■fl Van directeur tot adviseur «interview J Guust Verpaalen: 'inlevingsvermogen stelt je in staat om tijdig de juiste signalen op te pakken.' neratie kan kiezen uit een groot aantal ba nen en zoekt natuurlijk de baan uit waar hij zich het beste op zijn gemak voelt. Ver dienste is straks niet meer van het aller grootste belang. De nieuwe werknemer zegt geen 'ja en amen' meer. Hij wil mee denken, inspraak, serieus genomen wor den. Dat vereist een ander soort leider schap. De nieuwe werknemer pikt het niet meer om van zijn baas te horen: ik heb het voor het zeggen en je doet maar wat ik zeg." Vorig jaar nam Guust Verpaalen af scheid als directeur Benelux van sigaret- tenmagnaat Philip Morris. Om voor zich zelf te beginnen. Phidelity heet zijn be drijf. Hij gaat bedrijven adviseren. En legt het accent op modern leiderschap. Hoe dat er in grote lijnen uitziet, schreef hij in zijn boek 'HET is niet te geloven'. Het boek beschrijft kort het driedimensionale model dat Verpaalen samen met Daniël Ofman heeft ontwikkeld en geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden aan hoe dat model in de praktijk vorm gegeven kan worden. HET- WIJ- IK- model Verpaalen gaat in zijn idee van nieuw lei derschap uit van het 'HET- WIJ- IK-mo del'. Drie verschillende uitgangspunten, waarvan het de uitdaging is die zoveel mo gelijk met elkaar te verenigen; dan verkrijg je de juiste balans. "Kijk ik door de 'HET' bril, dan zie ik de wereld om me heen van uit een wetenschappelijk perspectief. HET gaat hier om cijfers, feiten, het principe meten is weten. Die benadering is nu do minant in het bedrijfsleven", legt hij uit. In de 'HET" wereld draait het om het vinden van de objectieve waarheid. Maar op keiharde gegevens alleen kun je geen bedrijf runnen. "Net zo belangrijk is de WIJ-factor. De interactie binnen een bedrijf. Hoe is de samenwerking tussen de mensen onderling in teams en de teams onderling. Hoe is de sfeer in een bedrijf, de cultuur. Hoe gaan mensen met elkaar om." En de I K-zij de van het verhaal comple teert het totaalbeeld. Verpaalen: "Een or ganisatie bestaat uit een aantal individuen Die mensen moeten lekker in hun vel zit ten. Het valt mij op dat als iemand in zijn nieuwe job begint op zijn eerste dag super- gemotiveerd is. Hij slaapt er niet van, is ze nuwachtig, kortom, hij heeft er zin in. Vaak zie je na drie maanden al dat die mo tivatie ver verdwenen is. Dat ligt ergens aan. Het innerlijke vuur is weg. Echte mo tivatie komt van binnenuit en daar gaat het bij de IK-zijde over." Alle drie de perspectieven zijn even be langrijk. De kunst is om zaken zo in elkaar te schuiven, dat er een haast natuurlijk evenwicht ontstaat. De Persoonlijke ont wikkeling (IK-zijde) draagt bij aan de Or ganisatie ontwikkeling (WIJ-kant) en bei den dragen bij aan de economische ont wikkeling (de HET -kant) van de organi satie. Verantwoord Naast Leiderschap houdt Verpaalen zich met Phidelity bezig met maatschappelijk ondernemen. "Hier breng ik natuurlijk mijn ruime ervaring bij Philip Morris mee." Er staat hem veel werk te wachten. De eerste opdrachten zijn binnen. Voor zijn voormalige werkgever schrijft hij een blauwdruk voor het nieuwe leiderschap. "Dat geldt voor de wereldwijde organisa tie", legt hij uit. "Want weliswaar zijn de problemen bij iedere vestiging divers, de uitgangspunten van modern leiderschap zijn overal hetzelfde. Foto: het fotoburo Nederland, Europa, de hele wereld heeft behoefte aan nieuw leiderschap. Simpel weg omdat de oude hiërarchische mecha nische manier van leidinggeven niet meer werkt vandaag de dag. Organisaties heb ben geen keuze meer, de nieuwe werkne mer, de nieuwe klant, de nieuwe maat schappij is zelfbewuster dan ooit tevoren en kiest dus zelf. Het valt te begrijpen dat deze omschakeling niet eenvoudig is, het vraagt veel van het huidige leidinggevende kader om zo'n omslag te maken. Maar eenmaal op weg ziet men snel in dat het een stuk gemakkelijker gaat. Bij die veran- derprocessen wil ik een bijdrage leveren. Het betreft hier altijd maatwerk. De ene keer is het gewoon klankborden, maar het begeleiden van een directieteam of het op zetten van een maatprogramma voor lei dinggevende alsmede executive coaching behoren ook tot de mogelijkheden. En dan zullen er ongetwijfeld managers zijn die zeggen: al dat softe gedoe, niet zeuren, aan