reizen Genieten op de markt Vader en zoon vormen een mooi stel en ik kan mijn ogen niet van ze afhouden Bangkok heeft charme, maar het is ook een vieze stinkstad waar het verkeer altijd vaststaat. Op het water had Jan Willem Veenhof daar echter geen last van. PZC Zaterdag 2 februari 2008 reizen@wegener.nl 024-3650360 PWk «s# 4t' -> TO 7\ uo O Vroeg in de ochtend, als de zon nog niet eens op is, hoor je het al. Geroezemoes, naderende vrachtwa gens, voetstappen. Het is markt! Ineens is Molagavi- ta het kleurige, vrolijke, bruisende middelpunt van deze Co lombiaanse streek. Het is druk. De paar cafeetjes van het dorp puilen uit. Er wordt vanaf vroeg in de ochtend al opti mistisch ingenomen. Alles ademt een vrolijke vredigheid die aanzet tot lome ontspanning. Een beetje hangen tegen een muurtje, bekertje koffie erbij en rondkijken maar. Na verloop van tijd ga je patronen herkennen. Het werk van de sjouwers bijvoorbeeld. Zij lopen af en aan tussen het marktplein en de vrachtauto's en karren die in de zijstraten geparkeerd staan. Sterke mannen. De zakken meel en suiker die zij op hun schouders nemen, hebben niet het maximale arbo-gewicht dat bij ons wordt getolereerd. Tussen de 40 en 50 kilo is op deze markt normaal. Tel daarbij ook nog eens op dat de straten een stijgingspercentage hebben van ten minste 15 procent en je kunt je voorstellen wat voor presta ties er worden geleverd. Verbijsterend is daarom dat de meest actieve sjouwer een buitengewoon klein mannetje is. Paco meet niet meer dan 1 meter 50. Korte kromme beentjes en een gebocheld boven lijf Ik schat hem 40 jaar. Zijn hele fysiek is gemodelleerd naar het sjouwerswerk. Elk half uur loopt hij een ca fé binnen om een flesje water naar binnen te gieten en dan meteen weer aan het werk. Om een uur of 3 is het achter de rug en haalt hij zijn zwaarverdiende geld op. Omgerekend nog geen 3 euro. Even later zie ik hem lopen met een jongen van een jaar of 12. Zijn zoon. De jongen heeft niets van zijn vader. Hij is een lan ge slungel met de heerlijke slome grijns van een be ginnende puber. Het is een mooi stel. Om de een of andere reden kan ik mijn ogen niet van ze afhouden. Vader en zoon, ik heb daar iets mee. Ze schuieren een beetje over het marktterrein waar de handelaren al aan het inpakken zijn. Bij een stalletje vol blikken pannen bespreken ze de mo gelijkheid om eens een mooie nieuwe pan voor moeder te kopen, maar het ding is duidelijk te duur. Nog even doorspa ren. Vol goede moed lopen ze nu langs een berg sandalen. De jongen bekijkt een paar. Wat zou hij die graag willen heb ben! Vader maakt hem duidelijk dat 50 cent toch wel een beetje te gortig is. De zoon begrijpt dat uiteraard. Geen spoor van ontevredenheid of zeuren. Heerlijk! Vrolijk koutend komen ze mijn kant op. Paco stuurt zijn zoon het café in om een zakje tabak te kopen. Wanneer de jongen uit het zicht is, rent vader terug naar de berg sanda len. Snel koopt hij het begeerde paar en verstopt het onder zijn bloes. Met twinkelende pretoogjes ziet hij zijn zoon te rugkomen. Of die iets aan hem ziet? De jongen ziet natuur lijk niets. Met een feestelijk gebaar haalt vader de sandalen tevoorschijn. Blij omhelst zijn zoon hem en zenuwachtig verwisselt hij zijn dichte schoenen voor de luchtige splinter nieuwe exemplaren. Ze zitten als gegoten en vader krijgt op nieuw een zoen. Trots en tevreden gaan beiden op weg naar huis. Hand in hand verdwijnen ze uit het zicht. Arm, maar in elk geval sa men. Het is zondagmiddag in een doorsnee bergdorpje in Colombia. Waarom zou een dergelijke scène me nou zo ont roeren? Dobberen in Onze gids waarschuwt voor spetters als de boot de golven van de Chao Phraya in duikt, de gigantische rivier die Bangkok in tweeën deelt. We zijn zojuist vertrokken van de centrale Si Phrayapier, aan de ooste lijke oever van de rivier, bij het Ri ver City Shopping Centre. Zijn waarschuwing is eigenlijk overbodig. Als je ziet wat er alle maal ronddrijft in deze rivier, dan is een slok van het bruine, drabbi ge water binnenkrijgen het laatste wat je wilt. Vooral langs de randen van de Chao Phraya en in de zijar men van de rivier - de khlongs - hoopt het vuil zich op. Uiteindelijk valt het mee. We blijven droog. En als je tijdens de boottocht in plaats van in het water naar de horizon kijkt, is het heel plezierig. Je vaart langs restaurants, boeddhistische tempels, een enkele kerk en mos kee, de loods waar de boten van de Thaise koning Bhumipol liggen af gemeerd, kleine huisjes met was goed op de veranda en mannen en jongetjes die hun hengeltje hebben uitgegooid. Over vissen gesproken: als we