Nieuwe
krachtbron maakt Zafira zuiniger
Honda valt op met Dream New 01
Mazda komt met
nieuwe 5
ANWB roept VW Polo uit
tot milieukampioen
PZC Vrijdag 1 februari 2008 1 7
Opel heeft succesnummer
Zafira een kleine
opknapbeurt gegeven,
waarbij de technische
veranderingen belangrijker
zijn dan de cosmetische.
door Robbert Keegel
Negen jaar oud is de mi-
di-MPV Zafira nu en
zijn geboorte indertijd
kwam als een gehaast
antwoord op de pionier in het gen
re, de Renault Scénic. Opel heeft
toen gewerkt als de bliksem
schicht in het merklogo, want als
eerste concurrent hadden ze door
dat de Fransen een schot in de
roos hadden gedaan met hun klei
ne versie van de een decennium
eerder óók al pionierende Espace.
Inmiddels wemelt het op de auto
markt van de midi-MPV's. De Zafi
ra weet zich heel aardig te handha
ven, al moet het model in de ver
koopstatistieken nu ook de Citro
en Picasso voor zich dulden.
Misschien dus tijd voor een facelift
op de nu ook alweer bijna drie
jaar oude tweede generatie. Die
zag er nog best uit, maar er moest
technisch toch het een en ander
worden opgefrist, dus dan meteen
het uiterlijk ook maar meegeno
men. De ingrepen blijven beperkt:
nieuwe lichtunits vóór en achter,
plus een wat markantere neus met
een aardige tweedeling van de
hoofd-luchthapper die verder is
verchroomd. Niets opzienbarends,
maar het geheel oogt weer wat fris
ser.
De nieuwe Opel Zafira.
Van binnen zijn de veranderingen
evenmin wereldschokkend. Ook
hier zijn wat chromen spulletjes
rondgestrooid, want blingbling is
helemaal in. Gelukkig onveran
derd is het meer dan voortreffelij
ke Flexy stoelsysteem, waarbij de
derde rij stoelen in een handom
draai uit de geheel vlakke bodem
opgericht kan worden.
Voor extra flexibiliteit kunnen die
achterste stoeltjes, die van de vijf-
zits Zafira een volwaardige zeven-
zitter maken, stuk voor stuk wordt
opgeklapt. Zo goed heeft nog geen
concurrent het voor elkaar.
Als vijfzitter overtreft de Zafira bo
vendien al die concurrenten met
zeven zitplaatsen met een laadvo
lume van 645 liter en in.de confi
guratie met twee zitplaatsen be
schikt hij over een bagageruimte
1820 liter. Verder kan de passagiers
stoel vooraan worden uitgerust
met een neerklapbare rugleuning,
een groot opbergvak onder de zit
ting en een klaptafeltje op de rug
leuning.
Toch zijn de nieuwe motoren
belangrijker. Het keuzepro
gramma is tot tien stuks
(vijf benzine en vijf diesels) uitge
breid en bij de drie nieuwelingen
in dat palet gaat ook Opel op de
toer van 'downsizing'. In het
groeiende bewustzijn dat de aardo-
lievoorraden niet oneindig zijn, en
sneller opraken kiezen steeds
meer automerken voor kleinere
motoren die grotere rendementen
en desgewenst met een turbo of
compressor extra prestaties leve
ren. Alleen wanneer dat even no
dig of verkieslijk is' voor de rest
zijn ze vooral zuinig - en 'schoon'.
Voor de Zafira is er een nieuwe
1,6-1 ECOTEC van 115 pk en die le
vert tien procent meer vermogen
dan de vorige. Hij verbruikt ook
minder brandstof en heeft een la
gere C02-uitstoot: de motor heeft
genoeg aan gemiddeld 7 l/ioo km,
een vermindering van 4,3 procent
in vergelijking met de voorgaande
motor.
Het koppel is met een piek van 155
Nm 3,3 procent verhoogd. Met de
ze nieuwe motor gaat de Zafira in
13,4 seconden van 0 naar 100
km/u. Hij haalt een topsnelheid
van 185 km/u.
De twee andere nieuwe kracht
bronnen zijn 1,7-1 CDTI diesels,
naar keuze met 110 of 125 pk. Ze
zijn met een omweg afgeleid van
een Isuzu-diesel die Opel al eerder
gebruikt, maar die een paar jaar in
rust heeft gelaten ten faveure van
Fiat-diesels. Het zal wel aan de con
tracten met Fiat liggen dat die nu
weer het veld moeten ruimen
voor de sterk gemoderniseerde Isu-
zu's.
Ze hebben vier kleppen per cilin
der, geheel nieuwe turbo's en pres
teren beter dan de 1,9-diesels die
ze vervangen. Voor de acceleratie
van nul tot 100 km/h heeft de
nieuwe turbomotor van 110 pk
13,4 seconden nodig en de versie
van 125 pk 12,3 seconden.
De motoren van 110 en 125 pk ha
len respectievelijk een topsnelheid
van 179 en 189 km/h.
Het verdere motorengamma bleef
ongewijzigd, inclusief de tweeliter
turbo van 225 pk en de 2,2 directe
inspuiter met 150 pk.
Vermeldenswaard blijft de 1,6 aard
gasmotor, maar aan bio-ethanol
doet Opel in ons land niet. Moet
Den Haag eerst een fatsoenlijke re
geling voor die ecobrandstof aan
kondigen.
