Zeeland
Havenbedrijf kan komen in Toversluis
O
Hulst wijst bezwaar
bouw Kreekweg af
Poelstraat blijft intact
Kentekenplaat
verraadt vrouw
Bezwaren uit
Nieuwdorp zijn na
overleg van tafel.
Geen toestemming voor
bouw van woningen
aan de Grote Kreekweg.
Buurtvereniging speelt
toneel in De Veste
Kennismaking met
boeddhisme bij Naropa
Meer parochiebijdrage
dan verwacht
Gezinsmis met vrolijke
liedjes in Koewacht
Extra verkeer in buurt
van de school is volgens
stadsraad ongewenst.
Z PZC Dinsdag 12 februari 2008 [25
door Harmen van der Werf
NIEUWDORP - Niets staat de vesti
ging van het nieuwe havenbedrijf
Sea Invest/Zuidnatie aan de Scal-
diahaven in Vlissingen-Oost meer
in de weg. Havenschap Zeeland
Seaports is erin geslaagd bezwaren
uit Nieuwdorp van tafel te krijgen.
De bouw van de nieuwe terminal
begint voor de zomer, verwacht di
recteur Hans van der Hart van het
Zeeuwse havenschap.
De Vlaamse havencombinatie Sea
Invest/Zuidnatie wil in de Scaldia-
haven containers en 'projectladin-
HULST - De gemeente Hulst blijft
bij het standpunt dat eigenaar Erik
van den Bergen geen toestemming
moet krijgen voor de bouw van
twee of drie woningen op zijn per
ceel landbouwgrond aan de Grote
Kreekweg in Hulst.
Het college van burgemeester en
wethouders stelt voor de bezwa
ren tegen die weigering allemaal
ongegrond te verklaren.
Een meerderheid van de gemeen
teraad schaarde zich september vo
rig jaar al achter de visie van het
college. Woningbouw toestaan op
de plek die Van den Bergen wil,
zou te veel afbreuk doen aan het
beschermd stadsgezicht waarbin
nen de beoogde bouwlocatie valt.
De aanvrager van het bouwplan
en de gemeente blijven ook met el
kaar van mening verschillen over
de status van de Grote Kreekweg.
De gemeente wil voorkomen dat
de maximumsnelheid verlaagd
TERNEUZEN - Buurtvereniging
Noord uit Zaamslag speelt vrijdag
22 februari de toneelvoorstelling
Addie, hou je nog van me? in diens
tencentrum De Veste aan het Oos
telijk Bolwerk in Terneuzen.
De toneelspelers doen hun acteer
werk op uitnodiging van de Stich
ting Welzijn voor Ouderen. Kaar
ten kosten 3 euro en zijn aan de
zaal verkrijgbaar. De voorstelling
begint om 19.30 uur.
CADZAND - Voorzitter Frans Goet-
ghebeur van de Boeddhistische
Unie van België laat belangstellen
den kennismaken met het boed
dhisme.
Goetghebeur houdt een lezing
over Boeddha en laat ook weten
hoe diens filosofie de moderne
westerling te pas kan komen. Hij
is zaterdag 16 februari de hele dag
in het Naropa Instituut in Cad-
zand om uitleg te verschaffen.
gen' gaan overslaan. De eerste fase
van de nieuwbouw omvat zeshon
derd meter diepzeekade. De totale
lengte wordt negenhonderd me
ter. 'Op termijn' zal het bedrijf
600.000 standaard containers ver
werken, aldus Van der Hart. Sea
Invest/Zuidnatie wordt hiermee
het eerste, grote nieuwe container
overslagbedrijf in Vlissingen-Oost.
Juist dit baarde de dorpsraad van
Nieuwdorp zorgen. De bewoners
organisatie zag in de komst van
Sea Invest/Zuidnatie een test voor
een verdere 'containerisatie' van
de Vlissingse haven. De Wester-
schelde Container Terminal en de
Verbrugge Container Terminal
zijn in aantocht.
„We zijn niet tegen deze ontwikke-
moet worden van tachtig naar vijf
tig kilometer per uur omdat er
nieuwe erfonsluitingen bij komen
door de gewenste woningbouw.
De andere argumenten die de
grondeigenaar bij de gemeente
heeft aangevoerd ter verdediging
van zijn bouwverzoek werden
door het college eveneens van ta
fel geveegd.
Van den Bergen tekende daarop
bezwaar aan bij de gemeentelijke
bezwaarschriftencommissie. De be
zwaren zijn inmiddels ook door
die commissie beoordeeld.
Net als het college heeft de com
missie alle bezwaren van Van den
Bergen ongegrond verklaard. B en
W vragen de gemeenteraad nu dat
advies over te nemen. Het voorstel
komt donderdag 14 februari aan
de orde tijdens de vergadering van
de gemeenteraad. De bijeenkomst
is om 19.30 uur in het stadhuis.
