Zeeland Havenbedrijf kan komen in Toversluis O Hulst wijst bezwaar bouw Kreekweg af Poelstraat blijft intact Kentekenplaat verraadt vrouw Bezwaren uit Nieuwdorp zijn na overleg van tafel. Geen toestemming voor bouw van woningen aan de Grote Kreekweg. Buurtvereniging speelt toneel in De Veste Kennismaking met boeddhisme bij Naropa Meer parochiebijdrage dan verwacht Gezinsmis met vrolijke liedjes in Koewacht Extra verkeer in buurt van de school is volgens stadsraad ongewenst. Z PZC Dinsdag 12 februari 2008 [25 door Harmen van der Werf NIEUWDORP - Niets staat de vesti ging van het nieuwe havenbedrijf Sea Invest/Zuidnatie aan de Scal- diahaven in Vlissingen-Oost meer in de weg. Havenschap Zeeland Seaports is erin geslaagd bezwaren uit Nieuwdorp van tafel te krijgen. De bouw van de nieuwe terminal begint voor de zomer, verwacht di recteur Hans van der Hart van het Zeeuwse havenschap. De Vlaamse havencombinatie Sea Invest/Zuidnatie wil in de Scaldia- haven containers en 'projectladin- HULST - De gemeente Hulst blijft bij het standpunt dat eigenaar Erik van den Bergen geen toestemming moet krijgen voor de bouw van twee of drie woningen op zijn per ceel landbouwgrond aan de Grote Kreekweg in Hulst. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor de bezwa ren tegen die weigering allemaal ongegrond te verklaren. Een meerderheid van de gemeen teraad schaarde zich september vo rig jaar al achter de visie van het college. Woningbouw toestaan op de plek die Van den Bergen wil, zou te veel afbreuk doen aan het beschermd stadsgezicht waarbin nen de beoogde bouwlocatie valt. De aanvrager van het bouwplan en de gemeente blijven ook met el kaar van mening verschillen over de status van de Grote Kreekweg. De gemeente wil voorkomen dat de maximumsnelheid verlaagd TERNEUZEN - Buurtvereniging Noord uit Zaamslag speelt vrijdag 22 februari de toneelvoorstelling Addie, hou je nog van me? in diens tencentrum De Veste aan het Oos telijk Bolwerk in Terneuzen. De toneelspelers doen hun acteer werk op uitnodiging van de Stich ting Welzijn voor Ouderen. Kaar ten kosten 3 euro en zijn aan de zaal verkrijgbaar. De voorstelling begint om 19.30 uur. CADZAND - Voorzitter Frans Goet- ghebeur van de Boeddhistische Unie van België laat belangstellen den kennismaken met het boed dhisme. Goetghebeur houdt een lezing over Boeddha en laat ook weten hoe diens filosofie de moderne westerling te pas kan komen. Hij is zaterdag 16 februari de hele dag in het Naropa Instituut in Cad- zand om uitleg te verschaffen. gen' gaan overslaan. De eerste fase van de nieuwbouw omvat zeshon derd meter diepzeekade. De totale lengte wordt negenhonderd me ter. 'Op termijn' zal het bedrijf 600.000 standaard containers ver werken, aldus Van der Hart. Sea Invest/Zuidnatie wordt hiermee het eerste, grote nieuwe container overslagbedrijf in Vlissingen-Oost. Juist dit baarde de dorpsraad van Nieuwdorp zorgen. De bewoners organisatie zag in de komst van Sea Invest/Zuidnatie een test voor een verdere 'containerisatie' van de Vlissingse haven. De Wester- schelde Container Terminal en de Verbrugge Container Terminal zijn in aantocht. „We zijn niet tegen deze ontwikke- moet worden van tachtig naar vijf tig kilometer per uur omdat er nieuwe erfonsluitingen bij komen door de gewenste woningbouw. De andere argumenten die de grondeigenaar bij de gemeente heeft aangevoerd ter verdediging van zijn bouwverzoek werden door het college eveneens van ta fel geveegd. Van den Bergen tekende daarop bezwaar aan bij de gemeentelijke bezwaarschriftencommissie. De be zwaren zijn inmiddels ook door die commissie beoordeeld. Net als het college heeft de com missie alle bezwaren van Van den Bergen ongegrond verklaard. B en W vragen de gemeenteraad nu dat advies over te nemen. Het voorstel komt donderdag 14 februari aan de orde tijdens de vergadering van de gemeenteraad. De bijeenkomst is om 19.30 uur in het stadhuis. De gemeente Hulst blijft mede- werking weigeren aan