Borsele kapt in regelwoud
Het gaat al jaren niet
goed met Kanaalzone
Politie Hulst bedreigd
i
Rollatorcheck
in Meulenweie
Ophokplicht duiven en
tal van 'onnodige'
vergunningen vervallen.
Haven van Terneuzen
doet het slechter dan
haven van Vlissingen.
Dief met spijt meldt
zich zelf bij de politie
Brand op schip van
Rijkswaterstaat
Moet de PSD terug?
Filmbeelden en lezing
Tweede Wereldoorlog
CDA-fracties roepen
Tweede Kamer te hulp
ry.
PZC Dinsdag 12 februari 2008 25
door Harmen van der Werf
HEINKENSZANO - Niet meer, maar
minder regels. De gemeente Borse
le gaat daar werk van maken in de
nieuwe algemene plaatselijke ver
ordening (apv). Op tal van punten
worden in de apv van Borsele per
1 maart dit jaar vereenvoudigingen
doorgevoerd. De wijzigingen zijn
voorgesteld door een aparte werk
groep deregulering en onlangs in
de Borselse gemeenteraad aangeno
men.
Een aantal veranderingen is door
de gemeente Borsele handzaam
op een rijtje gezet. Zo is voor het
aanbrengen van in- en uitritten in
het vervolg geen vergunning meer
nodig, maar kan worden volstaan
met een schriftelijke melding aan
de gemeente. De exploitatievergun
ningen voor horecabedrijven wor
den voortaan voor onbepaalde tijd
verleend. Voor alarminstallaties is
geen vergunning meer nodig. De
ophokplicht voor duiven wordt af
geschaft, wat goed nieuws zal zijn
voor duivenmelkers.
Ook voor landbouwers zit er in de
nieuwe apv een pluspuntje. Voor
het gebruik van knalapparaten om
vogels uit bijvoorbeeld boomgaar
den te verjagen, hebben zij straks
geen ontheffing meer nodig. Voor
de duidelijkheid: anti-hagelkanon-
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De haven van Terneu
zen boert in tegenstelling tot Vlis
singen de laatste paar jaar slecht.
De overslag stagneert, de finan
ciële rek is er uit.
De industriële bedrijvigheid is ook
niet meer wat het was. Cargill in
Sas van Gent worstelt met hoge
tarweprijzen, de Glasfabriek moet
delen van zijn terrein verpatsen
aan gemeente en havenschap Zee
land Seaports om zijn toekomst
veilig te stellen. Yara moderni
seert, maar kondigt tegelijkertijd
aan dat de werkgelegenheid met
ïoo arbeidsplaatsen zal teruglo
pen. Het aantal industriële arbeids
plaatsen in de Kanaalzone is het
voorbije decennium teruggelopen
van 9032 tot een kleine 7600.
Kijken we terug over de laatste 100
jaar, dan is de economische terug
val niet zo opmerkelijk. Gepiekt
werd er tussen 1905 en 1929 toen
VLISSINGEN - Een dief met gewe
tenswroeging heeft zich gisteroch
tend vroeg gemeld op het politie
bureau in Vlissingen.
Hij vertelde daar dat hij de dag er
voor in de Esdoornlaan in
Oost-Souburg een man had over
vallen. Hij had zijn portemonnee
uit zijn handen gegrist.
De man verklaarde op het bureau
dat hij de diefstal heeft gepleegd
onder invloed van drugs.
VLISSINGEN - Op een patrouillevaar
tuig van Rijkswaterstaat is giste
rochtend rond negen uur brand
uitgebroken. Het schip lag aan de
Koningsweg in Vlissingen. Er is
r niemand gewond geraakt.
|pe brand woedde in de machine
kamer van het schip. Waarschijn-
Btk is de brand ontstaan in de elek-
^feche installatie. Er was veel rook-
^^fcdklceling. De brandweer kon
^^^M^^nvoudig blussen.
nen vallen daar niet onder. Onder
nemers met reclame op hun zaak
hebben een voordeeltje. Voor han
delsreclame op of aan een pand
vervalt de vergunningsplicht, met
uitzondering van lichtreclame. De
ventvergunning wordt voorts afge
schaft.
De gemeente Borsele gaat tevens
een andere koers varen met betrek
king tot kapvergunningen voor bo
men. De kapvergunning verdwijnt
niet, maar krijgt wel een heel ande
re invulling. Niet voor alle bomen
155 De gemeente Borsele sluit aan
bij de trend om te snijden in re
gelgeving. Zo is straks alleen
voor beschermde bomen nog
een kapvergunning nodig.
hoeft meer een kapvergunning te
worden aangevraagd, maar uitslui
tend voor beschermde bomen. De
gemeente gaat nu eerst een lijst op
stellen van te beschermen bomen.
