Spirituele bewegingen Maharishi Mahesh Yogi Met een grote kring volgelingen om zich heen leeft menig goeroe in weelde. Zijn charisma is vaak goed voor een riante inkomstenbron. Deze week maakte de Transceden- te Meditatiebeweging bekend dat geestelijk leider Maha rishi (91) stopt. Ooit een goeroe waar The Beatles achter aan liepen. Wat maakt deze spiritueel leiders zo populair? Sri Sri Ravi Shankar 1 4 Zaterdag 2 februari 2008 PZC Houvast aai door Tanja Kits Maharishi Mahesh Yogi is in (waarschijnlijk) 1917 geboren als Mahesh Prasad Varma in de Indiase deelstaat Madhya Pradesh. Hij is de grondlegger van de Transcendente Meditatie-beweging (TM), die volgens de organisatie zelf wereldwijd meer dan vijf miljoen aanhangers van Maharashi's me ditatietechniek heeft.Met zijn TM wil Maharishi 'samenhang creëren in een wereld ge tergd door onze eigen gespannen breinen, kunstmatige nationale grenzen, terrorisme en irrationeel geweld', zo zei hij in 2006 tegen The New York Times. President Bush ziet hij als de grootste 'kwajongen' van deze tijd. Ook is Maharishi's erop uit de wereld te herbou wen. Veel gebouwen zijn volgens de goeroe vergiftigd, waaronder die van de Verenigde Naties in New York en het Witte Huis in Washington. In verschillende steden wereldwijd heeft Maharis hi plannen voor 3000 marmeren 'vredespaleizen' en ook is hij ervan overtuigd dat elk land een ver keerd gekozen hoofdstad heeft. De Maharishi gaat uit van 'brahmastan' - het geografische en ener giecentrum van ieder land. Dat zou Smith Center in Kansas tot hoofdstad van de VS maken, een plaatsje met niet meer dan 2000 inwoners. In 1968 adopteren The Beatles Maharishi tot hun goeroe. Na enkele maanden komt het echter tot een breuk omdat The Beatles vin den dat Maharishi wel erg veel j|| aandacht heeft voor seks en geld. Sri Sri Ravi Shankar (1956) is een spiritueel en humanitair leider, geboren in Tamil Nadu, India. Zijn internationale stichting Art of Living ijvert voor het verminderen van stress op individueel niveau en het reduce ren van ziekte en geweld in de maatschappij als geheel. Daarnaast is Shankar de drijvende kracht achter de charitatieve organisatie International Association for Hu man Values, dat het 5H-programma aanhoudt. Daarin streeft de organisatie naar: health (gezondheid), housing (huizen), hygene (hygiëne), humain values (menselijke waarden) en harmony (harmonie). Shankar is een voormalige volgeling van Maharishi Madesh Yogi, die hem als zijn favoriete discipel beschouwde. Begin jaren negentig voegt Shankar 'Sri Sri' toe aan zijn naam na een conflict met de Indiase sitarspeler Ravi Shankar. Zijn naamgenoot (en vader van de Amerikaanse zangeres Norah Jones) verwijt de goeroe dat hij de naam van de bekende muzi kant misbruikt voor eigen gewin. Sri Sri benadrukt verbinding tussen lichaam en geest en stelt dat de ademhaling een instrument is om de geest te laten ontspannen. Daarnaast predikt hij dienstbaar heid aan de medemens. Shankar bracht dat in de praktijk door gratis anti-stresscursussen te bieden aan inwoners van New York na de aanslagen van 11 september 2001Ook in Irak is Sri Sri's or ganisatie actief om de bevol king af te helpen van stress- gevoelens. eel hippies in de jaren zestig en zeventig lieten het christe lijk geloof waarin ze waren grootgebracht vallen als een baksteen. Te burgerlijk, te dog matisch, te strak in de leer, vonden ze. Veel liever sloten ze zich aan bij spirituele bewegingen als de Bhagwan of Hare Kris hna. Velen lieten zich overhalen tot Trans cendente Meditatie. „Ze liepen weg bij de gevestigde orde, maar gingen zo weer een nieuwe orde binnen. Met vaak nog veel meer dogma's en regels", constateert Paul van der Velde, universitair hoofddocent hindoeïsme en boeddhisme aan de Rad boud Universiteit. Veel van de nieuwe spirituele bewegin gen vloeiden voort uit het boeddhisme. Het fenomeen goeroe waaide over vanuit India. Goeroe betekent eigenlijk niet meer dan 'leraar op het spirituele vlak'. Toch heeft de term goeroe in Nederland een negatieve bijklank. „Inderdaad", be aamt Van der Velde. „En niet voor niets. De goeroes die wij kennen in het Westen zijn vaak leiders van spirituele bewegin gen die op den duur enge trekjes hebben gekregen. Kijk naar een Bhagwan die zich enorm heeft verrijkt, een Sai Baba die in opspraak is geraakt vanwege pedofiele handelingen, andere spirituele leiders die zich vergrijpen aan vrouwen. Vrouwen die helemaal worden uitgewoond onder het mom van mystieke initiatie. Omdat het zo goed is voor henzelf." Van der Vel de gruwt ervan. Het zichzelf verrijken zou eigenlijk niet moeten passen bij de boodschap die de meeste goeroes uitdragen: niet het mate riële maar het geestelijke is belangrijk in het leven. „Klopt, maar je ziet dat dit soort goeroes mensen om zich heen ver zamelt die hen op een voetstuk plaatsen. Ze krijgen steeds meer macht en denken zich steeds meer te kunnen veroorloven. Ze proberen de grenzen op te zoeken. Op seksueel vlak, maar ook op materieel vlak. En er is niemand in de buurt die er kri tiek op levert. Want kritische mensen worden geweerd. Als er al kritiek van bui tenaf de cirkel binnendringt, dan wordt die intern weggewuifd met argumenten als: ze snappen ons niet. Of nog erger: ze zijn er nog niet aan toe." Dat mensen vallen voor een goeroe, snapt Van der Velde wel. „Het zijn vaak heel charmante, charismatische figuren. Ze komen op je af met een glimlach van hier tot aan de maan. Daar kun je ontzet tend van onder de indruk raken, vooral als je je niet zo happy voelt, en denken: dit is het paradijs. Je wilt dat geluksgevoel vaker beleven en loopt achter zo'n goeroe aan. Dan krijgt het iets verslavends. Maar net als een ex-heroïneverslaafde eens zei: het gevoel van de eerste shot krijg je nooit meer." Zonder uitzondering zijn goeroes volgens hem pronkziek. „Neem Sri Sri Ravi Shan kar die nu erg populair is. Velen schijnen heel wat bij hem te ervaren, maar ik zie bovenal zijn enorme ijdelheid. Met een grote hang naar macht. Sommige goeroes hebben wel een aardige boodschap, maar vaak is het heel vaag allemaal. Ze gebrui ken methodes om groepen te beïnvloe den en zijn daar heel behendig in. Ze we ten precies de zwakke plekken van hun

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 14