Nieuwe krachtbron maakt Zafira zuiniger Honda valt op met Dream New 01 Mazda komt met nieuwe 5 ANWB roept VW Polo uit tot milieukampioen PZC Vrijdag 1 februari 2008 1 7 Opel heeft succesnummer Zafira een kleine opknapbeurt gegeven, waarbij de technische veranderingen belangrijker zijn dan de cosmetische. door Robbert Keegel Negen jaar oud is de mi- di-MPV Zafira nu en zijn geboorte indertijd kwam als een gehaast antwoord op de pionier in het gen re, de Renault Scénic. Opel heeft toen gewerkt als de bliksem schicht in het merklogo, want als eerste concurrent hadden ze door dat de Fransen een schot in de roos hadden gedaan met hun klei ne versie van de een decennium eerder óók al pionierende Espace. Inmiddels wemelt het op de auto markt van de midi-MPV's. De Zafi ra weet zich heel aardig te handha ven, al moet het model in de ver koopstatistieken nu ook de Citro en Picasso voor zich dulden. Misschien dus tijd voor een facelift op de nu ook alweer bijna drie jaar oude tweede generatie. Die zag er nog best uit, maar er moest technisch toch het een en ander worden opgefrist, dus dan meteen het uiterlijk ook maar meegeno men. De ingrepen blijven beperkt: nieuwe lichtunits vóór en achter, plus een wat markantere neus met een aardige tweedeling van de hoofd-luchthapper die verder is verchroomd. Niets opzienbarends, maar het geheel oogt weer wat fris ser. De nieuwe Opel Zafira. Van binnen zijn de veranderingen evenmin wereldschokkend. Ook hier zijn wat chromen spulletjes rondgestrooid, want blingbling is helemaal in. Gelukkig onveran derd is het meer dan voortreffelij ke Flexy stoelsysteem, waarbij de derde rij stoelen in een handom draai uit de geheel vlakke bodem opgericht kan worden. Voor extra flexibiliteit kunnen die achterste stoeltjes, die van de vijf- zits Zafira een volwaardige zeven- zitter maken, stuk voor stuk wordt opgeklapt. Zo goed heeft nog geen concurrent het voor elkaar. Als vijfzitter overtreft de Zafira bo vendien al die concurrenten met zeven zitplaatsen met een laadvo lume van 645 liter en in.de confi guratie met twee zitplaatsen be schikt hij over een bagageruimte 1820 liter. Verder kan de passagiers stoel vooraan worden uitgerust met een neerklapbare rugleuning, een groot opbergvak onder de zit ting en een klaptafeltje op de rug leuning. Toch zijn de nieuwe motoren belangrijker. Het keuzepro gramma is tot tien stuks (vijf benzine en vijf diesels) uitge breid en bij de drie nieuwelingen in dat palet gaat ook Opel op de toer van 'downsizing'. In het groeiende bewustzijn dat de aardo- lievoorraden niet oneindig zijn, en sneller opraken kiezen steeds meer automerken voor kleinere motoren die grotere rendementen en desgewenst met een turbo of compressor extra prestaties leve ren. Alleen wanneer dat even no dig of verkieslijk is' voor de rest zijn ze vooral zuinig - en 'schoon'. Voor de Zafira is er een nieuwe 1,6-1 ECOTEC van 115 pk en die le vert tien procent meer vermogen dan de vorige. Hij verbruikt ook minder brandstof en heeft een la gere C02-uitstoot: de motor heeft genoeg aan gemiddeld 7 l/ioo km, een vermindering van 4,3 procent in vergelijking met de voorgaande motor. Het koppel is met een piek van 155 Nm 3,3 procent verhoogd. Met de ze nieuwe motor gaat de Zafira in 13,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij haalt een topsnelheid van 185 km/u. De twee andere nieuwe kracht bronnen zijn 1,7-1 CDTI diesels, naar keuze met 110 of 125 pk. Ze zijn met een omweg afgeleid van een Isuzu-diesel die Opel al eerder gebruikt, maar die een paar jaar in rust heeft gelaten ten faveure van Fiat-diesels. Het zal wel aan de con tracten met Fiat liggen dat die nu weer het veld moeten ruimen voor de sterk gemoderniseerde Isu- zu's. Ze hebben vier kleppen per cilin der, geheel nieuwe turbo's en pres teren beter dan de 1,9-diesels die ze vervangen. Voor de acceleratie van nul tot 100 km/h heeft de nieuwe turbomotor van 110 pk 13,4 seconden nodig en de versie van 125 pk 12,3 seconden. De motoren van 110 en 125 pk ha len respectievelijk een topsnelheid van 179 en 189 km/h. Het verdere motorengamma bleef ongewijzigd, inclusief de tweeliter turbo van 225 pk en de 2,2 directe inspuiter met 150 pk. Vermeldenswaard