spectrum 14 Vroeger meer tot laat zich niet leven wekken JEUCDBOEK tellen PZC Zaterdag 2 februari 2008 door Jaap Goedegebuure illustratie Martien Bos Dood en verlies, daar draait het om bij Doeschka Meij- sing. Steevast vormen de dood van beminden en het verlies van de liefde de on derwerpen van haar romans, apart maar vaker nog in combinatie. Tijger, tijger! (1980) ging er over, en daarna Utopia (1982), De beproeving (1990), Vuur en zijde (1992), De weg naar Caviano (1996) en De tweede man (2000). Wanneer Meijsing de twee samenbrengt, is het verraad - het do minante thema van vroeg werk als Robin son en De kat achterna - nooit veraf Want of je nu sterft of de deur uitsluipt, je laat de levenden in de steek. Die blijven achter met een schuldgevoel waarmee ze in het reine moeten zien te komen. Zo bijt het ene radertje van het zelfkwelmechaniek zich in het andere. Over de liefde, Doeschka Meijsings nieuwe roman, laat zich in menig opzicht lezen als de samenvatting van een heel oeuvre. Die indruk wordt nog versterkt door de rol van de vertellende ik-figuur, de niet meer zo piepjonge Philippa ('Pip') van der Steur. Na het stuklopen van haar derde langduri ge relatie ziet zij zich gedwongen tot een confrontatie met het verleden. Dat mani festeert zich altijd tersluiks dan wel onver hoeds. Zo ziet Pip in een vlek op de parket vloer van haar nieuwe woning onder meer de beeltenis van gymnastieklerares Buri Veerman, op wie ze als leerling van een Haarlems meisjeslyceum hartstochtelijk verliefd raakte, een gegeven dat we ken nen van Robinson. Kort tevoren is er een dvd in haar brieven bus beland, met daarop een televisiedocu mentaire van Buri's zoon Jan over een reis die hij samen met zijn moeder naar haar Indische geboortegrond heeft gemaakt. Wanneer die filmbeelden Pip al te diep in de kolk van haar herinneringen hebben ge zogen, besluit ze iets aan de vlek te gaan doen. Op de terugweg van Het Vloeren- huis achter een tonic gezeten, ziet ze een uit de koers geraakte cementauto het café terras op denderen. Nog net weet ze haar eigen vege lijf en dat van twee andere vrou wen te redden, maar ze houdt aan het inci dent wel een schedelbasisfractuur over. Achteraf krijgt ze te horen dat een van de twee geredde dames uitgerekend Buri Veerman is! Toegegeven, het is niet de meest subtiele manier om de rol van het toeval te benadrukken. Maar als we Pips ongeluk symbolisch mogen duiden (dat moeten we met meer gebeurtenissen in de ze roman), dan lijkt de boodschap helder: je kunt wel denken dat je een pijnlijk verle den zorgvuldig heb weggeborgen, maar zo dra je hersens flink door elkaar worden ge schud, komt ei van alles naar boven dat je voorgoed dood en begraven dacht. Er is nog een tweede front waar Pip de nodige treurarbeid en doden- dienst moet opknappen. Terwijl ze herstelt van het ongeluk, krijgt ze bezoek van haar drie broers. Die zitten in hun maag met een stukje erfenis van de oude Van der Steur. Papa was een man met twee gezichten, het ene het masker van een dorre ambtenaar, het andere ge tooid met de monkelende trekken van de flierefluitende en sjacherende bon vivant. In die tweede hoedanigheid had hij, hele maal gratis en voor niets, een vakantiehuis aan het Lago Maggiore weten te bemachti gen. Nu hij er niet meer is, wordt het tijd dat onwettige bezit aan de rechtmatige ei genaar terug te geven. Is de gevieren gemaakte reis naar het zui den nog een nostalgische en min of meer genoeglijke onderneming, bij aankomst blijkt hoe weinig er van het paradijs van de jeugd rest. 