Nieuwe taxitarieven
1 2 Vrijdag 1 februari 2008 PZC
Nieuwe taxitarieven
Na drie keer te zijn
uitgesteld gaan van
daag de nieuwe taxita
rieven in. De klant be
taalt voortaan alleen
een instaptarief en
daarna een bedrag
per kilometer. De me
ter tikt niet meer
door als de taxi stil
staat in een file of
voor het rode stop
licht. Taxichauffeurs
zijn woedend. „We
worden van alle kan
ten genaaid."
De nieuwe taxitarieven treden per 1 februari 2008 in werking.
De taxichauffeur mag zelfde prijs bepalen, als hij maar onder het
vastgestelde maximumtarief blijft.
Oude tarieven
Maximumtarief
t/m 4 personen.
Nieuwe tarieven
Maximumtarief
t/m 4 personen.
Starttarief
€5,12
7,50 ind. 2 km.
Bedrag per km
€1,94
2,20 vanaf de 3e km.
Wachttarief per uur
32,87
Maximaal 33,-
VOORBEELD
Ritlengte
Oude tarieven
Nieuwe tarieven
2 km of minder
8,- tot 9,-
7,50
5 km
€14,90
€14,10
infographic: JD bron: Min. van Verkeer en Waterstaat
g1
door Monique Prins
foto Hollandse Hoogte
Stilstaan is
Het regent en het
waait hard. Ide
aal weer voor
een taxi. Het is
druk voor de
taxistandplaats
op Schiphol.
Taxichauffeur Fred staat te wachten
bij de aankomsthal. Een gespierde
jongen van begin twintig, stekeltjes-
haar, gouden kettinkje. Jarenlang
werkte hij als uitsmijter bij een dis
cotheek en dat is hem nog goed aan
te zien. In zijn beste Engels spreekt
hij twee kleine Koreaanse jongens
aan die ieder twee enorme koffers
dragen. City Center? Red Light Dis
trict?, vraagt hij. Blozend stappen
de Koreanen in.
Fred heeft geen goed woord over
voor de nieuwe taxitarieven die van
daag ingaan. „We worden aan alle
kanten genaaid. Benzine wordt
steeds duurder, de wegen steeds vol
ler en wij krijgen een lager tarief
door de strot geduwd. Klotezooi."
Fred is een man van weinig woor
den. Als je tenminste alle enge ziek
tes weglaat die hij gretig rond
strooit. Hij laat liever zijn claxon
voor hem spreken. Zo blijkt tijdens
een ritje van Schiphol naar het cen
traal station in Amsterdam. „Ik kan
geen auto's voor me zien. Dat is
mijn probleem. Ik wil niet te lang
doen over één ritje. In die verloren
tijd kan ik weer een nieuw vrachtje
meenemen. Uit de weg allemaal. So
demieter op."
De reis kost 45,10 euro. Het bedrag
valt de toeristen mee. In Seoul is
het duurder. En sjouwen met die
zware koffers, dat zagen ze echt niet
zitten.
De rit verloopt nog volgens het
oude tarief In het nieuwe stelsel
zou dit ritje niet goedkoper
worden, denkt Fred. Zo
vroeg op de middag
stonden er nog geen
files en ook de stop
lichten werkten
mee. Pas als hij vast
komt te zitten in het
verkeer, kan het
nieuwe systeem
voordelig uitpak
ken voor de
klant. Maar duurder is ook moge
lijk. „Ik mag koffergeld gaan vragen.
Sommige jongens gaan vijf euro per
koffer rekenen. Waanzin! Dat zou
ik nooit doen."
Maar Fred is heus geen brave jong
en, zegt hij zelf. Als zijn achter
naam niet wordt vermeld, wil hij
best bekennen dat hij wel eens een
overbodige omweg maakt. „Luister
wijfïïe, dat is compensatie voor een
dagje met zeikerds en zatlappen."
Het nieuwe systeem werkt omrij
den in de hand, vinden sommige
taxichauffeurs. Arjen Boukema van
branchevereniging KNV Taxi heeft
het al veel van de elf- tot twaalfdui
zend chauffeurs die het land rijk is,
horen zeggen. Zo lang het niet stie
kem gebeurt, heeft hij er niet eens
problemen mee. „Het kan zijn dat
chauffeurs met een klant afspreken
dat ze in de spits om de drukke bin
nenstad heen rijden. Duurder voor
de klant maar hij is wel eerder op
de plek waar hij wezen moet. En
beter voor de chauffeur die ten
minste zijn kilometers kan ma
ken."
Vanaf vandaag moeten alle taxi
meters zijn omgebouwd voor het
nieuwe tarief Wie nog een oude
meter heeft, loopt risico op een
boete van 440 euro. Barry Mau-
rer reed woensdagavond nog al
tijd rond met een oude meter. Er
stonden 'wel 180 taxi's' te wach
ten bij de garage in Aalsmeer
waar de nieuwe meters
worden ingebouwd. Hij
moest kiezen tus
sen een mid
dagje in
Een taxichauffeur heeft net een
kort en dus goedkoop ritje gewei
gerd. En dat is verboden. De Turkse
taxi-directeur Mardin Yilmaz pro
beert 'zijn' chauffeurs te kalmeren.
Hij slaat zijn arm om een van hen
heen en lacht zijn gouden tand
bloot. Hij probeert een nieuwe boe
te te voorkomen.
De ophef over het weigeren van
een rit vindt hij hypocriet. „Een
klant mag kiezen, maar een chauf
feur mag niet weigeren. Iemand wil
de laatst voor zestig euro naar Rot-
de rij staan en een middagje geld
verdienen en heeft voor het laatste
gekozen. Maar hij is vast van plan
de meter op tijd om te laten bou
wen. Zeker als hij de hoogte van de
boete hoort. Hij fluit tussen zijn tan
den. „Téring, dat is veel."
Eenzelfde reactie verwacht Barry
van klanten die de opstapprijs van
7,50 euro zien. „Je schrikt wel van
zo'n hoog bedrag, denk ik. Zeker
vergeleken bij ons oude tarief van
3,40. Daarmee lokken we de men
sen de taxi niet in."
Op het centraal station in Am
sterdam is een
opstootje.