Vervolgens is het de bedoeling dat
de Borselse gemeenteraad de nieu
we, sterk beperkte kapvergunning
officieel vaststelt.
Twee regels komen erbij. De huidi
ge gedoogregeling voor de tijdelij
ke opslag van meststoffen op land-
bouwpercelen vervalt. En er wordt
een verbod ingesteld op het kam
peren buiten kampeerterreinen, al
kan daarvoor nog wel een onthef
fing worden verleend. Aan de nieu
we regels viel niet te ontkomen.
Die zijn op landelijk niveau be
paald.
Uw Weydeland kaasspecialist
Dé kaaswinkel in Goes!
'V
1 w
veel Franse en Belgische entrepre
neurs kansen zagen. De crisisjaren
vormden het eerste diepe dal. Na
de Tweede Wereldoorlog trokken
veel jongeren de grens over om tot
diep in Wallonië te werken. Pas
toen Dow Chemical hier was neer
gestreken en CPC (Cargill) en de
l'Azote (Yara) te maken kregen
met groeistuipen, kwam de indus
trialisatie op stoom.
De klad kwam er snel weer in. In
'70 werd het rijksstimuleringsbe-
leid opgeschort en drie jaar later
sloeg de oliecrisis toe. Halverwege
de jaren '80 was het dipje voorbij,
maar niet voor lang. Sas van Gent
verloor in 1989 zijn suikerfabrie
ken en niet veel later was het defi
nitief gebeurd met de Cokesfa-
briek in Sluiskil. De laatste 15 jaar
zijn de komst van Outokumpu,
het Fins staalveredelingsbedrijf, en
Nedalco lichtpuntjes.
155 Het gaat niet goed met de Ka-
naalzone Gent- Terneuzen. Mor
gen wordt met een conferentie
een aanzet gegeven tot een we
deropstanding.
door Raymond de Frel
HULST - Een 42-jarige man uit
Hulst heeft zondag de politie in
zijn woonplaats bedreigd.
Zonder noodzaak belde hij meer
dere keren het alarmnummer it2.
Toen hij hierover door de telefo
nist van de alarmcentrale in Mid
delburg werd aangesproken, dreig
de hij met een negen millimeter
pistool naar het politiebureau in
Hulst te komen.
De man zou daarbij niet schuwen
om daadwerkelijk zijn vizier op de
politie te richten en de trekker
over te halen, liet hij doorscheme
ren.
Zover lieten de politieagenten het
niet komen. Zij hielden de Hul
stenaar om tien over tien in zijn
woonplaats aan. Een huiszoeking
leerde dat de man niet vuurgevaar-
lijk was.
Althans, in zijn woning werd geen
vuurwapen gevonden. De Oost-
Zeeuws-Vlaming is overgebracht
naar gevangenis Torentijd in Mid
delburg.
Ruim assortiment
Hollandse en buitenlandse
kaasspecialiteiten, salades,
wijnen, versgebrande
noten en zuidvruchten.
Relatiegeschenken en
themapakketten.
G. Kooijman
Kreukelmarkt 5 4461 HW Goes
Tel./fax (0113)220500
Email info@weydeland-goes.nl
www.weydeland-goes.nl
WOLPHAARTSDIJK - Senioren uit
Wolphaartsdijk kunnen volgende
week donderdag in de Meuleweie
terecht om hun rollator gratis te la
ten keuren en afstellen. Zonodig
worden ook kleine reparaties uitge
voerd.
De rollatorcheck is van 13.30 tot
15.00 uur. De firma Jeremiasse is
aanwezig met enkele medewer
kers. Het bedrijf neemt ook diver
se handige hulpmiddelen mee die
het dagelijks leven gemakkelijker
en vooral ook veiliger kunnen ma
ken voor mensen die niet meer zo
goed uit de voeten kunnen. Zorg
groep Ter Weele, de Meuleweie en
SMWO zijn de initiatiefnemers. In
formatie: Jan Priem, SMWO, 0113-
277111.
Provinciale Siaten laat iwee leden aan het woord
ARNEMUIDEN - Belangstellenden
voor alles dat te maken heeft met
de Tweede Wereldoorlog, en dan
met name de vluchtnavigatie en
elektronische oorlogvoering, kun
nen morgenavond terecht in het
restaurant van vliegveld Mid
den-Zeeland.
Daar organiseert de stichting
Wings to Victory om 20.00 uur
een lezing. Later laat ze nog bijzon
dere filmbeelden zien.
MIDDELBURG - De CDA-fracties op
Walcheren doen een dringend be
roep op de Tweede Kamer om te
voorkomen dat de ziekenhuiszorg
op Walcheren ontmanteld wordt.
