spectrum 2
Bergers blijven worstelen
Waakzaam vanuit het epicentrum op
de verbinding Rotterdam-Antwerpen
Met de brommer van de zaak zijn
Hugo en Bas in vijf minuten buitengaats
Door moderne communicatiemiddelen
is het bergingswerk enorm veranderd
PZC
Zaterdag 2 februari 2008
Scheepvaart op Zeeuwse wateren is stukken veiliger geworden. Alle wrakken die in de weg lagen in Tekst. Joerj Wjsse
de Westerschelde, zijn de laatste jaren geruimd. De gouden tijden voor bergers zijn voorbij in Harmen van der Werf
Zeeland. Het befaamde Vlissings transport- en bergingsbedrijf Van den Akker legde het loodje, maar
er zijn nog altijd bergers die Zeelands Glorie hoog houden. Letterlijk met kunst- en vliegwerk.
en Wout Bareman
Naam bedrijf: BST Dintelsas
Oprichtingsjaar: 1973
Aantal werknemers: 4
Onder water lassen, brandjes
blussen, ijsbreken, boeien lich
ten, blauwalg opruimen; het
is een greep uit de zeer uiteenlopende
activiteiten van BST: Bergings en Sleep
dienst Theunisse Dintelsas. De naam
dekt allang dé lading niet meer. „Van
berging alleen kun je niet leven", weet
Reinier van der Zee, de man die der
tien jaar geleden de handel van Theu
nisse overnam. Desalniettemin is hij
24 uur per dag, 7 dagen per week waak
zaam voor het geval een schip in nood
mocht raken. Van der Zee, die woont
op het in een schip gevestigde bedrijf,
is sinds hij BST kocht maar één week
foto Leo Adriaansen
op vakantie geweest. Rond 'het sta
tion' liggen de boten waarmee Van
der Zee uitrukt als er paniek is op het
water. Dat kan vanalles zijn. „Wij ruk
ken in elke weersomstandigheid uit
voor iedereen die het zelf niet meer
kan redden op het water." Op zijn bu
reau liggen tientallen artikelen uit kran
ten, vakbladen en van internetsites.
„Die moeten nog in het plakboek."
BST heeft een deel van het werk te
danken aan de zogeheten waakvlam
overeenkomst tussen BST en de ge
meenten langs het Schelde-Rijnkanaal.
Als een schip op de druk bevaren ver
binding tussen Antwerpen en Rotter
dam in problemen komt, schiet BST te
hulp. „We zitten op een ideale plek:
dit is het epicentrum van de route tus
sen het Dordtse Kil en de landgrens."
Reinier van der Zee: „In dertien jaar tijd een week vakantie.
Naam bedrijf: L. Polderman VOF
Oprichtingsjaar: 1955
Aantal werknemers: 4
Geduldig wachten de Echo en
de Bravo aan de buitensteiger
van het sluizencomplex in
Hansweert tot het mis gaat op de Wes
terschelde. „Binnen een paar tellen
kunnen we wegvaren", zegt Hugo Pol
derman. Als sinds zijn vijftiende werkt
hij bij het sleep- en bergingsbedrijf
van zijn inmiddels overleden vader
Leen. Vandaag de dag runt hij het be
drijf, samen met zwager Bas van Oor
schot. Alle werknemers hebben een
brommertje, waarmee ze bij haast ra
zendsnel van Hansweert over het slui
zencomplex rijden. Het bedrijf is een
kleintje in de bergingswereld. „Die
zijn ook nodig. We liggen ook met een
paar schepen binnen. Ook op het ka
naal door Zuid-Beveland kan het fout
gaan." Polderman vindt dat de samen
leving blij moet zijn dat een particulier
bedrijf brood ziet in het overeind hou
den van een bergingsbedrijf in Hans
weert. „De Oosterschelde is één natio
naal park. Bij windkracht 11 heb ik wel
eens een tanker van het water ge
haald." Het meeste werk is te vinden
op de druk bevaren Westerschelde.
„We zijn er vaak als eerste bij, als er
wat aan de hand is." Genoeg werk om
alleen van bergingsactiviteiten rond te
komen, is er niet Daarom houdt Polde-
man er ook een handelsmaatschappij
op na, met vooral maritieme zaken
„Maar ook andere dingen, M'n vader
eens een partij bruidsjurken gehad."
Hugo Polderman (r) en zwager Bas van Oorschot runnen Polderman VOF.
foto Willem Mieras
foto Wim Kooyman
Naam bedrijf:
Multraship Towage Salvage.
Oprichtingsjaar: 1984.
Aantal werknemers
ongeveer 40.
Leendert Muller weet eigenlijk
niet beter. Nauwelijks de wieg
ontgroeid werd hij al meege
sjouwd naar het kantoor van (toen
nog) sleep- en bergingsbedrijf Willem
Muller, het familiebedrijf, op de Schel-
dekade in Temeuzen. Op z'n derde
lispelde hij al de naam van elke voorbij
varende sleepboot. Toen Willem Mul
ler werd overgenomen, richtte moeder
Heieen Multraship op, daarin bijge
staan door vader Kees. De Muller-dy-
nastie is goed voor ruim 225 jaar
scheepvaarthistorie, waarvan een be
langrijk deel zich afspeelde in het Wes-
terscheldegebied. Leendert is nu veer
tig en al een aantal jaren directeur van
het familiebedrijf, samen met zwager
Pepijn Nuijten. Vader Kees is adviseur.
Multraship is de afgelopen 24 jaar snel
gegroeid. Het bedrijf beschikt over 31
vaartuigen; binnenkort wordt de vloot
uitgebreid met vier nieuwe sleepbo
ten. Leendert Muller: „In het Zwarte
Zeegebied hebben we nu een vloot
van tien boten."
Multraship heeft vestigingen geopend
in Bulgarije en Roemenië. „We opere
ren internationaal. Op dit moment ber
gen we een bulkcarrier voor de Deen
se kust. Door moderne communicatie
middelen is het werk enorm veran
derd. Met de bemanning daar commu
niceer je nu gewoon per e-mail."
Leendert Muller: tien boten in het Zwarte Zeegebied.