Cultuur
Kees de Valk visualiseert keerpunt
CBK zoekt beste poster van 2007
Brits folktrio
in Razzmatazz
Lijnen verleden en
toekomst verweven in
installatie bij Caesuur.
Wedstrijd en exposities
rond ontwerpen van
Zeeuwse affiches.
34 Vrijdag 1 februari 2008 PZC
door Ali Pankow
MIDDELBURG - Lijnen spelen een
belangrijke rol in het leven van
beeldend kunstenaar Kees de Valk
uit Zierikzee. Lijnen, zowel in let
terlijke als figuurlijke betekenis. Be
kend waren al zijn Crossing Lines,
muurschilderingen als uiting van
zijn impressies opgedaan in Saraje
vo, New York, Israël en Marokko
over botsende culturen die tot ge
weld leiden of soms tot verrijking.
Daarnaast zijn er de emotionele lij
nen voor De Valk. Zodra verschil
lende daarvan op één punt bijeen
komen, ontstaan voor hem nieu
we impulsen. Met zijn huidige in
stallatie bij presentatieruimte Cae
suur in de Lange Noordstraat in
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Het Centrum voor
Beeldende Kunst (CBK) Zeeland
gaat de aandacht vestigen op pos
ters als communicatiemiddel. Dat
gebeurt door twee tentoonstellin
gen en een uitverkiezing. Tot en
met 18 februari kunnen ontwer
pers en/of opdrachtgevers posters
inzenden voor de competitie De
beste Zeeuwse poster van 2007.
Niet alleen een onafhankelijke vak
jury, maar ook het publiek krijgt
de gelegenheid een keuze te ma
ken uit de inzendingen. Voor de
Middelburg visualiseert hij zo'n
knooppunt van lijnen.
De Valk staat op een keerpunt in
zijn kunstenaarsbestaan. Nadat hij
zich enkele jaren op werk in zwart
wit heeft geconcentreerd, begint
nu de kleur weer in zijn werk bin
nen te sluipen. De titel van de in
stallatie Black and white
photography is so last year verwijst
naar een hautaine uitspraak van
een New Yorkse galeriehouder.
„Gatverdamme, denk ik meteen
als ik me de denigrerende onder
toon daarbij indenk, maar in de let
terlijke betekenis slaat het wel heel
erg op mij", zegt De Valk.
De lijnen die hij in zijn presentatie
bij Caesuur bijeen brengt, verwij
zen naar zijn recente verleden en
nabije toekomst. En passant re
kent hij ook nog even af met deca
dentie van lieden als die New
Yorkse galeriehouder, die als een
publieksprijs werkt het CBK Zee
land samen met de PZC.
„Een poster is tegenwoordig snel
gemaakt'", zegt Thom Schaar van
het CBK Zeeland. „De meeste
mensen hebben een computer, ze
zetten even een beeld in elkaar,
printen en klaar. Maar het maken
van een goede poster blijft wel een
vak. Daarvoor willen wij graag aan
dacht vragen. Wanneer is iets een
goede poster? Wat wil je bereiken?
Wat wil je vertellen en waarom
doe je het op deze manier?"
Het CBK Zeeland gaat de beste
Zeeuwse poster van 2007 aanwij
zen. De uitverkiezing gaat
gepaard met twee exposities
in Middelburg.
'cultuurpolitie' menen te kunnen
bepalen wat 'in' of'uit' is.
Zo projecteert De Valk twee zwart
wit stills uit de film Teer die Paul
en Menno de Nooijer in 2004 over
hem maakten. Daarachter prijken
vier kleurenprints. Het zijn uitver
grote details uit foto's van vrou
wen in kleurrijke burka's.
'Het gaat om de kleuren als
voorbode van wat ik in de
toekomst wil gaan doen'
De fragmenten komen uit de foto
werken die De Valk in december
in de Grote Kerk van Veere expo
seerde. „In dit geval gaat het niet
zozeer om de afbeelding, maar
vooral om de kleuren als voorbode
van wat ik in de toekomst wil
gaan doen", zegt de kunstenaar.
Het CBK Zeeland roept daarom
ontwerpers en opdrachtgevers op
posters van vorig jaar in te sturen.
