Zoektocht naar geluk Schuld en boete in de polder Prachtboek uit het boekje BOEKEN KORT ra PZC Donderdag 7 februari 2008 1 9 In Paradiso van Kees van Beijnum wil een man van zijn vrouw af. Maar zij is zoek, waardoor zijn leven een heel andere wending krijgt. Niets in het huwelijk is wat het lijkt. door Nico de Boer foto David van Dam/GPD Kees van Beijnums achtste boek Para diso is een roman over geluk of de zoektocht ernaar. Zijn hoofdper soon weet beroepshalve alles van ge luk, maar de praktijk is weerbarsti ger. „Ieder mens zoekt op zijn eigen manier naar zijn geluk", zegt de schrijver. „Maar we hebben anderen nodig om het leven in te vul len, om er iets van te maken." Van Beijnum maakte naam met zijn roman De oesters van Nam Kee, die in de verfilming met Katja Schuurman en Egbert Jan Weber een groot publiekssucces werd. Maar vooral zijn se- mi-autobiografische, licht weemoedige Dichter op de Zeedijk (1995) werd door lezers en critici warm onthaald. Hierin keert de schrijver terug naar zijn jeugd die hij als telg van een horecage- slacht grotendeels doorbracht in cafés en hotels in de buurt van de Zeedijk. „Misschien was ik ook wel voorbestemd cafébaas te worden. Maar op een of andere manier had ik al gauw het ge voel dat er een heel andere wereld moest zijn. In het verlengde daarvan lag, denk ik, de wens om op een dag uit Amsterdam weg te gaan." Dat gebeurde in 2000. Hij verruilde het klop pende hart van de hoofdstad voor de betrekke lijke rust van Bloemendaal, in de periferie van de Randstad. Hoe groot de overgang ook was, Van Beijnum heeft er nog geen moment spijt van gehad. Toeval of niet, het doet denken aan de hoofd persoon van Paradiso. Mart Hitz verkast name lijk ook van Amsterdam naar het platteland en raakt verknocht aan het Hollandse landschap. In het boek zegt hij ergens dat er niet iets af gaat, maar juist iets bijkomt. „Zo ervaar ik dat zelf ook wel", zegt Van Beijnum. „Ik ben blijk baar toch niet zo afhankelijk van de stad als ik vroeger dacht." In Paradiso doet Mart Hitz, van huis uit psycho loog, onderzoek naar 'geluk'. Hij heeft een jon ge vriendin en besluit na veel wikken en we Kees van Beijnum: „Wat je niet krijgt, ga je zoeken." gen met zijn vrouw te breken. Als hij haar dit op een snikhete zomerdag wil vertellen, is zijn huis onbereikbaar. De veendijk langs de ring vaart heeft het vanwege de droogte begeven, waardoor het dorp deels onderstroomt. Zijn vrouw is vermist. Het lijkt erop dat zij hem op de proef wil stellen. Maar in Paradiso is niets wat het lijkt. Zijn vrouw heeft een zonderlinge jongeman ont moet, die verbluffend lijkt op haar jonggestor ven jeugdliefde. „Terwijl hij op zoek is naar een nieuwe liefde, grijpt zij terug op een oude lief de en op het oude geluk dat ze ergens verloren heeft. Daarvoor heeft ze als het ware een stand-in gevonden. Beiden weten dat niet van elkaar, zodat ze afzonderlijk, bijna in een paral lel universum, op zoek zijn naar geluk, wat ze geacht worden bij elkaar te kunnen vinden." Is de hoofdpersoon in de eerste helft van het boek vooral bezig te bedenken hoe hij zonder veel kleerscheuren van zijn vrouw afkan ko men, in de tweede worstelt hij met de vraag of en hoe hij zijn huwelijk kan redden. „Hij wordt gedwongen weer in het leven van zijn vrouw en dat van zichzelf te treden, zijn huwe lijk te heroverwegen. Wat gebeurt er dan met je? Dat hield mij tijdens het schrijven bezig." Paradiso is zodoende ook het portret van een huwelijk waarin de echtelieden volkomen langs elkaar heen leven. „Hij heeft altijd wel ge voeld, maar nooit kunnen plaatsen dat er iets of iemand tussen hem en zijn vrouw stond. Mogelijk heeft hem dat op den duur, onbe wust, zo gefrustreerd, dat hij ergens anders is gaan kijken. Wat je niet krijgt, ga je zoeken. Dat geldt ook voor zijn vrouw." Van Beijnum beschrijft het landschap om de sfeer ervan te laten samenvallen met de ge moedstoestand van de hoofdpersoon. „Het zijn belangrijke details omdat mijn hoofdpersoon nog maar kort in de omgeving woont en daar door oog heeft voor het landschap. Hij is er als stadskind echt van gaan houden." Kees van Beijnum, Paradiso. Uitgeverij De Bezige Bij, 240 pag. 17,90 euro. KARAKTER „Ik hoopte dat deze bundel er een levendig voor beeld van zou zijn dat er evenzo- vele manieren bestaan om een 'karakter' neer te zetten als er schrijvers zijn". Aldus Zadie Smith, schrijfster van Witte tan den en Over schoonheid, in het voorwoord van Het boek van an dere mensen. Ze benaderde 22 col lega's met het verzoek een on vergetelijk personage neer te zet ten in een kort verhaal. Met