het werk. "Ze zullen meer werk krijgen en dus gelijk want dat soort managers zal de grootste moeite hebben om aan nieuw personeel te komen." Guust Verpaalen (50) introduceerde bij Philip Morris het 'HET-WIJ-IK' denken. Vanuit dit driedimensionaal den ken creëert men duurzamere en vitalere organisaties. Deze aanpak staat voor het integreren van de harde cijfer- kant (de 'HET'-kant) met de cultuuraspecten van de organisatie (de 'WIJ'-kant) en uiteraard de verbinding op in dividueel niveau (de 'IK'-kant). Hij schreef er een boek over. Verpaalen weet waarover hij spreekt. Voordat hij 22 jaar geleden bij multinational Philip Morris kwam werkte hij zeven jaar bij de Rijksaccountantsdienst in Breda. "Ik heb daar ontzettend veel geleerd, want ik kwam bij allerlei bedrijven: van een boerderij tot een multinational en een fabrikant van chips. Al die bedrijven hebben een speciale bedrijfsvoering." In november 1985 begon Verpaalen bij Philip Moms. Hij is begonnen in de financiële sector, onder andere op het Europese hoofdkantoor in Zwitserland. Daarna heeft hij leiding gegeven aan de fabriek van Philip Morris in Bergen op Zoom, de grootste fabriek van het concern buiten Amerika. Vervolgens is hij verantwoordelijk geweest voor de commerciële activiteiten in ver schillende markten, het laatst voor de Benelux. "Ik ben toe aan iets anders", zegt hij. "Ik wil organisaties helpen bij hun ontwikkelingsprocessen." Met Phidelity heeft hij zijn eerste opdracht bmnen: het schrijven van een blauwdruk voor modern leiderschap bij Philip Morris. Tevens is hij per 1 novem ber als commissaris benoemd bij Philip Morris in Bergen öp Zoom. Verpaalen adviseert bedrijven over leiderschap en maatschappelijk ondernemen. Tijd voor nieuw leiderschap Guust Verpaalen, tot een paar maanden geleden nog de grote man van Philip Morris in de Bene lux, is begonnen met 'iets compleet anders'. Zijn bureau Phidelity advi seert bedrijven in 'modern leider schap'. "Want nu er een nieuwe ge neratie werknemers aankomt, die niet meer klakkeloos alles voor lief neemt, de vergrijzing toeslaat en be drijven niet meer overal van de straat hun mensen kunnen oppikken, heeft het leidertype van 'ik ben de baas en jullie luisteren maar' afgedaan", zegt hij. Bij Philip Morris gaat hij voor al le vestigingen een blauwdruk schrij ven over dat nieuwe leiderschap. door Ron Gregoor WOUWSE PLANTAGE - Nu het infor matietijdperk na 25 jaar de huidige genera tie totaal heeft veranderd, immers, de vroeger zo schaarse informatie is tegen woordig door iedereen heel eenvoudig en snel te vinden, breekt een nieuwe tijd aan; die van het netwerken. De maatschappij verandert "en dat gaat sneller dan de meeste mensen denken". Die verandering van mensen en omstandigheden vereist een nieuw leiderschap, denkt Verpaalen. 'Analytisch, empathisch en moedig', zo omschrijft hij de kwaliteiten die het mo derne management moet bezitten. Het gaat erom met die kwaliteiten dage lijks, maar zeker ook op lange termijn een balans in de bedrijfsvoering te vinden. "Het analytische aspect is belangrijk omdat het commerciële resultaat voorop staat. Empathie of wel inlevingsvermogen is be langrijk om goed aan te voelen wat 'stake holders' bezighoudt. Natuurlijk denk je meteen aan de klanten en het eigen perso neel als het om 'stakeholders' gaat. Maar ook maatschappelijke organisaties, leve ranciers, de publieke opinie, etcetera val len hieronder. Inlevingsvermogen stelt je in staat om tijdig de juiste signalen op te pakken en de juiste initiatieven te ont plooien richting deze steeds bewustere doelgroepen." De derde eigenschap die de moderne lei der dient te bezitten is simpelweg moed. Hij/zij moet in staat zijn naar zichzelf te kijken. Zonder het vermogen tot zelfre flectie zal men de toegang tot een van de belangrijkste informatiebronnen, de intuï tieve binnenwereld, niet kunnen aanbo ren. Veranderingen De tijden veranderen. Sneller dan menig een denkt. Verpaalen: "Over de industrië le revolutie deden we honderd jaar. We zijn al een heel eind op weg met het infor matietijdperk. Iedereen kan overal binnen een paar minuten al zijn gegevens vandaan halen. We krijgen te maken met vergrij zing. Er gaan veel meer werknemers met pensioen dan erbij komen. De nieuwe ge Aanhangwagen nodig?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 70