spectrum 2 Bergers blijven worstelen Waakzaam vanuit het epicentrum op de verbinding Rotterdam-Antwerpen Met de brommer van de zaak zijn Hugo en Bas in vijf minuten buitengaats Door moderne communicatiemiddelen is het bergingswerk enorm veranderd PZC Zaterdag 2 februari 2008 Scheepvaart op Zeeuwse wateren is stukken veiliger geworden. Alle wrakken die in de weg lagen in Tekst. Joerj Wjsse de Westerschelde, zijn de laatste jaren geruimd. De gouden tijden voor bergers zijn voorbij in Harmen van der Werf Zeeland. Het befaamde Vlissings transport- en bergingsbedrijf Van den Akker legde het loodje, maar er zijn nog altijd bergers die Zeelands Glorie hoog houden. Letterlijk met kunst- en vliegwerk. en Wout Bareman Naam bedrijf: BST Dintelsas Oprichtingsjaar: 1973 Aantal werknemers: 4 Onder water lassen, brandjes blussen, ijsbreken, boeien lich ten, blauwalg opruimen; het is een greep uit de zeer uiteenlopende activiteiten van BST: Bergings en Sleep dienst Theunisse Dintelsas. De naam dekt allang dé lading niet meer. „Van berging alleen kun je niet leven", weet Reinier van der Zee, de man die der tien jaar geleden de handel van Theu nisse overnam. Desalniettemin is hij 24 uur per dag, 7 dagen per week waak zaam voor het geval een schip in nood mocht raken. Van der Zee, die woont op het in een schip gevestigde bedrijf, is sinds hij BST kocht maar één week foto Leo Adriaansen op vakantie geweest. Rond 'het sta tion' liggen de boten waarmee Van der Zee uitrukt als er paniek is op het water. Dat kan vanalles zijn. „Wij ruk ken in elke weersomstandigheid uit voor iedereen die het zelf niet meer kan redden op het water." Op zijn bu reau liggen tientallen artikelen uit kran ten, vakbladen en van internetsites. „Die moeten nog in het plakboek." BST heeft een deel van het werk te danken aan de zogeheten waakvlam overeenkomst tussen BST en de ge meenten langs het Schelde-Rijnkanaal. Als een schip op de druk bevaren ver binding tussen Antwerpen en Rotter dam in problemen komt, schiet BST te hulp. „We zitten op een ideale plek: dit is het epicentrum van de route tus sen het Dordtse Kil en de landgrens." Reinier van der Zee: „In dertien jaar tijd een week vakantie. Naam bedrijf: L. Polderman VOF Oprichtingsjaar: 1955 Aantal werknemers: 4 Geduldig wachten de Echo en de Bravo aan de buitensteiger van het sluizencomplex in Hansweert tot het mis gaat op de Wes terschelde. „Binnen een paar tellen kunnen we wegvaren", zegt Hugo Pol derman. Als sinds zijn vijftiende werkt hij bij het sleep- en bergingsbedrijf van zijn inmiddels overleden vader Leen. Vandaag de dag runt hij het be drijf, samen met zwager Bas van Oor schot. Alle werknemers hebben een brommertje, waarmee ze bij haast ra zendsnel van Hansweert over het slui zencomplex rijden. Het bedrijf is een kleintje in de bergingswereld. „Die zijn ook nodig. We liggen ook met een paar schepen binnen. Ook op het ka naal door Zuid-Beveland kan het fout gaan." Polderman vindt dat de samen leving blij moet zijn dat een particulier bedrijf brood ziet in het overeind hou den van een bergingsbedrijf in Hans weert. „De Oosterschelde is één natio naal park. Bij windkracht 11 heb ik wel eens een tanker van het water ge haald." Het meeste werk is te vinden op de druk bevaren Westerschelde. „We zijn er vaak als eerste bij, als er wat aan de hand is." Genoeg werk om alleen van bergingsactiviteiten rond te komen, is er niet Daarom houdt Polde- man er ook een handelsmaatschappij op na, met vooral maritieme zaken „Maar ook andere dingen, M'n vader eens een partij bruidsjurken gehad." Hugo Polderman (r) en zwager Bas van Oorschot runnen Polderman VOF. foto Willem Mieras foto Wim Kooyman Naam bedrijf: Multraship Towage Salvage. Oprichtingsjaar: 1984. Aantal werknemers ongeveer 40. Leendert Muller weet eigenlijk niet beter. Nauwelijks de wieg ontgroeid werd hij al meege sjouwd naar het kantoor van (toen nog) sleep- en bergingsbedrijf Willem Muller, het familiebedrijf, op de Schel- dekade in Temeuzen. Op z'n derde lispelde hij al de naam van elke voorbij varende sleepboot. Toen Willem Mul ler werd overgenomen, richtte moeder Heieen Multraship op, daarin bijge staan door vader Kees. De Muller-dy- nastie is goed voor ruim 225 jaar scheepvaarthistorie, waarvan een be langrijk deel zich afspeelde in het Wes- terscheldegebied. Leendert is nu veer tig en al een aantal jaren directeur van het familiebedrijf, samen met zwager Pepijn Nuijten. Vader Kees is adviseur. Multraship is de afgelopen 24 jaar snel gegroeid. Het bedrijf beschikt over 31 vaartuigen; binnenkort wordt de vloot uitgebreid met vier nieuwe sleepbo ten. Leendert Muller: „In het Zwarte Zeegebied hebben we nu een vloot van tien boten." Multraship heeft vestigingen geopend in Bulgarije en Roemenië. „We opere ren internationaal. Op dit moment ber gen we een bulkcarrier voor de Deen se kust. Door moderne communicatie middelen is het werk enorm veran derd. Met de bemanning daar commu niceer je nu gewoon per e-mail." Leendert Muller: tien boten in het Zwarte Zeegebied.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 100