Borsele kapt in regelwoud Het gaat al jaren niet goed met Kanaalzone Politie Hulst bedreigd i Rollatorcheck in Meulenweie Ophokplicht duiven en tal van 'onnodige' vergunningen vervallen. Haven van Terneuzen doet het slechter dan haven van Vlissingen. Dief met spijt meldt zich zelf bij de politie Brand op schip van Rijkswaterstaat Moet de PSD terug? Filmbeelden en lezing Tweede Wereldoorlog CDA-fracties roepen Tweede Kamer te hulp ry. PZC Dinsdag 12 februari 2008 25 door Harmen van der Werf HEINKENSZANO - Niet meer, maar minder regels. De gemeente Borse le gaat daar werk van maken in de nieuwe algemene plaatselijke ver ordening (apv). Op tal van punten worden in de apv van Borsele per 1 maart dit jaar vereenvoudigingen doorgevoerd. De wijzigingen zijn voorgesteld door een aparte werk groep deregulering en onlangs in de Borselse gemeenteraad aangeno men. Een aantal veranderingen is door de gemeente Borsele handzaam op een rijtje gezet. Zo is voor het aanbrengen van in- en uitritten in het vervolg geen vergunning meer nodig, maar kan worden volstaan met een schriftelijke melding aan de gemeente. De exploitatievergun ningen voor horecabedrijven wor den voortaan voor onbepaalde tijd verleend. Voor alarminstallaties is geen vergunning meer nodig. De ophokplicht voor duiven wordt af geschaft, wat goed nieuws zal zijn voor duivenmelkers. Ook voor landbouwers zit er in de nieuwe apv een pluspuntje. Voor het gebruik van knalapparaten om vogels uit bijvoorbeeld boomgaar den te verjagen, hebben zij straks geen ontheffing meer nodig. Voor de duidelijkheid: anti-hagelkanon- door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De haven van Terneu zen boert in tegenstelling tot Vlis singen de laatste paar jaar slecht. De overslag stagneert, de finan ciële rek is er uit. De industriële bedrijvigheid is ook niet meer wat het was. Cargill in Sas van Gent worstelt met hoge tarweprijzen, de Glasfabriek moet delen van zijn terrein verpatsen aan gemeente en havenschap Zee land Seaports om zijn toekomst veilig te stellen. Yara moderni seert, maar kondigt tegelijkertijd aan dat de werkgelegenheid met ïoo arbeidsplaatsen zal teruglo pen. Het aantal industriële arbeids plaatsen in de Kanaalzone is het voorbije decennium teruggelopen van 9032 tot een kleine 7600. Kijken we terug over de laatste 100 jaar, dan is de economische terug val niet zo opmerkelijk. Gepiekt werd er tussen 1905 en 1929 toen VLISSINGEN - Een dief met gewe tenswroeging heeft zich gisteroch tend vroeg gemeld op het politie bureau in Vlissingen. Hij vertelde daar dat hij de dag er voor in de Esdoornlaan in Oost-Souburg een man had over vallen. Hij had zijn portemonnee uit zijn handen gegrist. De man verklaarde op het bureau dat hij de diefstal heeft gepleegd onder invloed van drugs. VLISSINGEN - Op een patrouillevaar tuig van Rijkswaterstaat is giste rochtend rond negen uur brand uitgebroken. Het schip lag aan de Koningsweg in Vlissingen. Er is r niemand gewond geraakt. |pe brand woedde in de machine kamer van het schip. Waarschijn- Btk is de brand ontstaan in de elek- ^feche installatie. Er was veel rook- ^^fcdklceling. De brandweer kon ^^^M^^nvoudig blussen. nen vallen daar niet onder. Onder nemers met reclame op hun zaak hebben een voordeeltje. Voor han delsreclame op of aan een pand vervalt de vergunningsplicht, met uitzondering van lichtreclame. De ventvergunning wordt voorts afge schaft. De gemeente Borsele gaat tevens een andere koers varen met betrek king tot kapvergunningen voor bo men. De kapvergunning verdwijnt niet, maar krijgt wel een heel ande re invulling. Niet voor alle bomen 155 De gemeente Borsele sluit aan bij de trend om te snijden in re gelgeving. Zo is straks alleen voor beschermde bomen nog een kapvergunning nodig. hoeft meer een kapvergunning te worden aangevraagd, maar uitslui tend voor beschermde bomen. De gemeente gaat nu eerst een lijst op stellen van te beschermen bomen. Vervolgens is het de bedoeling dat de Borselse gemeenteraad de nieu we, sterk beperkte kapvergunning officieel vaststelt. Twee regels komen erbij. De huidi ge gedoogregeling voor de tijdelij ke opslag van meststoffen op land- bouwpercelen vervalt. En er wordt een verbod ingesteld op het kam peren buiten kampeerterreinen, al kan daarvoor nog wel een onthef fing worden verleend. Aan de nieu we regels viel niet te ontkomen. Die zijn op landelijk niveau be paald. Uw Weydeland kaasspecialist Dé kaaswinkel in Goes! 