Aanleiding voor de smeekbede is
de actie die de partij dit najaar via
internet hield. 7200 Huishoudens
steunden toen de digitale petitie
van het CDA. De fracties vinden
dat er een volwaardig ziekenhuis
op Walcheren moet blijven.
Annebeth Evertz,
statenlid
[PvdA]
Koos Meulenberg-
op 't Hof,
statenlid [CDA]
Provinciale Staten
Zeeland
Provincie Zeeland
Het fietsvoetveer tussen Walcheren en Zeeuws-
Vlaanderen is regelmatig uit de vaart. Dat irri
teert veel Zeeuwen en ze spreken de politiek
erop aan. De statenleden Annebeth Evertz
(PvdA) en Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA) den
ken met weemoed terug aan vroeger tijden,
toen je nog met de auto de Koningin Beatrix of
de Prinses Juliana opreed. We leggen ze daarom
de stelling voor: moeten de Provinciale
Stoombootdiensten (PSD) terug? In de commis
sievergadering van 25 februari en in de vergade
ring van Provinciale Staten van 14 maart wordt
gesproken over hoe het verder moet met het ver
voer over de Westerschelde. De discussie tussen
de verschillende partijen is via www.zeeland.nl en
Omroep Zeeland televisie rechtstreeks te volgen.
Annebeth Evertz (PvdA)
"Het is een stelling die een mooi beeld bij me
oproept, maar we kunnen niet terug naar een
PSD zoals die er was. Ten eerste omdat we een
vaste oeververbinding hebben, de Westerschel-
detunnel. Ten tweede, er liggen twee nieuwe
schepen. Die kun je niet zomaar opdoeken. Wat
belangrijk is, is dat er reserveonderdelen en een
nieuwe motor op voorraad liggen om te voorko
men dat een defect schip te lang uit de vaart ligt.
Misschien kun je als provincie een juridische con
structie verzinnen met de huurder, in dit geval
Veolia, waarmee je zorgt dat die preventief onder
houd pleegt aan de boten en dat er reserveonder
delen klaarliggen, zodat ze in de vaart blijven. En
zo kunnen we uitval tot een minimum beperken.
Als provincie moet je daar goede afspraken over
maken. Zijn de fietsvoetveren allebei stuk, dan
wordt het lastig. Dan zou je gaan neigen naar
aanschaf van een derde schip, maar dat ziet onze
fractie als een uiterste oplossing. Als we door het
nemen van andere maatregelen de veerdienst
kunnen optimaliseren is het zonde als er een
derde boot ligt. Wel belangrijk vind ik dat de pro
vincie verantwoording neemt voor een goede en
betrouwbare veerverbinding tussen Walcheren
en Zeeuws-Vlaanderen. Dat is onze taak.
Daarnaast is het van belang in geval van calami
teiten goed en adequaat vervangend busvervoer
te regelen. Daar moet gewoon een plan voor
klaarliggen. Als je ziet wat de impact is van die
drie weken zonder pont, dat heeft echt indruk op
me gemaakt. Het is belangrijk dat de reizigers
het vertrouwen in de veerdienst terugkrijgen."
Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA)
"Nee, de PSD moet niet terugkomen. Een organi
satie als de PSD optuigen om de huidige proble
men rondom het fietsvoetveer op te lossen, daar
zie ik niets in. Bovendien zijn daar aardig wat kos
ten aan verbonden. Ondanks de problemen wil ik
er nadrukkelijk op wijzen dat ik het fietsvoetveer
een goede verbinding met Zeeuws-Vlaanderen
vind. De veerboten zijn speciaal gebouwd voor de
verbinding tussen Vlissingen en Breskens. Het
punt is dat de boten veel last hebben van kinder
ziektes: er is vaak pech met de motoren. Maar het
laatste incident, waarbij het veer in dichte mist op
de pier voer, daar kan niemand wat aan doen.
Misschien hadden ze beter niet uit kunnen varen,
dat gebeurde bij de PSD ook wel eens.
Waar we als provincie nadrukkelijk wel voor moe
ten zorgen is dat er een adequate verbinding is
met Zeeuws-Vlaanderen. Verder is het zaak dat
we een schip dat uit de vaart ligt snel kunnen
repareren, dus dat er onderdelen in voorraad zijn
of dat we het schip kunnen vervangen. Niet dat
we nu een reserveboot moeten gaan aanschaffen,
dat is weggegooid geld. Want hoe dikwijls komt
het voor dat er twee boten tegelijk uit de vaart
zijn? Nee, we moeten zorgen dat we bij calamitei
ten gebruik kunnen maken van een schip van een
andere rederij. Dat betekent wel een aanpassing
aan de steiger, omdat die boten aan de zijkant
aanmeren. Maar dat is altijd goedkoper dan een
nieuwe veerboot laten bouwen. Een onderzoek
hiernaar lijkt me zinnig."