Eten en drinken Soppen in heilige wijn 4 20 Donderdag 7 februari 2008 PZC ETEN MET PUCK door Puck Kerkhoven De geur voor de neus, de fles voor het oog foto CPD Kent u die kleine, keiharde Italiaanse amandelkoekjes waarop je je tanden bijna stukbijt? Cantucci heten ze, kleintjes worden cantuccini genoemd. Samen met een glas Vin Santo (zoete dessertwijn) zijn ze voor veel Italianen de perfecte finale van de maaltijd. Je moet het koekje dopen in de wijn en dan langzaam in je mond uiteen laat vallen. Cantucci worden ook wel biscotti di Prato genoemd, naar de Toscaanse stad Prato, waar ze ooit zijn uitgevonden. Biscotti betekent letterlijk: twee keer gebakken (cotta=koken/bakken). Dat is precies wat er met deze koekjes gebeurt. Eerst rolt de bakker van een stevig deeg lange worsten, die in een hete oven worden gebakken. Daarvan snijdt hij schuine plakjes, die nog maals (bis!) de oven in gaan om goed in te drogen. Onze woor den 'biscuit' en 'beschuit' komen daar ook vandaan. Eenmaal afgekoeld, zijn de biscotti bros en keihard. Die doopwijn is dus niet alleen lekker, je hebt hem ook echt nodig om de koekjes wat zachter te maken. Ook in koffie, thee en amandellikeur la ten ze zich prima soppen. Vin Santo, letterlijk vertaald 'heilige wijn', komt uit hetzelfde deel van Italië. Hij wordt al sinds de middeleeuwen gemaakt van laat geoogste trebbianodruiven, die op matten nog een paar maanden verder mogen indrogen. Het suikerpercentage schiet daardoor omhoog. Wanneer de wijnmaker ze in maart gaat persen, komt er pure druivensiroop uit. Na de gisting mag de wijn vier tot zes jaar rijpen in eiken- en kastanjehouten vaatjes die op zolder worden bewaard. Zo is de wijn onderhe vig aan de hete zomers en de vrieskoude winters. Het resultaat is een heerlijke, zoete, goudkleu rige dessertwijn, die de kenmer kende smaken van gedroogd fruit, karamel en noten in zich heeft. Er zijn verschillende verklarin gen waar de naam Vin Santo vandaan komt. Zo zou hij worden gebruikt als heilige miswijn, maar het zou ook kunnen dat hij naar een vergelijkbare wijn van het Griekse eiland Xantos is genoemd. De derde lezing is ook aannemelijk: de druiven mogen pas op t november, Aller heiligen, worden geoogst. Het zal wel een mix van de drie zijn. Toscanen brengen de klassieke combi Vin Santo met Cantucci graag in verband met de liefde. Zo krijgt een pasgetrouwde bruid traditiegetrouw een glaasje Vin Santo met amandelkoek jes aangeboden als ze voor het eerst haar nieuwe huis be treedt. Haar kersverse schoonvader neemt die taak voor zijn re kening, stiekem hopend dat deze traktatie haar vruchtbaar heid ten goede zal komen. Laat nou de heilige die ook altijd wordt aangeroepen om huwelijken en rela ties te zegenen, uit dezelfde buurt komen. San Valentino uit Terni (Umbrië). We vieren zijn sterfdag op 14 fe bruari: Valen tijnsdag! Vruchtbaarheid van de bruid zou door koekje en wijntje toenemen Cantuccini (voor ca. 25 koekjes) p Benodigdheden: 100 gram amandelen met vlies; 300 gram bloem; 1 theelepel bakpoeder; 170 gram suiker; 2 eieren; snufje zout; half zakje vanillesuiker; 1 theelepel geraspte citroenschil; 1 theelepel anijszaad, gekneusd; boter om in te vetten; 1 eidooier. p Bereidingswijze: Verwarm oven voor op 180 graden. Hak amande len grof en meng ze met bloem, bakpoeder, suiker, losgeklopte eie ren en snufje zout. Breng op smaak met vanillesuiker, citroenschil en anijszaad. Vorm van het deeg twee rollen van ca. 3 cm dik. Leg ze op een ingevette bakplaat. Klop eidooier los met een beetje wa ter en suiker en bestrijk de rollen daarmee. Bak ca. 20 minuten in de oven, laat iets afkoelen en snijd dan schuin in duimdikke stuk jes. Spreid ze uit op de bakplaat. Zet oven uit en laat koekjes nog ca. 15 minuten drogen in een afkoelende oven. Laat ze helemaal af koelen op een taartrooster. p Serveer bij een glaasje Vin Santo, en dopen maar! Ook erg lekker bij een pittige espresso. p Geen tijd? Bespaar jezelf dan een hoop moeite en koop een zak