'Onze herinnering was tot brokstukken verworden, gaten in de mu ren, ontbrekende tegels op de trap, brand netels op de keukenvloer, een bouwval die het had opgegeven van alles te bewaren. De schaduwen gleden om ons heen, wij kregen niets te pakken'. Zo staat het er, opnieuw in een nadrukke lijk symbolisch vormgegeven beeld. Vroe ger is dood en laat zich niet meer tot leven wekken, al werken de drie broers en de ene zus zich nog zo hard in het zweet om de vervallen woning weer tot een behou den huis te maken. Ook het geheim dat hun vader mee het graf in heeft genomen, te weten de verblijfplaats van een door hem op de kop getikt, aan Mantegna toege schreven schilderij, blijft buiten bereik. Het is zonneklaar dat Pips liefdesverdriet en haar treurnis om alles wat ze aan het Lago Maggiore mist én terugvindt commu nicerende vaten zijn, zoals ook duidelijk is dat ze in de oudere Buri Vermeer een neerd was. Het kettinkje dat ze van hem kreeg, overhandigt ze bij wijze van talis man en zoenoffer aan Pip. Die is dan ein delijk bij machte zich neer te leggen bij de heerschappij van de onverbiddelijke tijd. Doeschka Meijsing - Over de liefde. Uitgeve- rij Querido. 238 pag. 18,95 euro. (gebon den 22,95 euro). plaatsvervanger zoekt voor de geliefde va der die zich altijd weer aan het gezinsver band onttrok. Want van liefde, dood, ver lies en verraad is verraad, helaas helaas, het grootst. Dat wordt ze nog eens gewaar in een finaal gesprek met haar oude vlam, die opbiecht dat zij op haar beurt verliefd was op de Japanse commandant van het con centratiekamp waar ze als kind géinter- Doeschka Meijsing door Jan Smeekens Of schapen tellen moeilijk is? Niet voor iemand die ze, om de slaap te vatten, in gedachten één voor één over een hek kan laten sprin gen. Maar vraag het een herder nadat hij of zij aan het eind van de dag achter het laatste schaap de deur van de stal in het slot heeft gegooid. Wie er ook over mee kan praten is fotograaf Hans van der Meer. Hij publiceerde enkele foto boeken waaronder twee met foto's van (afgetrap te) voetbalveldjes in soms overweldigende land schappen. Hemelhoog geprezen werd zijn docu mentaire over de befaamde voetbalwedstrijd tus sen Bhutan en Montserrat, 's werelds laagstge- klasseerde staatjes op de FIFA-ranglijst maar in 2004 finalisten in de alternatieve WK-finale op een knollenveldje ergens in de Himalaya. Eind vorig jaar verscheen dan zijn eerste kinder boek, een telboek met foto's van groepjes scha pen in een oer-Hollands polderlandschap. Het idee voor Schapen tellen ontstond toen hij een tijdlang op de boerderij van een vriend paste. Diens kudde van 39 dieren in de gaten houden, bleek een klus van jewelste. Altijd was er de twij fel of hij ze echt wel allemaal geteld had. Meer dan eens was hij er een paar 'kwijt', of had hij er zomaar een stuk of wat 'te veel'. Dat is in dit kartonboek met 23 foto's niet an ders. Tellen vraagt van jonge gebruikers hier meer dan alleen kennis van de getallen en de tel- rij. Zo zullen ze weet moeten hebben van het fe nomeen dat iets wat je niet ziet, er toch heus kan zijn. Heel jonge kinderen zijn immers nog niet in staat te zien dat een schaap met acht po ten één schaap is met daarachter verscholen een tweede schaap. En welke telstrategie hanteer je op de foto's met een dertigtal dieren op een kluit je bij elkaar? Schapen tellen is een mooi telboek dat tot kijken dwingt en zo verhalen oproept. Het is ook een liefdesverklaring aan dieren met heel wat meer karakter dan hun enigszins suffe imago doet ver moeden. Vooral de foto's waarop ze ons strak en indringend recht in de ogen kijken, laten zien dat het om ware personality's gaat. En als climax op de laatste foto die apotheose met het hele ge zelschap in een landschap vol van dramatiek. Nog zo'n inspirerend telboek waarin je al tellend spelenderwijs gedwongen wordt tot opmerk zaam en aftastend kijken, is 3 van Ted van Lies hout (Nieuw Amsterdam; 12,50 euro). Hij vond tussen de schatten van het Rijksmuseum 25 kunstwerken (voorwerpen, beelden, schilde rijen) waarop iets te tellen valt. Provocerend geestig is dat hij je pas achterin het boek vertelt wat je had moeten tellen. Bijvoorbeeld in de schildering op koper de drie vlinders en op de kan met tinnen deksel de 75 hartjes én halve boogjes. Hans van der Meer Uitg. Nieuw Amsterdam 46 blz. 12,50 euro vanaf 4 jaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 160