Auto Volkswagen komt met midi-SUV zo'n snoepig autootje' 'Die nieuwe 500 is Willem Duijnkerke ver langt nu al naar dat ene moment. Straks, als hij zijn splinternieuwe Fiat 500 eindelijk mee naar huis kan nemen, parkeert hij 'm voor zijn oude Fiat 126 in de garage. „Dat moet nét passen", denkt hij. Behalve het gegeven dat de twee autootjes behoorlijk klein zijn, hebben ze nog meer gemeen dan WÊ&imt'^gy l' MM PZC Vrijdag 1 februari 2008 1 5 MP* il&'-M**- f'Vv#-" SSKKi'^:';). - foto Volkswagen De Volkswagen Tiguan: ...een laatkomer bij de kleinere SUV's. Volkswagen heeft, wat laat, ontdekt dat de markt voor de wat kleinere SUV nog steeds groeit. Vandaar de midi-SUV Tiguan. door Robbert Keegel Beter laat dan nooit is een in de automobielindustrie veelvuldig gehanteerde richtlijn. Vooral de heel grote concerns hebben de neiging een trend totaal te missen en dan duurt het vele jaren voordat de in haalmanoeuvre begint. Volkswagen miste al eens de boot bij de midi-MPV's, want lanceerde de Touran pas een jaar of wat na dat eerst Renault en vervolgens Opel vele tienduizenden Scénics en Zafira's hadden weggezet. Met de Tiguan hetzelfde liedje. Vooral de Koreanen hebben met hun goedkope Tucson, Sportages en Captiva's al een ruime - en te- vreden - klantenkring kunnen op bouwen. Zo'n stoere SUV voor de deur met een prijskaartje van een bescheiden Europese middenklas ser, daar lusten zeker de Nederlan ders wel pap van. Nu kan Volkswa gen die prijsboksers op dat punt niet kloppen, dus moet kwaliteit, als steeds, het verkoopargument worden. De nieuwe Tiguan, met een wiel basis van 2,60 m, heeft redelijk be scheiden buitenmaten - maakt dus weinig indruk in de hoofdste delijke PC Hooftstraat - maar ziet er wel aardig stoer uit. Ook weer bijzonder is dat er twee verschillende neuspartijen zijn, eentje voor de 'bluf-SUV' met al leen voorwielaandrijving en een veel leukere die de koper van een volwaardige Tiguan 4x4 krijgt. Zo iets was nog niet vertoond in het wereldje van de SUV's. Helemaal begrijpen doe ik het niet, want de opgetrokken neus van de 4x4, zo geschapen om hem wat meer spe ling te geven bij ruig terreinwerk, ziet er gewoon beter uit. Hij heet dan Track 9 Field. Vanbinnen ziet de Tiguan er pre cies zo uit als je van Volkswagen mag verwachten. Puike materialen en een voorbeeldige afwerking, met een design dat toch weer aan de saaie kant is. Wél comfortabel en ergonomisch verantwoord. De stoelen zijn erg goed, de achter bank wat aan de vlakke kant, het geen alles te maken heeft met de mogelijkheid hem plat te klappen en zodoende de bagageruimte van een aardige 505 liter te laten groeien tot maximaal 1510 liter. Op de weg, waar ook de Tiguan 4x4 gelukkig het meest zal vertoe ven, is het rijgedrag onberispelijk. Je merkt niet dat hij vrij hoog is ge bouwd, want akelig overhangen in bochten is er niet bij. Hij rijdt eer der als een Golf dan als een Tou ran en daar mogen Tiguan-bezit- ters blij om zijn. In het terrein staat hij zijn mannetje. Wij maakten kennis met een riant aangeklede uitvoering, die werd voortgestuwd door die voortreffe lijke tweeliter TDI-dieselmotor met 140 pk, mét roetfilter en ge koppeld aan de al even puike zes- trapsautomaat. Dat de topsnelheid 182 km per uur bedraagt, is in ons land van theoretisch belang en de acceleratie van 0-100 km per uur werpt bij een SUV ook niet zoveel gewicht in de schaal, al is 10,7 sec lekker vlot en gaan de tussen- sprintjes met die alert schakelende bak en dat stoomlocomotievenkop- pel onwaarschijnlijk rap. Van meer belang is dat de Tiguan twee ton aan de wegklapbare trekhaak mag voortsleuren én dat-ie