'Alleen verschil in de kleine stadsritjes' H 'Voor een goede blaffer, hoer en coke moet je bij een taxichauffeur zijn, wordt gezegd. Nou, ik weet ze niet te vinden, hoor.' Taxichauffeur Fakiera Kishoor 'Taxi hier een van de duurste ter wereld' 'Vrije jongens verpes ten het voor de rest' P2C Vrijdag 1 februari 2008 I 1 3 foto Koen Suyk de 3e kilometer. Het totaalbedrag loopt telkens met 10 cent op. Programmakeuze Programma 1 is bijvoorbeeld zonder wachttijd, 2 met. Extra's Extra service mag de chauffeur doorberekenen aan de klant. Bijvoorbeeld het tillen van koffers. Oe Consumentenbond pleit, samen met onder meer reizigersorganisatie Rover, al jaren voor meer concurrentie en lagere prijzen in de taxiwereid. „Nu mijden veel mensen de taxi omdat ze die te duur vinden en onzeker zijn over de ritprijs. Het nieuwe stelsel moet daar verandering in brengen", zegt Barbara den Uijl van de Consumentenbond. „Taxi's moeten voortaan duidelijke informatie bieden over hun tarieven en ze mogen, naast een opstaptarief, alleen nog een prijs per kilometer in rekening brengen." „Sinds de liberalisering is het aantal taxi's wel toegenomen, maar het aantal klanten niet. Taxi's zijn te duur. Uit een onderzoek in ruim zeventig wereldsteden naar een ritje van vijf kilometer blijkt dat alleen Zurich (21.20 dollar), Londen (20,30 dollar) en Lyon (19,70 dollar) nog duurder zijn dan Amsterdam (17,20 dollar), tn plaats van boosheid en procedures tegen de Staat, kan de sector zijn energie beter steken in het terugveroveren van de klant." Oe meeste taxi-chauffeurs zijn boos over de nieuwe tarieven. Boos, zo niet woedend, zegt Arjen Boukema van brancheorganisatie KNV Taxi. De grootste ophef is ont staan over het stilzetten van de me ter zodra een taxi moet wachten voor een rood stoplicht of in een file. „De wegen slibben dicht. Zo'n 85 procent van onze kosten heb ben te maken met de factor tijd. Het is waanzin om te zeggen dat taxi's dit niet meer mogen doorbe rekenen. De loonkosten tikken im mers wel gewoon door. Taxi's zijn duur omdat arbeid nu eenmaal duur is in Nederland." „Veel taxibedrijven in drukke bin nensteden zeggen zich niet meer in de spits te laten zien. Stilstaan kost hen veel te veel geld. En wat je dan overhoudt, zijn zacht gezegd niet de goeden. Dat zijn de vrije jon gens die niet malen om het uur loon. Zij rijden gewoon wat langer door. Zij verpesten ons imago. Daar gaat het altijd over op verjaar dagsfeestjes: de vieze auto, de ra cistische praatjes en het stiekem de prijs opdrijven door onnodig om rijden. Dat beeld doet geen recht aan de beroepschauffeurs die moe ten leven van goede service." over op het nieuwe systeem. „On ze meters zijn toen al opnieuw ge programmeerd. Ik dacht: ik doe 't maar meteen, dan ben ik er van af!" Bruno van den Hoek, eigenaar van New York taxi in Renesse, had hetzelfde idee. „Wij hebben onze meters vorig jaar april al aange past. We ondervinden geen proble men met het nieuwe tariefsys teem, maar we moeten het wel goed uitleggen aan de klanten." Van den Hoek ziet de voordelen van het nieuwe systeem niet in. „De bedoeling is dat de taxitarie ven transparanter worden. Het wachttarief is eruit gehaald, maar volgens mij is er geen klant die daar moeite mee had. Mensen heb ben er begrip voor dat de meter doorloopt als je in de file staat of als de chauffeur moet wachten. Tijd moet betaald worden." terdam. Ja de mazzel, dat doen wij niet." Akin, een mooie Turkse jongen met strak achterover gekamd haar, valt zijn baas bij. „Het wordt voor beroepschauffeurs als wij steeds moeilijker om nog je brood te ver dienen. Alles wordt duurder, maar wij moeten onze prijzen steeds ver der verlagen. Zo meteen verdienen we nog minder dan iemand die in de snackbar staat." Fakiera Kishoor heeft een hekel aan chauffeurs die mensen tegen. Laatst zat Jan Smit in mijn taxi. Dat was een topdag." Hij knip oogt, toe tert en rijdt met twee Amerika nen richting Leidseplein. door Cornelieke Blok et nieuwe tariefsysteem was nergens voor nodig ge weest, vinden twee eige- aren van Zeeuwse taxibedrijven, je effecten zijn voor onze klan ten zo goed als te verwaarlozen", weet Martin Hamminga, mede-ei genaar van Taxicentrale Vlissin- gen, uit ervaring. „In de randstad zal er wel sprake zijn van inko mensderving, omdat daar veel meer files, stoplichten en brug gen zijn. Voor ons maakt 't niks uit. Ie merkt 't verschil alleen in de kleine stadsritjes. Mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn en een paar kilometer met de taxi willen om boodschappen te doen, waren eerst drie of vier eu ro kwijt. Nu is dat dus zeven eu ro. Zij haken af" Hamminga ging vorig jaar juni al korte ritjes weigeren. Ze bevestigen het slechte imago. „Voor de beste blaffers, hoeren of coke, moet je bij een taxichauffeur zijn, zo wordt ge zegd. Maar ik weet ze niet te zitten, hoor." Fakiera rijdt met föhn en Remco uit Eindhoven van centraal naar de Keizersgracht. De avondspits is be gonnen en hij kan nauwelijks vaart maken. „Het is rijden, stoppen, rij den, stoppen", zegt de goedlachse Surinamer. De rit kost 9,50 euro. In interessante het nieuwe tarief zou het 7,50 zijn geweest. Het maakt de Eindhoven- se jongens niet uit. „Wij gaan een paar dagen stappen in Amsterdam. En als wij een pintje ophebben ne men we de taxi. Dat hoort bij het pakket. Die gasten moeten ook geld verdienen." Fakiera steekt een fooi tje in zijn zak. „Het gaat ons geld kosten", zegt hij. „Ik schat zo'n tien tot twaalf euro per dag. Maar onze vaste lasten blijven hetzelfde. Dat voelt niet eerlijk." Na jaren in een avondwinkel werkt hij intussen vier jaar als taxichauffeur. Een mooi beroep, vindt hij. „De ene dag is leuker dan de an dere. Gisteren heeft een klant de achterbank ondergekotst. Dan heb ik een hekel aan dit werk. Maar ik kom ook veel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13