Auto
Volkswagen komt met midi-SUV
zo'n snoepig autootje'
'Die nieuwe 500 is
Willem Duijnkerke ver
langt nu al naar dat
ene moment. Straks,
als hij zijn splinternieuwe Fiat
500 eindelijk mee naar huis kan
nemen, parkeert hij 'm voor zijn
oude Fiat 126 in de garage. „Dat
moet nét passen", denkt hij.
Behalve het gegeven dat de twee
autootjes behoorlijk klein zijn,
hebben ze nog meer gemeen dan
WÊ&imt'^gy l'
MM
PZC Vrijdag 1 februari 2008 1 5
MP* il&'-M**- f'Vv#-"
SSKKi'^:';). -
foto Volkswagen
De Volkswagen Tiguan: ...een laatkomer bij de kleinere SUV's.
Volkswagen heeft, wat laat,
ontdekt dat de markt voor
de wat kleinere SUV nog
steeds groeit. Vandaar de
midi-SUV Tiguan.
door Robbert Keegel
Beter laat dan nooit is een
in de automobielindustrie
veelvuldig gehanteerde
richtlijn. Vooral de heel
grote concerns hebben de neiging
een trend totaal te missen en dan
duurt het vele jaren voordat de in
haalmanoeuvre begint.
Volkswagen miste al eens de boot
bij de midi-MPV's, want lanceerde
de Touran pas een jaar of wat na
dat eerst Renault en vervolgens
Opel vele tienduizenden Scénics
en Zafira's hadden weggezet.
Met de Tiguan hetzelfde liedje.
Vooral de Koreanen hebben met
hun goedkope Tucson, Sportages
en Captiva's al een ruime - en te-
vreden - klantenkring kunnen op
bouwen. Zo'n stoere SUV voor de
deur met een prijskaartje van een
bescheiden Europese middenklas
ser, daar lusten zeker de Nederlan
ders wel pap van. Nu kan Volkswa
gen die prijsboksers op dat punt
niet kloppen, dus moet kwaliteit,
als steeds, het verkoopargument
worden.
De nieuwe Tiguan, met een wiel
basis van 2,60 m, heeft redelijk be
scheiden buitenmaten - maakt
dus weinig indruk in de hoofdste
delijke PC Hooftstraat - maar ziet
er wel aardig stoer uit.
Ook weer bijzonder is dat er twee
verschillende neuspartijen zijn,
eentje voor de 'bluf-SUV' met al
leen voorwielaandrijving en een
veel leukere die de koper van een
volwaardige Tiguan 4x4 krijgt. Zo
iets was nog niet vertoond in het
wereldje van de SUV's. Helemaal
begrijpen doe ik het niet, want de
opgetrokken neus van de 4x4, zo
geschapen om hem wat meer spe
ling te geven bij ruig terreinwerk,
ziet er gewoon beter uit. Hij heet
dan Track 9 Field.
Vanbinnen ziet de Tiguan er pre
cies zo uit als je van Volkswagen
mag verwachten. Puike materialen
en een voorbeeldige afwerking,
met een design dat toch weer aan
de saaie kant is. Wél comfortabel
en ergonomisch verantwoord.
De stoelen zijn erg goed, de achter
bank wat aan de vlakke kant, het
geen alles te maken heeft met de
mogelijkheid hem plat te klappen
en zodoende de bagageruimte van
een aardige 505 liter te laten
groeien tot maximaal 1510 liter.
Op de weg, waar ook de Tiguan
4x4 gelukkig het meest zal vertoe
ven, is het rijgedrag onberispelijk.
Je merkt niet dat hij vrij hoog is ge
bouwd, want akelig overhangen in
bochten is er niet bij. Hij rijdt eer
der als een Golf dan als een Tou
ran en daar mogen Tiguan-bezit-
ters blij om zijn. In het terrein
staat hij zijn mannetje.
Wij maakten kennis met
een riant aangeklede
uitvoering, die werd
voortgestuwd door die voortreffe
lijke tweeliter TDI-dieselmotor
met 140 pk, mét roetfilter en ge
koppeld aan de al even puike zes-
trapsautomaat. Dat de topsnelheid
182 km per uur bedraagt, is in ons
land van theoretisch belang en de
acceleratie van 0-100 km per uur
werpt bij een SUV ook niet zoveel
gewicht in de schaal, al is 10,7 sec
lekker vlot en gaan de tussen-
sprintjes met die alert schakelende
bak en dat stoomlocomotievenkop-
pel onwaarschijnlijk rap. Van meer
belang is dat de Tiguan twee ton
aan de wegklapbare trekhaak mag
voortsleuren én dat-ie energielabel
F toebedeeld heeft gekregen.
