Boeken Hella Haasses zoektocht H Moord op muzikant en politicus Venijn in een potje met rijst PZC Donderdag 31 januari 2008 19 BOEKEN KORT VER E 2 Geluk is niet een voudig, blijkt uit de bundel Hon derd procent mens van Roel Smits (1964). Het zijn humoris tische verhalen met een onmis kenbaar bittere ondertoon, waarbij je als lezer weinig illu sies hoeft te koesteren over de opgevoerde personages. Vaak ge boren verliezers, die balanceren op de grens van zelfzucht en me deleven. Tragikomisch is bijvoor beeld het verhaal over een vut ter die met zijn leven geen raad weet, terwijl zijn vrouw zich stort op het troosten van ster venden. Een veelbelovend de buut. Roel Smits - Honderd procent mens. Nieuw Amsterdam, 16,50 euro. ïTSTADJE Een idyllisch gele gen kuststadje in Maine bergt meer leed dan je zou vermoe den in zo'n wonderschone om geving. De gepensioneerde en strenge onderwijzeres Olive Kit- teridge vormt de spil van de fas cinerende roman Winter van Eli sabeth Strout. Door haar ont moetingen met allerlei mensen die in het stadje wonen of er ge woond hebben, komt de ge meenschap tot leven en krijgen we zicht op de menselijke dra ma's achter de schone schijn. [F1 Elisabeth Strout - Winter. Vertaling Marijke Versluys. Atlas, 19,90 euro. MASSAHYSTERIE De Britse schrijver Andrew O'Hagan (Glasgow, 1968) beschrijft in zijn roman Blijf bij mij een lief desverhaal tegen de achtergrond van een religieuze oorlog. Een Engelse priester wordt in een Schotse parochie benoemd, waar niet iedereen hem accep teert. Hij wordt het middelpunt van massahysterie. Enerzijds spelen klassentegenstellingen een rol, anderzijds worstelt Da vid met zijn eigen tekortkomin gen en zwaktes. Blijf bij mij schil dert behalve persoonlijke verlie zen, ook de teloorgang van de idealen van een generatie. Andrew O'Hagan - Blijf bij mij. Verta ling Eugène Dabekaussen en Tilly Maters. De Geus, 22,50 euro. In 1948 verscheen Oeroeg van Hella Haasse als boekenweekgeschenk. De foto is gemaakt in het Inter nationale Culturele Centrum in Amsterdam tijdens een van haar signeersessies. baarlijk evenwichtsorgaan is, op de grens tus sen Niets en Alles, tussen chaos en kosmos. Ons hele bestaan op aarde, als soort én als indi vidu, is één lang gevecht om het midden te houden tussen blinde dierlijkheid en een even absolute overgave aan wat wij, met behulp van ons bedrieglijke intellect en onze bedrieglijke emotie, geloofwaardig noemen." Het is zo tekenend voor het zoekende en onder zoekende als basis van al het werk van Haasse, waarin niets vastligt en alles dobbert, dat de scholier Marten Siebeling zich na deze woor den afvraagt: „Begrijp ik wat zij bedoelt?" Voor Elina is het een gevecht dat ze niet kan winnen. „Ik heb er een leven lang over moeten doen om te ontdekken dat die dingen niet in woorden uitgedrukt kunnen worden, maar al leen in wat iemand is. Ach, ik ben een dom oud wijf omdat ik toch weer wil zeggen wat ik niet zeggen kan." Maar het wel proberen, is dat niet zo ongeveer Haasse's drijfveer? Wie het andere recente deel tje erbij pakt, vindt veel ondersteuning voor de ze aanname. Het gaat om De tuinen van Bomar- zo, haar fenomenale boek uit 1968 over een raadselachtige, maniëristische beeldentuin in Midden-Italië. Wie er nu komt, treft aangehark te paden, maar toen Haasse er voor het eerst kwam - en nog tot eind jaren tachtig - was het een nauwelijks begaanbare plek. De schrijfster werd zo door dit 'parco dei mostri' gegrepen, dat ze er een boek over schreef dat genres over steeg, dan wel samenbracht: essay, roman, reis verhaal, filosofie, geschiedverhaal. Het toch weer willen zeggen wat niet gezegd kan worden, is hier een op fantasie gebaseerde uitleg over hoe het park ontstaan zou kunnen zijn. Nu is De tuinen van Bomarzo wat het is: het adembenemende verslag van een diepe, in nerlijke speurtocht van een groot auteur naar inhoud, bronnen en vormen van haar schrijver schap. npi Hella S. Haasse: De ingewijden. Roman. 480 blz, geb. 26,95 euro. Hella S. Haasse: De tuinen van Bomarzo. 