energielabel F toebedeeld heeft gekregen. Dat laatste is mede verantwoorde lijk voor de niet misselijke prijs van 42.890 euro, want die met de handbak kreeg label E en komt op 39.990 euro. De goedkoopste Track 8c Field kost 35.790 euro, ter wijl de prijslijst van de bluffers be gint bij 31.090 euro, waar alleen de Koreanen een stuk onder blijven. Al met al niet écht een midi-SUV waar we met smart op zaten te wachten, maar wel een verdienste lijke uitbreiding van de keuzemo gelijkheden. CONCURRENTEN Hyundai Tucson, samen met de technisch identieke Kia Sportage verreweg de populairste mi di-SUV. Ook als bluf-SUV lever baar. Wielbasis 2,63 m, bagage 644-1856 1. Gewicht 1537 kg. Benzi ne 2,0 tot 2,71:141-175 pk, diesel 2,0 1:112-140 pk. Vanaf 23.695 euro (4x2), diesel 29.895 euro. Plus: prijs. Min: terreinvaardigheid. Jeep Compass, meest personen- auto-achtige Jeep, ook als stoerde re Patriot met klassieke Jeep-lijnen leverbaar. Alleen als 4x4 te koop. Wielbasis 2,64 m, bagage 334-1277 1. Gewicht 1535 kg. Benzine 2,41: 170 pk, diesel 2,0 1:140 pk. Vanaf 30.360 euro, diesel 34.285 eu ro. Plus: terreinvaardigheid, gad gets, comfort. Min: motorkeuze, herrie diesel (van VW). Nissan X-Trail, handzame SUV met sterke terreincapaciteiten en stoer uiterlijk, maar toch ook als bluf-SUV te koop. Wielbasis 2,63 m, bagage 603-1773 1. Gewicht 1711 kg. Benzine 2,0 tot 2,5 1:140-169 pk, diesel 2,0 1:150-173 pk. Vanaf 28.995 euro (4x2), diesel 33.795 eu ro. Plus: uiterlijk, daklichten, ter reinvaardigheid 4x4, diesels (van Renault). Min: heel weinig. jy dooi Joeri Wisse een leek op het eerste gezicht zou zeggen. „De 126 is de directe opvolger van de oude 500. In het model dat ik heb, een originele Italiaanse uit voering, zit bijvoorbeeld dezelfde motor als in een oude 500", weet Duijnkerke. De 's Gravenpoldenaar weet waar hij het over heeft. Tot enkele ja ren geleden werkte hij als mon teur bij een Fiat-garage in Goes. „In 1988, ik was 16, ben ik daar be gonnen. Voor ik bij Dagevos ging werken was ik nogal voor de BMW's, maar in de loop van de jaren ben ik Italiaanse auto's gaan waarderen." Geheel onverwachts was het dus niet dat hij een Fiat aanschafte. Het werd een type 126. „Dat autootje heb ik voor dui zend gulden van een hoogbejaar de man uit Kapelle gekocht. Ér stond maar een paar honderd ki lometer op de teller." Jaren heeft Willem Duijnkerke is binnenkort de trotste eigenaar van een nieuwe Fiat 500. foto Willem Mieras hij erin rondgereden. „Mensen herkenden mij aan die auto. Nu staat hij wat te verstoffen in de ga rage. Ik heb een auto van de zaak, dus nodig is hij niet." De gloed nieuwe 500 die straks zijn eigen dom wordt, is de eerste nieuwe auto die Willem koopt. „Toen ik de 500 voor het eerst zag, wist ik dat ik hem wilde hebben. Het is zo'n snoepig autootje. Andere Fiats vind ik ook wel mooi, maar er is altijd wel iets dat ik niet hele maal mooi vind. Maar deze is per fect." De optie-lijst voor de nieu we 500 is haast oneindig. „Ik heb veel opties genomen. Bang dat ik spijt krijg als ik het niet doe. De ze auto wil ik namelijk voor altijd houden, denk ik." Zo wordt de crème witte 500 voorzien van een glazen dak, chromen accenten rondom, rood lederen bekleding en een retros- tijl racenummer op de motorkap. „Nu maar hopen dat niet te veel mensen ook een 500 kopen. Het is tenslotte een hebbedingetje, waar niet te veel mensen straks in moeten rondrijden." Lachend: „Van mij mag Fiat nu failliet gaan. En dat mijn 500 dan nog nét op tijd klaar was." Dit is de eerste aflevering van een serie over Zeeuwen en hun auto.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15