een zijarm van de Chao Phraya zijn in gevaren, passeren we een tempel waarvan de monniken de gewoon te hebben hun restjes rijst aan de vissen te voeren. Die weten dat en blijven daar rondzwemmen. Onze gids weet dat ook en heeft een zak brood meegenomen. Als hij een stuk brood in het water gooit, spar telen er plotseling tientallen meer vallen door elkaar heen. Het is een indrukwekkend gezicht. De dode hond, die even verderop in het wa ter drijft, gaat er zelfs een beetje van golven. We varen in Bangkok, net na de re gentijd. De stad toont nog de spo ren van de recente overstromin gen, die overigens vrijwel ieder jaar voorkomen. Het eiland Ko Kret in het midden van de rivier, ten noorden van het centrum van Bangkok, is nog ontoegankelijk voor voetgangers. En ook onder weg in de khlongs staan veel lager gelegen gedeelten van huizen on der water. Ook kan de boot niet on der alle bruggen door, vanwege de hoge waterstand. Toch gaat het le ven hier gewoon door. Er liggen zandzakken voor de deur. Het woongedeelte van de huizen, die meestal gebouwd zijn op palen, ligt gelukkig vaak op een hoger ni veau. Het water is dan wel lastig, maar niet rampzalig. Je verveelt je niet op de Chao Phra ya. Nog maar net hebben we de vis sen bij de tempel gevoerd of er ko men twee oude vrouwtjes aanva ren in een gammel bootje. Bana nen, bier, snoep, hoeden van riet, pennetjes, zakdoekjes, speelgoed: hoe langer je kijkt hoe meer je in het volgepakte schuitje ziet liggen. Alles keurig gerangschikt en bereik baar voor de snelle handjes van de vrouwen, die al balancerend op de golven hun spullen uitdelen en het wisselgeld uittellen. Je kunt in Bangkok uren rond varen voor een habbekrats. Het is zo levendig, dat het net lijkt alsof je in de Thaise hoofdstad over straat loopt. Bovendien waait het lekker, ook al zoiets aangenaams in een stad waar het altijd broeierig be nauwd en rond de dertig graden is. Bangkok-te-water kun je op een paar manieren aanpakken. In de eerste plaats zijn er de reguliere ri viertaxi's. Elke tien of twintig mi nuten varen de bootjes de rivier Chao Phraya op en neer langs de tientallen aanlegpieren. Er zijn ge wone riviertaxi's die bij elke pier aanleggen en expressriviertaxi's die er steeds een paar overslaan (en dus sneller zijn als je ver weg moet). Bij elke pier staan borden die duidelijk laten zien welke boot waar stopt. Het tarief is voor Euro peanen een lachertje. Een tochtje voor zo'n twintig eurocent. Voor een paar euro zit je de hele dag op het water. De aanlegsteigers liggen ook altijd vlak bij de bezienswaardigheden (koninklijk paleis, tempels, winkel centra) of bij de grote hotels (die in Bangkok ook goedkoop zijn). Voor relatief weinig geld slaap je in een sterrenhotel. En nog een voor deel: een riviertaxi staat, in tegen stelling tot zijn rijdende collega op vier wielen, nooit in de file. De Chao Phraya heeft ook zijar men, de khlongs. Het is een wijd vertakt systeem dat Bangkok de bij naam 'Venetië van het Oosten' heeft opgeleverd. In de khlongs va ren de longtailboten, zo genoemd omdat ze een roer aan een heel lan ge ijzeren arm hebben. Op de oost oever van de Chao Phraya zijn de khlongs vaak gedempt en zijn de vaarwegen straatwegen geworden (hoewel ze in de regentijd vaak weer tijdelijk van straatwegen vaar wegen worden). Maar op de west oever, in de wijk Thonburi, is de si tuatie nog steeds zoals die al eeu wen is geweest. Je huurt zo'n 'staartboot' met stuurman voor zo'n vijfhonderd bath (tien euro) per uur en er kunnen wel tien man in. Ze gaan onverwacht hard. Nog een andere manier om van waterrijk Bangkok te genieten is een dinercruise. Dat klinkt duur, maar dat is het niet in Thailand. De duurste cruise is op een antieke rijstbark die iedere avond door de Chao Phraya vaart, dwars door ver licht Bangkok. Deze boten worden vaak bevolkt door toeristen uit de luxehotels. Een avond luxe cruisen kost vijftig euro, inclusief een zeer goede maaltijd. Maar er varen ook 'buffetboten', waar je zelf opschept van een lange tafel, een soort rijst tafel. Die boten kunnen meer men sen meenemen en dat voor zo'n twintig euro (inclusief maaltijd). Maar je kunt natuurlijk ook een sa- teetje kopen bij een stalletje op de pier (als ze veel verkopen en goed doorbakken zijn, word je daar niet ziek van) en dat meenemen in de riviertaxi. Dan heb je ook een di nercruise. Maar dan een individue le. En voor een prijs van een halve euro. S? Reageren? redactie.reizen@wegener.nl Markt in Molagavita. foto Derk Bolt Over water ben je in Bangkok sneller dan met de auto.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 108