Aan deelname zijn enkele voor
waarden verbonden. Of de vorm
gever óf de organisatie die de pos
ter heeft laten maken, moet uit
Zeeland komen. De poster heeft
minimaal het formaat A3 en maxi
maal Ao. Hij is gemaakt in 2007 in
een oplage van minimaal 50 exem
plaren. Bij de inzending moeten
opdrachtgever, vormgever, tech
niek, formaat, oplage, wijze van
verspreiding en de communicatie
doelstelling worden vermeld.
Alle ingezonden posters worden
van 6 april tot en met 16 mei ten
toongesteld bij het CBK Zeeland
in Middelburg. Rond dezelfde tijd,
Zijn installatie omvat verder een
sokkel met daarop twee antieke
flessen. De ene gevuld met witte,
de andere met zwarte pigment.
„Ik wist die flessen zeker 40 jaar
geleden te redden tijdens een op-
ruimactie bij de verhuizing van
het Zeeuws Museum vanuit de
Wagenaarstraat naar het Abdijcom
plex. Voor mij is dit een uiting van
respectvol omgaan met dingen uit
het verleden, of zwartwit volgens
sommigen nou last year is of niet",
aldus De Valk.
Voor hij vanaf zijn huidige keer
punt daadwerkelijk een nieuwe
weg inslaat, keert hij binnenkort
nog even terug op een oude, ver
trouwde weg. Zijn project Crossing
Lines kreeg in 2002 niet de ge
plande afronding. Zijn reizen resul
teerden in Sarajevo, New York en
Jeruzalem tot muurschilderingen
ter plekke. Als laatste stond Asilah
van 18 april tot en met 24 mei, or
ganiseert de Zeeuwse Bibliotheek
in Middelburg een tentoonstelling
van Zeeuwse posters van 1888 tot
en met 2006. Ook wordt een spe
ciale lezing over de kunst van pos
ters georganiseerd.
Op de internetsite van de PZC zul
len uiterlijk begin april alle inzen
dingen zichtbaar zijn. Bezoekers
van de site worden vanaf dat mo
ment in de gelegenheid gesteld
hun favoriete ontwerp aan te wij
zen.
Inzendingen met documentatie ui-
terlijk 18 februari naar CBK Zee
land, t.a.v. Thom Schaar, Balans 17
4331 BL, Middelburg. Info:
0118-611443
in Marokko gepland, maar na de
aanslag op de Twin Towers wer
den de contacten verbroken.
Kort geleden kreeg De Valk van
Saïd Mahrouf, zijn kunstmakker
ter plekke, alsnog een uitnodiging
in februari naar Marokko te ko
men om ook daar zijn 'Kruisende
Lijnen' te presenteren. Het betreft
een schildering van een gesluierde
vrouw in teer wit met zwarte
ogen en een zwarte mond. „De
mond van Billie Holiday. Zij
moest zich destijds wit schminken
om te mogen optreden", licht De
Valk zijn keus toe. Hij presenteert
de schildering op horizontale en
verticale, rechthoekige banen die
elkaar snijden.
Installatie Kees de Valk, tot en met
25 februari bij presentatieruimte
Caesuur, Lange Noordstraat 67, Mid
delburg, dagelijks/doorlopend.
OOST-SOUBURG - Het Britse trio
The Queensberry Rules geeft mor
genavond om 21.00 uur een optre
den in Razzmatazz, de folkzolder
in Oost-Souburg.
De groep, die sinds 2001 bestaat,
schrijft haar eigen songs. Daarin
vertolken ze verhalen uit het wor
king class-verieden en verdiepen
ze zich in het sociale bewustzijn
van hun streek, rondom Sto-
ke-on-Trent. Het trio onderscheidt
zich verder met haar vrij ongebrui
kelijke bezetting en meerstemmige
zang. The Queensberry Rules
wordt gevormd door Gary Wilcox
(zang, percussie), Phil Hulse
(zang, gitaar, bouzouki, mondhar
monica) en Duncan Wilcox (zang,
contrabas, viool, mandoline).
De installatie van Kees de Valk bij Caesuur markeert de overgang naar meer kleur in zijn werk. foto Lex de Meester