Verdiept spoor grootste infraproject ooit
Goes
Ondernemend
Goes
UNIPLAN onderhoudsabonnement!
10 jaar een perfect onderhouden huis
voor een vast bedrag per maand
www.bowlinggo6S.nl
Dwars door Goes denderen dage
lijks vele goederentreinen op
weg naar het Sloegebied. Voor om
wonenden van de spoorlijn betekent
dat trillende kopjes in de kasten, een
oorverdovend geraas en toch die ene
gedachte in het achterhoofd: wat als
zo'n LPG-trein ontspoort? En dus
kiest de gemeente Goes voor een in
grijpend project. Vanaf Kloetinge
tot aan het NS-station wordt het
spoor half verdiept aangelegd.
door Dennis Rijsbergen
GOES - Behalve de aanleg van deze
spoorbak komt er op de drukke Van Her-
tumweg een tunnel onder het spoor. Op
de Kloetingseweg komt een fietstunnel.
Een andere belangrijke ader tussen zuid en
noord is de Buys Ballotstraat. Daar komt
weliswaar geen tunnel, maar de overgang
wordt wel aangepakt. In totaal een im
mense operatie waarbij belangrijke door
gaande routes gestremd raken, en midden
in de stad flink wat gegraven wordt en de
trein gewoon moet blijven rijden. "Qua
impact voor wat betreft de consequenties
voor het leven in de stad, is dit de grootste
operatie ooit in Goes", zegt wethouder
Van 't Westeinde. "Het is logistiek een
moeilijk traject. Hoeveel overlast en pro
blemen gaan we krijgen en hoe lossen we
die op? Denk bijvoorbeeld maar aan am
bulances. De veiligheid moet niet in ge
vaar komen omdat de belangrijke over
gangen gesloten zijn." In 2009 starten de
werkzaamheden, in 2012 of 2013 moet al
les klaar zijn. Veertig miljoen euro gaat het
kosten. Tenminste, volgens de begroting,
want spoorprojecten hebben de neiging
aan het einde van de rit duurder uit te val
len. "Dat is inderdaad een angst die je als
bestuurder hebt", zegt Van 't Westeinde.
Deze of volgende maand presenteert het
bureau Royal Haskoning nog een rapport
met varianten en eventuele alternatieven.
"Die hebben heel onbevangen naar de si
tuatie bekeken. Ik heb nog geen idee wat
daaruit gaat komen. Misschien wel een
heel mooi alternatief. De presentatie wordt
in elk geval een interessante bijeenkomst."
Geen eenheidsworst
Goes heeft een bijzondere binnenstad. Je
kunt er heerlijk winkelen en slenteren
door de kleine steegjes die de langgerekte
winkelstraten afwisselen. Je hebt er de
Grote Markt met talrijke terrasjes, restau
rants en cafés. Maar wat winkelstad Goes
zo anders maakt dan de doorsnee Neder
landse stad: Goes lijkt niet op Breda, Eind
hoven, Leiden of Nijmegen. De winkel
straten in die steden worden gedomineerd
door winkelketens. De Nederlandse win
kelsteden zijn veelal eenheidsworsten ge
worden. Zo niet in Goes. Nog niet. Want
burgemeester Van der Zaag heeft wel zo
zijn zorgen. "We hebben een verschrikke
lijk mooi winkelgebied, dat qua winkelop
pervlak te vergelijken is met een stad van
honderdduizend inwoners, maar het staat
wel onder druk. Goes heeft heel veel au
tochtone ondernemers. Zaken die van ge
slacht op geslacht zijn overgegaan. Maar
die echte Goese zaken dreigen te verdwij
nen omdat het onroerend goed zo ver
schrikkelijk duur is. Bedrijfsovername
wordt steeds moeilijker, behalve voor ke
tens. En als een Zeeuwse zaak geen opvol
ger kan vinden, komt er weer zo'n Etos
bij. Het barst in de binnenstad van de dro
gisterijen, hoeveel Kruidvatten zijn er wel
niet? Helaas is dat iets waar je als gemeen-
UNIPLAN
te weinig aan kunt doen. Het is de markt
werking en dat heb je als gemeente niet in
de hand. Maar ik zou het doodzonde vin
den als die echte Zeeuwse zaken worden
vervangen door landelijke ketens."