'V 1 w veel Franse en Belgische entrepre neurs kansen zagen. De crisisjaren vormden het eerste diepe dal. Na de Tweede Wereldoorlog trokken veel jongeren de grens over om tot diep in Wallonië te werken. Pas toen Dow Chemical hier was neer gestreken en CPC (Cargill) en de l'Azote (Yara) te maken kregen met groeistuipen, kwam de indus trialisatie op stoom. De klad kwam er snel weer in. In '70 werd het rijksstimuleringsbe- leid opgeschort en drie jaar later sloeg de oliecrisis toe. Halverwege de jaren '80 was het dipje voorbij, maar niet voor lang. Sas van Gent verloor in 1989 zijn suikerfabrie ken en niet veel later was het defi nitief gebeurd met de Cokesfa- briek in Sluiskil. De laatste 15 jaar zijn de komst van Outokumpu, het Fins staalveredelingsbedrijf, en Nedalco lichtpuntjes. 155 Het gaat niet goed met de Ka- naalzone Gent- Terneuzen. Mor gen wordt met een conferentie een aanzet gegeven tot een we deropstanding. door Raymond de Frel HULST - Een 42-jarige man uit Hulst heeft zondag de politie in zijn woonplaats bedreigd. Zonder noodzaak belde hij meer dere keren het alarmnummer it2. Toen hij hierover door de telefo nist van de alarmcentrale in Mid delburg werd aangesproken, dreig de hij met een negen millimeter pistool naar het politiebureau in Hulst te komen. De man zou daarbij niet schuwen om daadwerkelijk zijn vizier op de politie te richten en de trekker over te halen, liet hij doorscheme ren. Zover lieten de politieagenten het niet komen. Zij hielden de Hul stenaar om tien over tien in zijn woonplaats aan. Een huiszoeking leerde dat de man niet vuurgevaar- lijk was. Althans, in zijn woning werd geen vuurwapen gevonden. De Oost- Zeeuws-Vlaming is overgebracht naar gevangenis Torentijd in Mid delburg. Ruim assortiment Hollandse en buitenlandse kaasspecialiteiten, salades, wijnen, versgebrande noten en zuidvruchten. Relatiegeschenken en themapakketten. G. Kooijman Kreukelmarkt 5 4461 HW Goes Tel./fax (0113)220500 Email info@weydeland-goes.nl www.weydeland-goes.nl WOLPHAARTSDIJK - Senioren uit Wolphaartsdijk kunnen volgende week donderdag in de Meuleweie terecht om hun rollator gratis te la ten keuren en afstellen. Zonodig worden ook kleine reparaties uitge voerd. De rollatorcheck is van 13.30 tot 15.00 uur. De firma Jeremiasse is aanwezig met enkele medewer kers. Het bedrijf neemt ook diver se handige hulpmiddelen mee die het dagelijks leven gemakkelijker en vooral ook veiliger kunnen ma ken voor mensen die niet meer zo goed uit de voeten kunnen. Zorg groep Ter Weele, de Meuleweie en SMWO zijn de initiatiefnemers. In formatie: Jan Priem, SMWO, 0113- 277111. Provinciale Siaten laat iwee leden aan het woord ARNEMUIDEN - Belangstellenden voor alles dat te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog, en dan met name de vluchtnavigatie en elektronische oorlogvoering, kun nen morgenavond terecht in het restaurant van vliegveld Mid den-Zeeland. Daar organiseert de stichting Wings to Victory om 20.00 uur een lezing. Later laat ze nog bijzon dere filmbeelden zien. MIDDELBURG - De CDA-fracties op Walcheren doen een dringend be roep op de Tweede Kamer om te voorkomen dat de ziekenhuiszorg op Walcheren ontmanteld wordt. Aanleiding voor de smeekbede is de actie die de partij dit najaar via internet hield. 