'Alleen verschil in
de kleine stadsritjes'
H
'Voor een goede blaffer, hoer en coke moet je bij een taxichauffeur zijn, wordt gezegd.
Nou, ik weet ze niet te vinden, hoor.' Taxichauffeur Fakiera Kishoor
'Taxi hier een van de
duurste ter wereld'
'Vrije jongens verpes
ten het voor de rest'
P2C Vrijdag 1 februari 2008 I 1 3
foto Koen Suyk
de 3e kilometer. Het totaalbedrag loopt
telkens met 10 cent op.
Programmakeuze
Programma 1 is
bijvoorbeeld zonder
wachttijd, 2 met.
Extra's
Extra service mag de
chauffeur doorberekenen
aan de klant. Bijvoorbeeld
het tillen van koffers.
Oe Consumentenbond pleit, samen
met onder meer
reizigersorganisatie Rover, al jaren
voor meer concurrentie en lagere
prijzen in de taxiwereid. „Nu
mijden veel mensen de taxi omdat
ze die te duur vinden en onzeker
zijn over de ritprijs. Het nieuwe
stelsel moet daar verandering in
brengen", zegt Barbara den Uijl
van de Consumentenbond.
„Taxi's moeten voortaan duidelijke
informatie bieden over hun
tarieven en ze mogen, naast een
opstaptarief, alleen nog een prijs
per kilometer in rekening
brengen."
„Sinds de liberalisering is het
aantal taxi's wel toegenomen,
maar het aantal klanten niet.
Taxi's zijn te duur. Uit een
onderzoek in ruim zeventig
wereldsteden naar een ritje van
vijf kilometer blijkt dat alleen
Zurich (21.20 dollar), Londen
(20,30 dollar) en Lyon (19,70
dollar) nog duurder zijn dan
Amsterdam (17,20 dollar), tn
plaats van boosheid en procedures
tegen de Staat, kan de sector zijn
energie beter steken in het
terugveroveren van de klant."
Oe meeste taxi-chauffeurs zijn
boos over de nieuwe tarieven.
Boos, zo niet woedend, zegt Arjen
Boukema van brancheorganisatie
KNV Taxi. De grootste ophef is ont
staan over het stilzetten van de me
ter zodra een taxi moet wachten
voor een rood stoplicht of in een
file. „De wegen slibben dicht. Zo'n
85 procent van onze kosten heb
ben te maken met de factor tijd.
Het is waanzin om te zeggen dat
taxi's dit niet meer mogen doorbe
rekenen. De loonkosten tikken im
mers wel gewoon door. Taxi's zijn
duur omdat arbeid nu eenmaal
duur is in Nederland."
„Veel taxibedrijven in drukke bin
nensteden zeggen zich niet meer in
de spits te laten zien. Stilstaan kost
hen veel te veel geld. En wat je dan
overhoudt, zijn zacht gezegd niet
de goeden. Dat zijn de vrije jon
gens die niet malen om het uur
loon. Zij rijden gewoon wat langer
door. Zij verpesten ons imago.
Daar gaat het altijd over op verjaar
dagsfeestjes: de vieze auto, de ra
cistische praatjes en het stiekem
de prijs opdrijven door onnodig om
rijden. Dat beeld doet geen recht
aan de beroepschauffeurs die moe
ten leven van goede service."
over op het nieuwe systeem. „On
ze meters zijn toen al opnieuw ge
programmeerd. Ik dacht: ik doe 't
maar meteen, dan ben ik er van
af!" Bruno van den Hoek, eigenaar
van New York taxi in Renesse, had
hetzelfde idee. „Wij hebben onze
meters vorig jaar april al aange
past. We ondervinden geen proble
men met het nieuwe tariefsys
teem, maar we moeten het wel
goed uitleggen aan de klanten."
Van den Hoek ziet de voordelen
van het nieuwe systeem niet in.
„De bedoeling is dat de taxitarie
ven transparanter worden. Het
wachttarief is eruit gehaald, maar
volgens mij is er geen klant die
daar moeite mee had. Mensen heb
ben er begrip voor dat de meter
doorloopt als je in de file staat of
als de chauffeur moet wachten.
Tijd moet betaald worden."
terdam. Ja de mazzel, dat doen wij
niet."
Akin, een mooie Turkse jongen
met strak achterover gekamd haar,
valt zijn baas bij. „Het wordt voor
beroepschauffeurs als wij steeds
moeilijker om nog je brood te ver
dienen. Alles wordt duurder, maar
wij moeten onze prijzen steeds ver
der verlagen. Zo meteen verdienen
we nog minder dan iemand die in
de snackbar staat."
Fakiera Kishoor heeft een hekel aan
chauffeurs die
mensen tegen.
Laatst zat Jan
Smit in mijn
taxi. Dat
was een
topdag."
Hij knip
oogt, toe
tert en rijdt
met twee
Amerika
nen richting
Leidseplein.
door Cornelieke Blok
et nieuwe tariefsysteem
was nergens voor nodig ge
weest, vinden twee eige-
aren van Zeeuwse taxibedrijven,
je effecten zijn voor onze klan
ten zo goed als te verwaarlozen",
weet Martin Hamminga, mede-ei
genaar van Taxicentrale Vlissin-
gen, uit ervaring. „In de randstad
zal er wel sprake zijn van inko
mensderving, omdat daar veel
meer files, stoplichten en brug
gen zijn. Voor ons maakt 't niks
uit. Ie merkt 't verschil alleen in
de kleine stadsritjes. Mensen die
bijvoorbeeld slecht ter been zijn
en een paar kilometer met de taxi
willen om boodschappen te
doen, waren eerst drie of vier eu
ro kwijt. Nu is dat dus zeven eu
ro. Zij haken af"
Hamminga ging vorig jaar juni al
korte ritjes weigeren. Ze bevestigen
het slechte imago. „Voor de beste
blaffers, hoeren of coke, moet je bij
een taxichauffeur zijn, zo wordt ge
zegd. Maar ik weet ze niet te zitten,
hoor."
Fakiera rijdt met föhn en Remco
uit Eindhoven van centraal naar de
Keizersgracht. De avondspits is be
gonnen en hij kan nauwelijks vaart
maken. „Het is rijden, stoppen, rij
den, stoppen", zegt de goedlachse
Surinamer. De rit kost 9,50 euro. In
interessante
het nieuwe tarief zou het 7,50 zijn
geweest. Het maakt de Eindhoven-
se jongens niet uit. „Wij gaan een
paar dagen stappen in Amsterdam.
En als wij een pintje ophebben ne
men we de taxi. Dat hoort bij het
pakket. Die gasten moeten ook geld
verdienen." Fakiera steekt een fooi
tje in zijn zak. „Het gaat ons geld
kosten", zegt hij. „Ik schat zo'n tien
tot twaalf euro per dag. Maar onze
vaste lasten blijven hetzelfde. Dat
voelt niet eerlijk."
Na jaren in een avondwinkel
werkt hij intussen vier jaar
als taxichauffeur. Een mooi
beroep, vindt hij. „De ene
dag is leuker dan de an
dere. Gisteren heeft een
klant de achterbank
ondergekotst. Dan
heb ik een hekel
aan dit werk. Maar
ik kom ook veel