goede Italiaanse Cantuccini in de winkel. Per fumum p Het woord parfum komt van het Latijnse per fumum, wat 'door rook' betekent. Het creë ren van een lekkere geur door het verbranden van speciale bladeren, takjes, bloemen, har sen en houtsoorten was reeds vóór de klassieke oudheid be kend. De eerste 'parfums' ech ter, waren niet vloeibaar, maar werden gemaakt van dierlijk vet. In het oude Mesopotamia en Egypte liet men wekenlang verse bloemblaadjes in wat vet inweken, en zo kreeg je heer lijk ruikend vet, wat in mooie potjes werd gedaan. Voor de zoveelste keer naar de parfumeriezaak voor een nieuw flesje voor je geliefde? Helemaal geen schande. Een parfumfles is niet slechts een simpel omhulsel voor geurend water, het is een object op zich. door Gerdien Barnard Bij het uitzoeken van par fum als cadeau, wordt vaak meer gekeken naar het flesje dan geroken aan de geur. De naam, de geur, de verpakking en de prijs tellen ook mee, maar de fles moet schitteren op de toilettafel. Dat het uiterlijk van een parfum flesje bijna net zo belangrijk is als het parfum zelf, is niet nieuw. Al sinds de 'uitvinding' van parfum, zo'n vierduizend jaar geleden, wordt er veel aandacht besteed aan de fles. Een flinke verzameling van de mooiste flesjes van de laat ste 150 jaar, is te vinden in het Ne derlands Parfumflessen Museum in het Noord-Hollandse Winkel. De directeur van het museum, Ca rina van Zoonen, verzamelt al ruim vijftig jaar parfumflessen en besloot er in 1989 een museum van te maken. Met ruim zevendui zend verschillende parfumflessen heeft ze een behoorlijke collectie: van rond tot vierkant, van groot tot klein, van kitsch tot strak en van oud tot nieuw. De belangrijkste tweedeling tus sen de parfumflesjes, is die tussen de flesjes als persoonlijk eigendom en de commerciële flessen. Tot het begin van de twintigste eeuw kochten mensen namelijk het par fum als losse vloeistof en niet in een standaard fles. „Men moest het zelf thuis in een eigen mooie flacon overgieten", vertelt Van Zoo nen. „Dit waren chique flessen van aardewerk, kristal of geslepen glas, soms afgewerkt met goud of zilver. Zo'n fles werd vaak als hu welijkscadeau gegeven, soms met een naam of initialen er in gegra veerd. Dit was een kostbaar fami liebezit en een mooi erfstuk." Eén van de oudste flesjes in het Parfumflessen Museum is een reis- flacon met twee openingen, van rond 1840. Aan de ene kant zat het mannenparfiim en aan de andere kant de vrouwenvariant. Het flesje was los door het echtpaar gekocht en werd steeds bijgevuld bij de par fumeur. Door de industrialisering en mas saproductie werd parfum tegen de eeuwwisseling goedkoper. Ook konden er toen goedkope synthe tische geuren worden gemaakt. „Waar er eerst alleen nog een paar chique klanten waren, konden nu ook de gegoede burgers parfum ko pen", legt parfhmdeskundige Van Zoonen uit. „Deze mensen lieten Via internet kan je je ei gen flesje ontwerpen voor de Diesel-geur Fuel for life, foto Diesel Aura is de nieuwste geur van Van Gils. foto Van Gils hiervoor door kunstenaars mooie flessen ontwerpen en hiermee werd gepronkt op de kaptafel in het boudoir." Bij de antiquair zijn nog aardig wat parfumflesjes te vinden, waar mensen pas thuis hun parfum in goten. Ook op marktplaats.nl wor den regelmatig antieke flesjes aan geboden. Maar de echte verzame laar moet naar Amerika, Parijs of de Zuid-Franse parfumstad Gras- se, om daar op beurzen oude fles jes te bemachtigen. De commerciële flessen komen rond 1900 op de markt. Het parfum wordt nu kant en klaar met de fles tegelijk verkocht. „In het begin zie je vooral de art nou- veau-stijl van die tijd terug in de flesjes, met veel golvende lijnen en ronde vormen. Mooi voorbeeld hiervan is de Eau soleil van par fumhuis Lubin uit 1909", zegt mu seumdirecteur Van Zoonen. Met het ontstaan van de talloze commerciële flessen, komen de meest prachtige parfumflessen op de markt. De aandacht moet nu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 20