7200 Huishoudens steunden toen de digitale petitie van het CDA. De fracties vinden dat er een volwaardig ziekenhuis op Walcheren moet blijven. Annebeth Evertz, statenlid [PvdA] Koos Meulenberg- op 't Hof, statenlid [CDA] Provinciale Staten Zeeland Provincie Zeeland Het fietsvoetveer tussen Walcheren en Zeeuws- Vlaanderen is regelmatig uit de vaart. Dat irri teert veel Zeeuwen en ze spreken de politiek erop aan. De statenleden Annebeth Evertz (PvdA) en Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA) den ken met weemoed terug aan vroeger tijden, toen je nog met de auto de Koningin Beatrix of de Prinses Juliana opreed. We leggen ze daarom de stelling voor: moeten de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) terug? In de commis sievergadering van 25 februari en in de vergade ring van Provinciale Staten van 14 maart wordt gesproken over hoe het verder moet met het ver voer over de Westerschelde. De discussie tussen de verschillende partijen is via www.zeeland.nl en Omroep Zeeland televisie rechtstreeks te volgen. Annebeth Evertz (PvdA) "Het is een stelling die een mooi beeld bij me oproept, maar we kunnen niet terug naar een PSD zoals die er was. Ten eerste omdat we een vaste oeververbinding hebben, de Westerschel- detunnel. Ten tweede, er liggen twee nieuwe schepen. Die kun je niet zomaar opdoeken. Wat belangrijk is, is dat er reserveonderdelen en een nieuwe motor op voorraad liggen om te voorko men dat een defect schip te lang uit de vaart ligt. Misschien kun je als provincie een juridische con structie verzinnen met de huurder, in dit geval Veolia, waarmee je zorgt dat die preventief onder houd pleegt aan de boten en dat er reserveonder delen klaarliggen, zodat ze in de vaart blijven. En zo kunnen we uitval tot een minimum beperken. Als provincie moet je daar goede afspraken over maken. Zijn de fietsvoetveren allebei stuk, dan wordt het lastig. Dan zou je gaan neigen naar aanschaf van een derde schip, maar dat ziet onze fractie als een uiterste oplossing. Als we door het nemen van andere maatregelen de veerdienst kunnen optimaliseren is het zonde als er een derde boot ligt. Wel belangrijk vind ik dat de pro vincie verantwoording neemt voor een goede en betrouwbare veerverbinding tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen. Dat is onze taak. Daarnaast is het van belang in geval van calami teiten goed en adequaat vervangend busvervoer te regelen. Daar moet gewoon een plan voor klaarliggen. Als je ziet wat de impact is van die drie weken zonder pont, dat heeft echt indruk op me gemaakt. Het is belangrijk dat de reizigers het vertrouwen in de veerdienst terugkrijgen." Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA) "Nee, de PSD moet niet terugkomen. Een organi satie als de PSD optuigen om de huidige proble men rondom het fietsvoetveer op te lossen, daar zie ik niets in. Bovendien zijn daar aardig wat kos ten aan verbonden. Ondanks de problemen wil ik er nadrukkelijk op wijzen dat ik het fietsvoetveer een goede verbinding met Zeeuws-Vlaanderen vind. De veerboten zijn speciaal gebouwd voor de verbinding tussen Vlissingen en Breskens. Het punt is dat de boten veel last hebben van kinder ziektes: er is vaak pech met de motoren. Maar het laatste incident, waarbij het veer in dichte mist op de pier voer, daar kan niemand wat aan doen. Misschien hadden ze beter niet uit kunnen varen, dat gebeurde bij de PSD ook wel eens. Waar we als provincie nadrukkelijk wel voor moe ten zorgen is dat er een adequate verbinding is met Zeeuws-Vlaanderen. Verder is het zaak dat we een schip dat uit de vaart ligt snel kunnen repareren, dus dat er onderdelen in voorraad zijn of dat we het schip kunnen vervangen. Niet dat we nu een reserveboot moeten gaan aanschaffen, dat is weggegooid geld. Want hoe dikwijls komt het voor dat er twee boten tegelijk uit de vaart zijn? Nee, we moeten zorgen dat we bij calamitei ten gebruik kunnen maken van een schip van een andere rederij. Dat betekent wel een aanpassing aan de steiger, omdat die boten aan de zijkant aanmeren. Maar dat is altijd goedkoper dan een nieuwe veerboot laten bouwen. Een onderzoek hiernaar lijkt me zinnig."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 49