eindej aarsbij eenkomst
Zeeuwse havens hebben 'alles'
Toine Poppelaars. Hans van der Hart en Wim Vrijland (vlnr.) brengen in Middelburg samen met het ondernemerspubliek een toast uit op het afgelopen en
nieuwe jaar. Foto 's: duofoto
Gematigd optimisme vierde
hoogtij op de Eindej aarsbij een
komst van de Zeeuwse havens in de
Abdij te Middelburg. De overslag is
in 2007 met een toename van 8,5
procent gestegen naar een record
hoogte van 32,7 miljoen ton aan zee
goederen. Een euforiestemming was
er echter allerminst. Met name de
stroperigheid in de besluitvorming
over de Westerschelde Container
Terminal is daar debet aan.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Het definitieve besluit
van Provinciale Staten omtrent al dan niet
realisering van de deepseatenninal is op
zijn vroegst pas eind maart 2008 te ver
wachten. Zeeland Port Promotion Coun
cil (ZPPC), de belangenbehartiger van de
Zeeuwse havenbedrijven, laat zich door
alle tegenslagen niet uit het veld slaan.
Hetzelfde geldt voor Zeeland Seaports.
Gezamenlijk organiseerden ze de net
werkbijeenkomst. Samen met de ruim 150
aanwezigen uit het Zeeuwse bedrijfsleven
werd een toast uitgebracht op het nieuwe
jaar. Opdat de WCT, en als het even kan
ook de Verbrugge Container Terminal
(VCT) er gezwind moge komen.
ZPPC-voorzitter Wim Vrijland stond met
deze en gene ontspannen te praten, alvo
rens hij de menigte toe zou spreken in zijn
oudejaarsrede. Hij is het speechen wel ge
wend. Bovendien blijft de boodschap het
zelfde: de komst van de containertermi-
nal(s) is een must voor Zeeland om mee te
kunnen blijven doen in de vaait der volke
ren.
Dapper
"Er is gelukkig een dappere groep binnen
Provinciale Staten, die heeft gezegd: laten
we opschieten in Zeeland met grootschali
ge containeroverslag. Wouter van Dieren
(denktank op het gebied van duurzaam
heid en innovatie) heeft gezegd dat politi
ci en ondernemers veel te bang zijn van
milieugroeperingen. Daar zit wat in. In
2008 zullen de definitieve besluiten er ko
men. Ik zeg altijd: realiseer zowel de WCT
als de VCT, beide toevallig beginnend met
mijn initialen. Je mag het ook de Wim
Vrijland Terminals noemen... als ze er
maar zo snel mogelijk komen", aldus de
voormalig logistiek directeur van DOW
Chemical met een kwinkslag. "Rita Ver
donk is gestait met Trots op Nederland.
Van wie heeft ze dat gejat? Ruim twee jaar
geleden hebben we onze slogan gelan
ceerd: 'Trots op de Zeeuwse havens'. We
hebben hier een triple-A-locatie. Een ter
minologie uit het bankwezen voor 'het
beste van het beste'. Drie A's: Ambitie, Al
liantie en Actie. De Zeeuwse havens zijn
dynamisch en hebben veel groeimogelijk
heden. Grootschalige containeroverslag
geeft een positieve 'boost' aan het imago
van de Zeeuwse havens. Als je de kans
krijgt om uit te groeien tot logistiek draai
punt in Noord-Europa, moet je die pak
ken. Even een kleine reflectie. Wij zijn net
zo groot als Am Ports, niet qua overslag
maar wel in toegevoegde waarde. Mis
schien kunnen wij in dat opzicht wel uit
groeien tot tweede haven van Nederland",
aldus Wim Vrijland.
Rotterdam
Aansluitend blikte CD A-gedeputeerde
Toine Poppelaars, sinds een halfjaar voor
zitter van Zeeland Seaports, in een rede te
rug op de afgelopen maanden. Hij wees
onder andere op de herstelde samenwer
king tussen de Zeeuwse Havens en het
Haven Bedrijf Rotterdam, participanten
van het samenwerkingsverband Exploita
tiemaatschappij Schelde Maas (ESM).
"Net als in een goed huwelijk is de lucht
weer opgeklaard.
We werken weer constructief met onze
Rotterdamse collega's samen aan een ge
zonde relatie. We zijn het er samen over
eens dat de huidige vorm van samenwer
king anders moet. En in goede harmonie
praat het nu eenmaal een stuk makkelijker
over dit soort zaken, dan wanneer de ver
houdingen verstoord zijn", aldus Poppe
laars die impliciet refereerde aan de op
handen zijnde verzelfstandiging van Zee
land Seaports. Daardoor komt de politiek
meer op afstand te staan waardoor er slag
vaardiger kan worden geopereerd.
Containers
Hij memoreerde verder over de officiële
opening van Biopark Temeuzen en de
komst van nieuwe bedrijven als Bioflu-
eling (dat een biodieselfabriek gaat bou
wen op het Valuepark bij Temeuzen) en
Rosendaal Energy en ESV Group naar
Temeuzen. En hoe zit het met de Wester
schelde Container Terminal? "Het dossier
WCT stemt mij positief.
Hoewel er nog heel wat water door de
Westerschelde zal stromen voordat de eer
ste schepen zullen aanmeren aan de kade
van de WCT, en wat Zeeland Seaports be
treft ook aan de VCT, ben ik er zeker van
dat Zeeland een belangrijke rol kan spelen
in de snel groeiende wereld van de contai
neroverslag. Voor eens en voor altijd wil
ik duidelijk maken dat Zeeland Seaports,
omwille van de toekomst van haar haven,
onvoorwaardelijk voorstander is van con-
tainerisatie.
Zonder deze activiteit missen we de
boot." Vervolgens ging directeur Hans
van der Hart van Zeeland Seaports, via een
diapresentatie, nader in op de groeicijfers
van het havenschap.
Adviesbureau De Maat
KIJK OP: Mens in Bedrijf 6£1;
www.admweb.nl tel. 0114-313102