Dat laatste is mede verantwoorde
lijk voor de niet misselijke prijs
van 42.890 euro, want die met de
handbak kreeg label E en komt op
39.990 euro. De goedkoopste
Track 8c Field kost 35.790 euro, ter
wijl de prijslijst van de bluffers be
gint bij 31.090 euro, waar alleen de
Koreanen een stuk onder blijven.
Al met al niet écht een midi-SUV
waar we met smart op zaten te
wachten, maar wel een verdienste
lijke uitbreiding van de keuzemo
gelijkheden.
CONCURRENTEN
Hyundai Tucson, samen met de
technisch identieke Kia Sportage
verreweg de populairste mi
di-SUV. Ook als bluf-SUV lever
baar. Wielbasis 2,63 m, bagage
644-1856 1. Gewicht 1537 kg. Benzi
ne 2,0 tot 2,71:141-175 pk, diesel
2,0 1:112-140 pk. Vanaf 23.695 euro
(4x2), diesel 29.895 euro. Plus:
prijs. Min: terreinvaardigheid.
Jeep Compass, meest personen-
auto-achtige Jeep, ook als stoerde
re Patriot met klassieke Jeep-lijnen
leverbaar. Alleen als 4x4 te koop.
Wielbasis 2,64 m, bagage 334-1277
1. Gewicht 1535 kg. Benzine 2,41:
170 pk, diesel 2,0 1:140 pk.
Vanaf 30.360 euro, diesel 34.285 eu
ro. Plus: terreinvaardigheid, gad
gets, comfort. Min: motorkeuze,
herrie diesel (van VW).
Nissan X-Trail, handzame SUV
met sterke terreincapaciteiten en
stoer uiterlijk, maar toch ook als
bluf-SUV te koop. Wielbasis 2,63
m, bagage 603-1773 1. Gewicht 1711
kg. Benzine 2,0 tot 2,5 1:140-169
pk, diesel 2,0 1:150-173 pk. Vanaf
28.995 euro (4x2), diesel 33.795 eu
ro. Plus: uiterlijk, daklichten, ter
reinvaardigheid 4x4, diesels (van
Renault). Min: heel weinig.
jy dooi Joeri Wisse
een leek op het eerste gezicht zou
zeggen.
„De 126 is de directe opvolger van
de oude 500. In het model dat ik
heb, een originele Italiaanse uit
voering, zit bijvoorbeeld dezelfde
motor als in een oude 500", weet
Duijnkerke.
De 's Gravenpoldenaar weet waar
hij het over heeft. Tot enkele ja
ren geleden werkte hij als mon
teur bij een Fiat-garage in Goes.
„In 1988, ik was 16, ben ik daar be
gonnen. Voor ik bij Dagevos ging
werken was ik nogal voor de
BMW's, maar in de loop van de
jaren ben ik Italiaanse auto's gaan
waarderen." Geheel onverwachts
was het dus niet dat hij een Fiat
aanschafte. Het werd een type
126. „Dat autootje heb ik voor dui
zend gulden van een hoogbejaar
de man uit Kapelle gekocht. Ér
stond maar een paar honderd ki
lometer op de teller." Jaren heeft
Willem Duijnkerke is binnenkort de trotste eigenaar van een nieuwe Fiat
500. foto Willem Mieras
hij erin rondgereden. „Mensen
herkenden mij aan die auto. Nu
staat hij wat te verstoffen in de ga
rage. Ik heb een auto van de zaak,
dus nodig is hij niet." De gloed
nieuwe 500 die straks zijn eigen
dom wordt, is de eerste nieuwe
auto die Willem koopt. „Toen ik
de 500 voor het eerst zag, wist ik
dat ik hem wilde hebben. Het is
zo'n snoepig autootje. Andere
Fiats vind ik ook wel mooi, maar
er is altijd wel iets dat ik niet hele
maal mooi vind. Maar deze is per
fect." De optie-lijst voor de nieu
we 500 is haast oneindig. „Ik heb
veel opties genomen. Bang dat ik
spijt krijg als ik het niet doe. De
ze auto wil ik namelijk voor altijd
houden, denk ik."
Zo wordt de crème witte 500
voorzien van een glazen dak,
chromen accenten rondom, rood
lederen bekleding en een retros-
tijl racenummer op de motorkap.
„Nu maar hopen dat niet te veel
mensen ook een 500 kopen. Het
is tenslotte een hebbedingetje,
waar niet te veel mensen straks
in moeten rondrijden." Lachend:
„Van mij mag Fiat nu failliet
gaan. En dat mijn 500 dan nog
nét op tijd klaar was."
Dit is de eerste aflevering van
een serie over Zeeuwen en hun
auto.