Buitengebied g Nieuwe raadkaart Ware rust in Rust na Onrust Boer zoekt de waere Jacoba s 20 I Zaterdag 2 februari 2008 PZC 2 UI UI O UI O z Dit jaar is uitgeroepen tot Jaar van het Religieus Erfgoed. Speciale aan dacht voor kerken en andere gebouwen die met religie van doen heb ben. In het verleden zijn er heel wat als afbeelding op ansichtkaarten verschenen. Komende weken besteden we daar aandacht aan. Uit de col lectie van Hans Lindenbergh vandaag de eerste afbeelding. De vraag is: in welke plaats het gebouw stond of staat. Nadere bijzonderheden zijn van harte welkom. Oplossingen kunnen tot en met uiterlijk donderdag 7 februari worden gezonden naar: Redactie PZC Buitengebied, postbus 31, 4460 AA Goes; fax 0113-315669; e-mail redactie@pzc.nl. Onder de inzenders van een goe de oplossing worden drie waardebonnen verdeeld. bvA'-.k Bivtv-c, 'V.füi'J Hm ïimr Üfcsm-c» IKMmlH, door Ab van der Sluis Nee, het was niet Kloetin- ge en ook 's-Heer Arends- kerke ziet er toch echt an ders uit. De raadkaart van afgelopen week toonde Scho- re, meer specifiek de hofstede Rust na Onrust aan de ingang van het dorp, schrijft Kees Stevense uit Middelburg. „Deze boerderij, ei gendom van ]an van Koeveringe, behoorde aanvankelijk tot het be zit van een zekere Jacobus Zand- meet. In Batavia had hij een huis met die naam. Hij bracht de naam mee naar Schore en gaf de door hem gebouwde boerderij de naam Rust na Onrust. Hij had kennelijk veel onrust in zijn leven gekend en vond dus nu de ware rust!" Van Koeveringe was de burgemees ter van het dorp, weet Corrie Zuid- weg uit, jawel, Schore. Tegenwoor dig heet de weg Langstraat. „Vroe ger was daar een pad met schel pen. En nog steeds komen de schelpjes boven als het heeft gere gend." Jantien Veerhoek uit Nisse vertelt ons dat haar oma, mevrouw J. Eversdijk-Sinke, haar de oplos sing aan de hand heeft gedaan. Ze meent te weten dat er op de palen van de oprit van het huidige huis nog steeds de naam Rust na On rust staat. Daan Tollenaar uit Terneuzen weet dat in de hofstede een opka mer te vinden was, bereikbaar met een trapje. Daar stond een schandpaal waar mee men iemand te kijk kon zet ten als hij of zij een misdaad had begaan. Het hele huis was onder- kelderd. In de Tweede Wereldoor log was het een goede schuilgele- genheid. De boerenschuur verdween rond 1900, om plaats te maken voor wo ningen. De boerderij zelf maakte twintig jaar plaats voor een nieuw huis. „Frappant detail was", schrijft Joh. Glerum uit het dorp, „het gebruik van de dreef door voetgangers om vlug binnendoor naar de Haaimeet te komen en om gekeerd. Bij Rust na Onrust pas seerde men de rosmolen die op el ke boerderij aanwezig was. Men sprak dan ook jarenlang: we gaan over de Ros." Bijna alles op de foto uit de collec tie van Hans Lindenbergh is ver dwenen. Zelfs de eeuwenoude to ren overleefde een bombardement op 16 mei 1940 niet. De oude to ren stond erg scheef. Gemeten van af de torentrans stond hij maar liefst een meter uit het lood. Nog tijdens de bezetting kreeg het dorp in 1943 een nieuwe toren. Nog voor de pastorie, het derde huis links op de foto, stond het ar menhuis van de diaconie van de hervormde kerk. Het pand werd af gebroken in 1928, twee jaar later ge volgd door de pastorie, schrijft Joh. Glerum. „De woningen na de pastorie zijn allemaal in de meida gen van 1940 afgebrand als gevolg van