het ver zoek om op landbouwgrond aan de Grote Kreekweg in Hulst twee of drie huizen te bouwen. TERNEUZEN - De Elisabeth-paro- chie in Midden-Zeeuws-Vlaande- ren heeft vorig jaar het streefbe drag aan parochiebijdragen toch ruimschoots gehaald. De gelovigen maakten samen 241.405 euro over, terwijl er 236.500 euro was be groot. Eerst zag het daar niet naar uit, maar velen hebben gereageerd op de noodkreet in het parochie blad. Inmiddels is de inzameling voor 2008 alweer begonnen. KOEWACHT - De werkgroep liturgie van de parochie Koewacht ver zorgt zondag een gezinsmis voor (groot)ouders en hun (kleinkinde ren. Het thema van de misviering is: 'Daar zit muziek in'. Het Senioren koor Koewacht verleent medewer king aan de dienst en luistert de dienst op met een selectie van vro lijke liedjes. De dienst begint om 10.30 uur. lingen", licht secretaris Hans van Dam van de dorpsraad Nieuw dorp toe, „maar we willen wel de zekerheid dat de overlast voor on ze bewoners niet zal toenemen. En vooral waar wij met klachten terecht kunnen. Dat is nu goed ge regeld. De gemeente Borsele is het aanspreekpunt." Een groep kritische bewoners van Nieuwdorp heeft ook zijn zin ge kregen. Hun bezwaren hadden niet zozeer met de komst van het nieuwe havenbedrijf te maken, als- Het eerste grote nieuwe contai- nerbedrijf kan zich vestigen in Vlissingen-Oost. Een groep kriti sche bewoners in Nieuwdorp en de dorpsraad zijn gerustgesteld. door Conny van Gremberghe SAS VAN GENT - De ontwikkeling van het bedrijventerrein De Sasse Poort mag dan een stap dichterbij zijn gekomen, de bewoners van de Poelstraat en de Sasse stadsraad blijven vooralsnog tegen het door trekken van de Poelstraat tot aan de Westkade/N252. wel met het in hun ogen 'magere' isolatieprogramma voor hun wo ningen aan de Havenweg. Extra isolatie is nodig, omdat onlangs de geluidsnorm voor Vlissingen-Oost is verhoogd. „Het is allemaal zo warrig. De één krijgt wel dakisolatie en de ander niet", sprak bewoner Louis Traas eerder. Hij laat nu weten dat het is gelukt tot een goed akkoord te ko men met Zeeland Seaports. „Dat we druk op de ketel hebben gezet, heeft geholpen." Zeeland Seaports heeft, aldus Van der Hart, 'wat redelijke aanpassin gen' in het isolatieprogramma aan gebracht. „Mensen wilden vooral zekerheid. Die hebben we gebo den." Dat is een wens van de gemeente Terneuzen en de projectontwikke laar die Sasse Poort van de grond wil tillen. Maar een verlengde Poel straat zal volgens de stadsraad tot gevolg hebben dat de verkeersdruk te op de Canadalaan groter wordt. Nu is er de school Sasse-Vaart ge huisvest en in de toekomst wordt er de brede school gerealiseerd. Het kan, zo stelt de raad, niet de bedoeling zijn om onnodig meer verkeer aan te trekken in de buurt van de school. SLUIS - Drie kindermodezaken uit Sluis houden zaterdag 29 februari een modeshow in de grote zaal van Toversluis. Aphrodite Kindermode, Just 4 Kids en Benetton laten in het 'Kids Fashion Event' vanaf 20.00 uur zien welke kleding modebe wuste kinderen deze zomer dra gen. Om te benadrukken dat het om 'coole' mode gaat, treden le den van het Breskense centrum Way of Life in de pauze op met een streetdance-act. Mensen die de kindermodeshow willen bijwonen, kunnen zich op geven bij één van de drie deelne mende winkels. SAS VAN GENT - Een zestigjarige au tomobiliste uit Sas van Gent is zon dag doorgereden, nadat zij een paaltje op de Westsluis in haar woonplaats omver had gereden. De politie werd getipt door een in woner, die een harde klap had ge hoord. Zij vond naast het paaltje een kentekenplaat. Daarmee spoor de de agenten de bestuurster op. Zij probeerde zeven keer vergeefs een ademtest en ademanalyse te ondergaan. Daarom ging de politie over tot een bloedproef. In afwach ting van de uitslag is haar rijbewijs ingevorderd. Annebeth Evertz, statenlid [PvdA] 0 Koos Meulenberg- op 't Hof, statenlid [CDA] Provinciale Staten Provincie Zeeland Het fietsvoetveer tussen Walcheren en