ver bluffend resultaat. Jonge mees ters als David Mitchell, Jona than Safran Foer, Aleksander Hemon, Dave Eggers en Colm Tóibin creëerden helden van nu. Een staalkaart van wat de nieuwe generatie vermag. rri Zadie Smith (samenstelling). Het boek van andere mensen. Bezige Bij, 24,90 euro (geb.). HISTORISCH Een duistere perio de uit het leven van de Neder landse schrijfster Belle van Zuy- len (1740-1805), die in het Frans schreef, is het onderwerp van de nieuwe roman van Joke J. Hermsen. Hermsen studeerde af op Van Zuylen. In De liefde dus schrijft ze voor het eerst in de vorm van historische fictie over haar. Terwijl Frankrijk over Lodewijk XVI en Marie-Antoi nette mort, vlucht Van Zuylen weg voor een ongelukkige lief de. Maar ze heeft ook fysieke klachten en komt zodoende bij de alchemist Cagliostro. Herm sen maakt veel gebruik van de ook door Van Zuylen zelf gebe zigde brievenvorm. [PI Joke J. Hermsen. De liefde dus. Arbei- derspers, 18,95 euro (geb.). VIER DAGEN „Ik weet dat het niet zo goed met me gaat." Be ginzin van Man gaat neer, het ro mandebuut van de Amerikaan se schrijver Michael Thomas. De verteller, blut en vervreemd van zijn gezin, gunt zichzelf vier da gen om daar verandering in te brengen. Tegen beter weten in, want de Amerikaanse droom is niet voor iedereen even zoet. [fl Michael Thomas. Man gaat neer. Anthos, 22,95 euro. Klaas Bond Veroordeel me Truth Dare 17,95 euro door Mieske van Eek n Veroordeel me van Klaas Bond is Anne een herin- treedster. Niet alleen als lerares op de middelbare school, ook als deelneemster aan het leven. Na een lange periode van rouw om haar ge storven autistische zoon, pro beert ze met haar gezin een nieuwe start te maken in een andere stad. Al snel blijkt dat Anne haar gestorven kind niet van zich afkan zetten, tot ergernis van haar echtgenoot Steven en haar zoon Lars. In de klas loopt het allemaal ook niet op rolletjes. Een lichtpuntje is er ook, want er groeit iets moois tussen Anne en haar jongere collega Arend. Dat al les draagt er toe bij dat Steven en Anne steeds verder uit el kaar groeien. Anne begint zelfs te veronderstellen dat Steven zijn oudste zoon een handje heeft geholpen bij het sterven. Ze raakt in een maal stroom van emoties. Tegen de tijd dat de lugubere waar heid tot haar doordringt, valt het onheil niet meer te keren. Bijzonder aan het boek is dat het begint met Anne die in een kleine kamer wacht op haar verhoor door de politie. Daar overdenkt zij de gebeur tenissen die haar tot daar brachten. Vanaf dat punt komt Bond tot zijn variatie op 't thema schuld en boete. Veroordeel me is zijn eerste thriller voor volwassenen. Ty pisch een boek voor de lief hebber van Hollands binnen huisdrama, met veel psycholo gie van de koude grond en ge voel voor eigentijdse proble matiek. Het boek zit op zich goed in elkaar, maar toont weinig vernieuwends na Sas- kia Noort, Simone van der Vlugt en andere beoefenaars van de polderthriller. Davide Longo De steeneter, Roman (Vert. Pieter van der Drift De Geus 18,90 euro (geb.) PW door Theo Hakkert Naast regisseur is Da- vide Longo (1971) docent creatief schrijven aan de schrijversacademie van zijn il lustere Italiaanse collega Ales- sandro Barrico. Het vooroor deel dat aan deze scholen kleefde, dat schrijven volgens de regels van een cursusleider funest is voor de verbeelding en tot dode boeken leidt, is in middels genuanceerd. Maar le zend in Longo's eigen roman De steeneter blijft lang de ge dachte overeind dat deze ge heel naar het cursusboekje is. Maar dan wel een prachtboek uit het boekje. De steeneter is aangrijpend, beeldend en spannend. Span ning die Longo erin houdt door de lezer, volgens aloude regels, spaarzaam te voeden met nieuwe details over wat op de achtergrond speelt bij een raadselachtig drama in een Italiaans berggehucht op de grens met Frankrijk. Ene Cesare vindt een lijk in een bergbeek. Iedereen weet meer, maar niemand zegt iets. En Longo zal de laatste zijn om de lezer eerder wijs te maken dan hij nodig acht. De schrijver is al net zo zwijg zaam als het dorp. Als een marionettenspeler heeft Lon go zijn personages aan een touwtje. De afwisseling in de beschrij ving van decor, karakters en gebeurtenissen is perfect. En voor wie smult van rake ob servaties, heeft hij zo nu en dan een lekker hapje. Mooi ook hoe hij in de beschrijving van de commissaris die het onderzoek leidt, pas na enige tijd, en uiteraard en passant, onthult dat deze agent een vrouw is. Alleen niet geschikt voor wie niet tegen dierenleed kan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 19