Technasium stimulans voor bedrijvigheid opleiding Brugklasleerlingen van De Rede zijn bezig met het ontwerpen van een proefopstelling in het kader van een pilot van het Technasium. Foto's: duofoto Iedere goeddraaiende economie heeft op de vraag van de arbeids markt afgestemde opleidingen no dig. Dat is van cruciaal belang. Zeker voor het Zeeuwse bedrijfsleven waar de vergrijzing nog schrijnender is dan in de rest van Nederland. De laatste jaren is actief campagne ge voerd door instanties als MKB, BZW en Werk Vakmanschap om het dr eigende tekort aan technische vak mensen op te vangen. Daarbij werd het vizier voornamelijk gericht op het middenkader. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Er dreigt in de nabije toekomst in Zeeland echter ook een groot tekort te ontstaan aan hoog opgeleide technische mensen. Het Technasium wil bereiken dat er uiteindelijk veel meer in genieurs doorstromen naar het bedrijfsle ven. Zeker in Zeeland, waar velen na hun middelbare school elders gaan studeren, is het zaak om (technische) jongeren te blij ven binden aan de streek. De Terneuzense scholengemeenschap De Rede heeft zich als enige school in Zeeuws-Vlaanderen aangesloten bij het netwerk Zuid-West-Nederland van Tech nasium. Technasium is een nieuwe stroom in Havo en VWO om het onderwijs in de (technische) bètavakken te bevorderen en te verbeteren. Uiteindelijk doel is het pla veien van de weg naar studies in de inge- nieursberoepen op hogescholen en uni versiteiten. Het vak Onderzoek en Ont werpen vormt het hart van het Technasi um. 't Rijks (Bergen op Zoom), Pieter Zeeman (Zierikzee), Nehalennia (Middel burg), Scheldemond (Vlissingen), Goese Lyceum (Goes) en De Rede (Terneuzen) participeren in het netwerk Zuid-West- Nederland van Technasium. De Terneu zense Scholengemeenschap ziet het als haar morele plicht om Zeeuws-Vlaande ren een 'boost' te geven met het Techna- siumonderwijs. "Het regionale bedrijfsle ven staat te juichen om initiatieven als het Technasium. Terecht, want deze onder wijsvorm creëert een win-win-situatie. Zeeuws-Vlaanderen is een mooie regio met een goede economie, vooral ook door veel industriële bedrijvigheid. Alleen moe ten we wel zorgen dat er voldoende hoog opgeleide medewerkers zijn en dat niet ie dereen wegtrekt", aldus J. Begijn, sector directeur Havo/VWO van Scholenge meenschap De Rede. Denken en doen Via interessante projectopdrachten wor den theorie en praktijk met elkaar verbon den. Denken loopt parallel aan doen. De invoering van het nieuwe vak start in de brugklas met vijt lesuren per week. De ja ren daarna groeit het vak door tot en met de hoogste klassen van het HAVO en VWO. Het vak wordt afgesloten met een schoolexamen. Voor de vaardigheid 'ontwerpen' wordt er een werkplaats ingericht. De leerlingen voeren jaarlijks vier projecten uit in nauwe samenhang met regionale ondernemers. Er is een interessante wisselwerking. Het be drijfsleven is de opdrachtgever en licht de projecten op de scholen toe. Anderzijds brengen leerlingen een bezoek aan de be drijven. Het Technasium start op De Re de met ingang van het nieuwe schooljaar. Met een pilotgroep die twee projecten uit voert, wordt de weg geplaveid voor de of ficiële start van het Technasium in het schooljaar 2008/2009. Zo ontwierpen brugklasleerlingen van De Rede eind vo rig jaar in opdracht van de architect van de Skihal in Terneuzen, de inrichting van het dakterras. Het ruim vierhonderd meter grote terras moet zowel in de zomer als winter gebruikt kunnen worden door gro tere groepen en is meer dan het opstellen van een tafel met een paar rieten stoeltjes erom heen. Kleuren, materialen en bouw stijlen moesten in het geheel passen van de in aanbouw zijnde skihal. De leerlingen waren sterk in het bedenken van creatieve en originele oplossingen. Momenteel zijn de Technasiumleerlingen druk in de weer met de tweede opdracht: 'Ontwerpen van een proefopstelling'. Opdrachtgever is science center NEMO uit Amsterdam. Voeling met bedrijven "De kern van het Technasiumonderwijs wil ik met een metafoor schetsen. Als leer lingen nu door de streek fietsen zien ze links en rechts bedrijvigheid, maar het zegt hen verder niks. Het zijn muren, fabrie ken. De leerlingen trekken hun neus op en vervolgen hun weg. Als dezelfde leerlin gen over vijf a zes jaar dezelfde route afleg gen, hebben ze daar een gevoel bij. Het spreekt hen aan omdat ze er ervaring mee hebben opgedaan via het kloppend hart 'onderzoek en ontwerpen' van het Tech nasium. Ze zullen niet meer hun neus op trekken en zomaar doorrijden. Als de leer lingen na hun eindexamen gaan studeren aan bijvoorbeeld de Technische Universi teit in Eindhoven of Delft, zullen ze na hun ingenieursdiploma sneller terugkeren naar Zeeuws-Vlaanderen omdat ze voe ling hebben met het bedrijfsleven in hun geboortestreek. Ze kennen het regionale ondernemersklimaat tenslotte dankzij eer dere projecten, bedrijfsbezoeken en con tacten. Daardoor is het gaan leven. De jongens en meisjes die (tijdelijk) elders gaan studeren, kunnen ware ambassadeurs voor Zeeuws-Vlaanderen worden. Ze we ten dat het er goed toeven is. Niet alleen op het gebied van wonen en recreëren, maar ook qua bedrijvigheid." Het landelij ke platform Technasium begeleidt de deel nemende scholen en bewaakt de kwaliteit van de projecten. Tevens wordt er een sa menwerking georganiseerd met het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Avans Hogescholen en de Hoge School Zeeland zijn participanten in het netwerk. Techna sium is een Europees gedeponeerde naam. Alleen de scholen die het predikaat Tech nasium voeren, mogen gebruik maken van de projecten die op andere scholen ont wikkeld zijn. De sectordirecteur van De Rede bestrijdt dat gevoel voor techniek louter genetisch bepaald is. „Het al dan niet kiezen voor een technisch beroep heeft niet alleen te maken met. aanleg. Met de invoering van het Technasiumonderwijs brengen we bij de leerlingen de mogelijkheden van tech niek al vanaf de brugklas op een aantrek kelijke manier in kaart. Als iets bekend is, wordt het ook sneller gekozen. We moe ten af van het imago dat exact moeilijk is. Exacte vakken vereisen een andere vorm van studeren dan bijvoorbeeld talen. Bij exacte vakken wordt niet alleen een be roep gedaan op kennis, maar ook op in zicht. Maar met een goede basiskennis en voldoende vaardigheden kun je inzicht ontwikkelen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 102