Zeeuws- Vlaanderen is regelmatig uit de vaart. Dat irri teert veel Zeeuwen en ze spreken de politiek erop aan. De statenleden Annebeth Evertz (PvdA) en Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA) den ken met weemoed terug aan vroeger tijden, toen je nog met de auto de Koningin Beatrix of de Prinses Juliana opreed. We leggen ze daarom de stelling voor: moeten de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) terug? In de commis sievergadering van 25 februari en in de vergade ring van Provinciale Staten van 14 maart wordt gesproken over hoe het verder moet met het ver voer over de Westerschelde. De discussie tussen de verschillende partijen is via www.zeeland.nl en Omroep Zeeland televisie rechtstreeks te volgen. Annebeth Evertz (PvdA) "Het is een stelling die een mooi beeld bij me oproept, maar we kunnen niet terug naar een PSD zoals die er was. Ten eerste omdat we een vaste oeververbinding hebben, de Westerschel- detunnel. Ten tweede, er liggen twee nieuwe schepen. Die kun je niet zomaar opdoeken. Wat belangrijk is, is dat er reserveonderdelen en een nieuwe motor op voorraad liggen om te voorko men dat een defect schip te lang uit de vaart ligt. Misschien kun je als provincie een juridische con structie verzinnen met de huurder, in dit geval Veolia, waarmee je zorgt dat die preventief onder houd pleegt aan de boten en dat er reserveonder delen klaarliggen, zodat ze in de vaart blijven. En zo kunnen we uitval tot een minimum beperken. Als provincie moet je daar goede afspraken over maken. Zijn de fietsvoetveren allebei stuk, dan wordt het lastig. Dan zou je gaan neigen naar aanschaf van een derde schip, maar dat ziet onze fractie als een uiterste oplossing. Als we door het nemen van andere maatregelen de veerdienst kunnen optimaliseren is het zonde als er een derde boot ligt. Wel belangrijk vind ik dat de pro vincie verantwoording neemt voor een goede en betrouwbare veerverbinding tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen. Dat is onze taak. Daarnaast is het van belang in geval van calami teiten goed en adequaat vervangend busvervoer te regelen. Daar moet gewoon een plan voor klaarliggen. Als je ziet wat de impact is van die drie weken zonder pont, dat heeft echt indruk op me gemaakt. Het is belangrijk dat de reizigers het vertrouwen in de veerdienst terugkrijgen." Koos Meulenberg-op 't Hof (CDA) "Nee, de PSD moet niet terugkomen. Een organi satie als de PSD optuigen om de huidige proble men rondom het fietsvoetveer op te lossen, daar zie ik niets in. Bovendien zijn daar aardig wat kos ten aan verbonden. Ondanks de problemen wil ik er nadrukkelijk op wijzen dat ik het fietsvoetveer een goede verbinding met Zeeuws-Vlaanderen vind. De veerboten zijn speciaal gebouwd voor de verbinding tussen Vlissingen en Breskens. Het punt is dat de boten veel last hebben van kinder ziektes: er is vaak pech met de motoren. Maar het laatste incident, waarbij het veer in dichte mist op de pier voer, daar kan niemand wat aan doen. Misschien hadden ze beter niet uit kunnen varen, dat gebeurde bij de PSD ook wel eens. Waar we als provincie nadrukkelijk wel voor moe ten zorgen is dat er een adequate verbinding is met Zeeuws-Vlaanderen. Verder is het zaak dat we een schip dat uit de vaart ligt snel kunnen repareren, dus dat er onderdelen in voorraad zijn of dat we het schip kunnen vervangen. Niet dat we nu een reserveboot moeten gaan aanschaffen, dat is weggegooid geld. Want hoe dikwijls komt het voor dat er twee boten tegelijk uit de vaart zijn? Nee, we moeten zorgen dat we bij calamitei ten gebruik kunnen maken van een schip van een andere rederij. Dat betekent wel een aanpassing aan de steiger, omdat die boten aan de zijkant aanmeren. Maar dat is altijd goedkoper dan een nieuwe veerboot laten bouwen. Een onderzoek hiernaar lijkt me zinnig." Volg vrijdag de Statenvergadering via www.zeetand.nl of Omroep Zeeland televisie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 29