spectrum 4 Ik wil het dagelijks leven pakken. De persoon typeren' PZC Zaterdag 2 februari 2008 Dinne van der Vlis: „Ik maak mijn films met liefde." Een naam op een grafsteen. Een foto op de kast. Een gedachtenisprentje met een geschreven mini-biografie. Zo houden we vaak de herinnering aan onze dierbare doden levend. Maar het kan ook anders. Een videoband of een dvd, waarop de dode voortleeft als een 'filmster'. Dinne van der Vlis stort zich op postume filmportretten. door Rien Floris foto CPD De dood. Dat gaat niet door je hoofd als je de beelden ziet van de 6-jarige Marieke. Een lief spelend meisje. De beel den krijgen een andere di mensie als je weet dat ze is omgekomen bij een ongeluk. Net als de beelden van het laatje van moe der Erne. Met daarin de prullaria die ze nooit meer zal aanraken. Want ook Erne is niet meer. Dan krijgt dat laatje een andere lading. Dinne van der Vlis uit Broek in Waterland maakt die beelden. Postume portretten. Ze vangt ze met haar camera en maakt Stories of your life, intieme levensverhalen voor nabestaanden. Soms zelfs nog als de hoofd rolspeler in leven is en een boodschap wil doorgeven aan de kleinkinderen. Een herinnering aan oma op dvd. Dan is ze altijd een beetje bij ons. Al is de bood schap meestal hetzelfde: 'houd elkaar vast'. Want iedere oma is bang dat na haar over lijden het gezin uit elkaar valt. De filmmaakster werkte 23 jaar als regisseur/verslaggever voor de publieke omroepen. Ze maakte onder meer voor Van Gewest tot Gewest indringende video portretten. Zoals rond 4 mei: 'Onbekend Monument' over oorlogsslachtoffers. Nu maakt ze films van hetzelfde kaliber, maar dan voor een klein publiek in de huiska mer. „Als er één persoon verschuift op zijn stoel door wat ik heb gemaakt, ben ik al blij. Nu maak ik videofilms over mensen en krijg ik reacties van een heel gezin dat ik een beetje gelukkig maak met een ge filmd portret. Dat is toch mooier dan een recensie in de krant." Ze houdt van begraafplaatsen, bekent ze wandelend over het plaatselijke kerkhof. Een prachtige sfeervolle grafheuvel aan de rand van het weiland, waar de buurman ligt die in haar armen zijn laatste adem uit blies. „Ik wilde ook begraven worden. In middels vind ik dat de nabestaanden het maar moeten regelen. Toen ik de kist van mijn moeder in de oven had geschoven, was dat opeens heel helder. Ze zien maar wat ze met me doen." Na het overlijden van haar moeder Erne filmde Van der Vlis het hele huis in Blari- cum. Ongeopende laatjes gingen open voor de camera, het plafond van de ka mer waar moeder opgebaard had gele gen. Alles in beeld. „Ze was nog warm en ik verlegde al din gen op haar bureau. Ik verstoorde de orde. Ik wilde helemaal geen film maken. Het was een soort rouw verwerking. Pas later werd het een film." Voor de film Voor Marieke werd ze wel ge vraagd als documentairemaakster. Marieke Boas, een 6-jarig meisje uit Amsterdam. Bloem in de knop. Ze kwam in 2001 om het leven bij een auto-ongeluk. In nauw overleg met de familie maakte Van der Vlis Voor Marieke. De film werd tijdens Allerzielen vertoond op haar graf Een samenwerkingsproject van kunste naars, om nieuwe vormen te geven aan ri tuelen als Allerzielen. De dood filmen is geen onderwerp filmen, maar ménsen filmen. „Ik ging als journa list ook nooit voor het nieuws, maar voor de mensen." Met haar eigen camera en montageset stort ze zich sinds een jaar ge heel op de videotestamenten. Met foto's, oude filmpjes en gesprekken met nabestaanden wordt het leven gere construeerd. Zo wordt een film geboren over een man die tien jaar geleden is over leden. Een blijvend videobeeld. s teeds maar die dood filmen. Nee, ze is er niet bang voor. „Ik vind het er zo bijhoren. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan de dood denk. De dood zit aan het leven vast en bepaalt daardoor de intensiteit van ons bestaan." Haar interesse voor de dood was al vroeg gewekt. „Ik heb bij de omroepen meerdere postume portretten gemaakt. Mooi journa listiek werk. In het licht van de dood is al les een serieuze zaak. Op dat moment ma ken mensen écht contact. Dan kunnen ze niet vluchten in bab beltjes over hun nieuwe bankstel of de waan van de dag. Ze laten hun masker vallen. In het licht van de dood is er een grote kans voor contact. Je laatste kans." Al is het geen garantie voor waardevol contact. „Een goe de vriendin van me is gestorven en ik kon op haar sterfbed niets met haar delen. Ze zeggen wel eens: 'Je gaat zoals je hebt ge leefd'. Zij ging als een boze vrouw." Van der Vlis is met haar camera en open oor geen therapeute voor rouwverwer king. Maar het filmen helpt wel. „Mensen 'lopen leeg' als ik met ze praat. Ik heb nu een vrouw die 130 8-millimeter filmpjes van haar man aan het uitzoeken is. Dat is ook therapeutisch. Het is iets dat ze al ja ren moest doen." Postume portretten, maar ze filmt ook mensen die de dood in de ogen kijken. Een vrouw die is 'uitbehandeld' en van wie niet duidelijk is hoe lang ze nog onder ons is. „Haar dochter wil graag een filmpje voor de kinderen die nu 5, 7 en 12 zijn. Een boodschap voor later." Het filmen van mensen in hun laatste da gen maakt ook dingen los. „Er is altijd wel iets wat moeilijk ligt in een familie. Aan het einde van een leven kijken mensen om. Dan gaan ze nog dingen uitpraten of oplossen. Het maken van zo'n film is dan ook een beetje de afronding van een le ven." Filmpje schieten, met een doos vol foto boeken naar de studio aan huis en monte ren maar. „Zo gemakkelijk gaat het niet. Ik wil het dagelijks leven pakken. De persoon typeren. Ik volg mijn gevoel en intuïtie. Ei genlijk is het fijner, maar ook moeilijker om postume portretten te maken dan por tretten van levende mensen. Je hebt heel direct te maken met de kwetsbaarheid van het leven. Het is ook veel moeilijker het beeld van zo'n persoon scherp te krijgen. Dan kom je er niet met je doordeweekse journalistieke aanpak.'" Haar gevoel sluit niet altijd aan bij het ge voel van 'de klant'. Zo keurde haar regis seursoog een donker shot in de film over Marieke af „Jammer vond de moeder, want dat was op een verjaardag waarop Marieke zo heel blij was. Dan pep ik zo'n beeld op totdat het mooi is en zo komt het alsnog in het portret terecht." Bij de hommages aan dierbaren gaan jour nalistieke regeltjes overboord. „Je kunt niet objectief te werk gaan. Ik kan dit al leen maar zo goed mogelijk doen met mijn hart. Ik maak mijn films met liefde." Dat deed ze natuurlijk ook met de film over haar moeder. Al was het toen ook spannend wat haar eigen familie zou zeg gen. „Ik kreeg het grootste compliment uit mijn carrière. We waren het huis van moe der aan het uitruimen. Zegt mijn broer: ei genlijk hoefik niks te hebben. Ik heb alles al met jouw film." www.storiesofyourlife.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 102