Bureau Goes krijgt megaklus print uitvinding press S UJé Energiebesparing in een dop Zeg je gloeilamp, dan zeg je Phi lips. Zeg je energiebesparing, dan zeg je De Meijer Energiebespa ring, dat is mijn droom." De 21-jari ge Ruben de Meijer uit Biervliet ziet het helemaal zitten. De jonge onder nemer wil dé specialist in Nederland worden op het gebied van water- en energiebesparing. door Dennis Rijsbergen BIERVLIET - Het is een stukje idealisme om de wereld - in dit geval Zeeland - iet wat duurzamer te maken. Maar, en daar is hij eerlijk in, het is vooral een zakelijke keuze. "Volgens mij is de verkoop van energiebesparende producten een gat in de markt. Iedereen verbruikt energie. Dus de markt is zo enorm groot." Het begon allemaal met een wit plastic dopje. Kinderlijk eenvoudig met twee gleu§es. "Stop het in de uitloop van je kraan en je bespaart soms wel tot veertig procent aan water", vertelt De Meijer. "Voor een particulier huishouden een be sparing van enkele euro's per jaar, maar voor hotels en recreatieparken kan de be sparing toch aardig oplopen". Binnen drie maanden heb je de investering terugverdiend, zegt hij. En voor de prijs hoefje het niet te laten: 1,85 euro voor een dopje. Maar werkt het wel? "Ik test al les eerst thuis uit", zegt De Meijer. "Als ik naar hotels ga, dan kan ik laten zien dat het werkt. Dan stop ik het dopje in de kraan, emmer eronder, stopwatch erbij, kun je gelijk zien dat er in dezelfde tijd minder water in de emmer zit. Terwijl de water straal net zo hard blijft." Want dat is wel een voorwaarde voor alle energiebespa rende zaken die hij verkoopt: besparen zonder comfort in te leveren. De Meijer staat op en pakt een zaklamp van een tafel, "hier zitten geen batterijen in", en schudt ermee. "Eén minuut schud den en je hebt een half uur licht. Ideaal om altijd in je auto te hebben of ergens in huis voor noodgevallen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de batterijen leeg zijn." Het apparaat werkt met een magneet en een spoel. Door te schudden gaat de mag neet in de spoel heen en weer en laadt die een accuutje op. Ook weer simpel, doch doel treffend. "Ik ga met deze lampen de tankstations af. Ik ben er zo zeker van dat ze goed verkopen, dat ik de lampen na twee maanden weer terug inneem als ze niet verkocht worden. Maar tot nu toe is het een succes." Speurtocht En zo speurt De Meijer allerlei leveranciers al op zoek naar die handige en betaalbare energiebespaarders. Toen hij nog studeer de kwam hij tijdens zo'n speurtocht op het spoor van het waterbesparende dopje. Een product van een uitvinder uit Twente. "We moesten toen op school een minion- derneming opzetten. Ik stelde voor om dat Ruben de Meijer met zijn energiebesparende uitvindingen. dopje in de markt te zetten. Maar mijn medestudenten zagen dat niet zitten." Het werd een ander product, maar De Meijer krijgt alsnog zijn gelijk. "Inmiddels draai ik in mijn eentje meer omzet dan met zijn el ven in die minionderneming. Ze hebben het dopje onderschat." Juni vorig studeerde hij af in de richting Technische Bedrijfskunde in Den Bosch en begon zijn onderneming. In oktober ging de website de lucht in. De site is te gelijkertijd een webshop waar ook parti culieren spullen kunnen bestellen. Nieuw in het assortiment is een in Duitsland ont wikkeld apparaat, de Ecojet, waarmee je kunt besparen op de gaskosten. Het is een soort magneet die op de leiding direct voor de brander van de verwarmingsinstal latie wordt geplaatst. "Daarmee kun je zes tot twaalf procent op de gaskosten bespa ren", stelt De Meijer. "Voor grote bedrij ven kan dat dus oplopen tot tienduizenden euro's." Vertrouwen Hij heeft zoveel vertrouwen in het pro duct dat een afnemer pas hoeft te betalen als hij de besparing heeft gehaald. "Er zit dus geen risico aan de aanschaf." Waar hij bedrijven ook warm voor hoopt te maken is de LE-5-in-8. "Daarmee kun je bespa ren op tl-buizen. Het is binnen zes minu ten geïnstalleerd en levert een energiebe sparing van zo'n veertig procent op. Ideaal voor kantoren." De Meijer werkt voorals nog vooral in Zeeland en Vlaanderen. Bij de zuiderburen zijn ze volgens hem al veel verder