Cultuur
Vlaamse musici zijn volledig aan elkaar gewaagd
Plattelanders zorgen voor verrukkelijke Chocolade
Steinz in bibliotheek
Paul SchefFer praat in Terneuzen
over multiculturele samenleving
KAARSLICHTCONCERT
PZC Maandag 4 februari 2008 3 5
Concert vier Vlaamse musici.
Gezien: zaterdag 2/2, Dorpskerk,
Sint Kruis.
door Jos Verpoorten
Het ligt voor de hand dat de orga
nisatoren van de kaarslichtconcer
ten in Sint Kruis de concertgevers
met enige regelmaat van de andere
kant van de grens halen. Temeer
daar er zich op een steenworp af
stand van het Zeeuws-Vlaamse
grensplaatsje enkele steden bevin
den waar vooral de beoefening
van 'oude' muziek floreert. Denk
alleen al aan het festival Musica
Antiqua te Brugge. Zo waren deze
keer, met klavecinist Jan Devlieger,
cellist Mark Lambrecht (in Zee
land geen onbekende), fluitiste Ste
fanie Troffaes en zangeres Inge
Zutterman, vier Vlaamse musici te
beluisteren die in kwaliteit prima
passen binnen deze hoogaange-
schreven concertserie.
Sopraan Inge Zutterman was wer
kelijk subliem in een aantal aria's
van Bach en Handel. Zeer indruk
wekkend was zij in een aan de
nachtegaal gewijde aria van de laat
ste, waarin ook vooral de kwalitei
ten van de fluitiste royaal werden
geëtaleerd. Schitterend was hun sa
menspraak in een imitatie van een
kwinkelerende nachtegaal.
De twee heren van het gezelschap
hadden, buiten een cellosonate
van Vivaldi, een begeleidende, die
nende rol. Zij kweten zich met vak
manschap en verve van deze taak.
Een kleine kanttekening betreft de
Kaarslichtconcert zaterdag in Sint Kruis, met (vlnr) Stefanie Troffaes, Jan Devlieger, Inge Zutterman en Mark Lambrecht. foto Peter Nicolai
stemming van het klavecimbel. De
fraaie klank van het instrument
hangt samen met de lichte con
structie. Verwarming en atmosferi
sche storingen, veroorzaakt door
een talrijk publiek, gooien dan al
snel roet in het eten. Dat een en
ander een geïnspireerd, onbekom
merd musiceren niet ten goede
komt, laat zich raden. Het was dan
ook jammer, dat de klavecinist pas
na het tweede werk de stemsleutel
ter hand nam om het euvel te ver
helpen.
Maar toen viel dan ook, in de
fraaie aria Meine Seele hört im Se-
hen van Handel, een fluitsonate
van Vivaldi en de reeds genoemde
ode aan de nachtegaal, werkelijk al
les op zijn plaats. Hier waren vier
volledig aan elkaar gewaagde musi
ci te beluisteren. De cellist met een
soepele, stuwende baslijn, de klave
cinist met fraaie arpeggio's en om
spelingen, de fluitiste met - om
het maar eens kort te zeggen - de
juiste toon op de juiste plaats en
een zangeres met een stem als van
een nachtegaal, compleet met per
fecte intonatie en dictie.
Naast haar bijdrage in de aria's
was de fluitiste ook nog in een so
nate van Vivaldi te beluisteren.
Haar beheersing van de houten,
kleppenloze traverso uit de tijd
van de componist is verbluffend.
Zij speelt met een gemak en sou
plesse alsof zij een van alle gemak
ken voorzien, modern instrument
in handen heeft.
CHOCOLADE!
Spel: Toneelvereniging De
Plattelanders. Gezien 2/2,
Ledeltheater, Oostburg.
door Marjon Sarneei
Chocolade! is opnieuw een kwali
teitsvoorstelling van toneelvereni
ging De Plattelanders. Regisseur
en bewerker Rini Fenijn kent zijn
spelers en hun mogelijkheden
door en door. Op die kwaliteiten
kiest hij het verhaal en schrijft hij
de dialogen. Hij weet dat broer
Piet prima oogt als zigeuner, hij is
zich bewust dat Ina Manhave als
geen ander een ontredderde Jose
phine neer kan zetten. Bram Lu-
teijn krijgt een ondeugende rol, Se-
bastiaan Vanhijfte vertolkt een
prachtige kapelaan en Tonny Rijn
berg speelt de kortzichtige, eendi
mensionale burgemeester. Betsy
Brakman en Koos Dieleman zet
ten twee onvergetelijke zusters
neer en natuurlijk zit Erna de
Smet in een komische rol. Zij is
een publiekslieveling en kan de
aandacht naar zich toetrekken. Re
den waarom zij haar stil spel moet
doseren, anders gaat de gesproken
scène van dat moment de mist in.