De gemeente Hulst blijft mede-
werking weigeren aan het ver
zoek om op landbouwgrond aan
de Grote Kreekweg in Hulst
twee of drie huizen te bouwen.
TERNEUZEN - De Elisabeth-paro-
chie in Midden-Zeeuws-Vlaande-
ren heeft vorig jaar het streefbe
drag aan parochiebijdragen toch
ruimschoots gehaald. De gelovigen
maakten samen 241.405 euro over,
terwijl er 236.500 euro was be
groot. Eerst zag het daar niet naar
uit, maar velen hebben gereageerd
op de noodkreet in het parochie
blad. Inmiddels is de inzameling
voor 2008 alweer begonnen.
KOEWACHT - De werkgroep liturgie
van de parochie Koewacht ver
zorgt zondag een gezinsmis voor
(groot)ouders en hun (kleinkinde
ren.
Het thema van de misviering is:
'Daar zit muziek in'. Het Senioren
koor Koewacht verleent medewer
king aan de dienst en luistert de
dienst op met een selectie van vro
lijke liedjes. De dienst begint om
10.30 uur.
lingen", licht secretaris Hans van
Dam van de dorpsraad Nieuw
dorp toe, „maar we willen wel de
zekerheid dat de overlast voor on
ze bewoners niet zal toenemen.
En vooral waar wij met klachten
terecht kunnen. Dat is nu goed ge
regeld. De gemeente Borsele is het
aanspreekpunt."
Een groep kritische bewoners van
Nieuwdorp heeft ook zijn zin ge
kregen. Hun bezwaren hadden
niet zozeer met de komst van het
nieuwe havenbedrijf te maken, als-
Het eerste grote nieuwe contai-
nerbedrijf kan zich vestigen in
Vlissingen-Oost. Een groep kriti
sche bewoners in Nieuwdorp en
de dorpsraad zijn gerustgesteld.
door Conny van Gremberghe
SAS VAN GENT - De ontwikkeling
van het bedrijventerrein De Sasse
Poort mag dan een stap dichterbij
zijn gekomen, de bewoners van de
Poelstraat en de Sasse stadsraad
blijven vooralsnog tegen het door
trekken van de Poelstraat tot aan
de Westkade/N252.
wel met het in hun ogen 'magere'
isolatieprogramma voor hun wo
ningen aan de Havenweg. Extra
isolatie is nodig, omdat onlangs de
geluidsnorm voor Vlissingen-Oost
is verhoogd.
„Het is allemaal zo warrig. De één
krijgt wel dakisolatie en de ander
niet", sprak bewoner Louis Traas
eerder. Hij laat nu weten dat het is
gelukt tot een goed akkoord te ko
men met Zeeland Seaports. „Dat
we druk op de ketel hebben gezet,
heeft geholpen."
Zeeland Seaports heeft, aldus Van
der Hart, 'wat redelijke aanpassin
gen' in het isolatieprogramma aan
gebracht. „Mensen wilden vooral
zekerheid. Die hebben we gebo
den."
Dat is een wens van de gemeente
Terneuzen en de projectontwikke
laar die Sasse Poort van de grond
wil tillen. Maar een verlengde Poel
straat zal volgens de stadsraad tot
gevolg hebben dat de verkeersdruk
te op de Canadalaan groter wordt.
Nu is er de school Sasse-Vaart ge
huisvest en in de toekomst wordt
er de brede school gerealiseerd.
Het kan, zo stelt de raad, niet de
bedoeling zijn om onnodig meer
verkeer aan te trekken in de buurt
van de school.
SLUIS - Drie kindermodezaken uit
Sluis houden zaterdag 29 februari
een modeshow in de grote zaal
van Toversluis.
Aphrodite Kindermode, Just 4
Kids en Benetton laten in het
'Kids Fashion Event' vanaf 20.00
uur zien welke kleding modebe
wuste kinderen deze zomer dra
gen. Om te benadrukken dat het
om 'coole' mode gaat, treden le
den van het Breskense centrum
Way of Life in de pauze op met
een streetdance-act.
Mensen die de kindermodeshow
willen bijwonen, kunnen zich op
geven bij één van de drie deelne
mende winkels.
SAS VAN GENT - Een zestigjarige au
tomobiliste uit Sas van Gent is zon
dag doorgereden, nadat zij een
paaltje op de Westsluis in haar
woonplaats omver had gereden.
De politie werd getipt door een in
woner, die een harde klap had ge
hoord. Zij vond naast het paaltje
een kentekenplaat. Daarmee spoor
de de agenten de bestuurster op.
Zij probeerde zeven keer vergeefs
een ademtest en ademanalyse te
ondergaan. Daarom ging de politie
over tot een bloedproef. In afwach
ting van de uitslag is haar rijbewijs
ingevorderd.
