eindej aarsbij eenkomst Zeeuwse havens hebben 'alles' Toine Poppelaars. Hans van der Hart en Wim Vrijland (vlnr.) brengen in Middelburg samen met het ondernemerspubliek een toast uit op het afgelopen en nieuwe jaar. Foto 's: duofoto Gematigd optimisme vierde hoogtij op de Eindej aarsbij een komst van de Zeeuwse havens in de Abdij te Middelburg. De overslag is in 2007 met een toename van 8,5 procent gestegen naar een record hoogte van 32,7 miljoen ton aan zee goederen. Een euforiestemming was er echter allerminst. Met name de stroperigheid in de besluitvorming over de Westerschelde Container Terminal is daar debet aan. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Het definitieve besluit van Provinciale Staten omtrent al dan niet realisering van de deepseatenninal is op zijn vroegst pas eind maart 2008 te ver wachten. Zeeland Port Promotion Coun cil (ZPPC), de belangenbehartiger van de Zeeuwse havenbedrijven, laat zich door alle tegenslagen niet uit het veld slaan. Hetzelfde geldt voor Zeeland Seaports. Gezamenlijk organiseerden ze de net werkbijeenkomst. Samen met de ruim 150 aanwezigen uit het Zeeuwse bedrijfsleven werd een toast uitgebracht op het nieuwe jaar. Opdat de WCT, en als het even kan ook de Verbrugge Container Terminal (VCT) er gezwind moge komen. ZPPC-voorzitter Wim Vrijland stond met deze en gene ontspannen te praten, alvo rens hij de menigte toe zou spreken in zijn oudejaarsrede. Hij is het speechen wel ge wend. Bovendien blijft de boodschap het zelfde: de komst van de containertermi- nal(s) is een must voor Zeeland om mee te kunnen blijven doen in de vaait der volke ren. Dapper "Er is gelukkig een dappere groep binnen Provinciale Staten, die heeft gezegd: laten we opschieten in Zeeland met grootschali ge containeroverslag. Wouter van Dieren (denktank op het gebied van duurzaam heid en innovatie) heeft gezegd dat politi ci en ondernemers veel te bang zijn van milieugroeperingen. Daar zit wat in. In 2008 zullen de definitieve besluiten er ko men. Ik zeg altijd: realiseer zowel de WCT als de VCT, beide toevallig beginnend met mijn initialen. Je mag het ook de Wim Vrijland Terminals noemen... als ze er maar zo snel mogelijk komen", aldus de voormalig logistiek directeur van DOW Chemical met een kwinkslag. "Rita Ver donk is gestait met Trots op Nederland. Van wie heeft ze dat gejat? Ruim twee jaar geleden hebben we onze slogan gelan ceerd: 'Trots op de Zeeuwse havens'. We hebben hier een triple-A-locatie. Een ter minologie uit het bankwezen voor 'het beste van het beste'. Drie A's: Ambitie, Al liantie en Actie. De Zeeuwse havens zijn dynamisch en hebben veel groeimogelijk heden. Grootschalige containeroverslag geeft een positieve 'boost' aan het imago van de Zeeuwse havens. Als je de kans krijgt om uit te groeien tot logistiek draai punt in Noord-Europa, moet je die pak ken. Even een kleine reflectie. Wij zijn net zo groot als Am Ports, niet qua overslag maar wel in toegevoegde waarde. Mis schien kunnen wij in dat opzicht wel uit groeien tot tweede haven van Nederland", aldus Wim Vrijland. Rotterdam Aansluitend blikte CD A-gedeputeerde Toine Poppelaars, sinds een halfjaar voor zitter van Zeeland Seaports, in een rede te rug op de afgelopen maanden. Hij wees onder andere op de herstelde samenwer king tussen de Zeeuwse Havens en het Haven Bedrijf Rotterdam, participanten van het samenwerkingsverband Exploita tiemaatschappij Schelde Maas (ESM). "Net als in een goed huwelijk is de lucht weer opgeklaard. We werken weer constructief met onze Rotterdamse collega's samen aan een ge zonde relatie. We zijn het er samen over eens dat de huidige vorm van samenwer king anders moet. En in goede harmonie praat het nu eenmaal een stuk makkelijker over dit soort zaken, dan wanneer de ver houdingen verstoord zijn", aldus Poppe laars die impliciet refereerde aan de op handen zijnde verzelfstandiging van Zee land Seaports. Daardoor komt de politiek meer op afstand te staan waardoor er slag vaardiger kan worden geopereerd. Containers Hij memoreerde verder over de officiële opening van Biopark Temeuzen en de komst van nieuwe bedrijven als Bioflu- eling (dat een biodieselfabriek gaat bou wen op het Valuepark bij Temeuzen) en Rosendaal Energy en ESV Group naar Temeuzen. En hoe zit het met de Wester schelde Container Terminal? "Het dossier WCT stemt mij positief. Hoewel er nog heel wat water door de Westerschelde zal stromen voordat de eer ste schepen zullen aanmeren aan de kade van de WCT, en wat Zeeland Seaports be treft ook aan de VCT, ben ik er zeker van dat Zeeland een belangrijke rol kan spelen in de snel groeiende wereld van de contai neroverslag. Voor eens en voor altijd wil ik duidelijk maken dat Zeeland Seaports, omwille van de toekomst van haar haven, onvoorwaardelijk voorstander is van con- tainerisatie. Zonder deze activiteit missen we de boot." Vervolgens ging directeur Hans van der Hart van Zeeland Seaports, via een diapresentatie, nader in op de groeicijfers van het havenschap. Adviesbureau De Maat KIJK OP: Mens in Bedrijf 6£1; www.admweb.nl tel. 0114-313102

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 97