Cultuur Interessant samenspel gitaar en mandoline Brecht zoals Brecht moet zijn, oftewel alles wat ik altijd al vond vind ik nog steeds. AMUSE-OREILLE PZC Maandag 11 februari 2008 I 21 Openhaardconcert Nelleke ter Berg Sr Martine Sikkenk. Gezien: zo 10/2, Porgy St Bess Terneuzen. door Arie Karreman Het was even heel wat anders tij dens het openhaardconcert gister middag in Porgy en Bess. We hoor den een recital voor mandoline en gitaar. Dan is het even wennen aan het kleine verfijnde geluid van deze instrumenten. Amuse-Oreille (Martine Sikkenk en Nelleke ter Berg) openden met twee werkjes van Castaldi voor mandoline en theorbe. Daar was de stemming echter nog niet ide aal. Heel mooi was de sonate van Domenico Scarlatti voor mandoli ne met continuo op gitaar. Voor gitaar solo hoorden we Caprichio Arabe van de Spaanse componist Tarrega. Fraai gespeeld. Drie lyrische stucke van Grieg, die oorspronkelijk voor piano zijn ge componeerd, klonken nu voor mandoline en gitaar. Het waren fraaie bewerkingen. Heel verfijnd gespeeld. Van de Jordaanse componist Had- dad bracht het duo de première van zijn Quelqües essais sur je ne saispas quoi: acht korte impressies met een Arabisch tintje. In het eer ste deel werd gespeeld op een Het duo Amuse-Oreille in Porgy en Bess, met Nelleke ter Berg (links) op gitaar en Martine Sikkenk op mandoline. foto Camile Schelstraete mandoline die in kwarttonen was gestemd. De Chaconne van De Vi- see op theorbe vond ik niet erg overtuigend. Het concerto voor sopraanluit en continuo van Vivaldi is meer be kend als het gitaarconcert van Vi valdi. Nu uitgevoerd op mandoli ne met de gitaar als continuo-in- strument. Zeer goed gespeeld. Van Kadar klonk het moeilijke werk Ah! Muses en van de Japanse componist Kuwahara Moon and Ya- mamba voor mandoline solo. Zeer interessant. Als afsluiting twee tango's van Piazzolla. De zeer bekende Liber- tango en Bandoneon. Deze werken klonken heel overtuigend en wa ren aangenaam om te beluisteren. Interessant aan dit concert was vooral dat we nu de mandoline ook eens hoorden in de oude mu ziek en de eigentijdse muziek. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Scène uit De Kaukakische krijtkring van Noord Nederlands Toneel.. foto Karei Zwaneveld Toen ik 15 was, heb ik mijn braaf-ka tholieke vader tot grote woede ge bracht door 'Het Communistisch Manifest' aan te schaffen en het quasi-achteloos te laten rondslingeren in huis. Niet lang daarna las ik op school in de Duitse les Der Kaukasische Kreidekreis van Bertolt Brecht. Wanneer ik het stuk voor het eerst gezien heb, weet ik niet meer. Maar de interpretatie lag toen al vast: in dit stuk bediscussieert Brecht de (communistisch getinte) vraag van het grondbezit. Van wie is de grond? Van wie ervoor zorgt (er met bloed, zweet en tra nen op werkt) of van wie er - meestal door overerving - toevallig de eigenaar van is? Ik vond het verhaal van Grusche, die in onrustige tijden het achtergelaten zoontje van de gouverneursvrouw ver zorgt, een goedgekozen parabel en een overtuigend antwoord. Wie op het mo ment van de waarheid zijn eigen vege lijf en een kist met kleren belangrijker vindt dan een kind, is dat kind niet waard. Ik heb zelf nooit enige moeite gehad met die simpele stellingname van Brecht, ook nu nog niet. Ik zou me wel eens in een rij ke liberaal willen kunnen verplaatsen, om te zien of het dan anders zou zijn. Het zal in ieder geval wel minder voor de hand liggen. Als de schrijver dat dan tóch zou willen bereiken, dan moeten daar voor krachtige middelen worden ge bruikt. Meestal is dat de (emotionele) identificatie met de hoofdpersoon. Maar Grusche is - hoewel heel dapper - geen heldin, ze heeft geen hoge idealen, geen diepe emoties. Ze is pragmatisch, en recht door zee. Brecht wantrouwt sterke gevoelens al even diep als 'het geboorte recht' en mythes zoals 'de bloedband'. Hij werkt liever met het 'Verfremdungsef- fekt', het losrukken van het verhaal uit zijn voorspelbare verband en uit zijn emo tie. Met grote stappen in tijd en plaats, en met het karikaturiseren van personages en gebeurtenissen, bereikt hij die ver vreemding. In de opvoering van afgelo pen woensdag in Middelburg (door het Noord Nederlands Toneel) is het allemaal terug te vinden, in een voorstelling die daar bovenop sterk deed denken aan een carnavaleske vaudeville. Brecht zoals Brecht moet zijn, oftewel alles wat ik al tijd al vond, vind ik nog steeds. Maar bo vengenoemde liberaal ook, vrees ik. Er zullen ook wel oprechte Brecht-haters zijn, zeker? Totaal geen karikaturen, dat is het minste dat je kunt zeggen over de personages uit Una Giornata particolare (zaterdag, Schel- detheater Terneuzen; op 8 maart nog in het Arsenaaltheater Vlissingen). Oor spronkelijk een film uit 1977 van de Itali aanse regisseur Scola. Het gaat juist om twee mensen die met alle geweld uit hun karikatuur willen stappen. Zij uit die van domme huissloof, hij die van homosek suele radiopresentator. Zij aanbidt Musso lini, hij is anti-fascist. Maar dat speelt alle maal geen grote rol op het moment dat ze elkaar plotseling (want maanden naast elkaar gewoond zonder elkaar op te mer ken), als in een flits herkennen. De af loop - die wel een treurige moet zijn - is onbelangrijk. Waar het om gaat, is het af leggen, het afpellen van de karikatuur. De vreugde van de toeschouwer bestaat eruit dat proces te mogen zien gebeuren. Het is een van de zeldzame gevallen waarin ik vooraan wil zitten, met mijn neus op de gezichtstrekken, met mijn oor op de fluis teringen. Linda van Dyck en Tom Jansen zijn de twee acteurs die mij de sensatie moeten gaan bezorgen. Dat het kan: uit je karika tuur stappen. Dat is goed om te weten, want op een bepaalde manier zijn we alle maal een karikatuur van onszelf. Span nend... En jawel, Linda van Dyck slaagt er meest al in om mij te overtuigen. Met lichaams taal, intonatie, mimiek, ogen. Allemaal dingen die Tom Jansen veel minder toont. Hij heeft wel een geloofwaardiger tekst, Linda kwettert nogal veel. Eigenlijk is dat al héél veel, dat je anderhalf uur met grote empathie - helemaal uit jezelf opgebracht - naar een ander kunt kijken, kijken, kijken en luisteren. Deze week- is mijn agenda bijna leeg. Geen toneel, wel veel cabaret (drie op vrijdag: Hans Li- berg, Eric van Sauers, Cesar Zuiderwijk. Allemaal uitverkocht! Ik kijk uit naar za terdag: Leon Giesen, muzikant en filmma ker, heeft een heel aparte, multimediale kijk op de wereld. In De Wegwijzer, Nieuw- en St. Joosland. SI Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21