143 blz., geb. 18,95 euro. Uitgeverij Querido. Drie dagen na haar 90ste verjaardag op 2 februari opent Hella Haasse het aan haar gewijde museum. Het is niet een gebouw waar belangstellenden haar bureau kunnen aanraken. Het wordt een internetmuseum. Te vinden op www.hellahaassemuseum.nl. door Theo Hakkert foto ANP Historisch Archief Het aan Hella Haasse gewijde mu seum op internet belooft dagboek fragmenten, brieven, inkijkjes in ma nuscripten, foto's en de mogelijk heid op associatieve wijze door le ven en werk van de schrijfster te struinen. Mooi, heel mooi zelfs, maar om te variëren op Harm Edens: gelukkig hebben we de boeken nog. Geheel in overeenstemming met de beschei den wijze waarop Hella Haasse zich door de Nederlandse letteren beweegt, verschijnt op ge zette tijden, maar zonder trommels en trompet ten een aantal nieuwe delen van haar Verza meld Werk. In superieur marmerwit, gebon den, tijdloos, niet genummerd. Rond de opening van het museum verschijnt een tweetal boeken. Uitzicht, een bundel met essays en lezingen die in de reeks past, en een feesteditie van Het woud der verwachting. Een gebonden editie van deze vroege, historische roman met afbeeldingen in kleur. Wat niet de aandacht af mag leiden van de twee recent verschenen delen van Verzameld Werk, want die horen bij het beste dat Haasse heeft geschreven. Al worden beide titels niet vaak genoemd als het om de hoogtepunten van het oeuvre gaat. Dan vallen steeds titels als Oeroeg, Heren van de thee, Het woud der ver wachting, Sleuteloog en de historische romans over de Bentincks. Laten we bijvoorbeeld De ingewijden niet verge ten. De roman verscheen in 1957 en verhaalt over zes personages die op het betrekkelijke iso lement van het eiland Kreta tot elkaar veroor deeld zijn en op zichzelf worden teruggewor pen. Centrale figuur, met wie iedereen in con tact treedt, is de met raadselen omgeven oude vrouw Elina, in wier kijk op wereld en leven we echo's van Haasse's ideeën menen te horen. „Ik denk wel eens dat de mens een wonder- n Jonatha Faye Keiler- man - Misdadigers (vert. Harmien Robroch) Sijthoff, 17,95 euro door Mieske van Eek Sinds de successen van het echtpaar Nicci French zijn de duo-schrijvers niet meer weg te denken uit de misdaadliteratuur. Zo lever den Jonathan en Faye Keiler- man in 2005 hun eerste geza menlijke roman Dubbele dood slag af Nu ligt nummer 2, Misdadigers, in de boekwin kel, waarin opnieuw twee kor te verhalen zijn opgenomen. In Muzikale erfenis gaan de po litiemannen Van Gundy en Baker op zoek naar de moor denaar van een ooit succesvol le popmuzikant. Deze Jack Jef fries blijkt in zijn wilde tijd zijn zaad overvloedig uitge strooid te hebben. Baker en Van Gundy, zelf grote muziek liefhebbers, stuiten al snel op een rijke weduwe die ooit ook iets met de zanger had. Dat leidt tot een eerder sfeer vol dan spannend verhaal, met wel weer een aardige ont knoping. Het andere verhaal, De moraal, speelt in de poli tiek. Davida Grayson is staats- afgevaardigde van Berkeley en openlijk lesbisch. Boven dien is ze een felle voorvecht ster van stamcelonderzoek. Geen zaken om zich bij alle kiezers even geliefd te maken. Ze is voor niets en niemand bang, wat niet verhindert dat ze op een dag dood wordt ge vonden, geveld door een schot hagel. De rechercheurs Will Barnes en Amanda Isis stuiten al snel op zaken die Davida tijdens haar leven lie ver verborgen hield. Maar de karakters blijven wat vlak of komen niet verder dan karika turen. Aardig is in beide ver halen de verweving van het persoonlijk leven van de re chercheurs met het misdaad verhaal. Het levert smakelijke, zij het wat lichte, kost op. door Mieske van Eek [F] Wanda Bommer - Boom Nijgh Van Ditmar, et grootste venijn van de nieuwe ro man Boom van Wanda Bommer zit in een potje. Femke heeft twee weckpotjes gevuld met gekookte rijst. Het ene potje spreekt ze regelmatig liefde vol toe, het andere scheldt ze uit. Het is een experiment. Binnen drie weken moet de rijst in het haatpotje beschim meld zijn, terwijl die in het liefdepotje glanzend wit blijft. Boom is een grappige ze- denkomedie over een plotse ling aan de hormonen overge leverd middelbaar echtpaar en de worsteling van hun twee dochters met de liefde. Spil in het verhaal is de muzi kant Boom, die zijn gebrek aan succes in de muziek mas keert door uitgesproken macho-gedrag. Vrouwen ra ken gemakkelijk in zijn ban en hij verleidt achtereenvol gens de dochters Femke en Lieke en de moeder, Agnes. Ondertussen zijn ook bij va der Bart de seksuele stoppen doorgeslagen. Hij stort zich in een kansloze poging een po pulaire zangeres te verleiden. Bommer (1969) laat zien hoe volmaakt ouders en dochters langs elkaar heen leven. Dat leidt tot absurde situaties, waardoor het moeilijk is te blijven geloven in de persona ges die Bommer opvoert. Bart is echt veel te dom en Booms stoerheid is over de top. Ondertussen blijft Fem ke verslag doen van haar proef met de potjes rijst. Als uiteindelijk het haatpotje vol zit met schimmel, lijkt Femke haar gelijk te halen. Maar wat is er mis met schimmel?, vraagt haar zus zich af Het zijn die twee potjes die het boek uittillen boven het ver makelijke.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 19