Cultuur Kees de Valk visualiseert keerpunt CBK zoekt beste poster van 2007 Brits folktrio in Razzmatazz Lijnen verleden en toekomst verweven in installatie bij Caesuur. Wedstrijd en exposities rond ontwerpen van Zeeuwse affiches. 34 Vrijdag 1 februari 2008 PZC door Ali Pankow MIDDELBURG - Lijnen spelen een belangrijke rol in het leven van beeldend kunstenaar Kees de Valk uit Zierikzee. Lijnen, zowel in let terlijke als figuurlijke betekenis. Be kend waren al zijn Crossing Lines, muurschilderingen als uiting van zijn impressies opgedaan in Saraje vo, New York, Israël en Marokko over botsende culturen die tot ge weld leiden of soms tot verrijking. Daarnaast zijn er de emotionele lij nen voor De Valk. Zodra verschil lende daarvan op één punt bijeen komen, ontstaan voor hem nieu we impulsen. Met zijn huidige in stallatie bij presentatieruimte Cae suur in de Lange Noordstraat in door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het Centrum voor Beeldende Kunst (CBK) Zeeland gaat de aandacht vestigen op pos ters als communicatiemiddel. Dat gebeurt door twee tentoonstellin gen en een uitverkiezing. Tot en met 18 februari kunnen ontwer pers en/of opdrachtgevers posters inzenden voor de competitie De beste Zeeuwse poster van 2007. Niet alleen een onafhankelijke vak jury, maar ook het publiek krijgt de gelegenheid een keuze te ma ken uit de inzendingen. Voor de Middelburg visualiseert hij zo'n knooppunt van lijnen. De Valk staat op een keerpunt in zijn kunstenaarsbestaan. Nadat hij zich enkele jaren op werk in zwart wit heeft geconcentreerd, begint nu de kleur weer in zijn werk bin nen te sluipen. De titel van de in stallatie Black and white photography is so last year verwijst naar een hautaine uitspraak van een New Yorkse galeriehouder. „Gatverdamme, denk ik meteen als ik me de denigrerende onder toon daarbij indenk, maar in de let terlijke betekenis slaat het wel heel erg op mij", zegt De Valk. De lijnen die hij in zijn presentatie bij Caesuur bijeen brengt, verwij zen naar zijn recente verleden en nabije toekomst. En passant re kent hij ook nog even af met deca dentie van lieden als die New Yorkse galeriehouder, die als een publieksprijs werkt het CBK Zee land samen met de PZC. „Een poster is tegenwoordig snel gemaakt'", zegt Thom Schaar van het CBK Zeeland. „De meeste mensen hebben een computer, ze zetten even een beeld in elkaar, printen en klaar. Maar het maken van een goede poster blijft wel een vak. Daarvoor willen wij graag aan dacht vragen. Wanneer is iets een goede poster? Wat wil je bereiken? Wat wil je vertellen en waarom doe je het op deze manier?" Het CBK Zeeland gaat de beste Zeeuwse poster van 2007 aanwij zen. De uitverkiezing gaat gepaard met twee exposities in Middelburg. 'cultuurpolitie' menen te kunnen bepalen wat 'in' of'uit' is. Zo projecteert De Valk twee zwart wit stills uit de film Teer die Paul en Menno de Nooijer in 2004 over hem maakten. Daarachter prijken vier kleurenprints. Het zijn uitver grote details uit foto's van vrou wen in kleurrijke burka's. 