oorlogshandelingen." De waardebonnen gaan naar: Jan tien Veerhoek, Nisse, P. Snoep, Goes en Joh. Glerum, Schore. door Frans van der Heijde Een deêl van voral vrouwelijk Nederland is a weken in de ban van 'boer zoekt vrou we'. Iedere zondagaeven kunne me getuge we- ze van de perikelen rond het an de man/vrouwe brienge van vuuf boeren. Het êle gebeuren doe me dienke an, om in landbouwstijl te bluven, het verdinnen van peeën, wat a'k vroeger as kind in 't voorjaer op 't land moest doe. De pee ën stoenge op trosjes van zó'n vuuf plantjes en jie moest die 'op éên' zien te kriehen, krupend op de arde grond. Vier plantjes moest je dus uut- trekke. De vriegezelle boeren kriehe een stik of vuuf partners op zicht en eêl Nederland kan toekieke oe of ze 'op éên' komme. Vö degene, die 't nie wete kan 'k zeie, dat eêu- wen gelee zöies ook a gebeurde. In de Biebel staet het verhaal van een koning, die ook een vrouwe moest kieze uut een eêl stel joenge en mooie meiden. Om de beurte kwaeme ze 's ae- vens en hienge ze de volgenden ochen wi weg. Tied genoeg vö een goed gesprek...! En., zonder tillevisie! Noe oordt aoles wat hroötser angepakt en uutge- smeerd over een hroöt aantal zondagaevenden. Je kan hin kant mi op, de boer is troef Gelukkig riedt het mien favoriete programma nie in de wielen, wan dat begint pas om allef tiene op een andere zender. De argeloze kieker zou dienke, dat er vuuf bleue, verlege boertjes ten tönêle gevoerd ore. Mannen die nooit verder gekeken ebbe dan uldere koeien, schaepen of trekkers. Verwend deu ouwe ouwers en vechtend vö een leste kans in 't liefdesleven. Nou, vergeet dat mè! Z'ebbe meêstentieds a eêl wat 'gestapt'. En de dit jaer opgetrommelde boe- rinne is bepaald hin opgedroogde blomme! En ook van 't gros van de te kiezen dames (heren) dienk ik, dao je nie kan zeie da 't ulder leste kans is om pot en deksel te combineren! De spanning oordt per weke opgebouwd, a wete me natuurlijk aolemaele da, op 't moment da ons kieke, aol die boeren wi al lang tuus zitte, al dan nie mee de waere Jacob of Jacoba, lachend of d'r eihen verbietend vö de buis. En vergeet nie, da ze soms emel en aerde ebbe moete bewege om aoles goed te laete verlopen. Soms wouwe aol die vrouwen weg bie de boer, onderwiele dat er nog drie moeste bluve. En af vallers, die mè nie somber wouwe kieke, laet stae hae brulle! Boeren, die d'r mee tweê over wouwe bluve en vrouwen, die nè een andere boer over wouwe stappe. Dat ebbe me aol nie ge- zie en nog vee meer nie...! Mè, de 'vertoning moe deuhae' (drek uut het En gels vertaald..) a dienk'ik uut betrouwbaere bron te weten, dat het soms vee tegenviel! Het liek me dirom goed, neê, 't is een hat in de mart, om een maendblad uut te heven. 'Boer vindt vrouwe'. Mee Story-achtige verhalen over het wel en wee van aol die boeren deu de jaeren ene. Praotjes over 'het echte leven' van de boer ('k Gieng naebie m'n ondergang tegemoet!'), een vraeggesprek mee een buurman van zö'n boer ("t Was aoltied a een doerak') of mee een anonieme afvaller ('Ik was te gewoon'). En zelfs een ouwe vaoder komt an 't woord. ('Z'is hin moer waerd op de boerderie') En wat te dienken van een 'Boer-zoekt-vrou- we-pad', rondreis langs boerderieën van 'geslaag de' boeren. Ik bin benieuwd, wie 't andurft. Ik wille wè elle- pe, wan ik ebbe een hröte duum...!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 20