De nieuwe Opel Zafira is er, met
1,6 benzine en energielabel C, van
af 24.395 euro. De nieuwe diesels
(ook label C) beginnen bij 28.695
euro.
Eind maart introduceert Mazda
de facelift van de Mazdas in Ne
derland. Deze midi-MPV met
zijn dubbele schuifdeuren kreeg
een gewijzigd uiterlijk en interi
eur, meer comfort en bedienings
gemak, plus een lager brandstof
verbruik en geringere C02-emis-
sies. Nieuw zijn ook een handge-
schakelde zesversnellingsbak en
een vijftraps automaat. De ver
nieuwde Mazdas is dan ook in
een sportieve uitvoering lever
baar, de GT-M. Het interieur
biedt nog steeds het Karakuri-zit-
en opbergsysteem dat buitengew-
woon flexibel is.
De opgeknapte Mazdas gaat van
af 23.495 euro kosten, dieselen
vanaf 31.405 euro.
De Volkswagen Polo BlueMotion
is door de ANWB uitgeroepen
tot de 'milieukampioen' van Ne
derland. D Polo BlueMotion (1.4
TDI met 80 pk) stoot gemiddeld
99 gram CO2 per kilometer uit
en is met 3,8 l/ioo km ook de zui
nigste auto van Nederland. Het
BlueMotion-label staat voor duur
zaamheid met behoud van com
fort en rijeigenschappen. In de
loop van 2008 zal Volkswagen
een dieselmotor introduceren
die is uitgerust met een NOx-kata-
lysator. Hierdoor wordt de
NOx-uitstoot met 90 procent ge
reduceerd. Door deze reductie
voldoet de motor nu al aan de
strengste Euro 6 emissienorm
die pas in 2013 in werking treedt.
Echte primeurs telt de Motor-
beurs in Utrecht nauwelijks.
De merken hebben de be
langrijke beurzen in Parijs en Mil
aan al achter de rug waar zij hun
nieuws hebben gemeld. Dan was
er deze maand ook nog eens Brus
sel. Sommige nieuwe modellen
staan zelfs al in de showroom,
maar toch.
De merken die zich sowieso in
Utrecht presenteren met de nieu
we modellen zijn BMW, Buell, Du-
cati, Honda, Kawasaki, MV Agus-
ta, Aprilia, Yamaha, Suzuki, Ka
wasaki, Honda, KTM, Moto Mori-
ni, Moto Guzzi, Cagiva, Harley Da
vidson, Husqvarna en Hyosung.
Aprilia komt onder meer met de
SMV750 Dorsoduro, een dikke su
permoto op basis van de vorig jaar
geïntroduceerde Shiver. Hiermee
willen de Italianen een vastere
voet aan de grond krijgen bij de
steeds populairdere funbikes.
Opvallend veel nieuws bij BMW
dit jaar. Zoals de 133 pk sterke HP2
sport. Het is de krachtigste boxer
die de Duitsers ooit hebben ge
maakt. Deze BMW gaat maar
liefst 23.900 euro kosten. Daar
naast hebben de oosterburen ook
verschillende nieuwe offroad ma
chines gebouwd, zoals F650 GS
(tweecilinder 798CC, 71 pk, prijs
8900 euro), F800 GS (tweecilinder
798 cc, 85 pk, prijs 10.900 euro) en
zelfs ook de bestseller R1200 GS is
Honda DN-01, dit weekeinde te zien
vernieuwd. Ducati heeft een opvol
ger voor De Monster: de M696. Ui
teraard met het bekende vakwerk
frame, maar de buizen zijn nu wel
wat dikker. Tevens is het vermo
gen groter geworden (twin van
696 cc, 80 pk, prijs 8700 euro).
Daarnaast heeft Ducati twee nieu
we razendsnelle supersports: de
848 en de 1098R. Het meest opval
lende nieuwe model voor 2008
komt waarschijnlijk van Honda,
de DN-01. Deze zogenoemde
Dream New is een mix tussen een
motor en een scooter. Het motor
blok komt uit de nieuwe Transalp.
De vormgeving is nogal futuris
tisch. Kawasaki heeft ondermeer
de snelle Ninja's vernieuwd. In het
oog springt de ZX-10R waarbij de
viercilinder-lijnmotor nu maar
liefst 200 pk produceert met Ram
de Motorbeurs in Utrecht.
Air. Met de Stelvio wil Moto Guzzi
de strijd aanbinden met andere
zwaardere allroad machines. De ka
rakteristieke V-twin komt van de
Griso 8V.
Ook een goed gevulde showroom
met nieuwe modellen bij Yamaha.
Het meest opvallend is hier waar
schijnlijk de XT660Z Tenere. Het
nieuwe model staat erg hoog op
zijn poten en heeft een nogal uitge
sproken uiterlijk. Daarnaast is er
ook een nieuwe motorscooter' de
T-max. In Zuid-Europa zijn scoo
ters razend populair voor
woon-werkverkeer en in de stad.
Maar hier wil het met de verkoop
niet echt lukken
De motorbeurs duurt tot en met
zondag Meer informatie op
www.motorbeursutrecht.nl
Het interieur van de nieuwe Mazda 5.