Economie Bewindsman Pronk t Gent krijgt eindelijk een containerterminal Bureau licht meer bedrijven door Fins en Belgisch bedrijf investeren in terminal Kluizendok. 'Zonder chemie valt de wereld stil. We hebben geen eten meer en staan in onze blote kont' Bibob controleert ondernemers vaker op criminele activiteiten. 3 6 Vrijdag 1 februari 2008 PZC De motorrijtuigenbelasting verdwijnt bij de invoering van de kilometerheffïng. De pro vincies, die een deel van hun inkomsten uit de belasting krijgen, willen compensatie. door Wout Bareman CENT - De hartenwens van de Gentse haven gaat eindelijk in ver vulling. De grotere zeesluis bij Ter- neuzen laat weliswaar nog meer dan een decennium op zich wach ten, maar Gent krijgt wél een con- tainerterminal. Havenschepen Sas van Rouveroij van Gent jubelde gisteren dat 'het' eindelijk is gelukt aansluiting te vinden bij het we reldwijde containernetwerk. Gent zet voorzichtig de eerste stap, maar de Ghent Container Terminal op de kop van het Kluizendok/Noord-Rieme op de westelijke oever van het Kanaal Gent-Terneuzen is wel een uiterst belangrijke ontwikkeling voor de haven. Volgens Van Rouveroij smeekten de Gentse industrie, maar vooral ook de logistieke be drijven aan het Kluizendok al ja ren om een dergelijke terminal. De havenschepen, tijdens een fees telijke bijeenkomst op het stads- jacht Jacob van Artevelde: „Er wordt nu een project verwezen lijkt waarvoor lang is geknokt, waar reikhalzend naar uitkeken, waar we fanatiek naar hebben ge streefd en zelfs naar smachtten. Er was wel al containeroverslag in on ze haven, maar dat gebeurde voor al in relatie met roro-activiteiten. Nu krijgen we de eerste zuivere containerterminal." Hij hief en thousiast een glas champagne. De terminal aan de zuidkant van Naam: Toine Poppelaars Beroep: gedeputeerde voor financiën Leeftijd: 48 jaar Woonplaats: Veere door Ben Jansen Afschaffing van de motorrijtuigenbelasting. Dat is goed nieuws voor de Zeeuwen. Maar niet voor de provincie Zeeland. De provinciale opslag op de motor rijtuigenbelasting levert jaarlijks 28 miljoen euro op. Dat is ongeveer 12 procent van onze inkomsten. Dat geld kunnen we niet missen. Vandaar dat er iets moet gebeuren als deze belasting bij de invoering van de kilo meterheffïng wordt geschrapt. Wat betalen de inwoners aan Zeeland via de motorrijtuigenbelasting aan de provincie? Dat hangt natuurlijk af van de auto waarin ze rijden, maar zeg maar ge middeld 150 euro per jaar. We hebben overigens afgesproken dat de pro vinciale opslag de komende jaren wordt bevroren. Inflatie of niet. Om dat er elk jaar auto's bijkomen en de gemiddelde auto zwaarder wordt, levert de belasting ons toch steeds iets meer op. Toch, 150 euro is niet mis. Dat is zo. Vergeleken met andere provincies zitten we toch aan de lage kant. Alleen de inwoners van Noord-Holland en Flevoland zijn goedko per uit. Zuid-Holland is veruit de duurste provincie als het gaat om de opslag op de wegenbelasting. Wat nu? Als je kijkt naar de jaarlijkse opbrengst, dan zal duidelijk zijn dat we dit soort bedragen niet kunnen missen. Een ingezetenenbelasting, zoals na mens de provincies is geopperd, is zo gek nog niet. Het aardige is dat het een inkomstenbron is die - net als de opslag op de wegenbelasting - door de provinciale politiek kan worden aangestuurd. Dat wil zeggen dat de partijen in Provinciale Staten hun kiezers moeten uitleggen waar om de belasting wordt geheven en wat met de opbrengst gebeurt. Algemeen directeur Johan van der Wal is vanaf nu, vier maanden na zijn afscheids receptie, echt weg bij Broomchemie Terneuzen. Een gesprek over het doorslaan van de balans. door René Hoonhorst Iohan van der Wal droomt wel eens