Technasium stimulans voor bedrijvigheid
opleiding
Brugklasleerlingen van De Rede zijn bezig met het ontwerpen van een proefopstelling in het kader van een pilot van het Technasium. Foto's: duofoto
Iedere goeddraaiende economie
heeft op de vraag van de arbeids
markt afgestemde opleidingen no
dig. Dat is van cruciaal belang. Zeker
voor het Zeeuwse bedrijfsleven waar
de vergrijzing nog schrijnender is
dan in de rest van Nederland. De
laatste jaren is actief campagne ge
voerd door instanties als MKB, BZW
en Werk Vakmanschap om het dr
eigende tekort aan technische vak
mensen op te vangen. Daarbij werd
het vizier voornamelijk gericht op
het middenkader.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Er dreigt in de nabije
toekomst in Zeeland echter ook een groot
tekort te ontstaan aan hoog opgeleide
technische mensen. Het Technasium wil
bereiken dat er uiteindelijk veel meer in
genieurs doorstromen naar het bedrijfsle
ven. Zeker in Zeeland, waar velen na hun
middelbare school elders gaan studeren, is
het zaak om (technische) jongeren te blij
ven binden aan de streek.
De Terneuzense scholengemeenschap De
Rede heeft zich als enige school in
Zeeuws-Vlaanderen aangesloten bij het
netwerk Zuid-West-Nederland van Tech
nasium. Technasium is een nieuwe stroom
in Havo en VWO om het onderwijs in de
(technische) bètavakken te bevorderen en
te verbeteren. Uiteindelijk doel is het pla
veien van de weg naar studies in de inge-
nieursberoepen op hogescholen en uni
versiteiten. Het vak Onderzoek en Ont
werpen vormt het hart van het Technasi
um. 't Rijks (Bergen op Zoom), Pieter
Zeeman (Zierikzee), Nehalennia (Middel
burg), Scheldemond (Vlissingen), Goese
Lyceum (Goes) en De Rede (Terneuzen)
participeren in het netwerk Zuid-West-
Nederland van Technasium. De Terneu
zense Scholengemeenschap ziet het als
haar morele plicht om Zeeuws-Vlaande
ren een 'boost' te geven met het Techna-
siumonderwijs. "Het regionale bedrijfsle
ven staat te juichen om initiatieven als het
Technasium. Terecht, want deze onder
wijsvorm creëert een win-win-situatie.
Zeeuws-Vlaanderen is een mooie regio
met een goede economie, vooral ook door
veel industriële bedrijvigheid. Alleen moe
ten we wel zorgen dat er voldoende hoog
opgeleide medewerkers zijn en dat niet ie
dereen wegtrekt", aldus J. Begijn, sector
directeur Havo/VWO van Scholenge
meenschap De Rede.
Denken en doen
Via interessante projectopdrachten wor
den theorie en praktijk met elkaar verbon
den. Denken loopt parallel aan doen. De
invoering van het nieuwe vak start in de
brugklas met vijt lesuren per week. De ja
ren daarna groeit het vak door tot en met
de hoogste klassen van het HAVO en
VWO. Het vak wordt afgesloten met een
schoolexamen.
Voor de vaardigheid 'ontwerpen' wordt er
een werkplaats ingericht. De leerlingen
voeren jaarlijks vier projecten uit in nauwe
samenhang met regionale ondernemers. Er
is een interessante wisselwerking. Het be
drijfsleven is de opdrachtgever en licht de
projecten op de scholen toe. Anderzijds
brengen leerlingen een bezoek aan de be
drijven. Het Technasium start op De Re
de met ingang van het nieuwe schooljaar.
Met een pilotgroep die twee projecten uit
voert, wordt de weg geplaveid voor de of
ficiële start van het Technasium in het
schooljaar 2008/2009. Zo ontwierpen
brugklasleerlingen van De Rede eind vo
rig jaar in opdracht van de architect van de
Skihal in Terneuzen, de inrichting van het
dakterras. Het ruim vierhonderd meter
grote terras moet zowel in de zomer als
winter gebruikt kunnen worden door gro
tere groepen en is meer dan het opstellen
van een tafel met een paar rieten stoeltjes
erom heen. Kleuren, materialen en bouw
stijlen moesten in het geheel passen van de
in aanbouw zijnde skihal. De leerlingen
waren sterk in het bedenken van creatieve
en originele oplossingen. Momenteel zijn
de Technasiumleerlingen druk in de weer
met de tweede opdracht: 'Ontwerpen van
een proefopstelling'. Opdrachtgever is
science center NEMO uit Amsterdam.
Voeling met bedrijven
"De kern van het Technasiumonderwijs
wil ik met een metafoor schetsen. Als leer
lingen nu door de streek fietsen zien ze
links en rechts bedrijvigheid, maar het zegt
hen verder niks. Het zijn muren, fabrie
ken. De leerlingen trekken hun neus op en
vervolgen hun weg. Als dezelfde leerlin
gen over vijf a zes jaar dezelfde route afleg
gen, hebben ze daar een gevoel bij. Het
spreekt hen aan omdat ze er ervaring mee
hebben opgedaan via het kloppend hart
'onderzoek en ontwerpen' van het Tech
nasium. Ze zullen niet meer hun neus op
trekken en zomaar doorrijden. Als de leer
lingen na hun eindexamen gaan studeren
aan bijvoorbeeld de Technische Universi
teit in Eindhoven of Delft, zullen ze na
hun ingenieursdiploma sneller terugkeren
naar Zeeuws-Vlaanderen omdat ze voe
ling hebben met het bedrijfsleven in hun
geboortestreek. Ze kennen het regionale
ondernemersklimaat tenslotte dankzij eer
dere projecten, bedrijfsbezoeken en con
tacten. Daardoor is het gaan leven. De
jongens en meisjes die (tijdelijk) elders
gaan studeren, kunnen ware ambassadeurs
voor Zeeuws-Vlaanderen worden. Ze we
ten dat het er goed toeven is. Niet alleen
op het gebied van wonen en recreëren,
maar ook qua bedrijvigheid." Het landelij
ke platform Technasium begeleidt de deel
nemende scholen en bewaakt de kwaliteit
van de projecten. Tevens wordt er een sa
menwerking georganiseerd met het hoger
en wetenschappelijk onderwijs. Avans
Hogescholen en de Hoge School Zeeland
zijn participanten in het netwerk. Techna
sium is een Europees gedeponeerde naam.
Alleen de scholen die het predikaat Tech
nasium voeren, mogen gebruik maken van
de projecten die op andere scholen ont
wikkeld zijn.
De sectordirecteur van De Rede bestrijdt
dat gevoel voor techniek louter genetisch
bepaald is. „Het al dan niet kiezen voor
een technisch beroep heeft niet alleen te
maken met. aanleg. Met de invoering van
het Technasiumonderwijs brengen we bij
de leerlingen de mogelijkheden van tech
niek al vanaf de brugklas op een aantrek
kelijke manier in kaart. Als iets bekend is,
wordt het ook sneller gekozen. We moe
ten af van het imago dat exact moeilijk is.
Exacte vakken vereisen een andere vorm
van studeren dan bijvoorbeeld talen. Bij
exacte vakken wordt niet alleen een be
roep gedaan op kennis, maar ook op in
zicht. Maar met een goede basiskennis en
voldoende vaardigheden kun je inzicht
ontwikkelen."