Cultuur Vlaamse musici zijn volledig aan elkaar gewaagd Plattelanders zorgen voor verrukkelijke Chocolade Steinz in bibliotheek Paul SchefFer praat in Terneuzen over multiculturele samenleving KAARSLICHTCONCERT PZC Maandag 4 februari 2008 3 5 Concert vier Vlaamse musici. Gezien: zaterdag 2/2, Dorpskerk, Sint Kruis. door Jos Verpoorten Het ligt voor de hand dat de orga nisatoren van de kaarslichtconcer ten in Sint Kruis de concertgevers met enige regelmaat van de andere kant van de grens halen. Temeer daar er zich op een steenworp af stand van het Zeeuws-Vlaamse grensplaatsje enkele steden bevin den waar vooral de beoefening van 'oude' muziek floreert. Denk alleen al aan het festival Musica Antiqua te Brugge. Zo waren deze keer, met klavecinist Jan Devlieger, cellist Mark Lambrecht (in Zee land geen onbekende), fluitiste Ste fanie Troffaes en zangeres Inge Zutterman, vier Vlaamse musici te beluisteren die in kwaliteit prima passen binnen deze hoogaange- schreven concertserie. Sopraan Inge Zutterman was wer kelijk subliem in een aantal aria's van Bach en Handel. Zeer indruk wekkend was zij in een aan de nachtegaal gewijde aria van de laat ste, waarin ook vooral de kwalitei ten van de fluitiste royaal werden geëtaleerd. Schitterend was hun sa menspraak in een imitatie van een kwinkelerende nachtegaal. De twee heren van het gezelschap hadden, buiten een cellosonate van Vivaldi, een begeleidende, die nende rol. Zij kweten zich met vak manschap en verve van deze taak. Een kleine kanttekening betreft de Kaarslichtconcert zaterdag in Sint Kruis, met (vlnr) Stefanie Troffaes, Jan Devlieger, Inge Zutterman en Mark Lambrecht. foto Peter Nicolai stemming van het klavecimbel. De fraaie klank van het instrument hangt samen met de lichte con structie. Verwarming en atmosferi sche storingen, veroorzaakt door een talrijk publiek, gooien dan al snel roet in het eten. Dat een en ander een geïnspireerd, onbekom merd musiceren niet ten goede komt, laat zich raden. Het was dan ook jammer, dat de klavecinist pas na het tweede werk de stemsleutel ter hand nam om het euvel te ver helpen. Maar toen viel dan ook, in de fraaie aria Meine Seele hört im Se- hen van Handel, een fluitsonate van Vivaldi en de reeds genoemde ode aan de nachtegaal, werkelijk al les op zijn plaats. Hier waren vier volledig aan elkaar gewaagde musi ci te beluisteren. De cellist met een soepele, stuwende baslijn, de klave cinist met fraaie arpeggio's en om spelingen, de fluitiste met - om het maar eens kort te zeggen - de juiste toon op de juiste plaats en een zangeres met een stem als van een nachtegaal, compleet met per fecte intonatie en dictie. Naast haar bijdrage in de aria's was de fluitiste ook nog in een so nate van Vivaldi te beluisteren. Haar beheersing van de houten, kleppenloze traverso uit de tijd van de componist is verbluffend. Zij speelt met een gemak en sou plesse alsof zij een van alle gemak ken voorzien, modern instrument in handen heeft. CHOCOLADE! Spel: Toneelvereniging De Plattelanders. Gezien 2/2, Ledeltheater, Oostburg. door Marjon Sarneei Chocolade! is opnieuw een kwali teitsvoorstelling van toneelvereni ging De Plattelanders. Regisseur en bewerker Rini Fenijn kent zijn spelers en hun mogelijkheden door en door. Op die kwaliteiten kiest hij het verhaal en schrijft hij de dialogen. Hij weet dat broer Piet prima oogt als zigeuner, hij is zich bewust dat Ina Manhave als geen ander een ontredderde Jose phine neer kan zetten. Bram Lu- teijn krijgt een ondeugende rol, Se- bastiaan Vanhijfte vertolkt een prachtige kapelaan en Tonny Rijn berg speelt de kortzichtige, eendi mensionale burgemeester. Betsy Brakman en Koos Dieleman zet ten twee onvergetelijke zusters neer en natuurlijk zit Erna de Smet in een komische rol. Zij is een publiekslieveling en kan de aandacht naar zich toetrekken. Re den waarom zij haar stil spel moet doseren, anders gaat de gesproken scène van dat moment de