Verdiept spoor grootste infraproject ooit Goes Ondernemend Goes UNIPLAN onderhoudsabonnement! 10 jaar een perfect onderhouden huis voor een vast bedrag per maand www.bowlinggo6S.nl Dwars door Goes denderen dage lijks vele goederentreinen op weg naar het Sloegebied. Voor om wonenden van de spoorlijn betekent dat trillende kopjes in de kasten, een oorverdovend geraas en toch die ene gedachte in het achterhoofd: wat als zo'n LPG-trein ontspoort? En dus kiest de gemeente Goes voor een in grijpend project. Vanaf Kloetinge tot aan het NS-station wordt het spoor half verdiept aangelegd. door Dennis Rijsbergen GOES - Behalve de aanleg van deze spoorbak komt er op de drukke Van Her- tumweg een tunnel onder het spoor. Op de Kloetingseweg komt een fietstunnel. Een andere belangrijke ader tussen zuid en noord is de Buys Ballotstraat. Daar komt weliswaar geen tunnel, maar de overgang wordt wel aangepakt. In totaal een im mense operatie waarbij belangrijke door gaande routes gestremd raken, en midden in de stad flink wat gegraven wordt en de trein gewoon moet blijven rijden. "Qua impact voor wat betreft de consequenties voor het leven in de stad, is dit de grootste operatie ooit in Goes", zegt wethouder Van 't Westeinde. "Het is logistiek een moeilijk traject. Hoeveel overlast en pro blemen gaan we krijgen en hoe lossen we die op? Denk bijvoorbeeld maar aan am bulances. De veiligheid moet niet in ge vaar komen omdat de belangrijke over gangen gesloten zijn." In 2009 starten de werkzaamheden, in 2012 of 2013 moet al les klaar zijn. Veertig miljoen euro gaat het kosten. Tenminste, volgens de begroting, want spoorprojecten hebben de neiging aan het einde van de rit duurder uit te val len. "Dat is inderdaad een angst die je als bestuurder hebt", zegt Van 't Westeinde. Deze of volgende maand presenteert het bureau Royal Haskoning nog een rapport met varianten en eventuele alternatieven. "Die hebben heel onbevangen naar de si tuatie bekeken. Ik heb nog geen idee wat daaruit gaat komen. Misschien wel een heel mooi alternatief. De presentatie wordt in elk geval een interessante bijeenkomst." Geen eenheidsworst Goes heeft een bijzondere binnenstad. Je kunt er heerlijk winkelen en slenteren door de kleine steegjes die de langgerekte winkelstraten afwisselen. Je hebt er de Grote Markt met talrijke terrasjes, restau rants en cafés. Maar wat winkelstad Goes zo anders maakt dan de doorsnee Neder landse stad: Goes lijkt niet op Breda, Eind hoven, Leiden of Nijmegen. De winkel straten in die steden worden gedomineerd door winkelketens. De Nederlandse win kelsteden zijn veelal eenheidsworsten ge worden. Zo niet in Goes. Nog niet. Want burgemeester Van der Zaag heeft wel zo zijn zorgen. "We hebben een verschrikke lijk mooi winkelgebied, dat qua winkelop pervlak te vergelijken is met een stad van honderdduizend inwoners, maar het staat wel onder druk. Goes heeft heel veel au tochtone ondernemers. Zaken die van ge slacht op geslacht zijn overgegaan. Maar die echte Goese zaken dreigen te verdwij nen omdat het onroerend goed zo ver schrikkelijk duur is. Bedrijfsovername wordt steeds moeilijker, behalve voor ke tens. En als een Zeeuwse zaak geen opvol ger kan vinden, komt er weer zo'n Etos bij. Het barst in de binnenstad van de dro gisterijen, hoeveel Kruidvatten zijn er wel niet? Helaas is dat iets waar je als gemeen- UNIPLAN te weinig aan kunt doen. Het is de markt werking en dat heb je als gemeente niet in de hand. Maar ik zou het doodzonde vin den als die echte Zeeuwse zaken worden vervangen door landelijke ketens." En juist de afgelopen tijd is hard gewerkt om die bijzondere binnenstad nog mooier te maken. De rommelige straatbekleding is vervangen door strak gelegde stenen. De Grote Markt onderging een ware meta morfose. De parkeerplekken maakten plaats voor een mooie open ruimte en ter rassen. Hippe lichtmasten geven het plein letterlijk en figuurlijk uitstraling. Maar in het kader van het Masterplan binnenstad staat nog veel meer te gebeuren. De Sin gelstraat en de Zusterstraat krijgen een op knapbeurt. Ook daar verdwijnen de au to's. Het kerkplein wordt een aantrekke lijk verblijfsgebied met een groene kerk- tuin, omzoomd door een natuurstenen muurtje. In het gebied komen zo'n drie honderd fietsenklemmen en aan de kant van de katholieke kerk komen parkeer plaatsen voor invaliden. Het werk heeft wel wat vertraging opgelopen, want bij graafwerkzaamheden stuitten werkers op skeletten. Archeologen doen er onderzoek naar. De resten stammen hoogstwaar schijnlijk uit de 18e eeuw. Masterplan De uitvoering van het masterplan voor de binnenstad is een karwei met een lange adem. Zes jaar geleden begonnen, intus sen aanbeland bij de tweede en laatste fase. "Maar het duurt toch nog wel tot 2009 voor die is afgerond", verwacht wethou der Van 't Westeinde. Meer dan de helft van het masterplan binnenstad is nu uitge voerd. Eenheid met een rustige uitstraling is het streefbeeld bij de inrichting van de winkelstraten, zodat de herkenbaarheid van Goes als winkelstad wordt bevorderd. Belangrijk voor Goes is een voldoende aantal parkeerplaatsen in en rond de bin nenstad. Daarom komt er bij het Bleek- plein een parkeergarage voor ongeveer 500 auto's, waardoor parkeren in de bin- Drukke binnenstad van Goes in de zomer. Foto: Willem Mieras nenstad een stuk gemakkelijker wordt. "Er én de auto's zijn uit het zicht. Het is een leven binnen het college ook plannen om een parkeergarage onder de Oostwal aan te leggen", vertelt wethouder Van 't Wes teinde. "De vrees bij ondernemers aan de andere kant van de binnenstad is dat men sen gaan winkelen in de buurt van de par keergarage. Bovendien is er ook op de Oostwal een grote verkeers- en parkeer druk." De aanleg van een parkeergarage daar biedt ook meteen de gelegenheid om een stukje historie terug te brengen, stelt Van 't Westeinde. Want als je de garage verdiept in de Oostwal aanlegt, dan kun je erboven water aanleggen zodat je het idee van vroeger terug krijgt met wallen en singels. Je krijgt dan een mooiere openbare ruimte verfraaiing voor de stad." Voor de 2de ga rage is al geld gereserveerd, maar nog niet voor alle plannen daar rondom. Binnekort gaat er een voorstel naar de gemeenteraad. <3 Verdiept spoor is beter voor de veiligheid en de verkeersdoorstrominj Foto: Willem Mieras Hé! bowlint|centrum onder de tv-toren! Geldelozepad 11 Goes Ö113"213070 TEL. 0113 220723 "s-Heer Hendrikskinderen www.avdvelde.nl email info@avdvelde.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 85