stiekem dat de che mische bedrijfstak en masse de fabrieken een maand of twee stillegt. Gewoon om de sen eens te laten merken wat ietekent als de maatschappij het zonder chemische producten moet stellen. Niet alleen zou de auto niet rijden, ook de koelkast valt uit, het televi siescherm blijft zwart, de telefoon rinkelt niet en de computer geeft geen sjoege. „Dan heb ik het er nog niet over dat je op een gege ven moment geen eten meer hebt en letterlijk in je blote kont staat, omdat ook in ons voedsel en onze kleding allerlei chemische stoffen verwerkt zijn. We kunnen ge woon niet meer leven zonder che mie en dat zouden we de wereld eens moeten laten voelen." Dat het belang van de chemische industrie niet bekend is bij het gro te publiek frustreerde Van der Wal de afgelopen drie decennia nogal eens. Broomchemie was vaak de gebeten hond als in de Kanaalzo ne vervuiling werd geconstateerd. Voordat vaststond dat bepaalde stoffen aan de uitstoot van de Ter- neuzense fabriek waren te wijten of vóór eventuele gevolgen weten schappelijk waren aangetoond, we zen milieuorganisaties én rijksover- lui aan de wal het antwoord. 'De Broom' natuurlijk. Nu - na jaren - vaststaat dat de vruchtbaarheid van de visdiefjes minder drama tisch daalde dan werd aangeno men en bovendien niet onomsto telijk is aangetoond dat de gezond heid van de watervogels vooral door uitstoot van de broomfabriek werd aangetast, klopt Van der Wal zich niet op de borst. Hij steekt ook geen beschuldigende vinger uit naar andere chemiebedrijven. Natuurlijk weet Van der Wal dat onlangs werd aangetoond dat ook Dow Benelux heel wat broomhou- dende stoffen de lucht inblaast. Maar hij heeft er geen behoefte heid vaak de beschuldigende vin ger naar Broomchemie. Lage vruchtbaarheid en hoge sterfte van visdiefjes lag natuurlijk aan de hoge concentratie bromide in de lucht. Een jaar hoge vissterfte in het Kanaal van Gent naar Terneu zen? Voor de vraag naar de oor zaak opdoemde, wisten de stuur- het Kluizendok beslaat straks een oppervlakte van 16 hectare, die in twee fasen wordt ontwikkeld. Uit baters zijn de Vlaamse stouwer en logistieke groep Manuport (nu vooral actief in Antwerpen) en de Finse containerrederij en terminal- holding Container Finance Ltd., die ook terminals exploiteert in Helsinki en Sint Petersburg. De terminal (om te beginnen 240 meter kade voor binnenvaart, 216 meter kade voor shortsea-trafie- ken) moet al eind dit jaar operatio neel zijn. De eerste jaren wordt ge mikt op de overslag van zo'n 150.000 containers, groeiend naar 300.000 containers. Volgens Van Rouveroij zijn dat ech ter 'heel conservatieve prognoses'. Overigens kunnen ook andere re derijen hun overslag regelen via de nieuwe terminal. En na de inge bruikname van de nieuwe zeesluis in Terneuzen is de terminal ook bereikbaar voor kleinere diepzee containerschepen. Dirk Bequart van het Gents Havenbedrijf: „De terminal is van kapitaal belang voor de verdere duurzame ontwik keling van bestaande en nieuwe in dustriële en logistieke activiteiten aan het kanaal. Het wordt ook de gateway voor de Seine-Noord-ver- binding met Noord-Frankrijk, Pa rijs en het Vlaamse hinterland." De terminal biedt straks werk aan enkele tientallen mensen. Cent wordt, na vele 'smachten- de' jaren, eindelijk ook een spe ler op de steeds sneller groeien de containermarkt. Havensche pen spreekt van een doorbaak. Geschiedenis Broomchemie én Van der Wal in Terneuzen Midden jaren zeventig: Johan van der Wal werkt als jong ingenieur mee aan ontwerptekeningen nieuwe fabriek voor Broomchemie in Terneuzen. 