Annebeth Evertz,
statenlid
[PvdA]
0 Koos Meulenberg-
op 't Hof,
statenlid [CDA]
Provinciale Staten
Provincie Zeeland
Het fietsvoetveer tussen Walcheren en Zeeuws-
Vlaanderen is regelmatig uit de vaart. Dat irri
teert veel Zeeuwen en ze spreken de politiek
erop aan. De statenleden Annebeth Evertz
(PvdA) en Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA) den
ken met weemoed terug aan vroeger tijden,
toen je nog met de auto de Koningin Beatrix of
de Prinses Juliana opreed. We leggen ze daarom
de stelling voor: moeten de Provinciale
Stoombootdiensten (PSD) terug? In de commis
sievergadering van 25 februari en in de vergade
ring van Provinciale Staten van 14 maart wordt
gesproken over hoe het verder moet met het ver
voer over de Westerschelde. De discussie tussen
de verschillende partijen is via www.zeeland.nl en
Omroep Zeeland televisie rechtstreeks te volgen.
Annebeth Evertz (PvdA)
"Het is een stelling die een mooi beeld bij me
oproept, maar we kunnen niet terug naar een
PSD zoals die er was. Ten eerste omdat we een
vaste oeververbinding hebben, de Westerschel-
detunnel. Ten tweede, er liggen twee nieuwe
schepen. Die kun je niet zomaar opdoeken. Wat
belangrijk is, is dat er reserveonderdelen en een
nieuwe motor op voorraad liggen om te voorko
men dat een defect schip te lang uit de vaart ligt.
Misschien kun je als provincie een juridische con
structie verzinnen met de huurder, in dit geval
Veolia, waarmee je zorgt dat die preventief onder
houd pleegt aan de boten en dat er reserveonder
delen klaarliggen, zodat ze in de vaart blijven. En
zo kunnen we uitval tot een minimum beperken.
Als provincie moet je daar goede afspraken over
maken. Zijn de fietsvoetveren allebei stuk, dan
wordt het lastig. Dan zou je gaan neigen naar
aanschaf van een derde schip, maar dat ziet onze
fractie als een uiterste oplossing. Als we door het
nemen van andere maatregelen de veerdienst
kunnen optimaliseren is het zonde als er een
derde boot ligt. Wel belangrijk vind ik dat de pro
vincie verantwoording neemt voor een goede en
betrouwbare veerverbinding tussen Walcheren
en Zeeuws-Vlaanderen. Dat is onze taak.
Daarnaast is het van belang in geval van calami
teiten goed en adequaat vervangend busvervoer
te regelen. Daar moet gewoon een plan voor
klaarliggen. Als je ziet wat de impact is van die
drie weken zonder pont, dat heeft echt indruk op
me gemaakt. Het is belangrijk dat de reizigers
het vertrouwen in de veerdienst terugkrijgen."
Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA)
"Nee, de PSD moet niet terugkomen. Een organi
satie als de PSD optuigen om de huidige proble
men rondom het fietsvoetveer op te lossen, daar
zie ik niets in. Bovendien zijn daar aardig wat kos
ten aan verbonden. Ondanks de problemen wil ik
er nadrukkelijk op wijzen dat ik het fietsvoetveer
een goede verbinding met Zeeuws-Vlaanderen
vind. De veerboten zijn speciaal gebouwd voor de
verbinding tussen Vlissingen en Breskens. Het
punt is dat de boten veel last hebben van kinder
ziektes: er is vaak pech met de motoren. Maar het
laatste incident, waarbij het veer in dichte mist op
de pier voer, daar kan niemand wat aan doen.
Misschien hadden ze beter niet uit kunnen varen,
dat gebeurde bij de PSD ook wel eens.
Waar we als provincie nadrukkelijk wel voor moe
ten zorgen is dat er een adequate verbinding is
met Zeeuws-Vlaanderen. Verder is het zaak dat
we een schip dat uit de vaart ligt snel kunnen
repareren, dus dat er onderdelen in voorraad zijn
of dat we het schip kunnen vervangen. Niet dat
we nu een reserveboot moeten gaan aanschaffen,
dat is weggegooid geld. Want hoe dikwijls komt
het voor dat er twee boten tegelijk uit de vaart
zijn? Nee, we moeten zorgen dat we bij calamitei
ten gebruik kunnen maken van een schip van een
andere rederij. Dat betekent wel een aanpassing
aan de steiger, omdat die boten aan de zijkant
aanmeren. Maar dat is altijd goedkoper dan een
nieuwe veerboot laten bouwen. Een onderzoek
hiernaar lijkt me zinnig."
Volg vrijdag de Statenvergadering via www.zeetand.nl of Omroep Zeeland televisie