone hem vanaf de scheiding in 2005 niet of nauwelijks toestond om contact met Beau te hebben. „Zelfs na de rechtbankzitting in Middelburg, waar ik speciaal voor naar Neder land was gekomen, hield ze dat af) terwijl ze in de rechtszaal tegen de rechter zei dat het prima was dat ik Beau zou zien." De beschuldi ging van zijn ex-vrouw dat hij haar en Beau zou hebben geïntimi deerd, ontkent Baliin ten stelligste. „Dat heb ik nooit gedaan en dat is ook onderzocht." In tegenstelling tot wat Boone be weert, zegt Baliin dat het volko men veilig is voor Beau om terug te komen naar Australië en dat hij voor zijn dochter kan en wil zor gen. Volgens Baliin is het verhaal wat zijn ex aan de media heeft verteld maar de halve waarheid. „Het zijn valse beschuldigingen die me ont zettend veel pijn doen." Over een half jaar beslist de Hoge Raad of Beau in Nederland mag blijven of toch terug moet naar Au stralië. [*5 De vader van de 8-jarige Beau uit Yerseke, Duane Baliin, zegt dat het volkomen veilig voor het meisje is om terug te keren naar Australische Brisbane. EEDE - Café-restaurant De Tol in Eede is nog niet aangesloten op het Belgische gasnet. Met plaatsing van een meterkastje aan de Bel gische zijde van de grens dacht de gemeente Sluis de oplossing te hebben gevonden. Maar Malde- gem geeft nog geen groen licht om dat de restaurateur geen perceel be zit op Vlaams grondgebied. „Als het eigendom van een meterkast en de grond waarop die staat niet bij de restaurateur liggen, is een aansluiting moeilijk te regelen. We willen als gemeente ook geen pre cedenten scheppen," aldus woord voerder De Jaeger. Voor een aan sluiting van het restaurant op het Belgische gasnet is een pijp van dertig meter nodig. Voor koppe ling aan het Deltanetwerk moet 1100 meter worden overbrugd. Dat kost De Tol 25.000 euro. HULST - Een 42-jarige man uit Hulst heeft eergisteren de politie in zijn woonplaats bedreigd. Zonder noodzaak belde hij meer dere keren het alarmnummer 112. Toen hij hierover door de telefo nist van de alarmcentrale werd aangesproken dreigde hij met een negen millimeterpistool naar het politiebureau in Hulst te komen. Zover lieten de politie-agenten het niet komen. Zij hielden de Hul stenaar om tien over tien 's avonds in zijn woonplaats aan. Een huis zoeking leerde dat de man niet vuurwapengevaarlijk was. De Hul stenaar is overgebracht naar gevan genis Torentijd in Middelburg. STAVENISSE - De toeristische wan del- en fietsroute bij Stavenisse is de komende maanden beperkt toe gankelijk. Projectbureau Zeewerin gen werkt tot en met 15 oktober aan de dijkverzwaringen. Vanaf 1 maart wordt de oude steenbekle ding in de Oud Kempenshofstede- en Margarethapolder vervangen door nieuwe blokken. Na de werkzaamheden is de zee wering bestand tegen een storm, die statistisch gezien, eens in de vierduizend jaar voorkomt. Het tra ject loopt van de Rijkebuurtweg tot de keersluis bij Stavenisse. Provinciale Staten laat twee ledèn aan het woord Annebeth Evertz, statenlid [PvdA] door Melita Lanting ZIERIKZEE - „De aanleg van de Tweede Maasvlakte is nog geen ge lopen race." Wethouder Ad Verse- put is zeker van plan om de bezwa ren van de gemeente Schou- wen-Duiveland tegen het bestem mingsplan Tweede Maasvlakte nog eens opnieuw in te brengen. Hij toont zich dan ook niet echt onder de indruk van het verhaal van de woordvoerder van het Ha venbedrijf Rotterdam dat Schou- wen-Duiveland vrijwel nergens last van zal hebben. Gisteravond werden raad en pu bliek bijgepraat over het bestem mingsplan Tweede Maasvlakte. Dat is het bestemmingsplan dat de daadwerkelijke aanleg van het in dustriegebied mogelijk moet ma ken. Paul van Eijk van het Haven bedrijf Rotterdam probeert met een uiterst positief verhaal de in druk te wekken dat er voor Schou- wen-Duiveland (bijna letterlijk) geen enkel vuiltje aan de lucht is. „Geluidhinder? Er is geen meet baar effect op Schouwen-Duive- land. Toename van het vrachtver keer over de dammenroute? De A15 wordt zo aantrekkelijk ge maakt dat de vrachtwagens niet over de dammenroute gaan en de wagens die daar wel rijden hebben een schone motor." Van Eijk weerlegt vrijwel alle be zwaren die de gemeente tot nu toe heeft geuit. „Maar dat wordt op geen enkele manier gestaafd", zegt raadslid Henk