blijft de 1,6 aard gasmotor, maar aan bio-ethanol doet Opel in ons land niet. Moet Den Haag eerst een fatsoenlijke re geling voor die ecobrandstof aan kondigen. De nieuwe Opel Zafira is er, met 1,6 benzine en energielabel C, van af 24.395 euro. De nieuwe diesels (ook label C) beginnen bij 28.695 euro. Eind maart introduceert Mazda de facelift van de Mazdas in Ne derland. Deze midi-MPV met zijn dubbele schuifdeuren kreeg een gewijzigd uiterlijk en interi eur, meer comfort en bedienings gemak, plus een lager brandstof verbruik en geringere C02-emis- sies. Nieuw zijn ook een handge- schakelde zesversnellingsbak en een vijftraps automaat. De ver nieuwde Mazdas is dan ook in een sportieve uitvoering lever baar, de GT-M. Het interieur biedt nog steeds het Karakuri-zit- en opbergsysteem dat buitengew- woon flexibel is. De opgeknapte Mazdas gaat van af 23.495 euro kosten, dieselen vanaf 31.405 euro. De Volkswagen Polo BlueMotion is door de ANWB uitgeroepen tot de 'milieukampioen' van Ne derland. D Polo BlueMotion (1.4 TDI met 80 pk) stoot gemiddeld 99 gram CO2 per kilometer uit en is met 3,8 l/ioo km ook de zui nigste auto van Nederland. Het BlueMotion-label staat voor duur zaamheid met behoud van com fort en rijeigenschappen. In de loop van 2008 zal Volkswagen een dieselmotor introduceren die is uitgerust met een NOx-kata- lysator. Hierdoor wordt de NOx-uitstoot met 90 procent ge reduceerd. Door deze reductie voldoet de motor nu al aan de strengste Euro 6 emissienorm die pas in 2013 in werking treedt. Echte primeurs telt de Motor- beurs in Utrecht nauwelijks. De merken hebben de be langrijke beurzen in Parijs en Mil aan al achter de rug waar zij hun nieuws hebben gemeld. Dan was er deze maand ook nog eens Brus sel. Sommige nieuwe modellen staan zelfs al in de showroom, maar toch. De merken die zich sowieso in Utrecht presenteren met de nieu we modellen zijn BMW, Buell, Du- cati, Honda, Kawasaki, MV Agus- ta, Aprilia, Yamaha, Suzuki, Ka wasaki, Honda, KTM, Moto Mori- ni, Moto Guzzi, Cagiva, Harley Da vidson, Husqvarna en Hyosung. Aprilia komt onder meer met de SMV750 Dorsoduro, een dikke su permoto op basis van de vorig jaar geïntroduceerde Shiver. Hiermee willen de Italianen een vastere voet aan de grond krijgen bij de steeds populairdere funbikes. Opvallend veel nieuws bij BMW dit jaar. Zoals de 133 pk sterke HP2 sport. Het is de krachtigste boxer die de Duitsers ooit hebben ge maakt. Deze BMW gaat maar liefst 23.900 euro kosten. Daar naast hebben de oosterburen ook verschillende nieuwe offroad ma chines gebouwd, zoals F650 GS (tweecilinder 798CC, 71 pk, prijs 8900 euro), F800 GS (tweecilinder 798 cc, 85 pk, prijs 10.900 euro) en zelfs ook de bestseller R1200 GS is Honda DN-01, dit weekeinde te zien vernieuwd. Ducati heeft een opvol ger voor De Monster: de M696. Ui teraard met het bekende vakwerk frame, maar de buizen zijn nu wel wat dikker. Tevens is het vermo gen groter geworden (twin van 696 cc, 80 pk, prijs 8700 euro). Daarnaast heeft Ducati twee nieu we razendsnelle supersports: de 848 en de 1098R. Het meest opval lende nieuwe model voor 2008 komt waarschijnlijk van Honda, de DN-01. Deze zogenoemde Dream New is een mix tussen een motor en een scooter. Het motor blok komt uit de nieuwe Transalp. De vormgeving is nogal futuris tisch. Kawasaki heeft ondermeer de snelle Ninja's vernieuwd. In het oog springt de ZX-10R waarbij de viercilinder-lijnmotor nu maar liefst 200 pk produceert met Ram de Motorbeurs in Utrecht. Air. Met de Stelvio wil Moto Guzzi de strijd aanbinden met andere zwaardere allroad machines. De ka rakteristieke V-twin komt van de Griso 8V. Ook een goed gevulde showroom met nieuwe modellen bij Yamaha. Het meest opvallend is hier waar schijnlijk de XT660Z Tenere. Het nieuwe model staat erg hoog op zijn poten en heeft een nogal uitge sproken uiterlijk. Daarnaast is er ook een nieuwe motorscooter' de T-max. In Zuid-Europa zijn scoo ters razend populair voor woon-werkverkeer en in de stad. Maar hier wil het met de verkoop niet echt lukken De motorbeurs duurt tot en met zondag Meer informatie op www.motorbeursutrecht.nl Het interieur van de nieuwe Mazda 5.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17