media m carrière van Frits Sissing ff B Andere Tijden media@wegener.nl 51 024-3650570 PZC :008 redactie.media@wegener.nl 024-3650570 a 'Andere Tijden' en 'Studio Sport' bundelen de krachten Andere Tijden en Studio Sport schrij ven deze zomer samen sportgeschie denis. Vanaf 11 mei presenteert Tom Egbers negen weken lang Ande re Tijden Sport waarin Nederlandse deelnames aan het EK voetbal en de Olympische Spelen centraal staan. Op de website van Andere Tijden Sport kunt u uw eigen sportherinne- ringen delen met de redactie. www.anderetijdensport.nl 'Blij dat ik glij' komt weer terug bij de Tros Na dertien jaar afwezigheid komt de winterse versie van Te Land, Ter Zee En In De Lucht terug op tv. Ange la Esajas en Ron Boszhard reizen eind maart af naar Oostenrijk voor de opnames van Blij Dat Ik Clij, waar in deelnemers met hun zelfgemaak te voertuig zo snel mogelijk van een sneeuwhelling moeten afglijden. Aanmelden via de site van de Tros. www.tros.nl Linda de Mol maakt quiz met bekende Nederlanders RTL 4 wil het ouderwetse zaterdag- avondgevoel terugbrengen op televi sie en zet daarvoor Linda de Mol in. De presentatrice gaat een 'Holland se' quiz maken met bekende Neder landers. De BN'ers worden verdeeld in twee teams en dienen vervolgens vragen te beantwoorden over 'Hol landse dingetjes', zoals de Neder landse film, tv, sport en algemene weetjes. Het publiek kan meestrij den om echte oerhollandse prijzen zoals een sjoelbak of een fiets. musical-specialist van de Avro. „Het is in feite een idee van me zelf Anderhalfjaar geleden liet ik de Avro al weten dat ik radio ma ken wel leuk zou vinden. Het is een oude fascinatie. En het valt niet tegen. Ik heb een proefpro- gramma gemaakt, dat enthousiast is ontvangen. Wel moet ik me goed bewust blijven van het feit dat dit programma midden in de nacht wordt uitgezonden. Dat ver eist toch wel een andere, kalmere toon. Maar het is heerlijk voorbe reiden. Ik zat laatst al te surfen, waarbij ik allerlei leuke feitjes te genkwam. Ik ontdek steeds meer dingen die ik wil vertellen." Ruim twee miljoen kijkers voor Op Zoek Naar Euita of hooguit 60.000 luisteraars met Musical Moods, het is nogal een verschil, realiseert Sissing zich. „Maar 60.000 mensen is nog altijd een flink stadion vol. Het gaat me niet om de hoge cijfers. Ik vind het vooral heerlijk mensen te onder houden, een plezierige tijd te ge ven. Ik hou echt van entertainen, dat luisteraars na een uur denken: wat een lekker uurtje, en ik heb er nog wat van opgestoken ook. In dat geval is mijn missie geslaagd." Claustrofobische neigingen krijgt hij niet snel, maar in je eentje in dat kleine radiohokje zitten is wel even wennen. „Op die plek moet ik mijn luisteraars het gevoel geven dat ik het tegen hen heb. In een studio vol publiek en met heel veel camera's gaat dat net iets gemakke lijker." Naast het radioprogramma blijft de tv Sissings speerpunt. Binnen kort beginnen de audities voor de Euim-achtige talentenjacht Op Zoek Naar Joseph, die in september van start gaat. En Restauratie komt vermoedelijk ook weer terug. iSMÜAvro Musical Moods, wekelijks van zaterdag op zondag van 00.00 tot 01.00 uur, radio 2. Frits Sissing: „Voorlopig gaan we nog niet live." foto Frouwkje Bijlstra/C foto Elizabeth Arden Archives/Helena Rubinstein Foundation In Europa (VPRO) 821.000 kijkers Andermans Veren (Avro) 303.000 kijkers Andere Tijden (NPS/VPRO) 660.000 kijkers Van Dis in Afrika (VPRO) 507.000 kijkers Close Up (Avro) 281.000 kijkers p- Museumgasten (Avro) 97.000 kijkers P- De Kunst (NPS) 95.000 kijkers (cijfers zijn van laatste uitzendingen) cultuur op televisie willen doen, dat is immers de taak van de pu blieke omroep. Het is een goed hu welijk, met twee creatieve karak ters en dat botst soms. Het aanbod wordt niet kleiner. We gaan het Oerol-festival uitzenden op prime time, in het voorjaar komt er een nieuw kunst- en cultuurprogram ma Cultuurshake. Documentaires zenden we uit tussen 23 en 24 uur, op het tijdstip van Pauw en Witte- man. Dat die talkshow op de rand van de nacht is, daarover klaagt nie mand. Je moet niet alles op tv wil len brengen. De hoofdnetten moe ten een relevant deel aan kunst en cultuur besteden, maar we maken ook een grote slag met televisie op aanvraag: internet en themakana len. Kijkcijfers spelen zeker een rol. We houden daarbij wel rekening met het soort programma. Voor opera is 100.000 kijkers al veel." Het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties ver strekt subsidies aan culturele radio- Hoe goed worden cultuurprogramma's bekeken? Een greep uit het aanbod: en televisieproducties die door de pu blieke omroepen worden uitgezon den. Hans Maarten van den Brink is directeur van het fonds. „Ik zie veel nieuwe mogelijkheden voor cultuur op televisie. Niet op de traditionele zenders 1, 2 en 3, daar wordt steeds meer op kijkcij fers gelet. Door internet en digitale themakanalen komt er steeds meer tijd beschikbaar om uit te zenden. Elke maand wordt het aanbod op zenders als Holland Doe en Cultu- ra groter. Het grote publiek zit nu nog op de traditionele zenders. Ie dere dag gaat die ontwikkeling door. Het is wel essentieel dat ook een deel van het geld meegaat. Het omslagpunt dat meer mensen naar themakanalen of internet kijken, komt denk ik over vijf tot tien jaar. Kunst en cultuur op de traditione le netten is mogelijk, al moet er op de financiering worden gelet." Simone van den Ende is Avro-eindre- dacteur kunst, cultuur en drama. „We richten ons vooral op kunst. foto Avro Kunst en Kitsch bestaat al 25 jaar en heeft gemiddeld een miljoen kij kers. Je kunt niet verwachten dat al le kunstprogramma's evenveel kij kers trekken als amusement. Dat is appels met peren vergelijken. 100.000 mensen voor een theater voorstelling is in kijkcijferland mis schien niet veel, maar als je het ver gelijkt met het aantal bezoekers van zo'n voorstelling weer wel. Ik geloof erin dat de taak van de Pu blieke Omroep is mensen ver trouwd te maken met kunst en cul tuur. Sinds wij de strijd aan moe ten gaan met de commerciëlen gaat dat ten koste van cultuur. Het foto VPRO is ontzettend jammer dat deze pro gramma's op de middag of nacht worden uitgezet. Daardoor is er minder geld voor, dat hangt name lijk samen met de reclame-inkom sten. Gevolg is dat we minder uit zendingen kunnen maken. Het aantal uitzendingen van bijvoor beeld Close Up is met een derde af genomen. Toch is het prachtig om beeldende kunst en architectuur op tv te zien. Dat minister Plasterk zich hard wil maken voor cultuur en kunst stemt me positief." Reageren? redactie.media@wegener.nl foto Avro foto NPS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 125