Cooman. „Wat zijn de juridische kaders. Welke rappor ten gaat hem om? Het Schouwse college besluit vandaag over het in te dienen bezwaarschrift. Koos Meulenberg- op 't Hof, statenlid [CDA] Provinciale Staten 1 Zeeland Provincie Zeeland Het fietsvoetveer tussen Walcheren en Zeeuws- Vlaanderen is regelmatig uit de vaart. Dat irri teert veel Zeeuwen en ze spreken de politiek erop aan. De statenleden Annebeth Evertz (PvdA) en Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA) den ken met weemoed terug aan vroeger tijden, toen je nog met de auto de Koningin Beatrix of de Prinses Juliana opreed. We leggen ze daarom de stelling voor: moeten de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) terug? In de commis sievergadering van 25 februari en in de vergade ring van Provinciale Staten van 14 maart wordt gesproken over hoe het verder moet met het ver voer over de Westerschelde. De discussie tussen de verschillende partijen is via www.zeeland.nl en Omroep Zeeland televisie rechtstreeks te volgen. Annebeth Evertz (PvdA) "Het is een stelling die een mooi beeld bij me oproept, maar we kunnen niet terug naar een PSD zoals die er was. Ten eerste omdat we een vaste oeververbinding hebben, de Westerschel- detunnel. Ten tweede, er liggen twee nieuwe schepen. Die kun je niet zomaar opdoeken. Wat belangrijk is, is dat er reserveonderdelen en een nieuwe motor op voorraad liggen om te voorko men dat een defect schip te lang uit de vaart ligt. Misschien kun je als provincie een juridische con structie verzinnen met de huurder, in dit geval Veolia, waarmee je zorgt dat die preventief onder houd pleegt aan de boten en dat er reserveonder delen klaarliggen, zodat ze in de vaart blijven. En zo kunnen we uitval tot een minimum beperken. Als provincie moet je daar goede afspraken over maken. Zijn de fietsvoetveren allebei stuk, dan wordt het lastig. Dan zou je gaan neigen naar aanschaf van een derde schip, maar dat ziet onze fractie als een uiterste oplossing. Als we door het nemen van andere maatregelen de veerdienst kunnen optimaliseren is het zonde als er een derde boot ligt. Wel belangrijk vind ik dat de pro vincie verantwoording neemt voor een goede en betrouwbare veerverbinding tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen. Dat is onze taak. Daarnaast is het van belang in geval van calami teiten goed en adequaat vervangend busvervoer te regelen. Daar moet gewoon een plan voor klaarliggen. Als je ziet wat de impact is van die drie weken zonder pont, dat heeft echt indruk op me gemaakt. Het is belangrijk dat de reizigers het vertrouwen in de veerdienst terugkrijgen." Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA) "Nee, de PSD moet niet terugkomen. Een organi satie als de PSD optuigen om de huidige proble men rondom het fietsvoetveer op te lossen, daar zie ik niets in. Bovendien zijn daar aardig wat kos ten aan verbonden. Ondanks de problemen wil ik er nadrukkelijk op wijzen dat ik het fietsvoetveer een goede verbinding met Zeeuws-Vlaanderen vind. De veerboten zijn speciaal gebouwd voor de verbinding tussen Vlissingen en Breskens. Het punt is dat de boten veel last hebben van kinder ziektes: er is vaak pech met de motoren. Maar het laatste incident, waarbij het veer in dichte mist op de pier voer, daar kan niemand wat aan doen. Misschien hadden ze beter niet uit kunnen varen, dat gebeurde bij de PSD ook wel eens. Waar we als provincie nadrukkelijk wel voor moe ten zorgen is dat er een adequate verbinding is met Zeeuws-Vlaanderen. Verder is het zaak dat we een schip dat uit de vaart ligt snel kunnen repareren, dus dat er onderdelen in voorraad zijn of dat we het schip kunnen vervangen. Niet dat we nu een reserveboot moeten gaan aanschaffen, dat is weggegooid geld. Want hoe dikwijls komt het voor dat er twee boten tegelijk uit de vaart zijn? Nee, we moeten zorgen dat we bij calamitei ten gebruik kunnen maken van een schip van een andere rederij. Dat betekent wel een aanpassing aan de steiger, omdat die boten aan de zijkant aanmeren. Maar dat is altijd goedkoper dan een nieuwe veerboot laten bouwen. Een onderzoek hiernaar lijkt me zinnig." Volg vrijdag de Statenvergadering via www.zeeland.nl of Omroep Zeeland televisie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 57