En juist de afgelopen tijd is hard gewerkt
om die bijzondere binnenstad nog mooier
te maken. De rommelige straatbekleding is
vervangen door strak gelegde stenen. De
Grote Markt onderging een ware meta
morfose. De parkeerplekken maakten
plaats voor een mooie open ruimte en ter
rassen. Hippe lichtmasten geven het plein
letterlijk en figuurlijk uitstraling. Maar in
het kader van het Masterplan binnenstad
staat nog veel meer te gebeuren. De Sin
gelstraat en de Zusterstraat krijgen een op
knapbeurt. Ook daar verdwijnen de au
to's. Het kerkplein wordt een aantrekke
lijk verblijfsgebied met een groene kerk-
tuin, omzoomd door een natuurstenen
muurtje. In het gebied komen zo'n drie
honderd fietsenklemmen en aan de kant
van de katholieke kerk komen parkeer
plaatsen voor invaliden. Het werk heeft
wel wat vertraging opgelopen, want bij
graafwerkzaamheden stuitten werkers op
skeletten. Archeologen doen er onderzoek
naar. De resten stammen hoogstwaar
schijnlijk uit de 18e eeuw.
Masterplan
De uitvoering van het masterplan voor de
binnenstad is een karwei met een lange
adem. Zes jaar geleden begonnen, intus
sen aanbeland bij de tweede en laatste fase.
"Maar het duurt toch nog wel tot 2009
voor die is afgerond", verwacht wethou
der Van 't Westeinde. Meer dan de helft
van het masterplan binnenstad is nu uitge
voerd. Eenheid met een rustige uitstraling
is het streefbeeld bij de inrichting van de
winkelstraten, zodat de herkenbaarheid
van Goes als winkelstad wordt bevorderd.
Belangrijk voor Goes is een voldoende
aantal parkeerplaatsen in en rond de bin
nenstad. Daarom komt er bij het Bleek-
plein een parkeergarage voor ongeveer
500 auto's, waardoor parkeren in de bin-
Drukke binnenstad van Goes in de zomer.
Foto: Willem Mieras
nenstad een stuk gemakkelijker wordt. "Er én de auto's zijn uit het zicht. Het is een
leven binnen het college ook plannen om
een parkeergarage onder de Oostwal aan
te leggen", vertelt wethouder Van 't Wes
teinde. "De vrees bij ondernemers aan de
andere kant van de binnenstad is dat men
sen gaan winkelen in de buurt van de par
keergarage. Bovendien is er ook op de
Oostwal een grote verkeers- en parkeer
druk." De aanleg van een parkeergarage
daar biedt ook meteen de gelegenheid om
een stukje historie terug te brengen, stelt
Van 't Westeinde. Want als je de garage
verdiept in de Oostwal aanlegt,
dan kun je erboven water
aanleggen zodat je het
idee van vroeger terug
krijgt met wallen en
singels. Je krijgt dan
een mooiere
openbare ruimte
verfraaiing voor de stad." Voor de 2de ga
rage is al geld gereserveerd, maar nog niet
voor alle plannen daar rondom. Binnekort
gaat er een voorstel naar de gemeenteraad.
<3
Verdiept spoor is beter voor de veiligheid en de verkeersdoorstrominj
Foto: Willem Mieras
Hé! bowlint|centrum onder de tv-toren!
Geldelozepad 11 Goes Ö113"213070
TEL. 0113 220723 "s-Heer Hendrikskinderen
www.avdvelde.nl email info@avdvelde.nl