Chocolade! geeft de vaste spelers
van De Plattelanders volop kans
zich van hun beste kant te laten
zien. Verder steunt de voorstelling
op drie elementen, die alle drie op
eigen wijze het niveau van de voor
stelling omhoog stuwen. Ten eer
ste is daar het decor. Door middel
van een draaiplateau maakt het
drie locaties mogelijk, met elk een
geheel eigen sfeer. De doorkijkjes
werken magnifiek. Tegelijkertijd
begrenst deze methode het speel
vlak onverbiddelijk. Dat De Platte
landers elkaar nooit voor de voe
ten lopen en steeds voor een geani
meerd toneelbeeld zorgen, is te
danken aan de strakke regie.
Tweede bijzondere element is de
medewerking van drie jonge actri
ces. Hanna den Hollander speelt
dochter Anouk zo onbevangen dat
het ontroert. Iris Swenker maakt
van Lucy een ontwapenend meis
je, terwijl Ishtar Bakhtali zowel
verlegen vriendschap als verdriet
en vreugde laat zien.
Maar Chocolade! had niet kunnen
bestaan zonder Sandy Heijens. Zij
is niet alleen de spil van het ver
haal, maar ook het visuele brand
punt van de voorstelling. Met char
me gekoppeld aan vastbesloten
heid neemt ze de dorpsbewoners
voor zich in. Heijens is een lust
voor het oog en geloofwaardig in
haar hartelijkheid en in haar moe
derrol.
Ik wil wel een kanttekening zetten
bij de afhandeling van het verhaal.
Die is wat snel en daardoor ver
liest het geheel aan geloofwaardig
heid, wat niet wegneemt dat Cho
colade! een verrukkelijke voorstel
ling is.
De voorstelling is nog te zien in het
Ledeltheater in Oostburg op 8, 9,
13 (matinee), 15 en 16 februari.
TERNEUZEN - Publicist Paul Schef-
fer is woensdagavond op bezoek
bij Stichting Prometheus in Ter-
neuzen. De bijeenkomst in Porgy
en Bess begint om 20.15 uur.
Paul SchefFer (1954) bekleedt sinds
2003 als bijzonder hoogleraar de
Wibautleerstoel voor Grootstedelij
ke problematiek aan de Universi
teit van Amsterdam. In januari
2000 veroorzaakte hij ophef toen
hij in NRC Handelsblad een essay
publiceerde over 'het multiculture
le drama'. Daarin liet hij zien hoe
zeer in Nederland langs elkaar
heen werd geleefd.
De afgelopen jaren werkte hij zijn
ideeën uit. Het resultaat van deze
breed opgezette zoektocht naar
wat zich afspeelt onder de opper
vlakte van de multiculturele sa
menleving was het vorig jaar ver
schenen boek Het land van aan
komst. Het is een pleidooi om de
huidige impasse in de discussie
over immigratie en immigranten
te begrijpen en te overwinnen. Al
lochtonen en autochtonen moe
ten volgens hem beiden samen kei
hard werken aan een nationale ge
meenschap die wordt gekenmerkt
door 'eigenheid' en 'openheid'.
Paul Scheffer
MIDDELBURG - In de aula van de
Zeeuwse Bibliotheek in Middel
burg wordt morgen een literaire
avond gehouden met als gast Pie-
ter Steinz. De bijeenkomst is geor
ganiseerd door Stichting'Literaire
Activiteiten Zeeland en HZ-Cult,
de organisatie die vanuit Hoge
school Zeeland culturele activitei
ten op touw zet voor studenten en
andere belangstellenden.
Pieter Steinz (1963) studeerde
oude geschiedenis en Engelse let
terkunde aan de Universiteit van
Amsterdam. Hij is nu chef van de
boekenbijlage van NRC Handels
blad. Daarnaast publiceerde hij di
verse succesrijke naslagwerken: Le
zen Öcetera. Gids voor de wereldlite
ratuur (2003, in 2006 herzien), Le
zen op locatie. Atlas van de wereldli
teratuur (2004), Elk boek wil mu
ziek zijn. Lezen luisteren in sche
ma's, thema's en citaten (2006),
Klein Cultureel Woordenboek van
de wereldliteratuur (2006) en Het
web van de wereldliteratuur (2007).
In deze boeken laat Steinz op sche
matische, overzichtelijke wijze al
lerlei dwarsverbanden in de we
reldliteratuur zien. Op deze ma
nier fungeert hij als gids voor aller
lei soorten lezers.
De bijeenkomst in de Zeeuwse Bi
bliotheek begint morgen om 19.00
uur. Toegangskaarten zijn verkrijg
baar bij de klantenservicebalie ir
de bibliotheek.