mist in. Chocolade! geeft de vaste spelers van De Plattelanders volop kans zich van hun beste kant te laten zien. Verder steunt de voorstelling op drie elementen, die alle drie op eigen wijze het niveau van de voor stelling omhoog stuwen. Ten eer ste is daar het decor. Door middel van een draaiplateau maakt het drie locaties mogelijk, met elk een geheel eigen sfeer. De doorkijkjes werken magnifiek. Tegelijkertijd begrenst deze methode het speel vlak onverbiddelijk. Dat De Platte landers elkaar nooit voor de voe ten lopen en steeds voor een geani meerd toneelbeeld zorgen, is te danken aan de strakke regie. Tweede bijzondere element is de medewerking van drie jonge actri ces. Hanna den Hollander speelt dochter Anouk zo onbevangen dat het ontroert. Iris Swenker maakt van Lucy een ontwapenend meis je, terwijl Ishtar Bakhtali zowel verlegen vriendschap als verdriet en vreugde laat zien. Maar Chocolade! had niet kunnen bestaan zonder Sandy Heijens. Zij is niet alleen de spil van het ver haal, maar ook het visuele brand punt van de voorstelling. Met char me gekoppeld aan vastbesloten heid neemt ze de dorpsbewoners voor zich in. Heijens is een lust voor het oog en geloofwaardig in haar hartelijkheid en in haar moe derrol. Ik wil wel een kanttekening zetten bij de afhandeling van het verhaal. Die is wat snel en daardoor ver liest het geheel aan geloofwaardig heid, wat niet wegneemt dat Cho colade! een verrukkelijke voorstel ling is. De voorstelling is nog te zien in het Ledeltheater in Oostburg op 8, 9, 13 (matinee), 15 en 16 februari. TERNEUZEN - Publicist Paul Schef- fer is woensdagavond op bezoek bij Stichting Prometheus in Ter- neuzen. De bijeenkomst in Porgy en Bess begint om 20.15 uur. Paul SchefFer (1954) bekleedt sinds 2003 als bijzonder hoogleraar de Wibautleerstoel voor Grootstedelij ke problematiek aan de Universi teit van Amsterdam. In januari 2000 veroorzaakte hij ophef toen hij in NRC Handelsblad een essay publiceerde over 'het multiculture le drama'. Daarin liet hij zien hoe zeer in Nederland langs elkaar heen werd geleefd. De afgelopen jaren werkte hij zijn ideeën uit. Het resultaat van deze breed opgezette zoektocht naar wat zich afspeelt onder de opper vlakte van de multiculturele sa menleving was het vorig jaar ver schenen boek Het land van aan komst. Het is een pleidooi om de huidige impasse in de discussie over immigratie en immigranten te begrijpen en te overwinnen. Al lochtonen en autochtonen moe ten volgens hem beiden samen kei hard werken aan een nationale ge meenschap die wordt gekenmerkt door 'eigenheid' en 'openheid'. Paul Scheffer MIDDELBURG - In de aula van de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg wordt morgen een literaire avond gehouden met als gast Pie- ter Steinz. De bijeenkomst is geor ganiseerd door Stichting'Literaire Activiteiten Zeeland en HZ-Cult, de organisatie die vanuit Hoge school Zeeland culturele activitei ten op touw zet voor studenten en andere belangstellenden. Pieter Steinz (1963) studeerde oude geschiedenis en Engelse let terkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is nu chef van de boekenbijlage van NRC Handels blad. Daarnaast publiceerde hij di verse succesrijke naslagwerken: Le zen Öcetera. Gids voor de wereldlite ratuur (2003, in 2006 herzien), Le zen op locatie. Atlas van de wereldli teratuur (2004), Elk boek wil mu ziek zijn. Lezen luisteren in sche ma's, thema's en citaten (2006), Klein Cultureel Woordenboek van de wereldliteratuur (2006) en Het web van de wereldliteratuur (2007). In deze boeken laat Steinz op sche matische, overzichtelijke wijze al lerlei dwarsverbanden in de we reldliteratuur zien. Op deze ma nier fungeert hij als gids voor aller lei soorten lezers. De bijeenkomst in de Zeeuwse Bi bliotheek begint morgen om 19.00 uur. Toegangskaarten zijn verkrijg baar bij de klantenservicebalie ir de bibliotheek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 63