'Sommige goeroes hebben wel een aardige boodschap, maar vaak is het heel vaag allemaal.' Paul van der Velde, hoofddocent hindoeïsme en boeddhisme Bhagwan Sai Baba PZC Zaterdag 2 februari 2008 1 5 n de goeroe De beweging rond Bhagwan Sri Rajneesh (1931 -1990) baseert zich op een veelheid aan spirituele en godsdienstige bronnen en invloe den, waaronder hindoeïsme, soefisme, zen en christendom. Ze werd echter bovenal beïnvloed door de persoonlijke, radicale visie van een eigentijdse mysti cus. Kern is het zoeken naar zichzelf door meditatie, therapie en liefde. De beweging zet zich aftegen de bestaande religieuze, maatschappelijke en politieke orde. Rajneesh deed dat onder meer door felle, confronterende en zelfs beledigende teksten uit te spre ken. Hij sprak vaak kritisch over moeder Theresa, over Jezus en over priesters en politici als de 'maffia van de ziel'. Rajneesh verkondigde een boodschap van radicale individuele bevrijding. Deze bevrijding kan gaan via het lichaam (seks en vrije gevoelsuiting) en via de spiritualiteit (stre ven naar verlichting), met name door het beoefenen van meditatie. Tienduizenden westerse en niet-westerse jongeren waren in de jaren zeventig en tachtig van de 20ste eeuw gevoelig voor deze boodschap. Bij een kleine kern volgelingen ('sannyasins') nam de goed-fout tegenstelling tussen henzelf en de 'buitenwereld' vooral in de jaren tachtig soms sektarische vormen aan. Rajneesh legde een belofte af dat hij niet meer zou spreken. Zijn discipelen ga ven hem 96 Rolls-Royces ca deau. Inkomen en eigen bezittingen zou Raj neesh niet hebben. The Beatles waren bij Maharishi Mahesh Yogi in 1968 in de leer. Een maand slechts, toen vertrok de popgroep, naar eigen zeggen om dat Maharishi te veel geïnteresseerd zou zijn in seks en geld. foto Paul Saltzman/ Contact Press Images, HH volgelingen te vinden en zeggen: ik heb de oplossing voor jou." Maharishi Mahesh Yogi van de TM-bewe- ging vindt hij niet een prototype van een machtsgoeroe. „Ik heb althans nog geen verhalen over excessen gehoord. Maar hij heeft wel volgelingen om zich heen. En de beweging is ook behoorlijk rijk. Ik ken heel enge aanhangers van de TM. Zoge naamd heb je alle vrijheid, maar dat is niet zo. Je wordt door de groep in een keurslijf geperst. Onder het mom van 'het is jouw keuze, maar bedenk wel dat het je spirituele groei in de weg staat', heb je gewoonweg geen keus meer. Pure chantage natuurlijk." „Het is heel moeilijk om uit dat soort be wegingen te stappen als je er eenmaal in zit. Vaak heb je je baan opgezegd, je huis verkocht, heb je de afkeuring van de fami lie al over je heen. Sommigen zitten diep in de schulden. Ga dan maar eens met hangende pootjes terug." e bewegingen uit de jaren ze ventig hebben inmiddels plaats gemaakt voor nieuwe fe nomenen. In de Verenigde Sta ten heeft Andrew Cohen talrijke volgelin gen. In Nederland probeert Marinus Knoope een kring van aanhangers om zich heen te verzamelen voor zijn creatie- spiraal-gedachte. Maar ook moderne tv-dominees en charismatische moslim leiders zouden als een soort goeroes kun nen worden beschouwd", stelt Van der Velde. Het boeddhisme is volgens hem ook weer in opkomst. Hij doceert het vak aan de universiteit en treft zo nu en dan stu denten die verbaasd zijn dat hijzelf geen boeddhist is. „Om het nazisme te bestu deren of erover te doceren, hoefje zelf toch ook geen nazi te zijn", geeft Van der Velde als weerwoord. Ondanks al zijn studies, de talrijke reizen naar India en andere landen in Azië en de vele ontmoetingen met goeroes, heeft hij zichzelf nooit bij een beweging willen aansluiten. Hij bekijkt het boeddhisme al lereerst vanuit de wetenschap. „De nieu we opleving van het boeddhisme in het Westen komt volgens mij vooral doordat we in ons drukke bestaan op zoek zijn naar rustpunten." Van der Velde heeft zelf twee vrienden uit een sekte weten te praten. „Ik weet ze ker dat als er weer een goeroe langskomt, een van de twee zo weer aanhaakt. Som mige mensen zijn er erg ontvankelijk voor. Ze voelen zich goed binnen zo'n systeem met regels, dogma's, rituelen. Ik ken mensen die anders in een psychiatri sche inrichting zouden zijn beland. Dan is de vraag, wat is beter? Bovendien wen nen ze aan de regels en de eisen. Het zijn mensen die zich ook heel goed in een kloosterorde thuis zouden voelen." Wat is het dan dat ze zoeken? „Een papa die zegt wat ze moeten doen, hoe ze moe ten leven misschien? Psychologisch is het wellicht te verklaren omdat ze iets in hun jeugd hebben gemist. Maar ach, dat zeg gen kunstverzamelaars ook gekscherend tegen elkaar: heb jij vroeger ook dat blau we fietsje niet gekregen? Om hun eigen verzamelwoede te verklaren. Maar wie heeft nou niet iets gemist in zijn jeugd?" Sathya Narayana Raju Ratnakaram (geboren rond 1926) is een Indiase goeroe met volgelingen en honderden centra over de hele wereld. Op zijn veertiende jaar proclameerde Sathya Narayana de reïncar natie te zijn van de Indiase heilige Shirdi Sai Baba. Volgens Sai Baba zijn de ver schillende godsdiensten allen 'wegen naar God'. Ze hebben allemaal godsrealisatie of zelfverwerkelijking als uiterste doel. Sai Baba zegt dan ook duidelijk dat hij geen nieuwe godsdienst wil stichten; hij wil juist mensen weer terugbrengen naar de kern van hun eigen godsdienst. In de jaren zestig begon zijn aanhang onder niet-lndiase volgelingen te groeien. Het aantal volgelingen zou heden ten dage oplopen tot ongeveer 50 miljoen. Vol gens volgelingen 'materialiseert' Sai Baba voor aanwezigen regelmatig uit het niets vibuthi (heili ge as) en geschenken, met name ringen, medaillons en horloges. Volgens critici gaat het om or dinaire goocheltrucs. Een door Sai Baba tevoorschijn 'getoverd' horloge zou als inscriptie 'Made in China' hebben gehad. Sai Baba beweert vrij van verlangens te zijn en predikt een strenge moraal. Sinds 2000 doen geruchten de ronde over ongewenste seksuele intimiteiten door de goeroe. Sai Baba wordt beschuldigd van al te grote vrijpostigheid ten aanzien van j ge mannelijke volgelingen en studenten van door hem ge leide scholen. jon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15