Nieuwe taxitarieven 1 2 Vrijdag 1 februari 2008 PZC Nieuwe taxitarieven Na drie keer te zijn uitgesteld gaan van daag de nieuwe taxita rieven in. De klant be taalt voortaan alleen een instaptarief en daarna een bedrag per kilometer. De me ter tikt niet meer door als de taxi stil staat in een file of voor het rode stop licht. Taxichauffeurs zijn woedend. „We worden van alle kan ten genaaid." De nieuwe taxitarieven treden per 1 februari 2008 in werking. De taxichauffeur mag zelfde prijs bepalen, als hij maar onder het vastgestelde maximumtarief blijft. Oude tarieven Maximumtarief t/m 4 personen. Nieuwe tarieven Maximumtarief t/m 4 personen. Starttarief €5,12 7,50 ind. 2 km. Bedrag per km €1,94 2,20 vanaf de 3e km. Wachttarief per uur 32,87 Maximaal 33,- VOORBEELD Ritlengte Oude tarieven Nieuwe tarieven 2 km of minder 8,- tot 9,- 7,50 5 km €14,90 €14,10 infographic: JD bron: Min. van Verkeer en Waterstaat g1 door Monique Prins foto Hollandse Hoogte Stilstaan is Het regent en het waait hard. Ide aal weer voor een taxi. Het is druk voor de taxistandplaats op Schiphol. Taxichauffeur Fred staat te wachten bij de aankomsthal. Een gespierde jongen van begin twintig, stekeltjes- haar, gouden kettinkje. Jarenlang werkte hij als uitsmijter bij een dis cotheek en dat is hem nog goed aan te zien. In zijn beste Engels spreekt hij twee kleine Koreaanse jongens aan die ieder twee enorme koffers dragen. City Center? Red Light Dis trict?, vraagt hij. Blozend stappen de Koreanen in. Fred heeft geen goed woord over voor de nieuwe taxitarieven die van daag ingaan. „We worden aan alle kanten genaaid. Benzine wordt steeds duurder, de wegen steeds vol ler en wij krijgen een lager tarief door de strot geduwd. Klotezooi." Fred is een man van weinig woor den. Als je tenminste alle enge ziek tes weglaat die hij gretig rond strooit. Hij laat liever zijn claxon voor hem spreken. Zo blijkt tijdens een ritje van Schiphol naar het cen traal station in Amsterdam. „Ik kan geen auto's voor me zien. Dat is mijn probleem. Ik wil niet te lang doen over één ritje. In die verloren tijd kan ik weer een nieuw vrachtje meenemen. Uit de weg allemaal. So demieter op." De reis kost 45,10 euro. Het bedrag valt de toeristen mee. In Seoul is het duurder. En sjouwen met die zware koffers, dat zagen ze echt niet zitten. De rit verloopt nog volgens het oude tarief In het nieuwe stelsel zou dit ritje niet goedkoper worden, denkt Fred. Zo vroeg op de middag stonden er nog geen files en ook de stop lichten werkten mee. Pas als hij vast komt te zitten in het verkeer, kan het nieuwe systeem voordelig uitpak ken voor de klant. Maar duurder is ook moge lijk. „Ik mag koffergeld gaan vragen. Sommige jongens gaan vijf euro per koffer rekenen. Waanzin! Dat zou ik nooit doen." Maar Fred is heus geen brave jong en, zegt hij zelf. Als zijn achter naam niet wordt vermeld, wil hij best bekennen dat hij wel eens een overbodige omweg maakt. „Luister wijfïïe, dat is compensatie voor een dagje met zeikerds en zatlappen." Het nieuwe systeem werkt omrij den in de hand, vinden sommige taxichauffeurs. Arjen Boukema van branchevereniging KNV Taxi heeft het al veel van de elf- tot twaalfdui zend chauffeurs die het land rijk is, horen zeggen. Zo lang het niet stie kem gebeurt, heeft hij er niet eens problemen mee. „Het kan zijn dat chauffeurs met een klant afspreken dat ze in de spits om de drukke bin nenstad heen rijden. Duurder voor de klant maar hij is wel eerder op de plek waar hij wezen moet. En beter voor de chauffeur die ten minste zijn kilometers kan ma ken." Vanaf vandaag moeten alle taxi meters zijn omgebouwd voor het nieuwe tarief Wie nog een oude meter heeft, loopt risico op een boete van 440 euro. Barry Mau- rer reed woensdagavond nog al tijd rond met een oude meter. Er stonden 'wel 180 taxi's' te wach ten bij de garage in Aalsmeer waar de nieuwe meters worden ingebouwd. Hij moest kiezen tus sen een mid dagje in Een taxichauffeur heeft net een kort en dus goedkoop ritje gewei gerd. En dat is verboden. De Turkse taxi-directeur Mardin Yilmaz pro beert 'zijn' chauffeurs te kalmeren. Hij slaat zijn arm om een van hen heen en lacht zijn gouden tand bloot. Hij probeert een nieuwe boe te te voorkomen. De ophef over het weigeren van een rit vindt hij hypocriet. „Een klant mag kiezen, maar een chauf feur mag niet weigeren. Iemand wil de laatst voor zestig euro naar Rot- de rij staan en een middagje geld verdienen en heeft voor het laatste gekozen. Maar hij is vast van plan de meter op tijd om te laten bou wen. Zeker als hij de hoogte van de boete hoort. Hij fluit tussen zijn tan den. „Téring, dat is veel." Eenzelfde reactie verwacht Barry van klanten die de opstapprijs van 7,50 euro zien. „Je schrikt wel van zo'n hoog bedrag, denk ik. Zeker vergeleken bij ons oude tarief van 3,40. Daarmee lokken we de men sen de taxi niet in." Op het centraal station in Am sterdam is een opstootje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12