'Het gaat om de kleuren als voorbode van wat ik in de toekomst wil gaan doen' De fragmenten komen uit de foto werken die De Valk in december in de Grote Kerk van Veere expo seerde. „In dit geval gaat het niet zozeer om de afbeelding, maar vooral om de kleuren als voorbode van wat ik in de toekomst wil gaan doen", zegt de kunstenaar. Het CBK Zeeland roept daarom ontwerpers en opdrachtgevers op posters van vorig jaar in te sturen. Aan deelname zijn enkele voor waarden verbonden. Of de vorm gever óf de organisatie die de pos ter heeft laten maken, moet uit Zeeland komen. De poster heeft minimaal het formaat A3 en maxi maal Ao. Hij is gemaakt in 2007 in een oplage van minimaal 50 exem plaren. Bij de inzending moeten opdrachtgever, vormgever, tech niek, formaat, oplage, wijze van verspreiding en de communicatie doelstelling worden vermeld. Alle ingezonden posters worden van 6 april tot en met 16 mei ten toongesteld bij het CBK Zeeland in Middelburg. Rond dezelfde tijd, Zijn installatie omvat verder een sokkel met daarop twee antieke flessen. De ene gevuld met witte, de andere met zwarte pigment. „Ik wist die flessen zeker 40 jaar geleden te redden tijdens een op- ruimactie bij de verhuizing van het Zeeuws Museum vanuit de Wagenaarstraat naar het Abdijcom plex. Voor mij is dit een uiting van respectvol omgaan met dingen uit het verleden, of zwartwit volgens sommigen nou last year is of niet", aldus De Valk. Voor hij vanaf zijn huidige keer punt daadwerkelijk een nieuwe weg inslaat, keert hij binnenkort nog even terug op een oude, ver trouwde weg. Zijn project Crossing Lines kreeg in 2002 niet de ge plande afronding. Zijn reizen resul teerden in Sarajevo, New York en Jeruzalem tot muurschilderingen ter plekke. Als laatste stond Asilah van 18 april tot en met 24 mei, or ganiseert de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg een tentoonstelling van Zeeuwse posters van 1888 tot en met 2006. Ook wordt een spe ciale lezing over de kunst van pos ters georganiseerd. Op de internetsite van de PZC zul len uiterlijk begin april alle inzen dingen zichtbaar zijn. Bezoekers van de site worden vanaf dat mo ment in de gelegenheid gesteld hun favoriete ontwerp aan te wij zen. Inzendingen met documentatie ui- terlijk 18 februari naar CBK Zee land, t.a.v. Thom Schaar, Balans 17 4331 BL, Middelburg. Info: 0118-611443 in Marokko gepland, maar na de aanslag op de Twin Towers wer den de contacten verbroken. Kort geleden kreeg De Valk van Saïd Mahrouf, zijn kunstmakker ter plekke, alsnog een uitnodiging in februari naar Marokko te ko men om ook daar zijn 'Kruisende Lijnen' te presenteren. Het betreft een schildering van een gesluierde vrouw in teer wit met zwarte ogen en een zwarte mond. „De mond van Billie Holiday. Zij moest zich destijds wit schminken om te mogen optreden", licht De Valk zijn keus toe. Hij presenteert de schildering op horizontale en verticale, rechthoekige banen die elkaar snijden. Installatie Kees de Valk, tot en met 25 februari bij presentatieruimte Caesuur, Lange Noordstraat 67, Mid delburg, dagelijks/doorlopend. OOST-SOUBURG - Het Britse trio The Queensberry Rules geeft mor genavond om 21.00 uur een optre den in Razzmatazz, de folkzolder in Oost-Souburg. De groep, die sinds 2001 bestaat, schrijft haar eigen songs. Daarin vertolken ze verhalen uit het wor king class-verieden en verdiepen ze zich in het sociale bewustzijn van hun streek, rondom Sto- ke-on-Trent. Het trio onderscheidt zich verder met haar vrij ongebrui kelijke bezetting en meerstemmige zang. The Queensberry Rules wordt gevormd door Gary Wilcox (zang, percussie), Phil Hulse (zang, gitaar, bouzouki, mondhar monica) en Duncan Wilcox (zang, contrabas, viool, mandoline). De installatie van Kees de Valk bij Caesuur markeert de overgang naar meer kleur in zijn werk. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 70