als het om duurzaamheid gaat. "Daar hebben ze allerlei subsidies. Zo krijg je zeven euro subsidie voor een waterbe sparende douchekop, maar je krijgt ook een bijdrage voor energiezuinige lampen." De onderneming en de website beginnen nu te lopen. Niet dat De Meijer al kan le ven van zijn verkochte producten, maar dat deert hem niet. "Ik verwacht niet dat van het ene op het andere moment het geld binnenstroomt. Ik wil het ook rustig aan doen. Natuurlijk neem ik risico's, maar ik blijf wel nadenken. Ik geef mezelf een tijdje om te groeien. Ik vind het best om het in mijn eentje te doen. Ik heb geen Foto: duofoto verkoper in dienst, ik bén de verkoper. Ik maak werkweken van tachtig uur. Maar met mijn agrarische achtergrond ben ik wel wat gewend." Uiteindelijk verwacht De Meijer goede zaken te gaan doen. Hij heeft de olieprijs mee. Die steeg afgelopen tijd naar recordhoogte. En dat zal de vraag naar energiebesparende producten alleen maar doen toenemen denkt hij. Op de site www.handigbesparen.nl staan alle producten om op bestaande gas-, licht en watervoorzieningen te bezuinigen. Via die site zijn ze ook te bestellen. Bouwtekeningen fuücolor frames Beurspar.elen dJE/Ean va sprints Displays ven. var» Steenbergenlaan 29 Terneuzen -Tel:0115-617500 www.printandpress.nl f0 Ml V;!Stickers Uv Brochures Briefhoofden jsB^i Schrijfblokken fKerstkaarten tEp. Offèrtema.ppen prepress - prints/vïsuals/sign - drukwerk Het communicatiebureau Florad Fantasy uit Goes gaat de com municatie doen voor de beurs Quali ty Life. Dat is een nieuw concept. Zij werft zowel exposanten als bezoekers met het thema 'kwaliteit van leven'. door Ron Gregoor GOES - De beursorganisator International Company Exhibition Management uit Nieuwerkerk a/d IJssel en bureau Florad Fantasy uit Goes scharen hieronder niet al leen 'duurzame en ecologische' produc ten, maar allerlei ideeën die het leven ver rijken. De beurs wordt gehouden in een groot aantal plaatsen in ons land en beleeft zijn première in Bussum. In Bussum heeft Florad uitsluitend met be zoekerswerving te maken. Hier wordt in 't Spant een kunstbeurs georganiseerd waar voor Florad onder andere de posters ont wierp. In november dit jaar is in Goes in de Grote of Maria Magdalenakerk de 'Scaldis Fair' gepland. Ten tijde van het uitkomen van De Ondernemer verschij nen de eerste folders voor dit lifestyle eve nement. Florad: "Gedrukte vormen van reclame, folders en advertenties, blijven belangrijk. Maar er moet steeds meer een mLx gevonden worden met andere vor men. Voor noordzeehotels.nl is de inter netsite het belangrijkst, voor Port Promo tion Council Zeeland produceerden wij bijvoorbeeld een DVD en voor Start Pe ople in Groningen een eenvoudig script voor een openingshandeling met power- point". "Duurzaam en ecologisch, hoe belangrijk ook, zijn begrippen die in feite maar weinig mensen aanspreken. Deze beurs laat zien dat je de kwaliteit van le ven, bouwen en wonen verbetert. Gezond leven. Dat is iets wat iedereen wil. Met 'Quality Life' heb je het over waardevolle producten. Hoe richt je je nieuwe huis in? Hoe zorg je dat je geld overhoudt door zuiniger om te gaan met energie?, legt Wendy van Garsel van Florad uit." ICEM is een van de opdrachtgevers van Florad buiten Zeeland. Buiten de provin cie werkte het marketing- en communica tiebureau in haar 26-jarig bestaan al aan beurzen in onder andere Ahoy Rotter dam. Binnen Zeeland is Contacta het grootste beursevenement dat door Florad werd geïntroduceerd. Verder heeft het bu reau in Goes vooral ervaring met beurs- deelname van exporterende opdrachtge vers. Bedrijven uit Zeeland staan bijvoor beeld op gerenommeerde vakbeurzen in Duitsland, Engeland of verder weg tot in Rusland of China. "We doen het hele communicatietraject voor onze opdrachtgevers. Vaak met veel overleg over de strategie die daaraan voor af gaat. Het werk is strategisch en creatief tegelijk. Creativiteit wordt gebruikt om het doel te bereiken. Dat kan voor een ho tel een hogere bezettingsgraad zijn of voor een dagattractie het trekken van meer toe risten, die toch al in Zeeland zijn."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 76