1977: start productie. Naast vlamvertragers maakt Broomchemie onder meer oplosmiddelen, grondstoffen voor medicijnen, boorvloeistoffen en biocides voor papierindustrie en koelwaters. Van der Wal werkt zich als laborant op tot 'technisch manager'. Een Israë liër is directeur, maar Van der Wal is het gezicht naar buiten, Enkele jaren terug krijgt hij ook formeel verantwoordelijkheid als algemeen directeur. Vanaf midden jaren negentig investeert Broomchemie tien miljoen gulden (4,5 miljoen euro) in de productie van de vlamvertrager FR 720. Na jaren gekissebis en ondanks de steun van gemeente en vooral provin cie blijft het Rijk tegen de productie van FR 720. Broomchemie ziet zich in 2002 en 2003 gedwongen in totaal ruim dertig mensen te ontslaan. - Drie maanden na zijn 65e zwaait Van der Wal af. Opvolger is Edy Engels, die na een uitstapje naar Delta Milieu op het oude nest terugkeert. aan het grootste bedrijf van de re gio zwart te maken. „Wij zijn Broomchemie. Onze naam zegt al dat we broomhoudende produc ten maken. Maar vlamvertragers zitten in veel chemische produc ten. Daar hoefik collega-bedrijven niet op aan te kijken." Als 'eenvoudige' fabrieksdirecteur heeft Van der Wal er moeite mee dat zogenaamd onbaatzuchtige te genstanders de chemische indus trie de zwartepiet toeschuiven, maar zichzelf verrijken met rap portjes met halve waarheden. Maar bij zijn afscheid hoeft hij geen revanche op organisaties als Greenpeace of partijen als Groen- Links. Broomchemie schiet er niks mee op om achteraf gelijk te krij gen. Alleen oud-minister Jan Pronk hoeft niet op zijn clementie te rekenen. Diens bloed kan Van der Wal nog steeds drinken. Hij houdt Pronk verantwoordelijk voor de forse inkrimping van zijn bedrijf begin deze eeuw. Als minis ter van Vrom hield Pronk bijna een persoonlijke kruistocht tegen de vlamvertrager FR 720. Als die stof zo gevaarlijk voor de gezondheid was als Pronk en ande ren beweerden, was met het ver bod te leven. „Toen wij meldden dat er weinig risico's voor de volks gezondheid waren, moesten we dat zelf bewijzen. Onze conclusies werden aangevochten. Maar het Rijk heeft tevoren nooit onder zoek gedaan naar eventuele scha delijke effecten van de stof en heeft ook naderhand - toen vast stond dat de effecten op de ge zondheid naar alle waarschijnlijk heid gering zijn - nooit meer iets laten horen." Broomchemie moest wel ruim dertig mensen naar huis sturen. De alternatieve producten die ze wilden gaan maken, zijn het proefstadium nooit ontgroeid. DEN HAAG - Het bureau Bibob heeft vorig jaar 263 verzoeken van gemeenten en andere overheden gekregen om een ondernemer door te lichten. Dat is meer dan de 158 aanvragen in 2006, liet een woordvoerder van het ministerie van Justitie gisteren weten. Overheden kunnen sinds 2003 door het bureau Bibob laten onder zoeken of een bedrijf dat een ver gunning aanvraagt, die licentie zal misbruiken voor criminele activi teiten. Daartoe hebben de onder zoekers toegang tot doorgaans ge heime gegevens van onder meer politie en justitie. Het bureau hoeft geen bewijs voor criminele praktijken te hebben om te advise ren een vergunning in te trekken. Aanwijzingen zijn genoeg. Cijfers over welke overheidsinstan ties hoe vaak een Bibob-advies aanvroegen, ontbreken nog. Wel is duidelijk dat de meeste aanvragers gemeenten zijn. Amsterdam is kop loper, gevolgd door Maastricht, Rotterdam, Den Haag en Roosen daal. Volgens de zegsman maken grote gemeenten al een aantal jaren ge bruik van de Bibob-regels. Nieuw is dat ook kleine plaatsen dat zijn gaan doen. Het bureau Bibob heeft vorig jaar 263 verzoeken van gemeen ten en andere overheden gekre gen om een ondernemer door te lichten. HIER GEMAAKT: VOOR ALTIJD ..««KW Greenpeace voert actie bij Broomchemie, juni 2001 foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 72